A Formula–1-es mezőny a napokban összegyűlik Melbourne-ben, a 2011-es világbajnokság első futamának helyszínén, és péntektől – főleg szombaton és persze a vasárnapi viadalon – már nem úgy száguldoznak a pályán, mint a teszteken, hanem mindent beleadva, immár világbajnoki pontokért.
A versenyzők többsége izgatottan várja az első rajtot, hogy fény derüljön a valós erőviszonyokra, amelyekről eddig csak tippelni lehetett. Az újoncok életük első F1-es GP-jére még nagyobb izgalommal készülnek, de olyan is akad, akinek a Japánban történt katasztrófa miatt nehéz összeszednie a gondolatait és ráhangolódni a hét végére.
Keretes összeállításunkban az összes pilóta várakozását elolvashatják, cikkünk a még hiányzó nyilatkozatok hozzáadásával frissül.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
A Pirelli az Ausztrál Nagydíjra eggyel több készlet gumit ad a csapatoknak a szabályokban rögzített mennyiségnél, azaz a pilóták a három nap alatt nem 11, hanem 12 szettet használhatnak fel. Az olasz abroncsgyár a kemény keverékűből biztosít többet az istállóknak, de a tesztelésre szánt extra készletet másik két szett keménnyel és egy lágy keverékűvel együtt a pénteki edzések után vissza kell adni a szállítónak: így szombatra és vasárnapra pilótánként 8 készlet abroncs marad a versenyzőknek.
„A célunk, hogy két vagy három boxkiállás legyen a versenyen, azaz három-négy készlet abroncsot használnak majd fel a pilóták – mondta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. – A teszteken láttuk, hogy a csapatok különböző hatékonysággal óvják a gumijaikat, s már várom, hogy élesben is lássam, hogyan alakul ez."
Pedro de la Rosa, a McLaren régi-új tesztpilótája, aki a télen a Pirelli hivatalos tesztelőjeként dolgozott, azt mondja, a Pirelli-abroncsok miatt sokkal nagyobb teher nehezedik a versenyzőkre, mint korábban.
Ideális ív: |
Hogy néznek ki ezek az autók? |
„Eddig a gumik kiegyensúlyozottan működtek, előre fel lehetett építeni a versenystratégiát, most viszont már minden a pilótán fog múlni – mondta De la Rosa. – A Pirelli-gumik először fokozatosan kopnak, majd eljön egy holtpont, amelynél öt-hat másodpercet veszítenek egy körön belül. A versenyzők már a nagy időveszteség előtt érezni fogják az elkopást, és csak ők tudják megállapítani, mikor kell a boxba állni. Erre a csapat kívülről képtelen, hiszen nem csak az aszfalt hőmérsékletén múlik a kopás gyorsasága. Aki téved, rengeteget veszít, a közönség pedig olyan jól szórakozhat, mint eddig talán sohasem."
Azaz ha csak De la Rosa istállójából indulunk ki, a saját döntést könnyebben meghozó Jenson Button előnyben lehet a nála alapvetően gyorsabb, de az önálló elhatározásra kevésbé képes Lewis Hamiltonnál.
Sebastian Vettel: Érdekes téli szünetem volt, vigyáztam rá, hogy karácsonyra lehiggadjak, és kipihenjem magam a világbajnoki cím okozta eufória után. Lazítottam egy jó hónapig, de februártól ismét teljes erőbedobással dolgoztam. Az új idény új kezdet, elég volt a tesztelésből, az első futamot mindenki nulláról kezdi. Ausztrália tökéletes helyszín, az egész város a futam lázában ég. |
Mark Webber: Ausztrálként különös izgatottsággal várom a melbourne-i idénynyitót, már csak azért is, mert úgy érzem, ez volt a leghatékonyabb téli felkészülésem pályafutásom során. A sok tesztelés után végre élesben is bevetjük az autót, és sok-sok kérdésre választ kapunk. Az időjárás könnyen bezavarhat, de ettől függetlenül remélem, végre szerencsém is lesz a hazai futamomon, és sikerül javítanom az eddigi legjobb eredményemen, amelyet még az első F1-es futamomon értem el 2002-ben, minardisként. |
Lewis Hamilton: Nagyon hosszú volt a téli szünet, de ezalatt úgy felkészültem az új idényre, ahogy még sohasem, és a kedvemet a tesztelésen tapasztalt nehézségek sem szegték. Nem rejtőzhetünk el az igazság elől, a megtett kilométerek és a teljesítmény terén is jókora az elmaradásunk fő riválisainkkal szemben. Ám szeretem az autót, jól vezethető, és van lehetőségünk a javítására. Hiszek benne, hogy az utolsó pillanatokra nálunk is minden összeáll. |
Jenson Button: Eddig minden Ausztrál Nagydíjra feldobottan és lelkesen készültem, de most mindent elhomályosít a Japánban történt katasztrófa. Az F1-es futam egy ilyen tragédia árnyékában jelentéktelen eseménynek tűnik, viszont a múltban már bebizonyosodott, hogy a sport, benne az F1-gyel, nagyon jó hatással van a károsult emberek hangulatára. Ami az Albert Parkot illeti, sok jó emlék fűz hozzá, az előző két futamot megnyertem ott. Hogy meglesz-e a harmadik? Papíron nincs rá esélyünk, de nem mondtam még le róla. |
Fernando Alonso: Nagyon érdekes idény vár ránk, a versenyeken őrült taktikai csaták várhatók, és könnyen előfordulhat, hogy mindig másnak jön majd ki a lépés. A végén pedig úgyis az lesz a világbajnok, akinek a legjobb autója van, úgyhogy az összkép semmiben sem fog megváltozni. Persze az idény hajrájában, amikor fokozottan számítanak majd a pontok, rendkívül fontos lehet egy-két stratégiai döntés, addigra már remélhetőleg alaposan kiismerjük a gumikat. |
Felipe Massa: Annyira jól sikerült a tesztelésünk, hogy az esős utolsó nap ellenére felülmúltuk a tervezett kilométerszámot. Megbízható a kocsi, de ez önmagában sajnos nem elég a győzelemhez. Ahhoz jobb teljesítmény kell a többieknél, ám csak a pályán derül ki, hol is állunk. A gumik felmelegítése most nem olyan nehéz számomra, mint tavaly, ezért derűlátó vagyok. |
Michael Schumacher: Az Ausztrál Nagydíj minden F1-es idény egyik legüdébb színfoltja, a helyi közönség vidámsága mindig ráébreszt, mennyire szép tud lenni az autósport. Négyszer nyertem már itt, mind csodás emlék. A Mercedes jól felkészült, az utolsó tesztelésen kezdett összeállni a kép, és az első néhány futamon kiderül, mi lesz a hosszú téli hónapok munkájának eredménye. Nagyon várom a csütörtököt, hogy mindannyian összejöjjünk a paddockban. |
Nico Rosberg: Melbourne az egyik legnyugisabb város a versenynaptárban, tökéletes helyszín az idénynyitónak. Korán elutazom, hogy átálljak az ottani időszámításra, a város St. Kilda negyedében a tengerparton készülök. Az Albert Park-i pályához fűződik első dobogós helyezésem 2008-ból, és a legutóbbi négy ausztráliai versenyemen pontot szereztem. Jó formában vagyunk, a legutolsó fejlesztéseinkkel óriásit léptünk előre, és bízom benne, hogy az eredményeink is sokkal jobbak lesznek a tavalyiaknál. |
Nick Heidfeld: – |
Vitalij Petrov: – |
Rubens Barrichello: Elvileg már túl kellene lennünk az első futamon, ezért érthető, hogy mindenki izgatottabban várja az idénynyitót, mint szokta. Én is alig bírom kivárni, hogy kigyulladjanak a piros lámpák, és bár picit mindig álmodozom róla, mennyire jó lehetek, azért igyekszem a földön járni. |
Pastor Maldonado: Tökéletesen késznek tartom magam arra, hogy rajthoz álljak az első F1-es futamomon. Az autót a tesztek során ismertem ki, a pályát pedig a csapat szimulátorában. Izgalmas pillanat lesz a rajt, a célom, hogy végigmenjek a versenyen és pontokat szerezzek. |
Adrian Sutil: A legnagyobb erősségünk a megbízhatóságunk lehet, az első néhány versenyen kihasználhatjuk a kevésbé megbízható autók megingásait és pontokat szerezhetünk. Ausztráliában mindig káosz van a futamon, ez is a mi malmunkra hajthatja a vizet. Az autó menettulajdonságain még sokat kell javítanunk, hosszú távon csak úgy lehetünk versenyképesek. |
Paul di Resta: Tavaly a pénteki szabadedzésen már vezettem a pályán, élvezetes a vonalvezetése, nem hiszem, hogy sok meglepetés érhet. Bár ez lesz az első versenyem, már egy éve együtt élek a csapattal, a felkészülésem akadálymentes volt, készen állok a rajtra. Nem akarok a várakozásokról beszélni; arról, hogy mire képes az autó, csak a hétvégén kapunk tiszta képet. |
Kobajasi Kamui: A barcelonai tesztelés után csak a Japánban történt szerencsétlenségre tudtam gondolni, és még most is nagyon aggódom a hazámért, honfitársaimért, akik a legdurvább katasztrófafilmekhez képest is nagyobb borzalmat éltek át. Most is azon dolgozom, hogy valahogy segítséget nyújtsak a hazámnak, nem tűnhet el a föld színéről. Addig is csak azt tehetem, hogy igyekszem a lehető legjobb eredményt elérni Melbourne-ben, hátha ezzel mosolyt tudok csalni néhány honfitársam arcára. |
Sergio Pérez: Az egész csapat együtt érez Kamuival és hazájával, az én nagy pillanatomat is beárnyékolja majd ez a tragédia. Ami a hétvégét illeti, nagyon várom a szabadedzéseket; annyi teendőnk lesz pénteken és szombaton, hogy abba még bele sem merek gondolni, mi történik majd a futamon, olyan távolinak tűnik a rajt. Életemben először utazom Ausztráliába, de felkészültem, mindent tudok a pályáról. |
Sébastien Buemi: – |
Jaime Alguersuari: – |
Heikki Kovalainen: Nagyon izgalmas idénynyitó vár ránk, a melbourne-i hangulat leírhatatlan, a versenyzésre ritkán használt pálya pedig szinte az egész hétvége alatt változni fog. A legizgalmasabb az lesz, hogy végre megtudjuk, mennyit javult az autónk, és talán a középmezőnyben küzdhetünk, akár a pontszerzésért is. |
Jarno Trulli: Most végre kiderül, mennyire valós a tesztek alapján felrajzolt képünk az erőviszonyokról. Úgy gondoljuk, a Virgint és a Hispaniát simán megverjük, s a Sauber meg a Force India nyomába érhetünk. Ám attól tartok, hiába verjük meg esetleg őket az időmérőn, a KERS hiánya visszaüt a rajtnál. Két éve a Toyotában a Ferrari és a McLaren pilótái ellen esélyem sem volt az induláskor. |
Narain Karthikeyan: Hat éve itt volt az első F1-es futamom, jó érzés lesz visszatérni. Bár egyáltalán nem vezethettük az új kocsinkat, bízunk benne, hogy nagy előrelépés lesz a tavalyihoz képest. Az Albert Park-i pálya nem túl megerőltető, ezért tökéletes arra, hogy megtegyük az első kilométereket az F111-essel. |
Vitantonio Liuzzi: Sajnálom, hogy úgy kell Melbourne-be érkeznünk, hogy közben arról szólnak a hírek, a város le akar mondani a futamáról. A pilóták többsége imádja ezt a pályát, s én is közéjük tartozom. Nem tudom, milyen lesz az autó, még sohasem vezettük, így csak az a célunk, hogy kipróbáljuk és a lehető legtöbb kört tegyük meg vele az edzéseken, illetve ha lehet, a versenyen is. Ha mindketten célba érnénk, az maga lenne a csoda. |
Timo Glock: – |
Jérome d’Ambrosio: – |