A Red Bullnál már a legfelsőbb szinten is elkezdődött a siránkozás a Pirelli 2013-as F1-es abroncsai miatt, Dietrich Mateschitz, a Red Bull (és a Toro Rosso) tulajdonosa a Spanyol Nagydíj után 45 perces privát beszélgetés során vázolta fel aggodalmait Bernie Ecclestone-nak, az F1 vezetőjének.
„Mindenki látja, mi történik itt, ennek már semmi köze az autóversenyzéshez, ez már gumikímélő vetélkedés – mondta Mateschitz az Autosportnak. – Az igazi autóverseny másképpen mutat, a mostani helyzetben az autók és a pilóták is messze képességeik alatt teljesítenek. Az időmérő is elveszítette az értelmét, már nincs harc a pole pozícióért, a kvalifikáció is a gumik spórolásáról szól. Ha nem kellene a spórolásra gondolnunk, hanem nyomhatnánk padlóig a gázpedált, nyolc vagy tíz kerékcserére lenne szükségünk versenyenként."
A Pirelli eddig azzal védekezett, hogy a 2011-es visszatérése előtt az F1-es csapatok és a sportág vezetői külön kérésére készítettek a korábbi beszállítók termékeinél gyorsabban kopó abroncsokat, hogy ezzel izgalmasabbá tegyék a futamokat. Tavaly év elején is voltak hasonló kritikák, de nem ennyire élesek.
„Tudom, hogy a versenyek érdekesebbé tétele volt a cél, ezért lenne szükség több kerékcserére, de nem ennyire sokra. Ez már nem az a helyzet, amit el akartunk érni" – folytatta az osztrák üzletember.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a különös helytere való tekintettel jobbnak látta törölni a szokásos, verseny utáni sajtóbeszélgetését, néhány tévés interjún és a csapat hivatalos közleményén túl nem akart beszélni a versenyről, hiszen attól tartott, kizárólag a Pirelliről alkotott kritikáiról fog szólni az este.
Helmut Marko, a világbajnok istálló tanácsadója viszont készségesen elmondta véleményét a kialakult helyzetről, sőt, továbbment, szerinte az idei gumik már veszélyesek.
„A Pirelli abroncsai miatt az egész versenyen arról szólnak a pilótáinkkal folytatott rádióbeszélgetéseink, hogy legyenek óvatosak, mert meg kell kímélni a gumikat – mondta Marko. – Az autó beállításait úgy kellett áthangolnunk, hogy éppen ne legyen veszélyes. De attól tartok, csak idő kérdése, hogy az egyik, mostanában egyre gyakrabban látott defekt súlyos következményekkel járjon. Mindenkinek kockáztatnia kell azzal, hogy autóba ül, és ezt jobb, ha a Pirelli is tudja."
A Pirelli már korábban elismerte, hogy túl messzire ment az idei gumikkal, és mérnökei gondolkoznak azon, hogy a Brit Nagydíjra megváltoztassák az abroncsok szerkezetét, megelőzendő a további defekteket. Paul Hembery, az olaszok sportigazgatója a sok kritikát megelégelve azt mondta, ha kell, unalmassá teszik a versenyeket.
„Mit akarnak tőlünk? Olyan versenyeket, mint a 2010-es Kanadai Nagydíj, amelyen háromszor kellett kereket cserélni, és mindenki áradozott, vagy egykiállásos, kiszámítható futamokat, amelyen ugyanaz a befutási sorrend, mint a rajtfelállás, és a gumikról szó sem esik? Ha önök ezt élveznék, mondják meg nekünk, képesek vagyunk bármire – dohogott sajtótájékoztatóján Hembery. – Bizarr a helyzet, hiszen két éve ezt csináljuk, nem is mértem, mi ez a pánik. Úgy tűnik nekem, mindenki azt akarja, hogy a Red Bull autói utcahosszal nyerjék a versenyeket. Ha módosítunk, az ugyanis egyedül nekik kedvez, senki másnak."
A Lotusnál már jelezték, hogy nem sportszerű az idény közben megváltoztatni a gumikat, de elfogadják, hogy a biztonság érdekeit szolgáló módosításokat végre kell hajtani.
„Bizonyos szempontból nem sportszerű a keverékek megváltoztatása, de állunk elébe, mint ahogy minden kihívással ezt tesszük. Végül is mindenki ugyanazokat a gumikat kapja – mondta Eric Boullier csapatfőnök. – Nem a gumik miatt vagyunk versenyképesek, hanem azért, mert olyan autót építettünk, amely képes kezelni az összes csapat számára szállított abroncsokat. A kemény keveréket azért változtatták meg a Spanyol Nagydíj előtt, hogy kedvezzenek a leghangosabban kesergő istállónak. A Pirellit arra kérték, hogy húsz körre való gumikat készítsen, és ezt tette."