Sebastian Vettel a Belga Nagydíjon az Eau Rouge-kanyarkombinációt követő egyenesig várt, ott megelőzte a pole-ból induló Lewis Hamiltont, és vissza sem nézett, simán megnyerte a versenyt, előnyét 46 pontra növelte a vb-pontversenyben. Pályafutása 31. győzelmével utolérte Nigel Mansellt, és már csak egy diadalra van Fernando Alonsótól.
A riválisai számára nyomasztó fölényt egyedül az eső törhette volna meg, de hiába mondták egész héten, még közvetlenül a rajt előtt is, hogy valószínűleg beleszól az időjárás a verseny alakulásába, egy csepp eső sem esett a futam alatt.
A száraz versenyen Alonso kiváló rajttal az 5. helyre feljött a 9. rajtkockából, majd további remek manőverekkel a 2. rajtkockáig felzárkózott – Vettellel azonban ő sem tehetett semmit. A spanyol így is feljött a vb-pontverseny második helyére, megelőzve Kimi Räikkönent, akinek nem volt tiszta a rajtja, s végül fel kellett adnia a versenyt fékhiba miatt.
A finn Lotusának fékjei már a rajtrácson füstöltek, és a verseny során végig sötét por szállt ki a féktávokon a bal első kerékből. Aztán egy Felipe Massa elleni manőver közben megadta magát a fék, és a finnek megszakadt a 27 versenyes pontszerző szériája. Räikkönen a vb-pontversenyben visszaesett a 4. helyre.
A pole-ból induló Lewis Hamilton is megelőzte Räikkönent, az angol végül a harmadik helyen ért célba, miután nagy csatában alulmaradt Alonsóval szemben, és utána nem tudta tartani a Ferrari tempóját.
Nico Rosberg lett a negyedik, Mark Webber az ötödik.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:23:42.196 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 16.869 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 27.734 mp h. |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 29.872 mp h. |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 33.845 mp h. |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 40.794 mp h. |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 53.922 mp h. |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 55.846 mp h. |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:09.547 p h. |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:13.470 p h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:21.936 p h. |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.740 p h. |
13. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:28.258 p h. |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:40.436 p h. |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:47.456 p h. |
16. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1 kör h. |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 kör h. |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 26 | |
Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 25 | |
Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 8 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (40. kör) 1:50.756 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 8 | 10 | 197 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 6 | 10 | 151 |
3. | Lewis Hamilton | 1 | 5 | 10 | 139 |
4. | Kimi Räikkönen | 1 | 6 | 10 | 134 |
5. | Mark Webber | – | 3 | 10 | 115 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 2 | 8 | 96 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 8 | 67 |
8. | Romain Grosjean | – | 2 | 7 | 53 |
9. | Jenson Button | – | – | 8 | 47 |
10. | Paul di Resta | – | – | 7 | 36 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 5 | 25 |
12. | Sergio Pérez | – | – | 5 | 18 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 4 | 12 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 7 |
16. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 312 |
2. | Mercedes | 235 |
3. | Ferrari | 218 |
4. | Lotus-Renault | 187 |
5. | McLaren-Mercedes | 65 |
6. | Force India-Mercedes | 61 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 25 |
8. | Sauber-Ferrari | 7 |
9. | Williams-Renault | 1 |
A FUTAM (44 kör, 308.052 km)
IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK.
Öt perccel a rajt előtt a levegő 19, az aszfalt 25 fokos. Az esőzóna lassan mozog a pálya felé, még messze van, az első 20 körben biztosan nem fog esni.
Az idén eddig csak Vettel és Alonso nem veszített pozíciót az első körben a rajthelyéhez képest.
Az első tíz a közepesen kemény gumikon rajtol. A mezőnyből csak Gutiérrez, Ricciardo, Bianchi és Chilton választotta a keményeket. A mezőny elindult a 7004 méteres felvezető körre, a leghosszabbra az F1-es idényben.
A rajtnál Hamilton nagyon jól indult, simán eljött a két Red Bull előtt, de Vettel utána eredt, és az Eau Rouge utáni egyenesben megelőzte a Mercedes pilótáját. Webber visszaesett a 6. helyre, Rosberg, Button és Alonso is elhúzott mellette. A spanyollal együtt érkeztek az Eau Rouge-ba, és Alonso volt jobb íven, az ausztrálnak kellett elvennie a gázt.
Az első kör végén Vettel, Hamilton, Rosberg, Button, Alonso, Webber, Di Resta, Hülkenberg, Grosjean, Räikkönen volt az első tíz sorrendje.
Alonso támadta Buttont, aki beszorult Rosberg mögé. A Mercedes németje mögött sűrű sor állt össze. Räikkönen megelőzte Grosjeant, aki mögött Pérez, Massa és Sutil haladt. Vettel a 2. kör végére 2.8 másodpercre növelte az előnyét.
A németnek szóltak is a boxból, hogy jobban kímélje az abroncsait. A 3. kör végén Rosberg elhúzott Buttontól, aki nem nyithatta a DRS-ét, és szabad préda lett Alonso számára, aki a 4. kör elején, az Eau Rouge után erőből elment a McLaren mellett.
Alonso az 5. kör végén már Rosberget támadta, Webber pedig elment Button mellett. A mezőny végén már a két kiscsapat négy pilótája haladt.
Alonso a 6. körben a hosszú DRS-zónában megelőzte Rosberget, és máris a harmadik helyen haladt a Ferrarival. Vettel 4 másodperccel vezetett Hamilton előtt, Alonso 3-ra volt az angoltól.
Räikkönen nem bírt Hülkenberggel, a rajt előtt is füstölő fékje továbbra is aggasztó fekete füstöt bocsátott ki a féktávokon. A finn végül a 9. kör elején a DRS-zónában elment Hülkenberg mellett. Elöl Webber ugyanitt majdnem megelőzte Rosberget, de maradt az ötödik, 10 másodpercre Vetteltől.
A 9. kör végén Hülkenberg és Massa állt a boxba, a német kemény, a brazil lágy gumikat kapott, Massa jött ki elöl.
Az élen Vettel lassan növelte az előnyét, 4.3 másodperc volt, Alonso lassan közelített Hamiltonhoz, 2.7 másodperc volt köztük a 10. kör végén. Pérez áthajtásos büntetést kapott, mert úgy előzte meg Grosjeant, hogy az 5-ös kanyar előtt ráhúzta az autóját a Lotusra.
Hamilton a 11. kör végén ment a boxba új gumikért, közepesen keményeket kapott, és a 9. helyen, Grosjean mögött folytatta. Egy körrel később Rosberg is érkezett a fehér feliratú gumikért. Elöl Vettel 7.4 másodperccel vezetett Alonso előtt.
Hamilton megelőzte Grosjeant, aki az Eau Rouge utáni DRS-zónában visszaelőzte. Alonso és Webber a 13. kör végén szervizelt. A spanyol a Grosjean, Hamilton csata mögé érkezett vissza. A Mercedes-pilóta az egy körrel korábbi esetből okulva a DRS-zónáig várt Grosjean megelőzésével. Alonso a pálya középső szakaszában szintén elment a francia mellett, és Hamilton után eredt.
Vettel a 14. körben kapott új közepesen kemény gumikat. Alonso az Eau Rouge előtt megelőzte Hamiltont, aki a DRS érzékelési pontnál vigyázott arra, hogy hátul legyen, és az Eau Rouge után visszatámadott, de a spanyol kivédekezte az akciót, elöl maradt.
Vettel az élen, Button előtt folytatta, a McLaren-pilóta nem ment még ki a boxba. A vb-éllovas egy kör alatt 3.3 másodpercet adott a 2009-es világbajnoknak.
Hátul ment a helyezkedés, Webber Grosjeant, Räikkönen Gutiérrezt támadta. Alonso utolérte Buttont, és meg is előzte. Az angol a 17. kör végén be is ment a boxba.
A 18. kör végén Vettel, Alonso (7.7 másodperc hátrány), Hamilton (9.4), Rosberg (14.1), Webber (16.1), Grosjean, Button, Massa, Räikkönen, Gutiérrez volt a sorrend az első tízben, Grosjean és Gutiérrez még nem cserélt kereket.
Grosjean még a 22. kör végén, éppen féltávnál cserélte le a rajt óta használt abroncsait, a mezőnyben utolsóként. Elöl Vettel továbbra is lassan növelte előnyét Alonso előtt, a spanyolra nem jelentett veszélyt Hamilton. Csata Rosberg és Webber között alakult ki ismét, a 4. helyért. Räikkönen a 7. helyen haladó Massát támadta – érdekes, már nem füstölt a bal első fékje.
A 24. kör végén Vettel, Alonso, Hamilton, Rosberg, Webber, Button, Massa, Räikkönen, Sutil, Di Resta volt a sorrend az első tíz helyen.
A 25. körben Rosberg kereket cserélt, Räikkönen pedig fékhiba miatt szintén a boxba állt, és feladta a versenyt. A bal első fék az utóbbi körökben azért nem füstölhetett, mert nagyon kíméletesen bánt vele, de nem bírta végig a versenyt.
A 26. körben Hamilton, Massa és Sutil kapott új gumikat, kemény keveréken folytatták.
A német a Maldonado–Gutiérrez–Di Resta csata közepébe pottyant, a mexikói a célegyenes előtti sikán előtt előzte a venezuelait, aki lecsúszott az útról, de visszajött, keresztbe próbált vágni a pályán a boxutca felé, de nekiment Sutilnak és Di Restának is. A skót kiesett, Maldonado ment tovább a garázsához.
A 28. kör végén Alonso állt a boxba.
A Force Indiát gyorsan elvitték a Buszmegálló-kanyarból, a biztonsági autó beküldésére nem volt szükség. Webber a 29. körben kapott kemény keverékű abroncsokat. Egy körrel később Vettel is érkezett, simán visszajött az élre. Mögötte Alonso, Button, Hamilton, Rosberg, Webber, Grosjean, Massa, Ricciardo, Pérez volt a sorrend, Button, Grosjean és Ricciardo csak egyszer állt ki.
Vettellel közölték, hogy eső jöhet – a verseny a hajrához közeledett, előzetesen is ekkorra ígérték a csapadékot. A radarkép szerint nagyon enyhe eső lehet.
Az éllovas a mérnöke kérésére gyorsított, 1:50.885-tel a verseny leggyorsabb körélt futotta. Igyekezett növelni az előnyét az esetleges eső előtt.
Hamilton Buttont, Webber Rosberget érte utol. Buttonnak a kopott gumijain, amelyekkel egy kiállással teljesítenél a versenyt, különösen jól jönne az eső. A mclarenes nem tudta megvárni ezt, a boxba állt új gumikért.
Webber utolérte a két Mercedest, de nem tudta támadni Rosberget. Button viszont az új gumijain Webber mögött haladt, a 37. kör végén 11 másodperc volt a hátránya az ausztrálhoz képest, de körönként csak egy másodperccel volt gyorsabb.
Elöl Vettel 12.2 másodpercre növelte az előnyét.
A 40. körben Massa az Eau Rouge-t levágva megelőzte Grosjeant, és feljött a 7. helyre. Egy körrel később Ricciardo vette el a 10. helyezést Péreztől. Button még mindig 8.6 másodpercre volt Webbertől.
Az utolsó körökre nem maradt izgalom, az eső sem érkezett meg, Vettel megszerezte 31. futamgyőzelmét, amivel utolérte az örökranglistán Nigel Mansellt.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:50.756 | átlag: 227.657 km/ó | 40. kör |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:50.823 | 0.067 mp h. | 36. |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:50.967 | 0.211 | 38. |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:51.383 | 0.627 | 36. |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:51.397 | 0.641 | 31. |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:51.582 | 0.826 | 39. |
7. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:51.596 | 0.840 | 39. |
8. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:51.849 | 1.093 | 30. |
9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:52.182 | 1.426 | 40. |
10. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:52.226 | 1.470 | 35. |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:52.497 | 1.741 | 34. |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:52.579 | 1.823 | 35. |
13. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:52.688 | 1.932 | 31. |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:53.065 | 2.309 | 29. |
15. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:53.110 | 2.354 | 41. |
16. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:53.472 | 2.716 | 34. |
17. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:53.688 | 2.932 | 20. |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:53.995 | 3.239 | 43. |
19. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:54.757 | 4.001 | 21. |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:54.894 | 4.138 | 37. |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:54.924 | 4.168 | 31. |
22. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:57.330 | 6.574 | 7. |
ELŐZMÉNYEK
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
5. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
10. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
11. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
14. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
15. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
16. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
19. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
20. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
21. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
22. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
Bár a hét közepén azt jósolták, hogy vasárnap biztosan esni fog, és az időmérő után is mindenki biztosra vette, hogy lesznek szakaszai a Belga Nagydíjnak, amelyeken esni fog az eső, vasárnap a verseny közeledtével egyre kevésbé egyértelmű, hogy a csapadék beleszól a futam alakulásába. Egy órával a rajt előtt a hivatalos meteorológiai jelentés szerint a száraz pályás rajt után 40 százalék az esély arra, hogy a futam során elered az eső.
A szombati időmérő edzésen a rajthelyekért folyó csatában az sem volt mindegy, ki hogyan gazdálkodik a gumijaival. Mivel még mindig esély van rá, hogy a száraz rajt után a futam közben valamikor elered az eső, fontos lehet, kinek hány szett friss intermediate gumija maradt: a Red Bullok egy-egy készletet tartottak meg érintetlenül, míg a Mercedesek kettőt-kettőt. Ennek persze csak akkor lehet jelentősége, ha hosszan esik az eső vagy többször visszatér.
Vasárnap a GP3-as futamot Alexander Simms, a GP2-est James Calado nyerte meg, azaz eddig a formulaautós szériákban teljes a brit sikertörténet, ami jó előjel lehet a pole pozícióból induló Lewis Hamilton számára.
13.30: kinyitott a boxutca, a versenyzők elindultak a rajtrácsra. Nem történt büntetés az időmérő után (leszámítva a Lotus 5000 eurós bírságát Romain Grosjean veszélyes kiengedéséért), így mindenki onnan indul, ahová kvalifikálta magát.
A Spái pályán az első tíz rajtkockánál barázdákat véstek az aszfaltba a jobb vízelvezetés érdekében. Bár csütörtökön néhányan aggódtak amiatt, hogy a rajt nem lesz tökéletes innen, a kételyek a szabadedzések során szertefoszlottak.
Tavaly a Romain Grosjean okozta rajtbaleset miatt a Lotus a futam negatív szereplője volt, az idén viszont a csapat a középső szektorban mutatott elképesztő sebességével hívta fel magára a figyelmet. Kimi Räikkönen is azt mondta, hogy szárazon jók az esélyei – ha valaki, ő nagyon nem szeretné, hogy eleredjen az eső. Räikkönen négyszer nyert már Spában, rajta kívül Hamilton, Felipe Massa, Sebastian Vettel és Jenson Button nyert egyszer-egyszer itt. A legutóbbi öt spái F1-es futamon öt különböző versenyző diadalmaskodott.
A főlelátó tetején négy narancssárga ruhás embert látni, állítólag a Greenpeace a futam előtt vagy közben megpróbál valamit üzenni.
IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK.
13.45: az autók felálltak a rajtrácsra. A versenyigazgatóság szerint 60 százalék az esély az esőre a futam alatt.
A rendőrség daruval érkezett a lelátóhoz, hogy elérje a Greenpeace tetőn tartózkodó tüntetőit, akik a Shell olajvállalat ellen tüntettek.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 2:01.012 | átlag: 208.362 km/ó |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 2:01.200 | 0.188 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 2:01.325 | 0.313 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 2:02.251 | 1.239 |
5. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 2:02.332 | 1.320 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2:03.075 | 2.063 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 2:03.081 | 2.069 |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 2:03.390 | 2.378 |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 2:03.482 | 2.470 |
10. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 2:04.059 | 3.047 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:49.088 | |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:49.103 | |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:49.304 | |
14. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:52.036 | |
15. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:52.563 | |
16. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:52.762 | |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 2:03.072 | |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 2:03.300 | |
19. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 2:03.317 | |
20. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 2:03.432 | |
21. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 2:04.324 | |
22. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 2:07.384 |
DRS-ZÓNA
Ahogy az idei helyszínek többségén, úgy Spában is két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Eau Rouge-kanyar után. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét szakaszon kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – de csak akkor, ha nem esik az eső.