Az idénynyitó Ausztrál Nagydíj első szabadedzésének legjobb körideje annak ellenére három tizedmásodperccel jobb volt a tavalyinál, hogy az idén az edzéseken is már csak a versenyre kijelölt zónában lehet használni a DRS-t. A tempó növelésére nem kellett várni a szuperlágy gumik megjelenéséig, Sebastian Vettelmár a közepesen kemény abroncsokon is 1:26.2 perces eredményt ért el, aminél a lágyabb keveréken csak csapattársa, Mark Webber futott jobb időt.
Vettel végül a szuperlágy gumin 1:25.9-et ment, de előtte volt egy olyan köre, amely több tizeddel jobb lett volna, ha a végén nem kerül forgalomba, és nem veszi vissza a gázt.
Bár az első két szabadedzésből nem lehet megmondani, ki lesz a világbajnok, azt azért ki lehet jelenteni, hogy a Red Bull kiemelkedik a mezőnyből.
Az előzetesen várt öt nagy csapat közül a Mercedes Lewis Hamiltonnal szintén versenyképesnek tűnik, akárcsak a Ferrari és a Lotus. A Mercedes annak ellenérejó napot zárt, hogy a második tréning végén mindkét autója leállt a pályán – Hamilton kicsúszás, Nico Rosberg váltóhiba miatt.
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
7.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be. |
A McLarennél viszont gondok vannak, amit a csapat is elismer. Jenson Button a 11., Sergio Pérez a 13. helyen zárta a második edzést, a McLaren-Mercedes a keményebb és a lágyabb gumin is jócskán elmaradt a többi élcsapattól.
Az edzést egy másodpercen belüli tartományban záró nyolc pilóta mögött az F1-be egy év kihagyás után a Force Indiánál visszatérő Adrian Sutil lett a 9., míg a 10. helyre Nico Hülkenberg jött be a Sauberrel.
Jules Bianchi ezen az edzésen is bebizonyította, hogy kiemelkedik a két kiscsapat négyeséből, míg Giedo van der Garde korán a kavicságyban ragadt. Taki Inoue, a Twitter ügyeletes humoristája ki is hirdette: „Van der Gardénak szüksége van még egy kis gyakorlásra, különben olyan lesz az egész szezonja során, mint Taki Inoue."
PERCRŐL PERCRE
6.30: helyi idő szerint 16-.30-kor Kimi Räikkönen hajtott ki elsőként a pályára, és azonnal mért körbe kezdett.
6.33: mire befejezte, 16-an voltak a pályán. Első időeredménye 1:32.967 lett. Alonso még kényelmesen üldögélt a Ferrari garázsában.
A Williams az első edzésen kétféle kipufogót tesztelt, a második edzésre a régebbi verzió került mindkét autóra.
6.37: az első mért körök után Hamilton állt az élen 1:27.882 perces idővel.
6.38: Räikkönen visszavágott, 1:27.606-tal ismét az élre állt. Rosberg az első kanyarban lesodródott a pályáról.
Az aszfalt 36 fokos, az első edzésen a gumik 3-5 körön át tudtak gyorsulni, aztán kopni kezdtek, és visszaesett velük a pilóták teljesítménye.
6.41: Vettel szenzációs, 1:26.604 perces körrel állt az élre. Hat tizeddel gyorsabb volt, mint a kora délutáni edzésen – és nem is kellett hozzá a szuperlágy gumi.
6.44: a címvédő egy lassabb kör után ismét belehúzott, s 1:26.274-gyel keserítette el a riválisokat.
A szuperlágy gumik az edzés második felében kerülnek fel az autókra. Ezt a típust a Red Bull, a Mercedes és a Lotus nem próbálta ki a téli teszteken.
6.45: Rosberg a korábbi hibája után a pályán maradt, és feljött a 2. helyre, de több mint egy másodperccel elmaradt Vetteltől.
6.46: a két Ferrari a pályára hajtott, az első 15 percben csak Alonso és Massa nem ment mért kört.
6.47: Webber hét tizedre megközelítette Vettelt.
6.48: Alonso az 5. helyre jött be Vettel, a 2. helyre felzárkózó Hamilton, Webber és Rosberg mögé.
6.49: Massa 26 ezreddel maradt el Alonsótól.
Miközben a többiek az első mért köreik után visszatértek a boxba, a Ferrarik egy lassabb kör után ismét belehúztak, követve Vettel példáját.
6.53: Alonso csak ezredeket tudott javítani, maradt az 5. helyen.
6.54: Massa 668 ezredre megközelítette Vettelt, amivel feljött a 3. pozícióba Hamilton mögé.
A Ferrari reményei igazolódni látszanak: az autó sokkal gyorsabb, mint tavaly ilyenkor, és Massa is feltámadt.
Bottas kipróbálta a szuperlágy gumikat, amelyekkel egy másodpercet javított korábbi idején, de így is csak a 16. volt. A finn után egyre többen váltottak a piros betűs abroncsokra.
6.57: Maldonado és Vergne javított a lágyabb gumikon, de az élmezőnyt egyikük sem közelítette meg: a venezuelai a 13., a francia a 15. helyen állt. Ezek az eredmények azt jelzik, hogy az élmezőny tagjainak nem kell az időmérő első szakaszában szuperlágy gumikat használniuk, mert a középmezőny végén lévők nem közelítik meg a kemény gumis eredményeiket.
7.01: az utolsó helyen álló, az első edzpést is a 22. helyen záró Van der Garde a 3-as kanyarban a kavicságyba csúszott a Catrehammel, s le is állt az autója.
Gyorsan megérkezett az autómentő, s a darus szerkezettel kiemelte a zöld kocsit a bukótérből, perceken belül tisztává vált a terep. Ám ez nem vigasztalta Webbert, Vettelt és Rosberget, akik éppen a kicsúszáskor jöttek a pályára, és első köreikben nem nyomhatták a gázt.
7.06: Webber anélkül ment vissza a boxba, hogy javított volna eredményén, Räikkönen viszont úgy tudott javítani, hogy hosszú menete 11. körében járt már. Ezzel a 6. helyen állt, megelőzve Alonsót.
7.10: az első, sikeresnek nem nevezhető kísérletek után nem váltott más a lágyabb gumikra, még várt ezzel a mezőny nagy része.
A szombati időmérő és a vasárnapi verseny rajtja magyar idő szerint 7, helyi idő szerint 17 órakor lesz, az edzés ezen szakaszában már látható, hogy amint alacsonyabbra került a nap, a pilótáknak helyenként a szemébe süt.
Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke azt mondta a Sky Sportsnak, hogy az istálló mérnökei kissé kétségbeestek, megy a közös fejtörés arról, mit lehetne gyorsan javítani az autókon, mert eddig siralmas a helyzet. Sam Michael sportigazgató annak örül, hogy hosszú a szezon.
7.14: Alonso megkapta a szuperlágy gumikat, de 474 ezreddel elmaradt velük Vettel közepesen keményen elért gyors körétől.
Az első két szektorban gyorsabb volt a Red Bullnál, de az utolsóban mindent elbukott.
7.16: Webber is megkapta a Pirelli lágyabb abroncsait, az ausztrálok hőse 1:26.172 perccel az élre állt. egy tizeddel verte Vettelt a Red Bull első 2013-as szuperlágy gumis körében.
7.18: Räikkönen 189 ezreddel maradt le Webbertől a piros betűs Pirelliken.
7.20: Vettel következett: elképesztő részidőket ért el, de a kör végén lelassított, nem mutatta meg, mennyire jó időt ment volna. Ám sejthető, hogy 1:25 perchez közeli idő született volna.
Vettel csütörtökön azt mondta, nem tudja biztosan, mit tud az autója. A pénteki száguldás közben minden bizonnyal széles mosoly terült el az arcán a bukósisak alatt.Úgy tűnik, azoknak lesz igazuk, akik szerint a szoros élmezőnyből ki fog emelkedni a Red Bull.
7.22: Rosberg feljött a harmadik helyre.
7.24: Vettel egy lassabb kör után újra a gázra lépett, ezúttal a harmadik szektora sikerült a legjobban, és 1:25.908-at ment.
7.26: Vergne megpördült a Toro Rossóval, de folytatta.
Vettel rádión üzente, hogy tönkrement az autójában a KERS, és a gumijai is elkoptak három kör alatt. Utóbbival valószínűleg mindenki így van.
7.29: az élmezőnyből utolsóként Hamilton is megkapta a szuperlágy gumikat. A sorrend Vettel, Webber, Rosberg, Räikkönen, Grosjean, Alonso volt.
7.31: Az első szektorban gyorsabb volt Vettelnél, de nagy igyekezetében többször is hibázott, így nem tudott javítani az első mért körben.
A második kísérletre már túl kopott volt a gumija, így Vettelhez hasonlóan róla sem derült ki, mit tud valójában. De sejteni lehet, hogy valahol a Red Bull mögött, a Ferrari és a Lotus szintjén lehet.
7.36: a szuperlágy gumikon futott gyors körök után ugyanezeken az abroncsokon, teletankolt autóval tértek vissza a pilóták a pályára.
Ha azt vesszük, hogy a McLaren elismerten gondban van, négy erős csapatról beszélhetünk Melbourne-ben, amelynek pilótái egy másodpercen belüli eredményekkel elfoglalják az első nyolc pozíciót (Vettel, Webber, Rosberg, Räikkönen, Grosjean, Alonso, Hamilton, Massa sorrendben). A középcsapatok pilótái közül Sutil a legjobb, héttizedes hátránnyal Massa mögött, de hét tizeddel megelőzve Hülkenberget.
7.43: Räikkönen a lágy gumis körök után a keményebbre váltott, hogy azokat is kipróbálja teletankolt autóval, így a csapat össze tudja hasonlítani a két típus eredményeit. Ezt a feladatot a Lotus nem végezte el a teszteken, erre a napra hagyta.
7.45: Alonso is átváltott a közepesen keményre.
Rob Smedley versenymérnök Massának a rádión: „Próbálj menni még egy kört, lehetőleg hiba nélkül, hogy lássuk, mennyire kopott a gumi, Ha meglesz, a végén jöhetsz a boxba."
7.49: Massa is kereket cserélt, de ő a keményebbről a szuperlágyra. Vettel hosszasan autózott a piros betűs gumikon, de nagyon lelassult rajtuk.
7.54: Hamilton a 6-os kanyarban kicsúszott, a kavicságyban ragadt, kiszállt a Mercedesből.
7.55: Rosberg leállította a Mercedesét a pálya szélén, az ő tréninge is véget ért.
A német váltóhiba miatt állította le az autóját.
7.57: Webber a 13-as kanyar kijáratánál csúszott meg, és keresztbe állt a pályán. Miután többen kikerülték, folytatta.
8.00: Véget ért az edzés, amelyet az elsőhöz hasonlóan Vettel zárt az élen – úgy, hogy a legjobb körét forgalom miatt nem tudta befejezni.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.908 | átlag: 222.223 km/ó | 33 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.172 | 0.264 mp h. | 31 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:26.322 | 0.414 | 26 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:26.361 | 0.453 | 38 |
5. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:26.680 | 0.772 | 32 |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:26.748 | 0.840 | 35 |
7. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:26.772 | 0.864 | 28 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.855 | 0.947 | 32 |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:27.435 | 1.527 | 35 |
10. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:28.187 | 2.279 | 34 |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:28.294 | 2.386 | 30 |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:28.311 | 2.403 | 37 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:28.566 | 2.658 | 33 |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.627 | 2.719 | 31 |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:28.772 | 2.864 | 33 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:28.852 | 2.944 | 36 |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.968 | 3.060 | 36 |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:29.386 | 3.478 | 39 |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:29.696 | 3.788 | 32 |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:30.165 | 4.257 | 37 |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:30.600 | 4.692 | 36 |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:32.450 | 6.542 | 11 |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség nem módosította a tavalyi DRS-zónákat Melbourne-ben. A két zónához (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) egyetlen mérési pont tartozik a célegyenes előtt, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét egyenesben kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az előző évekhez képest újítás, hogy az idén az edzéseken is már csak ezeken a szakaszokon lehet használni a DRS-t.