Jenson Button makulátlan versenyzéssel megnyerte a Belga Nagydíjat, amelyen az élről rajtolva egy pillanatig sem ingott meg. Egy boxkiállással letudta a versenyt, mellette Sebastian Vettel vállalkozott ilyen stratégiára, és a 10. rajthelyről induló német jutalma a 2. helyezés lett, aminek köszönhetően Mark Webbert megelőzve feljött a vb-pontverseny második helyére.
Hátránya 24 pontra olvadt a vb-éllovas Fernando Alonsóval szemben – a Ferrari pilótája roppant balszerencsés volt, a rajtnál belekeveredett abba a karambolba, amelyet Lewis Hamilton és Romain Grosjean okozott, és Sergio Pérezt is magukkal rántották a bukótérbe. Autók és alkatrészeik röpködtek, jött a biztonsági autó, és csak az volt a jó hír, hogy mindenki sértetlenül megúszta a balesetet.
A Sauber-istálló 2. és 4. rajthelyéből nem lett pontszerzés, Kobajasi autója is megsérült, és a japán csak a 13. helyen ért célba.
A 3. helyről induló Kimi Raikkönen harmadik lett, miután Vettel taktikája kifogott rajta. Ám így sem kell szomorkodnia a finnek, aki a vb 4. helyén áll, 33 pontra Alonsótól.
A 300. versenyhétvégéjén szereplő Michael Schumacher a verseny elején a dobogóra is esélyesnek tűnt, de aztán csak 7. lett a gumikat túl intenzíven koptató Mercedesszel.
ELŐZMÉNYEK
Az augusztusi nyári szünet alatt szinte minden szakértő azt jósolta, hogy az idény utolsó kilenc futamára beállnak az erőviszonyok, és a világbajnoki elsőségért küzdő pilótákon kívül nemigen kerül más a dobogóra, kevesebb lesz a meglepő eredmény. Erre a Belga Nagydíj rajtrácsán az első két sorban két Sauber-pilóta található, előttük a 60 futam után először pole pozíciós Jenson Button, közöttük a legutóbbi F1-es győzelmét éppen három éve Spában arató Kimi Räikkönen foglalhat helyet.
A vb-címért csatázók mögülük indulnak majd, és a szikrázó napsütés ellenére nagy helyezkedés várható a rajt után az Eau Rouge előtt és után is – a 6. helyről, Fernando Alonso és Lewis Hamilton közül induló Pastor Maldonadóra különösen érdemes lesz odafigyelni…
A pálya adatai Hosszúság: 7.004 km Teljes versenytáv: 44 kör (308.052 km) Pályacsúcs: 1:45.070 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2007)* Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:47.263 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)* *A rekordok a 2007-től használt nyomvonalra értendők. A tavalyi verseny: Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:48.298; Red Bull) Futamgyőztes: Sebastian Vettel (1:26:44.893; Red Bull) A leggyorsabb kör: Mark Webber (1:49.883; Red Bull) |
Vasárnap délelőtt két esemény is borzolta a kedélyeket: előbb a Red Bullról terjedt el, hogy arra kérte a Pirellit, minden csapatnak javasoljon kötelező három boxkiállást, mert attól tart, hogy túl gyorsan elkopnak a gumik, és veszélyes lesz a versenyzés, de ezt a Pirelli cáfolta. A másik Lewis Hamilton Twitter-üzenete volt, az angol a saját és Button időmérős körének telemetriai összehasonlítását osztotta meg a mikroblog-oldalon, de később a csapat vezetőinek utasítására törölte az üzenetet.
Aztán a Mercedesnél volt nagy kapkodás, Michael Schumacher autójában a motorral és a KERS-szel is gondok támadtak, gyorsan kellett cselekedni, hogy ki tudják küldeni a 300. nagydíjhétvégéjén szereplő németet a rajtrácsra. Közben a rajtrácson a BBC-nek nyilatkozó Bernie Ecclestone utalást tett arra, hogy a német az idény végén visszavonul.
„Kár, hogy nem jött össze neki a győzelem a visszatérése után, és így hagyja el a sportágat" – mondta az F1 vezére.
A FUTAM
A VERSENY ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!
A mezőny rendben eljött a felvezető körre, amely kezdetén a levegő 21, az aszfalt 32 fokos volt. Hülkenbergen és Rosbergen kívül mindenki a lágyabb gumikon rajtolt.
Kobajasi fékje a rajtrácson nagyon füstölt.
Lassan indult el a japán, mögötte a kavarodásban Hamilton, Alonso és Grosjean ütközött. Bejött a biztonsági autó.
Grosjean autója valósággal átrepült Pérezé, Hamiltoné és Alonsóé felett a La Source-kanyarban. A francia rajtkarambol-specialista ezúttal is belekeveredett a karambolba, nagy szerencse, hogy senkinek sem esett baja.
A biztonsági autó mögött Button, Räikkönen, Hülkenberg, Di Resta, Schumacher, Ricciardo, Vergne, Webber, Senna, Kovalainen, Massa, Vettel, Rosberg sorrend alakult ki.
Pérez is kiesett, Kobajasi, Maldonado és De la Rosa a boxba ment. A 2. helyről induló japán a 20. helyre esett vissza, a mexikói már a boxban társalgott a szerelőivel – másfajta versenyre készült a Sauber-istálló.
A 4. kör végén újraindult a verseny. Vettel Massát támadta, de utolérték Kovalainent, és a brazil megúszta, mindketten elmentek a finn mellett. Hülkenberg megelőzte Räikkönent, s feljött a 2. helyre.
Maldonado, aki kiugrott az eredeti rajtnál, kiesett.
Button egy kör után 2.8 másodperccel vezetett Hülkenberg előtt, a kemény keverékű gumikon száguldó német lerázta Räikkönent. Schumacher Di Resta elé került, és üldözőbe vette Räikkönent.
Massa továbbra is jól tartotta Vettelt – egészen a 7. kör végéig, amikor a hátsó egyenes végén a német előzni tudott, és feljött a 10. helyre. Webber Sennát támadta.
Vettel megelőzte Webbert a sikánban, és a 10. körtől ő próbálkozhatott Senna elkapásával. Ricciardo elment Di Resta mellett, és feljött z 5. helyre. A skót szervizelt a 10. körben.
A pontszerző helyeken Button, Hülkenberg, Räikkönen, Schumacher, Ricciardo, Vergne, Senna, Vettel, Webber, Massa sorrend alakult ki, majd Schumi megelőzte Räikkönent. A 300. versenyhétvégéjén szereplő német már a 3. helyen száguldott.
A 11. körben Räikkönen és Webber cserélt kereket, Button már 7 másodperccel vezetett Hülkenberg előtt. Vettel a kedvenc előzési helyén, a sikánnál elkapta Sennát, kívülről kezdve a manővert acélegyenesre fordulva belülre került, és elment a brazil mellett.
Hülkenberg kereket cserélt. Vettel a 15. körben Vergne-t megelőzve feljött a 3. helyre Button és Schumacher mögé.
A boxban Kovalainen és Karthikeyan ütközött a Caterham szerelőinek hibájából – túl korán engedték el a finnt, pénzbüntetés várható.
Vergne kiállása után a 16. körben Button, Schumacher és Vettel maradt kint pit-stop nélkül az élbolyból, a Mercedes 13, a Red Bull 17.5 másodperccel követte a McLarent. Mögöttük Räikkönen, Hülkenberg, Webber, Ricciardo volt a sorrend.
Räikkönen egyre közelebb került Buttonhöz.
A 13. helyen haladó Kobajasit megkérdezte mérnöke: spórol a gumikkal? Mire a japán nemmel felelt, és jött az újabb kérdés: menne gyorsabban? Persze a japán sérült autóval haladt, az első kanyarban mellette történt a karambol.
A 19. kör végén Vettel a sikánnál megelőzte Schumachert, aki a manőver közben a boxba hajtott. Button a 20. kör végén szervizelt, 2.6 másodperces kerékcseréje után Vettel mögött folytatta. Már csak a címvédő nem volt a boxban.
A 21. körben ő is szervizelt, Massa és Ricciardo között, a 6. helyen folytatta. A sorrend Button, Räikkönen, Hülkenberg, Webber, Massa, Vettel, Ricciardo, Schumacher, Vergne, Di Resta volt a pontszerző helyeken, a skótot Senna üldözte.
Button előnye 8 és fél másodperc volt Räikkönen előtt.
„Helló! Mindenkinek köszönöm a támogató üzeneteket, rendben vagyok, jól érzem magam, és már százszázalékosan Monzára gondolok. Hajrá Felipe!" – írta Alonso a Twitteren.
Vettel ismét lecsapott a sikánban, ezúttal Massára, akitől a 23. körben vette el az 5. helyezést.
A sportfelügyelők jelezték, hogy Schumacher korábbi boxkiállását vizsgálják, amikor veszélyesen ment be a boxba Vettel mellől. Senna elhappolta a 10. helyezést Di Restától.
„Minden oké, Jenson, nagyon jó a tempód" – nyugtatgatta mérnöke az élen haladó Buttont, aki körönként egy másodperccel növelni tudta előnyét Räikkönennel szemben.
Bár a verseny előtt arról szóltak a pletykák, hogy a Red Bull három boxkiállást kötelezővé akar tenni, Vettel egy kiállással igyekezett teljesíteni a futamot – ez vonatkozott Buttonra is.
A 27. körben Hülkenberg, Webber és Massa is a boxba hajtott új kerekekért – a futamon utoljára. Egy körrel később Räikkönen érkezett.
Senna előbb megelőzte a boxból kijövő Massát, aki egy körrel később visszavette honfitársától a 7. pozíciót.
Webber az 5. helyen haladó Hülkenberget támadta, miközben Räikkönen frissebb gumijain közvetlenül Schumacher mögött haladt. Azt hihettük, utóbbi már nem jön ki a boxba.
A Red Bull ellen vizsgálat indult, Webbert ugyanis veszélyesen engedték el, miközben Massa érkezett kerékcserére. Akárcsak Schumi boxbejáratnál történő manőverénél, ennél is a verseny után születik majd döntés.
Karthikeyan kicsúszott, és a gumifalba csapódott, miközben a 31. kör végén Räikkönen megelőzte Schumit. A németre Hülkenberg és Webber is felzárkózott – Schumi a DRS-zónában visszaelőzte Räikkönent.
A Lotus pilótája a következő körben óvatosabb volt, a célegyenesben még Schumi mögött maradt, aztán az Eau Rouge után próbálkozott, de nem tudott annyira felgyorsulni, hogy támadást indítson.
A következő körben aztán meglett a nyerő megoldás: az Eau Rouge előtt, a DRS mérési pontjánál még Schumi mögött volt, de az Eau Rouge-ban megelőzte a németet, aki így nem tudott visszatámadni, sőt Hülkenberggel szemben kellett védekeznie. Klasszis megoldás Räikkönentől!
Schumacher Hülkenberggel szemben védekezett, a vonat végére megérkezett Massa. Schumi a 35. kör végén kiment kereket cserélni. Nem jött össze az előzetes terve.
Button 14 másodperccel haladt Vettel előtt, Räikkönen hátránya 29, Hülkenbergé 34 másodperc volt, Massa megelőzte Webbert a DRS-zónában.
A két Toro Rosso megelőzte Rosberget, aki kicsúszott a pontzónából. Ki is ment kereket cserélni. A két Toro Rosso már Sennát támadta, s Vergne a 40. körben meg is előzte a brazilt. Ricciardo is így tett.
A 7. helyen haladó Schumachernek elszállt a hatodik sebességi fokozata.
Három körrel a vége előtt beállt a sorrend, Webber jelentett némi veszélyt Massára – az ausztrál azonban így is, úgy is elveszíti vb-2. helyét Vettellel szemben.
A Lotus mérnöke azt mondta Räikkönennek, menjen gyorsabban, mire a finn: „Több lóerőt kérek ehhez a kocsiba!”
Jenson Button megnyerte a versenyt Vettel előtt, a harmadik helyre Räikkönen jött be. Hülkenberg, Massa, Webber, Schumacher, Vergne, Ricciardo és Di Resta szerzett még pontot.
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:29:08.530 |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 13.624 mp h. |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 25.334 mp h. |
4. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 27.843 mp h. |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 29.845 mp h. |
6. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 31.244 mp h. |
7. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 53.374 mp h. |
8. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 58.865 mp h. |
9. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:02.982 p h. |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:03.783 p h. |
11. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:05.111 p h. |
12. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:11.529 p h. |
13. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:56.119 p h. |
14. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
15. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
16. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 29 megtett kör | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 4 | |
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 0 | |
Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 0 | |
Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 0 | |
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 0 | |
Leggyorsabb kör: Senna (43. kör) 1:52.822 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 6 | 11 | 164 |
2. | Sebastian Vettel | 1 | 4 | 10 | 140 |
3. | Mark Webber | 2 | 2 | 11 | 132 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 11 | 131 |
5. | Lewis Hamilton | 2 | 5 | 9 | 117 |
6. | Jenson Button | 2 | 4 | 8 | 101 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 8 | 77 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 6 | 76 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 5 | 47 |
10. | Michael Schumacher | – | 1 | 6 | 35 |
11. | Felipe Massa | – | – | 6 | 35 |
12. | Kobajasi Kamui | – | – | 5 | 33 |
13. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
15. | Paul di Resta | – | – | 6 | 28 |
16. | Bruno Senna | – | – | 6 | 24 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 2 | 4 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 272 |
2. | McLaren-Mercedes | 218 |
3. | Lotus-Renault | 207 |
4. | Ferrari | 199 |
5. | Mercedes | 112 |
6. | Sauber-Ferrari | 80 |
7. | Force India-Mercedes | 59 |
8. | Williams-Renault | 53 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 12 |
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
4. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
6. | Pastor Maldonado** | venezuelai | Williams-Renault |
7. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
10. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
12. | Mark Webber* | ausztrál | Red Bull-Renault |
13. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
14. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
23. | Nico Rosberg* | német | Mercedes |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott | |||
**Hülkenberg feltartásáért három rajthellyel visszasorolták |