Napsütés, de roppant erős szél fogadta a Formula–1-es mezőnyt péntek délelőtt a valenciai kikötőben, ahol a pályát szegélyező betonfalak csak bonyolítják a helyzetet, hiszen az aszfaltcsík egyes pontjain nem lehet érezni a szelet, máshol viszont roppant erős.
Az edzés elejére elszürkült az ég a helyszín felett, a versenyzők a közepesen kemény gumijaikon teljesítették a próbakörüket a 27 fokos talajon. Kobajasi és Grosjean azonnal visszajött a pályára, de nem futott mért kört.
A tréningen két tesztpilóta kapott lehetőséget, Valtteri Bottas a Williamsnél szokás szerint Bruno Senna autójával száguldott, míg a Force Indiánál Jules Bianchi ezúttal Nico Hülkenberget helyettesítette.
A 9. percben Hamilton is a pályára hajtott, már csak Webber és Glock próbaköre váratott magára. Az első körökben több autón is láthatóak voltak a sárgászöld foltok, a festékek szóródásának irányával a négykerekűk aerodinamikai tulajdonságait ellenőrizték.
Többen tettek meg második próbamenetet, de mért körre a 13. perc után is várni kellett. Az aszfalt nagyon poros volt – ekkor utolsóként Glock is elhagyta a boxutcát, egyedül száguldott a pályán. Miután a német visszatért, a motorhangok elnémulása után ismét hallani lehetett a nagy szélben vadul hullámzó tenger csobogását.
Hamilton Valenciában megtörheti a győztesek átkát – csapatelőzetes |
Meglesz a nyolcadik győztes a hibrid pályán? – pályabemutató |
A délelőtti edzést megelőzően megtartották a GP3-asok első szabadedzését, amelyen Kiss Pál Tamás a 12. helyet szerezte meg.
A 20. percben is üres volt a pálya. Kobajasi törte meg a csendet, de a japán ezúttal sem kezdett mért körbe, harmadszor is azonnal a boxutcát választotta. Vergne viszont végigszáguldott a célegyenesen. A Toro Rosso francia pilótája 1:45.619 perces eredménnyel nyitott, ekkor 25 perc telt el az edzésből.
Másodikra több mint két másodpercet javított, miközben Ricciardo, Alonso és Bottas is a pályára hajtott. A ferraris nem futott mért kört, a Toro Rosso versenyzőire és a Williams finnjére hagyta a pálya takarítását. Ricciardo 1:43.165-tel élre állt, Vergne 1:42.9-cel válaszolt.
Egy órával az edzés vége előtt a Lotusok is kihajtottak, és a két Ferrari is kigurult a boxból. A 10-es és a 12-es kanyarban erős hátszélre figyelmeztették a versenyzőket. Rosbergnek azt tanácsolták a Mercedesnél, hogy amíg nem melegítette fel az abroncsait, ne használja a DRS-t, mert növeli a megcsúszás veszélyét.
A pálya hosszúsága: 5419 méter |
Räikkönen 1:42.589-cel az első körében az élre állt, majd Grosjean lassabb első kört követően 1:42.457-tel lepipálta csapattársát. Alonso ismét mért kör nélkül hajtott a boxba, Massa viszont egy lassabb kör után a gázra lépett, s 1:42.4-et futott. Räikkönen ugyanekkor 1:41.769-cel visszaállt az élre. Ez az idő már jobb volt, mint a tavalyi futam leggyorsabb köre Vetteltől (1:41.852).
Miközben a McLaren és a Red Bull pilótái kivártak, Rosberg a Mercedesszel – bemelegített gumikkal és DRS-sel – 1:41.182 percet futott, s az élre állt. Maldonado a 8-as kanyart csúnyán elrontotta, de nem ütközött a falnak, folytatni tudta a száguldást.
A hűvös aszfalt az első jelek szerint a Mercedesnek kedvez, ami nem meglepő, de ennél szombaton és vasárnap is sokkal melegebb lesz a borítás – ami persze nem jelenti azt, hogy temetjük a Mercedest.
Az edzés derekán Button a pályára hajtott, s arra panaszkodott, hogy nem működik a DRS-e. Tovább folytatódik a 2009-es világbajnok kálváriája? Az első köre 1:54 lett, de aztán 1:42.4-re javított, amellyel a 8. helyre jött fel.
Vettel, Hamilton és Webber is a pályára hajtott, miközben Schumacher 91 ezredre megközelítette csapattársát. 40 perc maradt hátra. Alonso feljött a 3. helyre, majd a korábban hibázó Maldonado 1:40.890-nel átvette a vezetést.
Hamilton és Webber lassan kezdett, Vettel az 5. helyre kapaszkodott fel, Alonso viszont feljött a 2. pozícióba. Di Resta és Glock a boxban állt a próbaköre óta, pedig már csak 36 perc maradt az edzésből. Kobajasinak azóta sem volt mért köre.
PÉNTEK |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
Hamilton hamarosan rákapcsolt, és miközben csapata a boxban Button autóját bütykölte (a pilóta az első fékek blokkolására panaszkodott), felzárkózott a 3. helyre.
Vettel 1.05 tizedes hátránnyal feljött a 2. helyre. Fél órával az edzés leintése előtt az első nyolc – Maldonado, Vettel, Alonso, Hamilton, Rosberg, Schumacher, Webber és Räikkönen – egy másodpercen belül volt. Di Resta csatlakozott hozzájuk, a pályára kiküldve Räikkönen elé, a 8. helyre jött fel.
A skót tovább javított, az 5. helyre jött fel, miközben Webber 94 ezredre megközelítette Maldonadót. Grosjeannal együtt már tízen voltak egy másodpercen belül, de még érdekesebb, hogy az első nyolc 3 tizeden belül állt egymáshoz képest.
Button autóját megjavították, az angol feljött a 8. helyre, majd a 7. pozícióba érkezett. Massa elrontotta a 12-es kanyart, ám nagy fékezés után folytatta. Negyedóra maradt hátra a tréningből, és Maldonado autóján a Williams szerelői kisebb átalakításokat végeztek az utolsó menet előtt.
Button nagyon belelendült, feljött a 3. helyre, majd egy körrel később kiváló részidők után az utolsó szektorban elfékezte magát, s nem tudta átvenni a vezetést
Az utolsó tíz percre visszajött a pályára Maldonado is. A Barcelonában győztes venezuelainak a rémes Monacói és Kanadai GP-je után nagy szüksége lenne egy hibátlan hétvégére.
Vettel megelőzte Webbert, és feljött a 2. helyre, de még 83 ezredre volt Maldonado legjobbjától. Schumacher meglátogatta a bukóteret, megfordult, és visszaállt a pályára, majd ugyanezt tette Vettel is. Kovalainen a két Toro Rosso előtt állt a Caterhammel.
Az utolsó percekben senki sem tudott javítani, így Maldonado maradt az élen – a jelek szerint spanyol földön a dél-amerikai különösen jól vezet. Az első 9 három tizeden, az első 13 egy másodpercen belül van egymáshoz képest. Folytatás 14 órától.
1. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:40.890 | átlag: 193.363 km/ó | 22 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:40.973 | 0.083 mp h. | 21 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:40.984 | 0.094 | 19 |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:40.994 | 0.104 | 19 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:41.065 | 0.175 | 26 |
6. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:41.105 | 0.215 | 15 |
7. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:41.117 | 0.227 | 22 |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:41.158 | 0.268 | 18 |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:41.182 | 0.292 | 21 |
10. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:41.620 | 0.730 | 22 |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:41.784 | 0.894 | 15 |
12. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:41.838 | 0.948 | 19 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:41.861 | 0.971 | 16 |
14. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:42.109 | 1.219 | 20 |
15. | Jules Bianchi | francia | Force India-Mercedes | 1:42.175 | 1.285 | 21 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:42.299 | 1.409 | 24 |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:42.442 | 1.552 | 26 |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:42.758 | 1.868 | 27 |
19. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:42.777 | 1.887 | 28 |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:43.209 | 2.319 | 19 |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:44.173 | 3.283 | 19 |
22. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:44.996 | 4.106 | 15 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:45.120 | 4.230 | 23 |
24. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:45.338 | 4.448 | 7 |