A Red Bull visszatér a háborús övezetbe

Vágólapra másolva!
2011.05.04. 12:38
Címkék
Egy évvel ezelőtt a Red Bull-istálló pilótái a győzelemért csatázva koccantak egymásnak a Török Nagydíjon, átadva a kettős sikert a mögöttük a lehetőségre váró McLarennek. A világbajnok istállónál ezúttal szóba sem került a tavalyi csetepaté, sokkal inkább foglalkoztatja a csapatot a KERS megjavítása. A McLaren ismételne, de kizárja, hogy extrém stratégiát alkalmazna az időmérőn az új gumik versenyre való tartalékolása érdekében.

Sebastian Vettel reményei szerint az idén saját kerekein jut vissza autójával a boxba (Fotó: Reuters – archív)
Sebastian Vettel reményei szerint az idén saját kerekein jut vissza autójával a boxba (Fotó: Reuters – archív)
Sebastian Vettel reményei szerint az idén saját kerekein jut vissza autójával a boxba (Fotó: Reuters– archív)
Sebastian Vettel reményei szerint az idén saját kerekein jut vissza autójával a boxba (Fotó: Reuters – archív)
Sebastian Vettel reményei szerint az idén saját kerekein jut vissza autójával a boxba (Fotó: Reuters – archív)

Ha visszagondolunk a Red Bull-istálló előző idényére, a Török Nagydíj az egyik mélypontnak számít: Mark Webber és Sebastian Vettel az isztambuli futam során az első helyért küzdve összeütközött egymással, a német kiesett, az ausztrál pedig visszaesett a 3. helyre a kettős győzelmet ünneplő McLaren-pilóták mögé.

7. TÖRÖK NAGYDÍJ, ISZTAMBUL
(a vb 4. futama, május 8.)
(magyar idő szerint)
PÉNTEK
1. szabadedzés
9.00–10.30
2. szabadedzés
13.00–14.30
SZOMBAT
3. szabadedzés10.00–11.00
Időmérő edzés
13.00–14.00
VASÁRNAP
A verseny
14.00

Vettel és Webber egymást okolta a karambolért, a német az autójából kiszállva, a boksz felé visszasétálva félreérthetetlen gesztusokkal üzent társának, akivel napokkal a versenyt követően közös fotóra kellett összeállnia, hogy biztosítsák szurkolóikat: béke van a csapaton belül.

Az idény során további, főleg szóbeli összecsapásaik után az év végén békét kötöttek egymással, és az idén eddig nincs is jele az ellenségeskedésnek – bár azok után, hogy Vettel az eddigi három versenyből kettőt megnyert, és vezeti a vb-pontversenyt, míg Webber eddig csak egyszer állt fel a dobogóra, nincs is miért vitázniuk.

Sokkal inkább izgulnak amiatt, hogy megjavuljon autójuk talán egyetlen gyenge pontja, a KERS-rendszer, amely miatt Webber Malajziában hét, Vettel Kínában három pozíciót veszített a rajtnál, és a verseny további szakaszában sem működött rendesen.

„A húsvéti szünet nagy részében az energiánkat a KERS megjavításába fektettük, és kijelenthetem, hogy jó munkát végeztek a srácok, már jól működik a rendszer" – mondta Helmut Marko, a csapat tanácsadója, mintegy üzenve a riválisoknak, hogy más téren kell felülmúlniuk a sötétkék autókat

Sebastian Vettel: – Az idény eleje hosszú utazással telt, a távollét után jó volt egy kis időt tölteni a családommal és a barátaimmal. Kis edzés is belefért, de végre visszatért az életem a normál kerékvágásba. A Török Nagydíj a kedvenceim közé tartozik, nagyrészt a nyolcas kanyar miatt, amely nagyon gyors, de egyben hepehupás is, így nem sokat látunk, miközben benne vagyunk, inkább csak reménykedünk a legjobbakban. A gumik ezúttal is rejtélyesek lesznek, de szerintem az autónk nagyon erős lesz. A riválisainkat azonban óvatlanság és tiszteletlenség lenne leírni.
Mark Webber: – Csodálatos volt úgy átjönni Európába, hogy remek időben ünnepelhettük meg a húsvétot, és mivel volt két hetünk a következő versenyig, kicsit el is kapathattam magam a finomságokkal, volt időm ledolgozni. Az isztambuli versenypálya a sok lejtője és emelkedője miatt nagyon érdekes, no meg a nyolcas kanyar miatt, amelyet muszáj hajszálpontosan kezdeni, hogy kihozd benne a maximumot az autódból. Nagy kár a Török Nagydíj kapcsán, hogy túl drága az esemény a helyiek számára, kevesen jönnek el, és nem a legjobb a hangulat.

A McLaren-istálló egy éve hasznot húzott a Red Bull pilótáinak csetepatéjából, Vettel kiesése és Webber visszaesése után Lewis Hamilton és Jenson Button kettős győzelemre vezette a wokingiakat. Ráadásul néhány körrel a német és az ausztrál ütközése után a 12-13-14-es kanyarkombinációban, valamint a célegyenesben Hamilton és Button előadást tartott a tiszta versenyzésből, a két pilóta oda-vissza előzte egymást.

A GP SZÁMOKBAN
A pálya hossza: 5338 méter
A verseny: 58 kör, 309.396 km
Leggyorsabb kör: Montoya (2005) 1:24.770 (átlag: 226.693 km/óra)
Teljes gázzal: 16 mp a hátsó egyenesben, 63% a teljes pályán. Váltások egy körben: 42

A McLarennél a verseny után kiemelték, hogy a két Red Bull-pilótát Button és Hamilton hajszolta bele a koccanásba, mert tartani tudták a tempót velük, és folyamatosan a nyakukon maradtak.

„Tavaly ez a versenyünk volt az egyik legjobb az idényben, arra visszagondolva könnyebben felpörögnek a fiúk – mondta Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke. – Ahhoz, hogy megismételjük, javítanunk kell az autón, a finomításokat a pénteki edzésnapon kell kipróbálnunk. A fejlesztésünk ütemezésén és hatékonyságán múlik, hogy versenybe szállhatunk-e a vb-címért."

A McLaren vezetői kizárták annak a lehetőségét, hogy Webber sanghaji felzárkózása után az időmérőn a lágy keverékű gumik megóvása érdekében extrém stratégiát vessenek be az időmérőn. Webber Kínában – Vettelhez és a két McLaren-pilótához hasonlóan – kemény gumin próbált meg túljutni az időmérő első szakaszából, de nem volt elég gyors ahhoz, hogy megverje a lágy gumis riválisokat, így a 18. pozícióban ragadt, és onnan kellett rajtolnia.

Ám három készlet teljesen új lágy gumija maradt a versenyre, amelyen végig a mezőny leggyorsabb pilótája tudott lenni, és a hajrában feljött a harmadik helyre. A futam után a Red Bull vezetői kijelentették, hogy már nem olyan értékes a jó rajthely, mint a vadonatúj gumi, és furcsa húzásokra lehet számítani az időmérőkön.

A McLarennél ezt nem teszik meg, nem hagyják ki a harmadik szakaszt csak azért, hogy gumit spóroljanak.

„Azt még bevállalhatjuk, mint Kínában, hogy Lewis a záró szakaszban csak egy készlet lágy gumit használ, de ennél merészebb stratégiára senki se számítson" – mondta Phil Prew, az istálló vezető versenymérnöke.

Lewis Hamilton: – Tavaly nyerni tudtam a Török GP-n, de nem csak ezért várom a versenyt, hanem mert nagyon szeretem a pályát. Természetesen mindenki a nyolcas kanyarról beszél, nekem is az a kedvencem, de a kilences és a tizenkettes is érdekes, és nagy elégtételt jelent, ha jól veszed be. A nyolcas most azért lesz érdekes, mert itt lehet a leginkább spórolni a gumin, ki kell találni, miként a leggazdaságosabb átjutni rajta. Mivel a hosszú egyeneseket lassú kanyarok előzik meg, a KERS-nek is nagy hasznát vesszük. Szerintem ez a verseny is nagyon izgalmas lesz.

Jenson Button: – A Kínai Nagydíjon nagyon változatos versenystratégiákat láthattunk, ezek után Törökországban is kulcsszerep jut a Pirelli abroncsainak. A jobb első kerekek a nyolcas kanyarban óriási terhelésnek lesznek kitéve, bár ha hűvösebb lesz az idő, segíthet a kímélésben. Érdekes hétvége lesz, azt garantálom.

VETTEL ÉS WEBBER TAVALYI ÜTKÖZÉSE
HAMILTON ÉS BUTTON CSATÁJA
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik