Visszaütött Ausztráliában, hogy az európai közönség miatt késő délutánra tették a Formula–1-es idénynyitó szombati időmérő edzését, az esők miatt ugyanis addig kellett szüneteltetni a tréninget, hogy besötétedett, és a második és harmadik szakaszt át kellett tenni vasárnap délelőttre.
A zárás helyi idő szerint 11 órakor lesz, ami azt jelenti, hogy magyar idő szerint hajnali egykor kezdődik a negyedórás második szakasz, és utána lesz a tízperces zárás. A futamot hat órával később rendezik meg. A meteorológiai jelentések szerint az időmérőt megzavaró esőzóna a vasárnap kora reggeli órákban elhagyja Melbourne-t, de hideg levegőt hagy maga mögött.
A korai folytatásra nem kell igyekezniük a Marussia és a Caterham szerelőinek és mérnökeinek,hiszen mindkét pilótájuk kiesett. Hozzájuk csatlakozott a williamses Pastor Maldonado és a Sauberjét összetörő Esteban Gutiérrez.
A megtartott első szakasz legjobbja Nico Rosberg volt a Mercedesszel.
PERCRŐL PERCRE
Az idény első időmérője előtt tudni érdemes, hogy ebben az évben már nem lehet minden egyenesben használni a DRS-t, csak azokban, amelyeket a versenyre is kijelöltek – de természetesen ehhez nincs szükség arra, hogy egy másodpernél kisebb távolsággal kövesse az előtte haladót.
Az is újdonság, hogy a HRT kiesésével nem hét-hét, hanem hat-hat pilóta esik ki az időmérő első két szakaszában – ám a kevesebb abból a szempontból több, hogy a kiscsapatok pilótái mellett két további versenyző esik ki az első 20 perc végén.
1. SZAKASZ
6.55: esik az eső Melbourne-ben,ezért a sportigazgató úgy döntött, tíz percet csúszik az időmérőkezdete.
Egyelőre a sirályok uralják a pályát, illetve a mellette lévő füves területet. A versenyigazgatóság azonban nem halogathatja sokáig az időmérőt, mert helyi idő szerint 17 óra van, és közeleg a naplemente. Ráadásul a felhők miatt sötétebb is van, mint derűs időben.
Az első melbourne-i Ausztrál Nagydíj két főszereplője, Damon Hill és Jacques Villeneuve egymással beszélget a paddockban. A Williams 1996-os pilótapárosából azonban mostanra Hill megőszült, Villeneuve pedig kopasz.
A radarfelvételek szerint hiába enyhült az eső, tíz percen belül újabb nagy esőzóna érkezik, amely fél órán át okozhat erős csapadékot. Lehet, hogy vasárnapra halasztják az időmérőt?
7.07: a pályán az orvosi autó ment egy kört, hogy felmérje a viszonyokat.
7.10: újabb tízperces halasztásról született döntés.
A Toro Rosso információi szerint 7.45-ig nem lesz jobb a helyzet.
7.15: a boxban felhördült néhány motor, de hiába dobbant meg a lelátón ülők szíve, ez még nem jelenti az edzés kezdetét.
7.19: újabb tíz perc halasztás.
7.24: a versenyigazgató arról tájékoztatta a csapatokat, hogy a problémás 7-es és 8-as kanyarban tiszta a pálya.
7.26: az orvosi autó újabb körre indult az FIA megbízásából.
7.29: a két Mercedes odaállt a boxutca végéhez.
7.30: elkezdődött az időmérő.
Másfél percen belül mindenki kijutott a pályára. A fő cél az volt, hogy sikerüljön futni egy-egy mért kört.
7.33: sokat csúszkáltak az autók, nehéz volt irányban tartani azokat. Van der Gardénak nem is sikerült, eltört az első légterelője.
7.34: Rosberg 1:48.0-val kezdett, Hamilton Mercedese viszont leállt a pályán. A kettes kanyarnál pördült meg, visszatolatott a fűről az aszfaltra, és úgy tovább tudott menni.
7.36: továbbra is Rosberg állt az élen, Vettel és Vergne előtt.
Az utolsó kanyarokban mindenki helyezkedni próbál, aminek az a vége, hogy feltorlódnak az autók, és a célegyenesben nagy csaták alakulnak ki a vízfüggönyben.
7.38: Rosberg 1:46.539 percre javította az edzés legjobbját, Hamiltont a légterelője sérülése miatt a boxba hívták.
7.39: Massa is elhagyta az első légterelőjét, a 12-es kanyar után csúszott meg, és csapódott a gumifalnak.
7.40: a szakasz felénél Räikkönen, Button, Pérez, Webber, Bianchi és Chilton állt kieső helyen. Utóbbi három a 107 százalékos határon kívül rekedt.
7.42: pillanatok alatt változott a helyzet, a két-két Williams, Caterham és Marussia került a veszélyzónába. Vergne állt az élre 1:46.339-cel.
7.43: Vettel az élre állt, Pérez megcsúszott a McLarennel.
Sokan csúszkáltak, Maldonado és Gutiérrez is átvágott a füves területeken.
7.45: a hajrára többen intermediate gumikra váltottak, annyira jó lett a pálya állapota.
7.46: a zöld betűs gumikat elsőként megkapó Button egy másodperccel megdöntötte Vettel legjobb idejét.
7.48: a pálya egyre gyorsabbá vált, pillanatról pillanatra javultak az eredmények.
7.49: Pic is a falnak csapta a Caterhamet, s Gutiérrez is összetörte a Saubert. A mexikói ugyanúgy csúszott meg a 12-es kanyarban, mint korábban Massa.
7.50: a szakasz véget ért, a „kicsik” mellett Maldonado és Gutiérrez esett ki. Rosberg zárt az élen 1:43.380-nal, mögötte Alonso, Grosjean, Pérez, Webber, Massa, Vettel volt a sorrend.
A 17. rajthelytől lefelé Maldonado, Gutiérrez, Bianchi, Chilton, Van der Garde, Pic sorrend alakult ki.Az utolsó helyezett kicsúszott a 107 százalékos határból, de az eső miatt nincs veszélyben az indulása.
2. SZAKASZ
7.54: újra szakadni kezdett az eső, a második szakasz rajtját 10 perccel elhalasztották. Ez 8.10 perces kezdést jelent.
Az első szakaszban kiesett Maldonado interjút adott, s elmondta, hogy a Williams vezethetetlen. Sokat változott a helyzet a téli tesztek óta, Barcelonában még nagyon lelkesen beszélt a venezuelai az FW35-ösről.
„Visszajutottunk a két évvel ezelőtti szintre, ami borzasztó. Az autó vezethetetlen, rengeteget kell dolgoznunk bele, hogy előrelépjünk – szólt Maldonado pontos nyilatkozata. – Száraz és vizes pályán is lassúak vagyunk, nem tudtuk beállítani a kocsit erre a pályára. Talán a versenytempó jobb lesz.”
Az eső nem állt el, a szél is felerősödött, további 20 perc késést jelentett be az FIA. Ez 8.30-as folytatást jelent.
A Meteo France szerint az eső java még hátravan.
A rajtrácsot nem alakíthatják ki az első szakasz eredményei alapján, az edzést mindenképpen be kell fejezni, akár ma, akár vasárnap.
Charlie Whiting versenyigazgató azt mondta, még mindig takarítják a pályát, s nem tudja garantálni, hogy újraindul az edzés. Arról nem beszélt, mi lesz akkor, ha nem tudják újraindítani. Ebben az esetben vasárnap lesz folytatás.
8.27: az orvosi autó visszatért a boxba, az FIA bejelentette, hogy újabb húsz perc késés lesz, azaz 8.50-kor folytatódik az időmérő.
8.40: Gutiérrez Sauberjét egy teherautó platóján a boxba szállították.
8.45: helyi idő szerint 18.45 van, a nap 19.38-kor lemegy.
8.48: az FIA úgy döntött, hogy az időmérő második és harmadik szakaszát vasárnap, helyi idő szerint 11 órakor, azaz magyar idő szerint hajnali egykor tartják meg.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:43.380 | átlag: 184.666 km/ó | 11 kör |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:43.850 | 0.470 mp h. | 10 |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:44.284 | 0.904 | 10 |
4. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:44.300 | 0.920 | 10 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:44.472 | 1.092 | 10 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:44.635 | 1.255 | 8 |
7. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:44.657 | 1.277 | 11 |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:44.688 | 1.308 | 10 |
9. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:44.871 | 1.491 | 10 |
10. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:45.456 | 2.076 | 12 |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:45.545 | 2.165 | 11 |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:45.601 | 2.221 | 10 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:45.930 | 2.550 | 10 |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:46.450 | 3.070 | 10 |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:47.328 | 3.948 | 10 |
16. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:47.330 | 3.950 | 10 |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:47.614 | 4.234 | 11 |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:47.776 | 4.396 | 10 |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:48.147 | 4.767 | 11 |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:48.909 | 5.529 | 11 |
21. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:49.519 | 6.139 | 11 |
22. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:50.626 | 7.246 | 10 |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség nem módosította a tavalyi DRS-zónákat Melbourne-ben. A két zónához (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) egyetlen mérési pont tartozik a célegyenes előtt, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét egyenesben kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az előző évekhez képest újítás, hogy az idén az edzéseken is már csak ezeken a szakaszokon lehet használni a DRS-t.