Vettel ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta: sima győzelemmel

Vágólapra másolva!
2011.03.27. 07:27
null
Sebastian Vettel a 11. F1-es futamgyőzelmét aratta Melbourne-ben (Fotó: Reuters)
Címkék
Sebastian Vettel óriási fölénnyel, a rajttól a célig vezetve megnyerte az idénynyitó Ausztrál Nagydíjat, amelyen nemigen tudták megközelíteni őt riválisai. A második helyen Lewis Hamilton, a harmadikon az első Formula–1-es dobogós helyezését megszerző Vitalij Petrov végzett. Az új gumiktól és új szabályoktól várt káosz elmaradt, az újonc Sergio Pérez például egy boxkiállással végighajtva lett 7., igaz, a Saubert utólag kizárták szabálytalan hátsó léégterelője miatt.

Sebastian Vettel ott folytatta, ahol tavaly novemberben abbahagyta: rajt-cél győzelemmel. Az Ausztrál Nagydíjon a KERS-t egyáltalán nem használó Red Bull-istálló német pilótája a rajtnál nem szenvedett hátrányt az eszköz hiánya miatt, faképnél hagyta Lewis Hamiltont, és a verseny további részében sem nézett vissza, magabiztosan nyert.

Hamilton második helyezését a rajtnál Mark Webber sodorta veszélybe, az ausztrál jól indult, de a McLaren pilótája a belső ívről jobban fordult el az első kanyarban. Hamilton Vettelhez hasonlóan két boxkiállással teljesítette a versenyt, akárcsak Vitalij Petrov, aki a rajt után feljött a hatodik helyről a negyedikre, és végül megszerezte a 3. helyezést.

Az új gumik miatti bizonytalanságban sokféle stratégiát láthattunk, Mark Webber és Fernando Alonso 3-3 boxkiállással tudta le a futamot. Az ausztrál az első kerékcseréje után kemény keverékű gumira váltott, azokon túl sok időt veszített, Petrov és a rajtnál a 9. helyre visszaeső Alonso is meg tudta előzni.

Felipe Massa nem tudta kihasználni csapattársa gyenge rajtját, hiába jött fel az elején az ötödik helyre, hamar visszaesett, s rossz stratégiája, három boxkiállása miatt csak a 9. lett.

KIZÁRTÁK A SAUBERT

Kizárták a Sauber-istállót az Ausztrál Nagydíjról, mert az autó hátsó légterelője nem felelt meg az előírásoknak. Ezzel törölték az újonc Sergio Pérez 7. és a japán Kobajasi Kamui 8. helyezését, és a két Force India feljött a pontszerzők közé.

Pedig Sergio Pérez élete első futamán fantasztikusan versenyzett, a mezőnyből egyedüliként egy boxkiállással teljesítette a versenytávot. Helyette azonban a skót Paul di Resta szerzett pontot F1-es debütálása alkalmából.

Jenson Button a verseny elején Massával csatázott, de csak szabálytalanul, az egyik kanyar levágásával tudta megelőzni, amiért megbüntették. Visszaesett a 12.helyre, de fel tudott jönni, és 6. lett.

Remekeltek a Sauber pilótái, Sergio Pérez csupán egy boxkiállást hajtott végre a verseny során, de így is 7. lett élete első futamán, megelőzve Kobajasi Kamuit. Pérez volt a nap legjobb újonca, ám végül pont nélkül maradt, mert a Saubert kizárták a versenyből. Így az eredetileg a 12. helyen célba érő Paul di Resta zárta pontszerző helyen élete első F1-es versenyét.

Csapattársa, Rubens Barrichello Nico Rosberggel ütközött össze – a Mercedesnek balszerencsés futama volt, Rosberg mellett ugyanis Michael Schumacher is kiesett. Az első kanyarban Kobajasival koccant, majd Jaime Alguersuarival történt ütközése miatt defektet kapott, visszaesett a mezőny végére, és kieséséig ott is maradt.

A VERSENY

Egy órával a verseny előtt a pilóták összeültek, összeálltak a szokásos közös képre, de a megszokott FIA-tábla helyett ezúttal a „Japánért imádkozunk” transzparenst tették maguk elé a szereplők (a fotózáson a Hispania versenyzői is részt vettek, annak ellenére, hogy nem kvalifikálták magukat a versenyre). Ezt követően nyitott autókkal körbevitték őket a pályán. A parádé előtt ugyanezt megtették Ausztrália két világbajnokával, Sir Jack Brabhammel és Alan Jonesszal is.

Miután a pilóták elhagyták a boxutcát autóikkal, és felálltak a rajtrácsra, a dupla diffúzor betiltása ellenére a Red Bull nagyon vigyázott rá, nehogy meglássák az autó hátulját, öt-öt szerelőt állított Vettel és Webber autója mögé.

Miután az összes pilóta el foglalta a rajthelyét, a pilóták összegyűltek a rajtrács elején, hogy egyperces csenddel tisztelegjenek a Japánban történt természeti katasztrófa áldozatai előtt.

Hamilton, mielőtt beült az autójába, megölelte édesapját, aki a Force Indiá-s Paul di Resta menedzsereként van Melbourne-ben.

Az időmérő első tíz helyezettjének ugyanolyan típusú abroncson kellett elkezdenie a futamot, amelyen a legjobb idejét elérte, ez mindannyiuk esetében a lágy volt. Michael Schumacher a 11. helyről indulva szintén a lágy mellett döntött, a többiek a keményet választották.

A rajt után Vettel meglógott, s bár Webber a célegyenesben elment Hamilton mellett, a mclarenes az első kanyarban belső íven kifékezte riválisát (a belső kamerás felvételből kiderült, hogy Webber nem használt KERS-t). Alonso visszaesett a 9. helyre, Petrov feljött a negyedikre.

Az első kör végén Vettel, Hamilton, Webber, Petrov, Massa, Button, Rosberg, Kobajasi, Alonso, Di Resta volt az első tíz sorrendje, Schumacher ütközés miatt kicsúszott, defektet kapott, ami miatt Alguersuarihoz hasonlóan a boxba hajtott.

A legnagyobb csata Massa és Button között alakult ki, az angol a 3. körben használhatta először a nyitható légterelőt, de annak segítségével sem tudott az agresszívan védekező brazil elé kerülni. Alonso viszont a 6. körben jól használta az eszközt, és megelőzte Rosberget.

A 6. kör végén Vettel 3.1 másodperccel volt Hamilton előtt, Webber 5.5, Petrov 10.6, Massa 15 másodpercre volt az éllovastól. Massa, akinek nagyon fontos lenne, hogy az idény elején Alonso elé kerüljön, továbbra is keményen védte az 5. helyet, miközben csapattársa utolérte őt és Buttont. A lágy gumikkal még a 8. körben is egyre gyorsabbá váltak a pilóták, nem volt nyoma a beharangozott gyors kopásnak.

Webber a 9. körben jelentette, hogy a hátsó gumija kopásnak indult, a két Red Bull lassulni kezdett. Webber köridői drasztikusan romlottak, Petrov is gyorsabb volt az ausztrálnál, aki a 11. körben kereket cserélt. Közben Button és Alonso is elment Massa mellett, az angol azonban levágott egy kanyart – emiatt vizsgálatot is indítottak a sportfelügyelők.

Alonso a 12. körben cserélt kereket, Webberrel szemben nem kemény, hanem újabb lágy készletet kapott.

Vettel a 14. körben állt ki a boxba, Petrov ekkor futotta a saját leggyorsabb körét a lágy gumin. Button boxutcai áthajtásos büntetést kapott a kanyar levágásáért.

Alonso és Vettel az új lágy gumikon rendkívül gyors volt, a 16. körben Hamilton és Petrov is kereket cserélt, ugyanúgy lágyakat kaptak, mint Alonso és Vettel. Az új gumikon látványosan felgyorsultak a pilóták, Vettel előnye Hamiltonnal szemben 2.5 másodpercről 6.5-re nőtt a két körrel korábbi kerékcsere miatt.

Alonso és Petrov gyorsan közeledett a kemény keverékű gumikkal mellényúló Webberhez. A másodszor kereket cserélő Schumacher továbbra is a mezőny végén haladt. Button a büntetése letöltése után, a 19. körben mehetett csak ki kereket cserélni, és visszaesett a 12. helyre.

Schumacher a 21. körben a boxba állt, és feladta a versenyt, miközben a 8. helyen álló Rosberget Barrichello üldözte, és a veterán túlságosan is optimista manővere után összeütköztek. Mindketten továbbmentek, de Barrichello megpördült, Rosberg autója pedig füstölni kezdett, majd megállt.

Vettel és Hamilton között beállt a 7 másodperces különbség, Webber 21 másodpercre volt a mclarenestől, mögötte ott sorakozott Petrov és Alonso.

Webber a 26. körben állt ki második kerékcseréjére (lágy gumikat kapott), Petrov és Alonso fel is gyorsult, igaz, a spanyol egy körrel később szintén szervizelt, lágy gumijain a Petrov elé kerülés volt a célja.

Massa a 32. körben cserélt kereket, miközben Hamilton elfékezte magát a célegyenes végén, kisodródott a pályáról, és egy körön belül három másodpercet veszített Vettellel szemben. A kitérő után a McLaren alja leért az aszfaltra.

Alonso Webber mögött haladt, de mivel az ausztrál az utolsó etapjában lágy gumikra számíthatott, míg a ferraris keményekre, a hajrára Webber tempója ígérkezett gyorsabbnak. Petrov, aki a pályán még előttük haladt, csak abban bízhatott, hogy két kerékcserével megússza, és előttük marad.

Vettel, Hamilton és Petrov a 35. körben állt ki kerékcserére, mindhárman kemény keveréket kaptak, azaz nem volt több kiállásuk tervezve. Button a 37. körben állt ki, szintén kemény keverékű gumikat kapott, azaz ő sem tervezett több kiállást. Massa 9 másodperccel haladt előtte a 6. helyen, kemény keverékű gumikon.

Webber a 41. körben állt ki utolsó kerékcseréjére. Alonso egy körrel később állt ki, Webber elé jött vissza, de az ő autóján kemény keverékű gumik voltak, míg Webberén lágyak. Ám az ausztrálnak gyorsan kellett cselekednie, mielőtt elkopnak a lágyak. KERS nélkül azonban még az állítható hátsó légterelő sem elég a KERS-szel felszerelt Ferrari ellen.

Ráadásul a verseny végére a kemény sem volt annyira nagy hátrány, mint a korábbi szakaszban, amikor Webber használta: Alonso a 45. körben a verseny leggyorsabb körét futotta.

Button utolérte Massát, a verseny elején a brazilt szabálytalanul megelőző angolnak ezúttal nem esett nehezére a manőver, és feljött a 6. helyre.

A verseny nagy rejtélye Sergio Pérez, a Sauber újonca egy boxkiállással teljesítette a versenyt, kiváló tempóban, Massa utolsó boxkiállása után feljött a 7. helyre – a brazil a 10. helyre jött vissza.

Alonso a 49. körben újabb leggyorsabb körrel lerázta Webbert, aki, úgy tűnt, harmadszor is ötödik lesz, és nem javít eddigi legjobb hazai eredményén.

Barrichello kiesett, miközben Massa a verseny leggyorsabb körét futva feljött a 9. Buemire. Az 54. kör elején acélegyenes végén az állítható légterelőnek köszönhetően sikerült az előzés. Alonso és Webber közeledett Petrovhoz.

A verseny végén a legutóbbi három futam minden körét az élen töltő Vettelt intették le győztesként, majd jött Hamilton és az F1-ben először dobogóra álló Petrov következett – sokadszor adja magát a kérdés: mire lett volna képes Robert Kubica?

A további pontszerző helyeken Alonso, Webber, Button, az élete első futamán hat pontot szerző Pérez, Kobajasi, Massa és Buemi ért célba.

 

AUSZTRÁL NAGYDÍJ, A MÓDOSÍTOTT VÉGEREDMÉNY
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:29:30.259
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 22.297 mp h.
3. Vitalij Petrov orosz Renault 30.560 mp h.
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 31.772 mp h.
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 38.171 mp h.
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 54.304 mp h.
7. Felipe Massa brazil Ferrari 1:25.186 p h.
8. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
9. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1 kör h.
10. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1 kör h.
11. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
12. Nick Heidfeld német Renault 1 kör h.
13. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 2 kör h.
14. Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 4 kör h.
NEM KLASSZIFIKÁLTA MAGÁT
Timo Glock német Virgin-Cosworth 49 megtett kör
FELADTÁK
Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 48, erőátvitel
Nico Rosberg német Mercedes 22, ütközés
Michael Schumacher német Mercedes 19, ütközés
Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 19, hűtővíz
Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 9, erőátvitel
KIZÁRTÁK
Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari
Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari
A VB ÁLLÁSA – PILÓTÁK
győzelem dobogó pontszerzés pont
1. Sebastian Vettel 1 1 1 25
2. Lewis Hamilton 1 1 18
3. Vitalij Petrov 1 1 15
4. Fernando Alonso 1 12
5. Mark Webber 1 10
6. Jenson Button 1 8
7. Felipe Massa 1 6
8. Sebastien Buemi 1 4
9. Adrian Sutil 1 2
10. Paul di Resta 1 1
A VB ÁLLÁSA – KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 35
2. McLaren-Mercedes 26
3. Ferrari 18
4. Renault 15
5. Toro Rosso-Ferrari 4
6. Force India-Mercedes 3
A KIZÁRÁS ELŐTTI EREDMÉNY
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:29:30.259
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 22.297 mp h.
3. Vitalij Petrov orosz Renault 30.560 mp h.
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 31.772 mp h.
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 38.171 mp h.
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 54.300 mp h.
7. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:05.800 p h.
8. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:16.800 p h.
9. Felipe Massa brazil Ferrari 1:25.100 p h.
10. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
11. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1 kör h.
12. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1 kör h.
13. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
14. Nick Heidfeld német Renault 1 kör h.
15. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 2 kör h.
16. Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 4 kör h.
FELADTÁK
Timo Glock német Virgin-Cosworth 49
Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 48
Nico Rosberg német Mercedes 22
Michael Schumacher német Mercedes 19
Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 19
Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 9
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik