A várakozásoknak megfelelően esős időben kezdődött el az Amerikai Nagydíj programja Austinban, ahol vizes pályán rendezték meg az első szabadedzést. Bár csak időnként esett az eső, s akkor sem intenzíven, az intermediate gumikra végig szükség volt, és ezeket kell használni a hétvége hátralévő részén is.
Az eredménylistán Nico Rosberg végzett az élen a két Red Bull-Renault, Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo előtt. Carlos Sainz lett a negyedik, s a másik Toro Rossóval Max Verstappen is ott volt az élbolyban, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel mögött a hetedik lett.
Mivel Texasban az időmérő és a verseny is esős lehet, a pénteki vizes pályás edzések eredményei többet mondhatnak, mint az előző két nagydíjhétvégén, Japánban és Oroszországban.
A nap sztorija, hogy a Red Bull állítólag a Hondával tárgyal 2016-os motorszállítási szerződésről. A japánok korábban kizárták az együttműködés lehetőségét, a szabadedzés alatt mégis megerősítették a spanyol televíziónak, hogy tárgyalnak. Más kérdés, hogy a McLarennek állítólag vétójoga van, és Ron Dennis biztosan nem szeretné, ha a McLarennél az utóbbi időben sokkal jobb autókat gyártó Red Bull ugyanolyan motort kapna.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke viccesen azt mondta a Skynak, hogy 25 százalék esély van a Honda-motor használatára – ugyanannyi, mint a másik három gyártó hajtóműveinek megvásárlására.
Folytatás 21 órakor a 2. szabadedzéssel.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:53.989 | átlag: 174.111 km/ó | 7 kör |
2. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:55.224 | 1.235 mp h. | 6 |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:55.592 | 1.603 | 10 |
4. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:55.667 | 1.678 | 8 |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:55.693 | 1.704 | 4 |
6. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:55.710 | 1.721 | 10 |
7. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:55.969 | 1.980 | 7 |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:56.326 | 2.337 | 10 |
9. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:56.839 | 2.850 | 18 |
10. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:56.866 | 2.877 | 15 |
11. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:57.081 | 3.092 | 13 |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:57.139 | 3.150 | 4 |
13. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:57.495 | 3.506 | 20 |
14. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:57.518 | 3.529 | 4 |
15. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Mercedes | 1:58.319 | 4.330 | 10 |
16. | Raffaele Marciello* | olasz | Sauber-Ferrari | 1:59.431 | 5.442 | 19 |
17. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:59.743 | 5.754 | 18 |
18. | Alexander Rossi | amerikai | Marussia-Ferrari | 2:01.154 | 7.165 | 11 |
19. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 2:01.907 | 7.918 | 13 |
20. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | idő nélkül | 1 | |
*tartalék pilóta, csak ezen az edzésen vett részt. |
AZ EDZÉS PERCRŐL PERCRE
18.31 Rosberg, Kvjat és Ricciardo zárt az első három helyen.
18.30 A végén Bottas is megelőzte Massát, így a finn a 10.
18.27 Alonso a 9. helyre jött fel, mielőtt megcsúszott. Button a 13. a másik McLaren-Hondával.
18.14 „Elmehetek a vécére?” – kérdezte a bokszba visszatérő Grosjean a rádión. „Persze, mehetsz” – válaszolt a mérnöke.
18.09 Grosjean és Ericsson a pályán. Räikkönen csatlakozott hozzájuk.
18.07 Maldonado a próbaköre óta nem volt a pályán. Drága lehet az edzés kihagyása.
18.03 Rosberg, Kvjat, Ricciardo, Sainz, Hamilton, Vettel, Verstappen, Räikkönen, Massa, Pérez a sorrend az első tíz helyen.
17.59 Érdekes, a versenyt közvetítő amerikai NBC nézői amiatt panaszkodnak a közösségi oldalakon, hogy nem hallják az autók hangjától a kommentátorokat. A hangmérnök átesett a ló túloldalára Texasban.
17.56 Csak Button, Rossi és Stevens a pályán, helyenként megint esik az eső.
17.49 Nem romlanak, de nem is javulnak a körülmények, az ideális ív helyenként szinte teljesen száraz, de a dimbes-dombos pálya egyes pontjain veszélyes tócsák maradtak.
17.45 Hoppá! A Honda képviselője az F1-ről közvetítő spanyol tévétársaság riporterének megerősítette, hogy tárgyalnak a Red Bull-lal a 2016-os motorszállításról.
17.40 Rosberg 1:53.989-re javított. Mögötte Kvjat, Ricciardo, Hamilton, Verstappen, Sainz, Vettel, Räikkönen, Pérez, Alonso, Hülkenberg, Button, Bottas, Grosjean, Marciello, Ericsson, Rossi, Stevens a sorrend.
17.39 Már csak Massa és Maldonado áll időeredmény nélkül.
17.38 Bottas azonnal bocsánatot kért a rádión. „Sokkal rosszabb a tapadás, mint gondoltam” – jellemezte a bokszutcát a finn.
17.36 Kvjat a második, 122 ezredre van Rosbergtől. Bottas kissé veszélyesen érkezett a garázsa elé, nem pontosan állt be, és meg is csúszott az autó, így meglökte a helyéét jelölő bóját. Szerencsére a szerelők elugrottak az autó elől.
17.31 Hamilton feljött a 2. helyre (hat tizedre Rosbergtől), majd Ricciardo megelőzte az angolt.
17.29 Rosberg korábbi körével még mindig az élen, kezd száraz ív megjelenni a pályán. Mindenki intermediate gumikon megy. A Pirelli szerint ilyen körülmények lesznek a versenyen.
17.27 A hazai pályán versenyző Alexander Rossi is az időlistán, ő a nyolcadik. A Manor Marussia amerikai zászlót festett a hátsó légterelőjére.
17.25 Vettel 1:56.5-öt ment, hat századdal megelőzte Räikkönent, de ő is majdnem másfél másodpercre van Rosbergtől.
17.20 Rosberg 1:55.102-t ment, ezzel vezet Räikkönen, Ericsson és Marciello előtt. Massa keresztbecsúszott a vizes pályán, de továbbment.
17.17 Ericsson 1:59.743-ra javított, Räikkönen és Button a pályán.
PÉNTEK |
17.00–18.30: 1. szabadedzés |
21.00–22.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
17.00–18.00: 3. szabadedzés |
20.00–21.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
20.00: a verseny (56 kör, 308.405 km) rajtja |
Magyar idő szerint – vasárnap hajnalban Magyarországon óraátállítás lesz, Amerikában nem. Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
ELŐZMÉNYEK |
Kész az erősebb Renault-motor, mégsem kell a Red Bullnak? |
Button: Remélem, Alonso megsemmisít a pályán |
„Nevetséges" – Vettel még Hamilton szocsi manőverét emlegeti |
Hamilton: A sportnak változtatásokra van szüksége |
17.14 Marciello csatlakozott a 2:01.087-re javító Ericssonhoz, s a legtovább várók is elkezdték próba körüket.
17.11 Az első mért kör Ericssoné, 2:01.702 perc az eredmény.
17.10 Ricciardo gyors körön volt az intermediate gumikon, de nem fejezte be, a bokszba hajtott.
17.08 Ericsson másodszor a pályán, szerinte nem olyan rossz az aszfalt, mint amilyennek kívülről látszik. Rosberg, Hamilton, Pérez, Alonso, Kvjat, Verstappen és Sainz még próbakörön sem volt.
17.06 Egyre többen látogatnak ki a pályára, hogy ellenőrizzék, minden működik-e az autón. Maldonado váltójával gond van, a Lotus szerelőinek akkor is lesz dolguk, ha leszakad az ég.
17.04 Vettel, a két Williams, a két Manor Marussia, a két Lotus és a Saubernél Felipe Nasr autóját vezető Raffaele Marciello is a pályán.
17.02 Räikkönen is kijött. A finnt sokan támadták Bottas szocsi kiütéséért, de a Ferrari pilótája azt mondta, legközelebb is mindent ugyanúgy csinálna, mint az Orosz Nagydíj utolsó körében.
17.01 Ericsson az első a pályán.
17.00 Elindult az óra.
16.58 Az edzés elején az esőgumikat fogják használni a csapatok a próbakörökhöz.
16.55 A csapatok úgy érzik, egyre világosabb az ég a pálya felett, s elkezdtek bízni benne, hogy érdemben lehet körözni a következő 90 percben.
16.52 S még a motorokról: a Ferrarinál Vettel és Räikkönen is megkapja az ötödik belső égésű motorját, ami mindkettőjüknek 10-10 rajthelyes büntetéstokoz.
16.49 Nem a hondás sztori a legvadabb a Red Bull kapcsán ezen a héten, Bernie Ecclestone a napokban azt javasolta, a gumiszállításhoz hasonlóan oldják meg a motorszállítást is, legyen egy gyártó, aki mindenkinek ad V8-as szívómotort. Ecclestone azt is hozzátette, erről meg sem kellene kérdezni a csapatokat, csak közölni velük, hogy ez lesz. Nemigen látunk esélyt arra, hogy ez megvalósul.
16.46 Jelenleg nem esik az eső, de a pálya felé közeledik egy nagyon intenzív csapadékot hordozó felhőzóna. Nincs hideg, a levegő 25 fokos.
16.45 Köszöntjük olvasóinkat az esős Amerikai Nagydíj első szabadedzésélt végigkísérő cikkünkben.
Percekkel ezelőtt a német Auto Motor und Sport szaklap azt írta, a Red Bull nagyon közel áll ahhoz, hogy megegyezzen a jövő évi motorszállítási szerződésről a Hondával. Eddig elképzelhetetlen volt az üzlet, mert egyrészt az elsőéves Honda-motor a Renault-nál is gyengébb, másfelől a McLarennek vétójoga van, s Ron Dennis megakadályozza, hogy az utóbbi bő fél évtized legjobb autóit gyártó osztrák csapat ugyanazt az erőforrást kapja.
Kérdés, mennyire hiteles a német lap forrása?