A Formula–1-es mezőny többszörösen is jó érzéssel érkezett meg Ausztriába, a 2014-es idény nyolcadik versenyének helyszínére. Egyrészt visszatérő, legendás pályán körözhetnek a pilóták, ahol legutóbb 11 évvel ezelőtt rendeztek F1-es viadalt. Másfelől két hete megszakadt a Mercedes győzelmi sorozata, Daniel Ricciardo sikere megmutatta, hogy mások is labdába rúghatnak ebben a szezonban – még ha egyelőre mindkét „ezüstnyíl” műszaki hibája kell is hozzá. S az sem utolsó szempont, hogy a hét elején a teljes mezőnyt feldobta a hír, hogy Michael Schumacher felébredt a kómából, és már Svájcban, a lakhelyétől nem messze folytatja rehabilitációját.
PÉNTEK |
10.00–11.30: 1. szabadedzés |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
A Red Bull Ringen ilyen formában először rendeznek F1-es futamot, de 26 alkalommal volt már Formula–1-es viadal az aszfaltcsík valamilyen formájában.
Először 1964-ben versenyeztek itt, a stájerországi légi központban kialakított L-alakú pályán Lorenzo Bandini karrierje egyetlen győzelmét aratta egy Ferrarival. A reptér bezárása után 1969-re új pályát építettek a zöld dombok között, a majdnem hat kilométeres ultragyors aszfaltcsíkon 1970 és 1987 között rendeztek versenyeket. Mark Donohue 1975-ös halálos balesete után iktatták be a Hella-Licht-lassítót, de a nyolcvanas évek végére így is korszerűtlenné vált a pálya. Az Österreichring hat kilométeres verziójának első F1-es futamán Ferrari-győzelem született, de az olaszok újabb ausztriai diadaláig 1999-ig várni kellett.
Nem lesz ismeretlen a pálya Danyiil Kvjatnak és Kevin Magnussennek sem, ők alacsonyabb kategóriákban versenyeztek itt az elmúlt években. Természetesen a Red Bull gondoskodott róla, hogy Jean-Éric Vergne, Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel is idő előtt megismerkedjen a vonalvezetéssel, a három versenyző promóciós rendezvényen körözött itt – Vettel nemcsak Red Bull-Renault-val, hanem 1988-as Ferrarival is.
Ausztria 14 F1-es versenyzővel és két világbajnokkal büszkélkedhet. A jelenlegi mezőnyben ugyan nincs osztrák versenyző, az idényt uraló Mercedes-istállót két osztrák, Toto Wolff és Niki Lauda irányítja, a Saubert az osztrák Monisha Kaltenborn vezeti, a Red Bullnál pedig a tulajdonos Dietrich Mateschitz mellett a megmondó ember, Helmut Marko is osztrák.
S ha már Markónál járunk, idézzük fel, mit mondott a Ferrari Adrian Neweynak tett ajánlatáról – a Red Bull technikai igazgatóját évi 20 millió eurós fizetéssel csábította a Scuderia, hiába.
„Hosszan beszélgettünk Adriannal, akinek a Ferrari abszurd ajánlatot tett. Nemcsak az anyagi részletekre gondolok, hanem arra is, hogy mit vártak cserébe Adriantól – mondta Marko a Red Bull tévécsatornájának, a Servus Tv-nek. – Adrian azt mondta, belefáradt, hogy az F1 szabályai elzárják az új ötleteket a tervezők elől. Nem akartuk elveszíteni, ezért építünk egy új központot, amelyben több projektet vezethet egyszerre.”
A pálya hossza: 4326 méter Kanyarok száma: 9 (2 bal és 7 jobb) A verseny hossza: 71 kör (307.146 km) Gumitípusok: lágy, szuperlágy Körrekord: 1:07.908 (Michael Schumacher, Ferrari, 2003) Az Osztrák Nagydíj helyszínei: Österreichring (18), A1 Ring (7), Zeltweg (1) – valójában mindegyik a jelenlegi pálya, más-más formában és néven |
Győzelmek a pole-ból Ausztriában: 7 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Alan Jones (1977) 14. Győztesek a jelenlegi mezőnyből: – Versenyzett már itt: Jenson Button (4-szer), Kimi Räikkönen (3), Fernando Alonso (2), Felipe Massa (1) |
IDŐJÁRÁS. Kellemes alpesi időben köröznek a pilóták a hét végén Ausztriában. A hőmérséklet csúcsértéke 25 fok körül várható, esőre csak pénteken lehet számítani, jelenleg 40 százalékos esélyt adnak rá, hogy a nap folyamán elered – de korántsem biztos, hogy a kétszer 90 percnyi edzés alatt. Szombaton lesz a leghűvösebb 22 fokos csúcshőmérséklettel, vasárnapra 25 fokot mondanak. |
Marko az Osztrák Nagydíj múltjáról is beszélt, elmondta, hogy az 1970-es futamra kiadott 180 ezer belépő 36 órán belül elkelt, Jochen Rindt szereplése lázban tartotta nyugati szomszédunk népét. Az egyetlen hazai győzelmet 1984-ben Lauda aratta, míg Magyarország számára az 1976-os futam jelentette az áttörést: ezt közvetítette először a Magyar Televízió – emlékezetes módon az utolsó kört leszámítva…
Lauda meg is orrolt a Red Bullra azért, mert a korábban Niki Lauda-kanyarként ismert hajlatot átnevezte, és az idén már a csapat egyik szponzora, a Rauch nevét viseli.
„Borzasztóan csalódott vagyok, persze hogy érdekel a kanyar elnevezése, megtisztelő volt, hogy így tisztelegtek előttem a győzelmem és a világbajnoki címeim miatt – mondta nemrég erről Lauda, aki meg van győződve róla, hogy a kanyar átnevezésének hátterében a Mercedes és a Red Bull rivalizálása áll. – Nem baj, a bosszúnk nemes lesz, a Mercedes kettős győzelmet fog ünnepelni. Talán utána két kanyart is rólam neveznek el.”
A két csapat közötti fagyos viszonyt tovább rontja, hogy Mateschitz felvásárolta a hotelt, amelybe a Mercedes stábja szállást foglalt, és azonnal törölte a foglalásokat. A vb-éllovas istálló így Grazból utazik napi kétszer hetven kilométert a pályára és vissza a szállásra.
A LEGEMLÉKEZETESEBB BEFUTÓ: 1982-BEN KEKE ROSBERG KÉSŐN ÉRTE UTOL ELIO DE ANGELIST
A 2000-es évek elején a Ferrari csapatutasításaitól zengett az A1 Ring, Rubens Barrichello 2001-ben a második, 2002-ben az első helyet adta át Michael Schumachernek.
2002: BARRICHELLO ÁTADJA A GYŐZELMET SCHUMACHERNEK, AKI A DOBOGÓN „TÖRLESZT”
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 2 | 7 | 7 | 140 |
2. | Lewis Hamilton | 4 | 5 | 5 | 118 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 3 | 5 | 79 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 7 | 69 |
5. | Sebastian Vettel | – | 2 | 5 | 60 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 7 | 57 |
7. | Jenson Button | – | 1 | 4 | 43 |
8. | Valtteri Bottas | – | – | 6 | 40 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 4 | 23 |
10. | Sergio Pérez | – | 1 | 4 | 20 |
11. | Felipe Massa | – | – | 3 | 18 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 5 | 18 |
13. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 3 | 4 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 258 |
2. | Red Bull-Renault | 139 |
3. | Ferrari | 87 |
4. | Force India-Mercedes | 77 |
5. | McLaren-Mercedes | 66 |
6. | Williams-Mercedes | 58 |
7. | Toro Rosso-Renault | 12 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |