A Formula–1-es Japán Nagydíj időmérő edzésén a Red Bull ausztrál pilótája, Mark Webber szerezte meg a pole pozíciót, méghozzá egy számára felejthetetlen első szektorral, azok után, hogy csapattársa, a címvédő és zsinórban negyedik világbajnoki címe mellett ötödik szuzukai edzéselsőségére hajtó Sebastian Vettel KERS-problémákkal küzdött.
PÉNTEK |
1. szabadedzés:A szokásos rutin: Hamilton nyitott az élen |
2. szabadedzés:Vettel máris lehűtötte a kedélyeket a Mercedesnél |
A Red Bull és a Mercedes nagy csatára készül |
Elhunyt María de Villota, a Marussia korábbi tesztpilótája |
SZOMBAT |
3. szabadedzés:Webberé a 3. edzés Szuzukában, Vettel műszaki hiba miatt csak 9. |
7.00–8.00: Webber megverte a KERS-telen Vettelt |
VASÁRNAP |
8.00:a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
„Szép így, első rajthellyel búcsúzni Szuzukától – nyilatkozta Mark Webber a kvalifikáció után – ez volt az utolsó lehetőségem itt, ezen a fenomenális pályán. A mai első szektoromat sohasem fogom elfelejteni – ezért küzdünk, ez a szakmánk, úgyhogy mindenképp kiemelkedő a mai nap.”
Webber a következőket mondta Sebastian Vettel energia-visszatápláló rendszerrel kapcsolatos problémájáról:
„Ha úgy tetszik, mondhatjuk, hogy kicsit torz az eredmény, hiszen Sebastiannak problémája volt az időmérőn, amúgy rendkívüli kört teljesített. Nyilván én is vezettem már időmérőn hiányos fegyverzettel, ettől függetlenül örülök a pole-nak, élni kell az ilyen lehetőségekkel, és meg kell futni a szükséges köröket.”
Hozzáfűzte még, hogy nem aggódik egy esetleges büntetés miatt azok után, hogy a Q2-ben közvetlenül Sergio Pérez elé gurult ki, és egy rövid ideig úgy tűnt, feltartja a McLaren mexikói pilótáját:
„Lelassított, a mérnökeink azt mondták, befejezte a körét, tehát kimehetek elé. Ha gyors körön van, lehúzódtam volna az útjából.”
Sebastian Vettel csapattársa mögött a második rajtpozíciót szerezte meg, ami megfosztotta annak a lehetőségétől, hogy újabb tökéletes versenyhétvégét (Grand Slam – pole pozíció, rajt-cél győzelem, leggyorsabb kör) teljesítsen. Vettel nem tudta használni a KERS-et első gyors körén a Q3-ban, és noha a csapat helyre tudta hozni a problémát a második próbálkozásra, a háromszoros világbajnok német pilóta nem gondolja úgy, hogy az átmeneti technikai hiba miatt esett ki a ritmusból.
„Volt egy problémám, de nem hiszem, hogy ez szerepet játszott abban, hogy nem találtam meg a ritmust – kezdte Vettel – rengeteg körre van lehetőségünk. Gratulálok Marknak, kiváló kört teljesített. Nem szeretem a „ha ez nincs” kezdetű mondatokat, ezekkel nem kell foglalkozni, a második helyet értük el. Örülök az eredménynek, a csapat első sorának, ami nagyszerű. Az autó fenomenális volt.”
Hozzátette, az, hogy a Q3-ban első mért körén szélesre vette a Spoont, azt bizonyítja, hogy a határon autózott:
„Azt hiszem, mindenki a határt feszegette, a szél pedig néhol különösen izgalmassá tette a dolgokat, és így becsúszik egy-egy hiba. A pályán tudta maradni, a következő alkalommal pedig kicsit konzervatívabb voltam.”
Felipe Massa újfent csapattársa elé került az időmérő során, ugyanis a Ferrari brazilja az ötödik rajthelyről vághat neki a Japán Nagydíjnak, és elárulta, hogy a vezetési stílusának jobban fekszik Szuzuka: „Különböző stílusban vezetünk – magyarázta Massa. – Fernando általában agresszívan terheli az első kerekeket, ma talán szenvedett egy kicsit az alulkormányozottság miatt. Néhány pálya jobban fekszik az ő stílusának, másutt jobban szenved. A futamon mindenképpen jól fog teljesíteni.” Massa azt is elárulta, hogy nem számít semmilyen csapatutasításra a versenyen: „Webbernek nem kell Vettellel foglalkoznia, nekem pedig nem kell Fernandóval, ott vannak a Mercedesek és Grosjean, akikkel még harcolnunk kell. A futam nyílt lesz, szinte bárki beleszólhat az elsőségért folyó harcba.” |
A két Red Bull Renault mögött Lewis Hamilton lett a harmadik, így a második sorból, a pálya tiszta oldaláról rajtolhat. A Mercedes brit pilótája elárulta, hogy a szélirány megváltozása és az új fejlesztési csomag csak segített neki a kvalifikáció során, de az energiaitalos autók ellen még így sem volt esélye.
„Nagyon örülök a harmadik rajthelynek – mondta Lewis Hamilton – a csapat nagyszerű munkát végzett, amit mindenkinek köszönök. Jobb csomaggal érkeztünk, mit a legutóbbi versenyekre, és az autót elképesztő élmény volt vezetni. A szélirány megváltozott tegnap óta, ami módosította a pálya karakterisztikáját, így ma valamivel jobb volt a tapadás. A harmadik sor eleve jó eredmény, de a Red Bullok elérhetetlenek voltak ma. A gumik kezelése kulcsfontosságú lesz holnap, remélhetőleg jól rajtolunk a pálya tiszta oldaláról, aztán pedig meglátjuk, mit tudunk tenni az előttünk lévő srácok ellen.”
Nico Rosberg a hatodik helyen zárta a kvalifikációt, de véleménye szerint nem sokon múlott, hogy előrébb végezzen, és a beállításai miatt bízik a vasárnapi lehetőségekben:
„Jó kör volt, de bosszantó, amikor kiszáll az ember az autójából, és azt látja, hogy csak alig maradt el az előtte lévőktől. Mivel a beállításkor inkább versenyre hangoltuk az autót, magabiztosan várom a holnapi futamot, ami egyébként nem lesz könnyű verseny a gumik szempontjából. A hatodik rajthely nem rossz pozíció, de megpróbálom előrébb verekedni magamat. Az időmérő előtt mindig kompromisszumokat kell kötnünk az autó konfigurációja során, de Dél-Koreában is láttuk, hogy működött a dolog, egészen addig, amíg le nem tört az első szárnyam.”
A nyolcadik rajthelyet megszerző Fernando Alonso elárulta, hogy a világbajnoki cím már nem foglalkoztatja, arra koncentrál, hogy Ferrarijával valahogy a két Mercedes előtt végezzen.
„Ha Sebastian nem nyeri meg a bajnokságot itt, megnyeri Indiában vagy Abu-Dzabiban – kezdte Alonso – Nem ezzel foglalkozunk a hétvégén, nem azért akarunk a legjobb nyolc között végezni, hogy életben tartsuk a bajnoki reményeket. Azért fogunk versenyezni, hogy a lehető legtöbb pontot szerezzük, és megpróbálunk a Mercedesek előtt végezni. Ez az igazán fontos számunkra, az nem változtat sokat a dolgokon, ha nyitott marad a bajnokság még Indiára is.”
Alonso azt is elárulta, hogy már nem reménykedik számottevő javulásban a szezon hátralévő részében:
„Mindig ugyanaz történik, senkivel sem tudjuk felvenni a versenyt. Gondjaink vannak a tempóval és a teljesítménnyel, és ez nem fog változni a hátralévő futamokon, mert nem érkeznek új fejlesztések. Őszintén szólva nem vagyok frusztrált, négy éven át egy másodperccel voltunk a Red Bull mögött. Dél-Koreában hetedikek lettünk, nem volt meg a tempónk, majd ideértünk öt nappal később, és nem számítunk csodára. Mindig maximális erőbedobással látunk neki a hétvégéknek, ismerjük a nehézségeinket és az erényeinket: a rajtot, a taktikát, a gumikopást – ezek segítségével próbálunk annyi pontot szerezni, amennyit csak tudunk, ennek köszönhetően vagyunk másodikak az egyéni és a konstruktőri világbajnokságban is.”
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Romain Grosjean (4.): – A Red Bullok nagyon erősnek tűntek, és tudtuk, hogy Lewisszal is nagy harcot fogunk vívni a harmadik helyért. Az autó sokkal jobb, mint amilyen tegnap volt, különösen a kemény keverékű gumikon, amelyekkel a leggyorsabbak voltunk az első szakaszban. Érdekes lesz, hogy mire leszünk képesek ezen a pályán, várom már a versenyt.
Nico Hülkenberg (7.): – Tudtuk, hogy be fogunk jutni a harmadik szakaszba, ennek ellenére remek meglepetés a hetedik hely. Mindennek össze kellett jönnie ehhez, és szerintem ezt meg is oldottuk. A tegnaphoz képest felerősödött a szél, emiatt nagyon begyorsultunk az egyenesekben. Holnap egyértelműen a pontszerzés lesz a célunk.
Kimi Räikkönen (9.): – Az autó sokkal jobbnak tűnik, mint a korábbi versenyeken, még akkor is, ha nem sikerült jó rajtpozíciót elérnünk. Elkövettem egy kisebb hibát a gyors köröm során, emiatt csúsztam hátra ennyire. Meglátjuk, hogy mi fog történni a versenyen, nem drámai ez a kilencedik rajtkocka.
Jenson Button (10.): – Ennél gyorsabb nem lehettem volna, mindent kihoztam az autóból, ami jelenleg a tizedik helyre jó. Szerintem a holnapi verseny más lesz, mint a mostanában látott futamok, sokkal nagyobb szerepet fog kapni a gumikopás kérdése. Nagyon várom már a holnapot, remélhetőleg be tudunk gyűjteni jó néhány pontot.
Sergio Pérez (11.): – Nagyon közel voltam hozzá, hogy bejussak a harmadik szakaszba. A közepes keverékű gumikkal mentem először a második szakaszban, amiket még az első szakaszban használtunk volna, de a piros zászló miatt ez nem volt lehetséges, így nem igazán tudtam, hogy mire számíthatok. Ugyanakkor a pontszerzést tekintve jó pozícióban vagyunk.
Paul di Resta (12.): – Ahhoz képest, hogy honnan indultunk tegnap, szerintem elégedettek lehetünk a tizenkettedik hellyel. Lassan, de biztosan sikerült úgy összerakni az autót, hogy az vezethető legyen, ma már sokkal stabilabb volt, mint pénteken. A hosszú etapjaink egyenletesek voltak, és jó pozícióban vagyunk a gumiválasztást illetően.
Valtteri Bottas (13.): – Jobb helyekért csatázhattunk, mint amire számítottunk. Remek meglepetés a tizenharmadik pozíció, és boldogok is lehetünk. Abban reménykedünk, hogy pontszerző helyért tudunk harcolni holnap.
Esteban Gutiérrez (14.): – Nem vagyunk annyira versenyképesek, mint a korábbi versenyeken, két tizeddel voltam lassabb, mint Hülkenberg a második szakaszban. Először vezetek ezen a pályán, és a határon autózok. Továbbra is optimistának kell maradnom, mert szerintem a tempónk jó hosszabb etapokon. Nem lesz egyszerű a pontszerzés.
Pastor Maldonado (15.): – A maximumot hoztuk ki az autóból, és ott vagyunk, ahova vártuk magunkat. Nem igazán tudtunk sok kört megtenni a tegnapi kerékproblémák és a reggeli baleset miatt. Összességében nem volt rossz ez a nap.
Daniel Ricciardo (16.): – Nem volt jó kvalifikációnk, ami csalódást keltő, mert hosszú idő óta a tegnapi volt az egyik legjobb péntekünk. A szél megkavarta a dolgokat, de egyértelmű, hogy jobb eredményt kellett volna elérnünk. Nem voltam elégedett az autó egyensúlyával.
Jean-Éric Vergne (17.): – Azt hittem, hogy a motorral van valami gond, de aztán rájöttem, hogy a hátsó fékek ragadtak be. Megpróbáltam fékezni, de semmi sem történt, aztán láttam a tüzet, emiatt le kellett állítanom az autót. Szerencsére a motor, a váltó és én sem sérültem meg, de lesz mit kicserélni a kocsin.
Max Chilton (18.): – Nagyon örülök neki, hogy Kína óta először sikerült a Caterhamek elé kerülni. Az újraindítást követően kevesebb mint három perc volt már csak hátra, és az első szektorban nehéz volt jó időt elérni a szél miatt. Mindent beleadtam, és sikerült olyan jó kört elérnem, mint amilyet vártam magamtól.
Giedo van der Garde (19.): – Nem voltam túl gyors, nagy volt a forgalom a pályán, nem lehetett tiszta kört futni. Az újraindítást követően elkoptak a gumik, ezért nem tudtam belőlük mindent kihozni.
Adrian Sutil (20.): – Nem volt egyszerű ez a nap. Reggel hibáztam, emiatt megsérült az autó, és ki kellett cserélnünk a váltót. Nagy köszönetet kell mondanom a csapatnak, mert rengeteg munka volt az autóval ahhoz, hogy a kvalifikációra elkészüljön. Az első szakaszban nehezen lehetett vezetni a kocsit, és nem is volt versenyképes.
Charles Pic (21.): – Változtattunk a beállításokon a harmadik szabadedzést követően, és az autó egyensúlya sokkal jobb lett. Az időmérőn három gyors kört tettünk meg, és sikerült négy tizedet gyorsulnom a kvalifikáció végére, de feltartottak, emiatt sajnos nem tudtam előrébb kerülni.
Jules Bianchi (22.): – Összesen 33 kört tudtam megtenni a hétvége során, annak is a nagy részét ma reggel. Ráadásul csak a versenyre kellett összpontosítanunk, emiatt nem sikerült jól az időmérő edzés. Nehéz lesz a futam, mert leghátulról rajtolok, de a csapat remek munkát végzett, emiatt közel tudtam maradni Van der Gardéhoz.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:30.915 | átlag: 229.942 km/ó |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:31.089 | 0.174 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:31.253 | 0.338 |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:31.365 | 0.450 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:31.378 | 0.463 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:31.397 | 0.482 |
7. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:31.644 | 0.729 |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:31.665 | 0.750 |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:31.684 | 0.769 |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:31.827 | 0.912 |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:31.989 | |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:31.992 | |
13. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:32.013 | |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:32.063 | |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:32.093 | |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:32.485 | |
17. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:32.890 | |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.357 | |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:34.320 | |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:34.556 | |
21. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:34.879 | |
22. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:34.958 |