A legutóbbi négy versenyt megnyerő Lewis Hamilton alulmaradt Nico Rosberggel szemben az Amerikai Nagydíj időmérőjén, de nem a második rajthely és a pálya porosabb oldala miatt aggódik, hanem azért, mert ha nem sikerül megoldani a bal első fékjének problémáját, a vasárnapi versenyen sem lesz esélye csapattársa ellen.
„Nico remek volt ezen az időmérőn, miközben én a fékekkel bajlódtam – mondta Hamilton. – A bal oldali fék hőmérséklete rendre száz fokkal alacsonyabb volt, mint a jobb oldalié. Nem tudtam mit tenni ellene, akármit próbáltam, fékezéskor blokkolt a bal első. Talán emiatt veszítettem rengeteg időt. Ha nem tudjuk megjavítani a problémát a versenyre, ugyanúgy lassabb leszek. Ezenkívül a blokkolásos fékezéstől hólyagosodhat a gumi, azaz este mindenképpen ki kell találnunk, mit tehetünk."
A júliusi Német Nagydíj óta nyeretlen Nico Rosberg az idén 10–7-re vezet az időmérőkön Hamiltonnal szemben. A német elégedett, de szintén felhívta a figyelmet a Mercedes problémáira, hiszen a szombati szabadedzésen neki voltak gondjai a fékekkel.
„Ezen a hétvégén több gondunk is volt az autókkal, a legfontosabb, hogy megpróbáljuk a versenyre megelőzni ezeket a meghibásodásokat. Nem aggódom az autó miatt, bízom a csapatban, és csak arra összpontosítok, ami rajtam múlik" – mondta Rosberg.
A harmadik helyről Valtteri Bottas indul, a finn a legutóbbi tíz időmérőből a hetediket zárta az első háromban, de attól tart, hogy a versenyen nehéz lesz megtartania ezt a pozíciót.
„Újabb remek időmérő, a második sor a mienk, jó versenyt ígér. Ugyanakkor a mögülünk rajtolók nagyon gyorsak, nehéz lesz magunk mögött tartanunk őket. Fontos lenne a jó eredmény a konstruktőr-világbajnokság miatt" – mondta Bottas, akivel szemben Felipe Massa nagyon is magabiztos a verseny előtt.
„A negyedik helyre volt elég a mai teljesítmény, persze jobb lett volna megelőzni a csapattársamat, és a tiszta oldalról indulni – mondta Massa. – A pénteki edzéseken nagyon gyors voltam hosszú távon, miért ne lenne így vasárnap is? Akkor nem lehet gondunk, megint hozhatjuk a harmadik és negyedik helyet."
Daniel Ricciardo is bejelentkezett a dobogóra, a Red Bull pilótája alig maradt el Massától az ötödik helyen, s biztos benne, hogy a versenyen gyorsabb lesz a két Williamsnél, sőt a gumikkal a Red Bull annyival jobban gazdálkodik majd, hogy nem lesz probléma a fehér autók elé kerülni.
„Nagyon közel voltam Felipéhez. Nem lett volna rossz megelőzni, de az ötödik rajthely sem rossz – mondta Ricciardo, aki már csak azért is örülhet a pálya tiszta oldalának, mert Austinban annyira rettegett a páros oldal, hogy a Ferrari két éve még azt is megtette Alonso páratlan oldalra juttatása érdekében, hogy Massa autójában felbontották a váltó plombáját, így a brazilt hátrébb sorolták a spanyol elől. – A versenyen a harmadik hely a célom, az ötödik rajtkockából nem elérhetetlen. Jókat csatázhatunk a futamon, a Mercedes majd elöl teszi a maga dolgát, de mi a Ferrarikkal, a Williamsekkel és a McLarenekkel nagy csatát vívhatunk. A rajtnál kell előre kerülnöm, mert végsebességben nem mi vagyunk az ászok. Sokat kell használnom a könyökömet is védekezésnél."
Ricciardo sokkal jobban áll, mint csapattársa, Sebastian Vettel, akinek a boxból kell rajtolnia.
„Nem sok értelme volt ennek az időmérőnek. A versenyen nem lesz könnyű előre törni, de az edzések alapján jó lesz a versenytempónk. Előzni azonban csak magas végsebességgel lehet, ami nekünk ismeretlen. A hetedik helyezés már jó lenne" – mondta a német.
Fernando Alonso elárulta, a Ferrari vezetőinek fejében is megfordult, hogy a boxból indítsák őt, de úgy döntöttek, kockáztatnak, és megpróbálják az egész évre kapott öt hajtóművel teljesíteni a hátralévő három versenyt.
„Monzában tönkrement egy motor, emiatt óvatosabbnak kell lennünk. A jelenlegi motort is visszafogtuk, ez körönként két tizedet jelent. Gondolkoztunk rajta, hogy a Red Bullhoz hasonlóan a boxból rajtolok, de úgy döntöttünk, inkább elölről indulok, mert akkor nem kell előreverekednem magam – mondta Alonso. – Ezt és a brazil versenyt a kímélendő motorral teljesítem, de van egy jobb Abu-Dzabira, ahol dupla pontokat osztanak, és oda kell a teljesítmény. Azt hiszem, a hatodik rajthely így sem rossz, nagyjából a szokásos."
Szombat délután a Sauber, a Force India és a Lotus vezetői Bernie Ecclestone-nal találkoztak. A három csapat pénteken titkos megbeszélést tartott, s szárnyra keltek a pletykák arról, hogy az anyagi nehézségek és az F1 vezetőinek semmittevése miatt bojkottálják a vasárnapi versenyt.
Ecclestone-nal talán a megoldásról beszéltek, talán az esetleges bojkott következményeiről, de a találkozót követően mindenki cáfolt. Gerard Lopez, a Lotus tulajdonosa már szombat reggel csodálkozó tekintettel beszélt a lehetséges tüntetésről, Vijay Mallya, a Force India első embere pénteken leszögezte, hogy versenyezni fognak a pilótái, míg a Saubernél szombat délután mondták azt, hogy nem is tudtak a bojkott lehetőségéről.
Az egészből Rob Fernley, a Force India igazgatója jött ki a legrosszabbul, ő ugyanis azt mondta az időmérő előtt, hogy nem kizárható a bojkott.
Ecclestone azt mondta az egyeztetés után, hogy „versenyezni fognak, ezt garantálom. Ott lesznek vasárnap a rajtrácson. A 2015-ös szereplésük miatt viszont nagyon aggódom. Tudom, mi a probléma, de nem tudom, hogy lehet megoldani. A kezemet megkötik a szerződések és a szabályok. Ha tehetném, minden szerződést széttépnék, és a nulláról kezdeném. Nem akarom, hogy tönkremenjen az F1, mert ha ez lesz, mindenki azt mondja majd, én tettem tönkre."
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Kevin Magnussen (7.): – Ugyanazt a teljesítményt hoztunk Jensonnal, ezt tudja az autó. A stratégia fontos lehet, két vagy három kiállást jósolnak a versenyre, így lehet esélyünk előrébb kerülni.
Kimi Räikkönen (8.): – Egy körön nem tökéletes a kocsi, de ez volt az egész szezonban. Az autó egyébként nem rossz, remélem, a versenyen sikerül javítani.
Adrian Sutil (9.): – Pénteken még úgy tűnt, szokásos versenyhétvégénk lesz, de szombat reggelre hirtelen jó lett a kocsi, és az időmérőre sem változott a helyzet. Végre nyomhattam a gázt, bíztam a kocsiban. Ez olyan nekünk, mint egy kis győzelem.
Pastor Maldonado (10.): – A legutóbbi versenyekhez képest nagyon jól kezelhető az autó, amelyben még mindig van tartalék. Az utolsó szakaszomban egy kis hiba miatt két tizedet veszítettem, bejuthattam volna a záró etapba. Nagyon jó esélyünk van a pontszerzésre.
Sergio Pérez (11.): – Két készlet lágy gumi kellett ahhoz, hogy továbbjussak az első szakaszból, így a másodikra egy készlet maradt. Ennek ellenére jó köröm volt, de sajnálom, hogy a sok mexikói néző előtt nem harcoltam ki jobb rajthelyet. Nagyon érzékeny az autó a szélre.
Jenson Button (12. – büntetés után): – Rengeteget dolgoztunk ezért a 12. helyért. Nagyon nehéz itt összerakni egy kört, a tapadás és a szélirány folyamatosan változik, ráadásul hűvös volt. A legjobban az zavar, hogy a büntetésem miatt a tiszta oldalról átkerültem a koszosra.
Nico Hülkenberg (13.): – Amikor a gyors körömet futottam, a 12. kanyarban fékezéskor a sisakrostélyom védőfóliája lejött, és ráragadt az első gumira, amely persze elvesztette a tapadását, kisodródtam, és elég időt veszítettem ahhoz, hogy kiessek. Ilyen bizarr esetem még sohasem volt, és nem hallottam róla, hogy másnak lett volna.
Jean-Éric Vergne (14.): – Az első szabadedzést kihagytam, a harmadikon elromlott a motor, az időmérő előtt régi motort kellett az autóba szerelni. Nem sok időm volt felkészülni, de a verseny még jó lehet.
Esteban Gutiérrez (15.): – Nehéz időmérő volt, nem sikerült úgy megtalálnom a tökéletes beállítást a lágy gumikra, mint Adriannak, gratulálok neki a szép eredményéhez.
Romain Grosjean (16.): – Délelőtt nagyon jó volt az autó, élveztem vele a körözést, régóta nem volt ilyen jó kocsim. Az időmérőn nem tudtuk ugyanezt hozni, ez meglátszik a helyezésemen is. Talán a versenyen visszajön az érzés, és előrébb jöhetek.
Danyiil Kvjat (17. – büntetés után): – Rémes időmérőnk volt, jobbra számítottunk, már csak abban bízhatok, hogy a versenyen bármi megtörténhet.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
4. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
7. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
9. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
12. | Jenson Button* | brit | McLaren-Mercedes |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
16. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
17. | Danyiil Kvjat** | orosz | Toro Rosso-Renault |
Sebastian Vettel*** | német | Red Bull-Renault | |
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés | |||
**részleges motorcsere miatt 10 rajthelyes büntetés, a fennmaradó részt viszi a Brazil Nagydíjra | |||
***teljes motorcsere miatt a boxból rajtol |
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:36.067 | átlag: 205.787 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:36.443 | 0.376 mp h. |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:36.906 | 0.839 |
4. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:37.205 | 1.138 |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:37.244 | 1.177 |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:37.610 | 1.543 |
7. | Jenson Button* | brit | McLaren-Mercedes | 1:37.655 | 1.588 |
8. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:37.706 | 1.639 |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:37.804 | 1.737 |
10. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:38.810 | 2.743 |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:38.467 | |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:38.554 | |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:38.598 | |
14. | Danyiil Kvjat** | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:38.699 | |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:39.250 | |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:39.555 | |
17. | Sebastian Vettel*** | német | Red Bull-Renault | 1:39.621 | |
18. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:39.679 | |
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés | |||||
**részleges motorcsere miatt 10 rajthelyes büntetés, a fennmaradó részt viszi a Brazil Nagydíjra | |||||
***teljes motorcsere miatt a boxból rajtol |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 9 | 13 | 13 | 291 |
2. | Nico Rosberg | 4 | 13 | 14 | 274 |
3. | Daniel Ricciardo | 3 | 7 | 14 | 199 |
4. | Valtteri Bottas | – | 5 | 14 | 145 |
5. | Sebastian Vettel | – | 4 | 13 | 143 |
6. | Fernando Alonso | – | 2 | 14 | 141 |
7. | Jenson Button | – | 1 | 11 | 94 |
8. | Nico Hülkenberg | – | – | 13 | 76 |
9. | Felipe Massa | – | 1 | 8 | 71 |
10. | Kevin Magnussen | – | 1 | 10 | 49 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 11 | 47 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 11 | 47 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 6 | 21 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 5 | 8 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 565 – már világbajnok |
2. | Red Bull-Renault | 342 |
3. | Williams-Mercedes | 216 |
4. | Ferrari | 188 |
5. | McLaren-Mercedes | 143 |
6. | Force India-Mercedes | 123 |
7. | Toro Rosso-Renault | 29 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |