Hamiltoné a győzelem, Vettel lemaradt a dobogóról

Vágólapra másolva!
2011.07.24. 13:41
null
Hatalmas csatát vívott Webberrel és Alonsóval (Fotó: Reuters)
Címkék
Lewis Hamilton idei második győzelmét hozta a Német Nagydíj, a McLaren pilótája hatalmas és élvezetes csatában győzte le Fernando Alonsót és a pole pozícióból induló Mark Webbert a Nürburgringen. A vb-éllovas Sebastian Vettelnek rossz rajtja és korai megcsúszása miatt esélye sem volt arra, hogy a győzelemért vagy egyáltalán a dobogós helyezésekért küzdjön, arra is az utolsó körig kellett várnia, hogy megelőzze az addig a 4. helyen haladó Felipe Massát. A hazai pályán versenyző pilóták 2008 ősze óta tartó átka továbbra sem ért véget. Egy hét múlva következik a Magyar Nagydíj.

 

Nem kellett eső ahhoz, hogy rendkívül élvezetes versenyt hozzon a nürburgringi Német Nagydíj, Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Mark Webber száraz pályán is szinte végig fej fej mellett haladt. A McLaren pilótája már a rajtnál elhúzott a pole pozíciós Webber mellett, s bár az ausztrál az első boxkiállások után korábbi szervizelésének és a friss gumikon megtett gyorsabb köreinek köszönhetően visszavette a vezetést, a második kerékcserék során visszaütött a korábbi kiállása.

A boxból kijövő Hamiltont nem tudta megelőzni, az elöl maradó angol viszont agresszív manőverével elhúzott az élre visszaérkező Alonso mellett, és ettől fogva meg is őrizte az első helyét. A Kínai Nagydíj óta először diadalmaskodó Hamilton a vb-pontverseny 3. helyére jött fel Webber mögé.

Alonso a verseny végén még megpróbálta támadni Hamiltont, s mivel száraz volt végig a futam, az utolsó körökre fel kellett tenni a szabadedzésen tapasztalt körök alapján a lágynál sokkal lassúbb közepesen kemény abroncsokat is. Ám a verseny utolsó harmadában kereket cserélők váratlanul felgyorsultak a keményebbik keveréken, ezért Hamilton gyors kiállása végül is bebiztosította a győzelmét.

A 4. helyezésért folytatott csatában viszont a végsőkig kivárt Felipe Massa és Sebastian Vettel a kerékcserével. A brazil annak ellenére a német elé tudott kerülni, hogy az első köröket a nála sokkal lassúbb, de jobban rajtoló Nico Rosberg mögött töltötte. Vettel is elrontotta ugyanis a rajtját, sőt meg is csúszott, amivel tönkrement az első készlet gumija, és Massa célpontjává vált.

A végén viszont visszatámadott Massa ellen, és bár a pályán nem ment az előzés, az utolsó előtti körben végrehajtott kerékcserék során a német a gyorsan dolgozó Red Bull-szerelőknek köszönhetően elhúzott a még a szerelői között álló Massa mellett. Mindenesetre kellemetlen lehet Vettel számára, hogy az idén először a hazai nagydíján maradt le a dobogóról (vb-pontversenybeli előnye miatt így sem kell aggódnia), és Massa 2008-as Brazil GP-n aratott győzelme óta továbbra sem nyert senki a hazája futamán.

Massa mögött Adrian Sutil lett a 6. a Force Indiával, a két Mercedes-pilótát, Nico Rosberget és a verseny során megcsúszó Michael Schumachert megelőzve ő lett a második legjobb német. Nick Heidfeld a kavicságyban fejezte be a versenyt, miután összeütközött Sébastien Buemivel.

Az utolsó két pontszerző hely Kobajasi Kamuié és Vitalij Petrové lett.

A jövő héten a Magyar Nagydíjjal folytatódik a vb, hasonlóan izgalmas futamot szeretnénk.

ELŐZMÉNYEK

Az FIA 75 perccel a rajt előtt jelezte a csapatoknak, hogy az esőfelhők közeledése miatt módosíthatják az autók első légterelőinek és a fékek beállításait, igaz, a csapadék háromnegyed órával később sem kezdett el hullani. A reggeli eső után a pálya addigra teljesen felszáradt, a pilóták slick gumikon mentek ki a boxból a pályára.

Háromnegyed kettőtől azonban esni kezdett az eső, a lelátón előkerültek az esőkabátok és az esernyők, a pilóták pedig szokásukkal ellentétben nem autójuk körül a célegyenesben, hanem a garázsban várták a felvezető kört. A mérnököknek mérlegelniük kellett, lecserélik-e a gumikat intermediate-ekre.

Nyolc perccel a rajt előtt egyre több pilóta készült beülni az autójába. Az aszfalt 14 fokos volt, a levegő pedig 12 (az erős szél miatt pedig még kevesebbnek tűnt): roppant nehéz volt így üzemi hőfokra hevíteni a gumikat, anélkül viszont közel sem volt olyan jó a tapadás, mint az abroncsok tökéletes állapotában.

A FUTAM

Az autókról lekerültek a gumimelegítő paplanok, a pilóták slick gumikon indultak el a felvezető körre. Négy éve ilyenkor a felvezető kör végén a pilóták többsége az eleredő esőben a boxutcába ment, és Markus Winkelhock állt az élre.

Webber Barcelonában és Silverstone-ban elveszítette első helyért a rajtnál…

Most is így járt, Hamilton elment mellette – Alonso is jól indult a páros rajthelyről, megelőzte Vettelt, aki a Mercedes-arénában még küzdött ellene, de nem tudta visszaverni a támadást.

Az első kör végén Hamilton, Webber, Alonso, Vettel, Rosberg, Massa, Sutil, Petrov, Schumacher, Button volt az első tíz sorrendje. A 2. körben Alonso hibázott, Vettel elment mellette. Schumi megelőzte Petrovot.

A 3. kör elején engedélyezték a DRS használatát, de a gumijait rendkívül gyorsan felmelegítő Hamilton 1.9 másodpercre volt már Webber előtt.

Massa Rosberget, Schumi Sutilt, Button Petrovot támadta. Alonso Vettel megelőzésével próbálkozott.

Webber a 4. körre felgyorsult, közelebb került Hamiltonhoz, a 6. körben egy másodpercre csökkentette hátrányát.

A Meteo France jelentése szerint 30 percen belül nem várható újabb eső.

A 8. kör elején a célegyenes végén Alonso megelőzte Vettelt – a spanyolnak ez DRS nélkül is sikerült. A Ferrari KERS-e viszont sokat segített neki.

Vettel a 10. körben a középső szektorban, a 10-es kanyarban a műfűre hajtott, megpördült, és közvetlenül a Rosberg, Massa páros elé esett vissza.

A 11. körben Heidfeld Buemit próbálta előzni, a Toro Rosso-pilóta behúzta az autóját a Renault elé, az arany-fekete autóról leszakadt az első légterelő, és a levegőbe emelkedő Renault végül a kavicságyban kötött ki.

Massa a 12. kör elején a célegyenes végén megelőzte Rosberget.

Egy körrel később a sikánból kijövet megcsúszó Hamiltont megelőzte Webber, aki ugyan a célvonalnál előrébb volt, a célegyenes végén Hamilton visszavette az első helyet.

A 14. kör elején Alonso megpróbálta megelőzni Webbert, aki visszaverte a támadást, a kör végén azonban a boxba hajtott új gumikért. Rosberg is így tett.

Button továbbra is Petrov mögött haladt, Schumacher a boxba hajtott.

Webber a leggyorsabb volt a pályán az új gumijain, de a többiek még kint maradtak a pályán. A 16. körben Hamilton, Alonso és Vettel is a boxba állt, előbbi kettő a Massa által feltartott Webber mögé jött vissza.

Massa a 16. körben ment a boxba, Webber állt az élre, Hamilton és Alonso szorosan a nyomában haladt. Massa Vettel előtt haladt, de a Sutil, Button, Petrov, Kobajasi négyes előttük haladt.

A japánt a 20. körben megelőzték, a 21.-ben az oroszon is túljutottak, de közben Rosberg és Schumacher felzárkózott mögéjük.

Elöl Webber fokozatosan növelte előnyét, a 22. kör után 1.4-gyel volt Hamilton és 2.7-tel Alonso előtt.

Schumacher a 23. körben kicsúszott a pályáról, s bár folytatni tudta, a 11. helyre esett vissza – Petrov és Alguersuari boxkiállása után azonban visszanyerte pozícióját. Viszont Sutil és Button mögött folytatta.

A 25. kör végén az első három 3 másodpercen belül volt, Webber végül nem tudott meglógni. Massa hátránya 25 másodperc volt Webbertől, de 3 másodperccel Vettel előtt haladt.

Webber autóján a 28. körben elkezdett kopni a gumi, Hamilton és Alonso is gyorsabb lett nála, a spanyol hátránya 1.6 másodperc volt. Webber a 30. körben reagált, újabb adag lágy gumiért a boxba állt. Hamilton egy körrel később követte, Alonso viszont a pályán maradt.

Hamilton Webber elé jött vissza, az ausztrál pedig ugyan támadt, az angol keményen visszaverte az akciót. Alonso a következő körben szervizelt, s bár Hamilton elé jött vissza, az angol sokkal határozottabban támadt, mint Webber egy körrel korábban, és átvette a vezetést.

Webber nem tudta kihasználni, hogy melegebbek a gumijai Alonsóénál, a spanyol mögött maradt, s mire a Ferrari belelendült, már késő volt.

Button megelőzte Rosberget, feljött a 6. helyre Massa és Vettel mögé. Utána kiállt a boxba, és hidraulikai hiba miatt feladta a versenyt.

Hamilton a 36. körben 3.1 másodperccel állt Alonso előtt, Webber pedig 6 másodperccel volt lemaradva a mclarenestől.

A 39. körben Alonso megkezdte a felzárkózást, Webber hátránya viszont tovább nőtt.

Vettel és Massa is végrehajtotta második boxkiállását, mindketten lágy gumit kaptak, Massa nagy fékezéssel jött vissza a pályára a német elé, s őriznie kellett 4. pozícióját. A sikánban Vettel ismét támadott, de elfékezte magát, és rossz irányból vette be a lassítót.

A 44. körben Massa rontotta el a lassítót, de Vettel előtt tudott maradni.

Massa és Vettel mögött a csak egyszer kiálló Sutil tartotta a 6. helyezését, mögötte Rosberg és Kobajasi száguldott, míg mögöttük Petrov és Schumi csatázott – a tőlük megszokott trenddel ellentétben nem ütköztek össze, Schumi megelőzte az oroszt. Mindenkinek egy kerékcseréje volt hátra, a közepesen kemény gumikat a verseny legvégére tartogatták.

Massa és Vettel nagyon felgyorsult. Petrov, majd Sutil és Kobajasi kereket cserélt, az orosz a várakozásokkal ellentétben felgyorsult az új gumikon.

Erre reagálva Hamilton a boxba hajtott a fehér feliratú abroncsokért. A Pirelli sejtései szerint ezzel az utolsó körökig várni kellett volna, de új helyzet állt elő.

Alonso vezetett, az 52. körben sem állt ki, még gyorsabb volt, mint a hideg gumikon száguldó angol. Hamilton viszont a következő körre felgyorsult, Alonso az 53.-ban jött is ki, de Hamilton mögött folytatta.

Vettel keményen támadta Massát, de a brazil kitartott.

Webber vezetett, de lassúbb volt Hamiltonnál, és még jönnie kellett. Az 56. körben szervizelt is, a 3. helyen folytatta.

Schumacher is kint járt a boxban, ő és csapattársa, Rosberg Sutil mögött ért be.

Massa és Vettel csatája továbbra is tartott. Az 59. körben jöttek csak ki, a Red Bull gyorsabb kerékcseréjének köszönhetően Vettel Massa elé került!

A futamgyőzelem az idén másodszor Hamiltoné lett, Alonso és Webber végzett még dobogós pozícióban. Vettel, Massa, Sutil (a második legjobb német), Rosberg, Schumacher, Kobajasi és Petrov szerzett még pontot.

NÉMET NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:37:30.334
2. Fernando Alonso spanyol Ferrari 3.980 mp h.
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 9.788 mp h.
4. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 47.921 mp h.
5. Felipe Massa brazil Ferrari 52.252 mp h.
6. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:26.208 p h.
7. Nico Rosberg német Mercedes 1 kör h.
8. Michael Schumacher német Mercedes 1 kör h.
9. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1 kör h.
10. Vitalij Petrov orosz Renault 1 kör h.
11. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
12. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
13. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1 kör h.
14. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 kör h.
15. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
16. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 2 kör h.
17. Timo Glock német Virgin-Cosworth 3 kör h.
18. Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 3 kör h.
19. Daniel Ricciardo ausztrál Hispania-Cosworth 3 kör h.
20. Karun Chandhok indiai Lotus-Renault 4 kör h.
FELADTÁK
Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 41 megtett kör után
Jenson Button brit McLaren-Mercedes 35
Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 16
Nick Heidfeld német Renault 9
Leggyorsabb kör: Hamilton (59. kör) 1:34.302

A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZ. PONT
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 6 9 10 216
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 6 10 139
3. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 2 4 9 134
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1 5 9 130
5. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1 4 8 109
6. Felipe Massa brazil Ferrari 7 62
7. Nico Rosberg német Mercedes 6 46
8. Nick Heidfeld német Renault 1 6 34
9. Vitalij Petrov orosz Renault 1 5 32
10. Michael Schumacher német Mercedes 6 32
11. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 7 27
12. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 4 18
13. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 3 9
14. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 2 8
15. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 4 8
16. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 2 4
17. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 2 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 355
2. McLaren-Mercedes 243
3. Ferrari 192
4. Mercedes 78
5. Renault 66
6. Sauber-Ferrari 35
7. Force India-Mercedes 20
8. Toro Rosso-Ferrari 17
9. Williams-Cosworth 4
Az idei a 25. Német Nagydíj a   Nürburgringe, a DRS-zóna a 11-es és a 13-as kanyar között található
Az idei a 25. Német Nagydíj a Nürburgringe, a DRS-zóna a 11-es és a 13-as kanyar között található

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik