VALAKINEK SIKERÜL A VÉGÉN MEGÁLLÍTANI TARQUINIT?
Nem sokat változott a helyzet a szeptember végi,a szezon második felét megelőző beharangozónkóta, legalábbis a győzelmeket tekintve. Továbbra is Gabriele Tarquini a legsikeresebb e tekintetben – bár a Hyundai olasz pilótája csak eggyel tudta növelni diadaljai számát az elmúlt három hétvége kilenc futamán.
Rajta kívül három versenyző van a mezőnyben, aki eddig egynél többször tudott felállni a dobogó legfelső fokára: Thed Björk négy, Yvan Muller és Jean-Karl Vernay három, Yann Ehrlacher és Rob Huff két győzelmet tudhat a magáénak.
Michelisz Norbert egyszer nyert – a szlovákiai harmadik futamon győzött –, rajta kívül Mehdi Bennani, Gordon Shedden és Kevin Ceccon csatlakozott az elmúlt három versenyhétvégén az említett pilótákhoz, valamint Esteban Guerrierihez, Aurélien Comte-hoz, Mat'o Homolához és Pepe Oriolához ezen a listán.
1. Gabriele Tarquini (olasz, Hyundai) 291pont |
Mindezek alapján a bajnoki összetettet Tarquini vezeti 291 ponttal, a második helyen álló Muller (252 pont) hátránya nem kevés, bár nem is ledolgozhatatlan: 39 pont. Björk a harmadik 238 ponttal, neki a lemaradása 53 pont.
„A bajnoki címre koncentrálok, de ez olyan, mint a lottó, és bármi megtörténhet Makaóban – vélekedik az előtte álló hétvégéről és a bajnoki esélyeiről Tarquini. – Bajba keveredhetsz, és egyszerűen túl kell élned. Valószínűleg nem ez a legjobb helyszín a számomra úgy, hogy nálam van az előny. Ez vélhetően Yvannak kedvez, akinek fel kell zárkóznia. Ez különleges és nagy kihívást jelentő hétvége mindenki számára, de mosollyal az arcomon és a bajnoki címről szövögetett álmaimmal fogok odautazni.”
Legfőbb riválisa, Muller tisztában van azzal, hogy nem kicsi a ledolgozandó hátránya, de vérbeli versenyzőként egyelőre nem hajlandó esélytelenként gondolni magára.
„Lehet, hogy már elveszítettük a bajnoki címet, bár így is bármi megtörténhet. Addig, amíg matematikailag már nem lehetetlen, nem adod fel. Makaó már csak Makaó, de sok még a megszerezhető pont” – beszélt a szezonzáróról a francia.
A 49 éves pilóta egyébként 2016 végén egyszer már visszavonult, majd a 2017-es WTCC-s szezonzáróra tért vissza átmenetileg, hogy segítse a vb-címért menő Thed Björköt. A WTCR indulásakor saját csapatot alapított, aminek egyik ülését unokaöccsének – a jelenleg Hondával versenyző –, Yann Ehrlacher-nak akarta adni, ám a főszponzor elvárta, hogy Muller versenyzőként is részt vegyen csapata életében.
Bár a rutinos francia akkor úgy tervezte, hogy visszatérése csak a 2018-as szezonra szól, idei sikerei miatt nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy jövőre is tagja lesz a mezőnynek.
ÉS AMI MICHELISZT ILLETI…
Három futammal a szezon vége előtt sajnos szertefoszlani látszik a világbajnoki címről szövögetett álom. Maximálisan még 87 pont szerezhető – ebbe beletartozik a három verseny, plusz a második időmérő, aminek a harmadik szakaszába bejutó versenyzőket is jutalmazzák, a pole pozíció elhódítóját például öt ponttal.
Michelisz hátránya a szezonzárót megelőzően 79 pont, vagyis szinte tökéletes hétvégére lenne szüksége, ráadásul bajnoki ellenfeleinek majdnem nullázniuk kellene. Bár a trófea megszerzése szinte lehetetlen, néhány helyet mindenképp javíthat az összetettben, hiszen Guerrieritől egy, Vernay-től négy pontra van lemaradva. A jelenleg harmadik helyen álló Björk előnye is „csak” 26 pont.
NINCS OK PANASZRA A HYUNDAINÁL – BOP ÉS SÚLYKOMPENZÁCIÓ
Úgy tűnik, hogy a Zandvoortban és Vuhanban történtek nem ismétlődnek meg a szezonzárón, ugyanis a BoP-rendszer (balance of performance) és a súlykompenzáció nem a Hyundait sújtja leginkább. Micheliszék autója csak a harmadik legnehezebb lesz a mezőnyben – az Audi és a Honda egyaránt 10 kilogrammal nyom többet.
A bajnoki esélyesek közül a negyedik helyen álló Pepe Oriola lesz (szó szerint) a legkönnyebb helyzetben, a Cupráknál csak az Alfa Romeók esetében mutat kevesebbet a mérleg.
CSÜTÖRTÖK |
Azt nem nagy bátorság kijelenteni, hogy ha a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) nem „nyúl bele” szándékosan az erőviszonyokba a fent említett módszerekkel, a Hyundai versenyzői általában a mezőny elején mennek. Ez persze jó hír az összetettet vezető Tarquini számára is.
SZÁMŰZTÉK AZ UNALMAT MAKAÓBAN? – A MÚLT
Bár Mr. Makaónak Edoardo Mortarát hívják – a nemrég véget ért szezonban a DTM-ben és a Formula E-ben egyaránt rajthoz álló pilóta tízszer győzött az utcai pályán Formula–3-as és különböző GT-versenyeken –, a WTCC-t nézve Rob Huffnak sincs oka szégyenkezni. A brit nem kevesebbszer, mint kilencszer tudott futamot nyerni a WTCR elődjének nevezhető sorozatban.
A jelenlegi mezőnyből még Yvan Muller büszkélkedhet két győzelemmel, s Mehdi Bennaninak és Michelisznek is sikerült felállnia a dobogó legfelső fokára a sokszor kaotikusan alakuló versenyek végén.
Tavaly éppen a magyar pilóta balesete miatt kellett idő előtt leinteni az első versenyt. Azon a hétvégén Bennani és Huff örülhetett győzelemnek. Íme, egy ízelítő a makaói viszonyokból.
SOSEM VOLT MÉG ILYEN NAGY A MEZŐNY
Annyi biztos, hogy Tiago Monteiro nem áll rajthoz Makaóban. A portugál versenyző az előző, szuzukai hétvégén tért vissza a versenyzéshez, a szezonzáró helyszínét azonban orvosai túl veszélyesnek ítélték meg. Ráadásul Monteiro azon dolgozik, hogy 2019-ben már korábbi formáját tudja nyújtani, és a teljes idényben versenyezhessen, emiatt inkább nem kockáztat.
Akárcsak Ningpóban és Vuhanban, Ma Csing-hua vezeti Monteiro helyett a Boutsen Ginion Racing egyik Honda Civicjét, de persze most is lesznek szabadkártyás versenyzők. A mezőny nagyságát illető szabály lényege, hogy állandó versenyzőből legfeljebb 26 lehet (jelenleg 25 van), ám egy-egy hétvégén rajtuk kívül rajthoz állhatnak ketten a versenyeknek otthont adó országból vagy annak környékéről.
Úgy tűnik, hogy a szervezők nagy durranást akarnak az utolsó hétvégére, ugyanis hat pilóta kapott szabadkártyás indulási jogot: Filipe de Souza, André Couto, Lam Kam-szan, Billy Lo, Kevin Tse és Rui Valente csatlakozik a mezőny állandó tagjaihoz, így összesen 31-en indulnak a makaói eseményeken.
A makaói hétvége programja csütörtökön, magyar idő szerint 2.05-kor kezdődik az első szabadedzéssel.