WTCR: hatan Tarquini ellen – jön a szezonzáró!

B. B.B. B.
Vágólapra másolva!
2018.11.14. 19:38
null
Michelisz, Björk és Tarquini is a bajnokesélyesek között (Fotók: AFP)
Az utolsó fordulójához érkezett a túraautó-világkupa (WTCR) 2018-as idénye, a szezonzáró előtt matematikailag még hét versenyzőnek van esélye a sorozat első bajnoki címének megnyerésére. Jó helyzetben van az összetettben élén álló Gabriele Tarquini, akinek előnye 39 pont, ám nem mehet biztosra, hiszen az utolsó versenyhétvégét Makaóban és annak kaotikus futamairól híres utcai pályáján rendezik. Bár Michelisz Norbert számára nem elérhetetlen a bajnoki trófea, a magyar pilótának hatalmas szerencsére és szinte tökéletes hétvégére lenne szüksége a diadalhoz.

 

VALAKINEK SIKERÜL A VÉGÉN MEGÁLLÍTANI TARQUINIT?

Nem sokat változott a helyzet a szeptember végi,a szezon második felét megelőző beharangozónkóta, legalábbis a győzelmeket tekintve. Továbbra is Gabriele Tarquini a legsikeresebb e tekintetben – bár a Hyundai olasz pilótája csak eggyel tudta növelni diadaljai számát az elmúlt három hétvége kilenc futamán.

Rajta kívül három versenyző van a mezőnyben, aki eddig egynél többször tudott felállni a dobogó legfelső fokára: Thed Björk négy, Yvan Muller és Jean-Karl Vernay három, Yann Ehrlacher és Rob Huff két győzelmet tudhat a magáénak.

Michelisz Norbert egyszer nyert – a szlovákiai harmadik futamon győzött –, rajta kívül Mehdi Bennani, Gordon Shedden és Kevin Ceccon csatlakozott az elmúlt három versenyhétvégén az említett pilótákhoz, valamint Esteban Guerrierihez, Aurélien Comte-hoz, Mat'o Homolához és Pepe Oriolához ezen a listán.

A BAJNOKI CÍMRE ESÉLYESEK ÁLLÁSA

1. Gabriele Tarquini (olasz, Hyundai) 291pont
2. Yvan Muller (francia, Hyundai) 252 pont
3. Thed Björk (svéd, Hyundai) 238 pont
4. Pepe Oriola (spanyol, Cupra) 227 pont
5. Jean-Karl Vernay (francia, Audi) 216 pont
6. Esteban Guerrieri (argentin, Honda) 213 pont
7. Michelisz Norbert (magyar, Hyundai) 212 pont

Mindezek alapján a bajnoki összetettet Tarquini vezeti 291 ponttal, a második helyen álló Muller (252 pont) hátránya nem kevés, bár nem is ledolgozhatatlan: 39 pont. Björk a harmadik 238 ponttal, neki a lemaradása 53 pont.

„A bajnoki címre koncentrálok, de ez olyan, mint a lottó, és bármi megtörténhet Makaóban – vélekedik az előtte álló hétvégéről és a bajnoki esélyeiről Tarquini. Bajba keveredhetsz, és egyszerűen túl kell élned. Valószínűleg nem ez a legjobb helyszín a számomra úgy, hogy nálam van az előny. Ez vélhetően Yvannak kedvez, akinek fel kell zárkóznia. Ez különleges és nagy kihívást jelentő hétvége mindenki számára, de mosollyal az arcomon és a bajnoki címről szövögetett álmaimmal fogok odautazni.”

Legfőbb riválisa, Muller tisztában van azzal, hogy nem kicsi a ledolgozandó hátránya, de vérbeli versenyzőként egyelőre nem hajlandó esélytelenként gondolni magára.

„Lehet, hogy már elveszítettük a bajnoki címet, bár így is bármi megtörténhet. Addig, amíg matematikailag már nem lehetetlen, nem adod fel. Makaó már csak Makaó, de sok még a megszerezhető pont” – beszélt a szezonzáróról a francia.

A 49 éves pilóta egyébként 2016 végén egyszer már visszavonult, majd a 2017-es WTCC-s szezonzáróra tért vissza átmenetileg, hogy segítse a vb-címért menő Thed Björköt. A WTCR indulásakor saját csapatot alapított, aminek egyik ülését unokaöccsének – a jelenleg Hondával versenyző –, Yann Ehrlacher-nak akarta adni, ám a főszponzor elvárta, hogy Muller versenyzőként is részt vegyen csapata életében.

Bár a rutinos francia akkor úgy tervezte, hogy visszatérése csak a 2018-as szezonra szól, idei sikerei miatt nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy jövőre is tagja lesz a mezőnynek.

ÉS AMI MICHELISZT ILLETI…

Három futammal a szezon vége előtt sajnos szertefoszlani látszik a világbajnoki címről szövögetett álom. Maximálisan még 87 pont szerezhető – ebbe beletartozik a három verseny, plusz a második időmérő, aminek a harmadik szakaszába bejutó versenyzőket is jutalmazzák, a pole pozíció elhódítóját például öt ponttal.

Michelisz hátránya a szezonzárót megelőzően 79 pont, vagyis szinte tökéletes hétvégére lenne szüksége, ráadásul bajnoki ellenfeleinek majdnem nullázniuk kellene. Bár a trófea megszerzése szinte lehetetlen, néhány helyet mindenképp javíthat az összetettben, hiszen Guerrieritől egy, Vernay-től négy pontra van lemaradva. A jelenleg harmadik helyen álló Björk előnye is „csak” 26 pont.

Többek között Michelisz és Muller révén a Hyundai zárhatja a legjobban a szezont
Többek között Michelisz és Muller révén a Hyundai zárhatja a legjobban a szezont

 

NINCS OK PANASZRA A HYUNDAINÁL – BOP ÉS SÚLYKOMPENZÁCIÓ

Úgy tűnik, hogy a Zandvoortban és Vuhanban történtek nem ismétlődnek meg a szezonzárón, ugyanis a BoP-rendszer (balance of performance) és a súlykompenzáció nem a Hyundait sújtja leginkább. Micheliszék autója csak a harmadik legnehezebb lesz a mezőnyben – az Audi és a Honda egyaránt 10 kilogrammal nyom többet.

A bajnoki esélyesek közül a negyedik helyen álló Pepe Oriola lesz (szó szerint) a legkönnyebb helyzetben, a Cupráknál csak az Alfa Romeók esetében mutat kevesebbet a mérleg.

A MAKAÓI HÉTVÉGE PROGRAMJA

CSÜTÖRTÖK
2.05–2.35: első szabadedzés (élő:Facebook.com/ WorldTouringCarCup)
6.30–7.00: második szabadedzés (élő:Facebook)
PÉNTEK
1.50–2.30: első időmérő (élő:Facebook)
6.35–7.50: második időmérő
SZOMBAT
7.25: első verseny (Tv:Eurosport1)
VASÁRNAP
1.20: második verseny (Tv: Eurosport1)
4.00: harmadik verseny (Tv: Eurosport1)

Azt nem nagy bátorság kijelenteni, hogy ha a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) nem „nyúl bele” szándékosan az erőviszonyokba a fent említett módszerekkel, a Hyundai versenyzői általában a mezőny elején mennek. Ez persze jó hír az összetettet vezető Tarquini számára is.

SZÁMŰZTÉK AZ UNALMAT MAKAÓBAN? – A MÚLT

Bár Mr. Makaónak Edoardo Mortarát hívják – a nemrég véget ért szezonban a DTM-ben és a Formula E-ben egyaránt rajthoz álló pilóta tízszer győzött az utcai pályán Formula–3-as és különböző GT-versenyeken –, a WTCC-t nézve Rob Huffnak sincs oka szégyenkezni. A brit nem kevesebbszer, mint kilencszer tudott futamot nyerni a WTCR elődjének nevezhető sorozatban.

A jelenlegi mezőnyből még Yvan Muller büszkélkedhet két győzelemmel, s Mehdi Bennaninak és Michelisznek is sikerült felállnia a dobogó legfelső fokára a sokszor kaotikusan alakuló versenyek végén.

Tavaly éppen a magyar pilóta balesete miatt kellett idő előtt leinteni az első versenyt. Azon a hétvégén Bennani és Huff örülhetett győzelemnek. Íme, egy ízelítő a makaói viszonyokból.

 

WTCC Race Macau Grand Prix 2017 Big Crash Pile Up

WTCC Race Macau Grand Prix 2017 Big Crash Pile Up


 

SOSEM VOLT MÉG ILYEN NAGY A MEZŐNY

Annyi biztos, hogy Tiago Monteiro nem áll rajthoz Makaóban. A portugál versenyző az előző, szuzukai hétvégén tért vissza a versenyzéshez, a szezonzáró helyszínét azonban orvosai túl veszélyesnek ítélték meg. Ráadásul Monteiro azon dolgozik, hogy 2019-ben már korábbi formáját tudja nyújtani, és a teljes idényben versenyezhessen, emiatt inkább nem kockáztat.

Akárcsak Ningpóban és Vuhanban, Ma Csing-hua vezeti Monteiro helyett a Boutsen Ginion Racing egyik Honda Civicjét, de persze most is lesznek szabadkártyás versenyzők. A mezőny nagyságát illető szabály lényege, hogy állandó versenyzőből legfeljebb 26 lehet (jelenleg 25 van), ám egy-egy hétvégén rajtuk kívül rajthoz állhatnak ketten a versenyeknek otthont adó országból vagy annak környékéről.

Úgy tűnik, hogy a szervezők nagy durranást akarnak az utolsó hétvégére, ugyanis hat pilóta kapott szabadkártyás indulási jogot: Filipe de Souza, André Couto, Lam Kam-szan, Billy Lo, Kevin Tse és Rui Valente csatlakozik a mezőny állandó tagjaihoz, így összesen 31-en indulnak a makaói eseményeken.

A makaói hétvége programja csütörtökön, magyar idő szerint 2.05-kor kezdődik az első szabadedzéssel.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik