A helyi idő szerint 13 órakor kezdődő edzés 33 fokos levegőben, 51 fokos aszfalton vette kezdetét. Az időmérő és a verseny szombaton, illetve vasárnap ugyanekkor kezdődik, várhatóan hűvösebb körülmények között. Elsőként Grosjean hajtott ki a pályára.
Ezen az edzésen már nem szerepelnek tartalék pilóták, Bruno Senna és Heikki Kovalainen is visszaül az autójában, s megkezdi a hétvégét, amelyről csak remélni tudja, hogy nem az utolsó lesz F1-es karrierje során. A Pirelli próbagumijai is eltűntek, már csak a versenyen is használható (már ha nem lesz eső…) kemény és közepesen kemény abronccsal köröznek a versenyzők.
SZOMBAT |
14.00–15.00: 3. szabadedzés |
17.00–18.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
17.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek. |
Négy percen belül 18 pilóta hajtott ki a pályára, az első percek legjobbja Kimi Räikkönen volt 1:16.070 perccel. A finn az első edzésen alig körözött a motor gyújtásának meghibásodása miatt, de sikerült megoldani a problémát.
Webber, majd Hamilton ugrott az élre, az angol 1:15.893-at ment. Webber három tizeddel megelőzte, majd Massa állt az élre 1:15.473-mal.
Vettel a 10. percben még nem volt a legjobbak között, de az első szektorban jó részidőket futott. Alonso a 3. helyre jött fel.
A két HRT az austini péntekhez hasonlóan a boxban várakozott. A 13. percben Vettel állt az élre, 1:15.226 perces körével 48 ezreddel előzte meg a második helyre ugró Alonsót.
Ricciardo és Petrov autójára felkerültek a 2013-as tesztgumik, ami meglepő, hiszen arra lehetett számítani, hogy a csapatok az első edzésen letudják azok kipróbálását, és a másodikon már a versenyre készülnek. Ezek szerint a Toro Rosso és a Caterham még jobban meg akarja ismerni a 2013-as abroncsokat.
Vettel a világbajnok, ha az évadzárón… |
…legalább a negyedik helyen végez |
…legalább a hetedik helyen ér célba, Alonso pedig nem nyer |
…legalább kilencedikként végez, miközben Alonso legfeljebb harmadik |
…Alonso nem dobogós |
Alonso a világbajnok, ha Brazíliában… |
…győz, és Vettel legfeljebb ötödik |
…második, Vettel pedig legfeljebb nyolcadik |
…harmadik, Vettel pedig legfeljebb tizedik |
Pontegyenlőség esetén több győzelmének köszönhetően Vettel a világbajnok. |
Button bejött Vettel és Alonso közé, az első három helyezett 48 ezreden belül volt.
A 20. percre csak Grosjean és Petrov maradt kint a pályán. Az első menet után a sorrend Vettel, Button, Alonso, Hamilton, Massa, Schumacher, Webber, Rosberg, Senna, Di Resta, Kobajasi, Grosjean, Räikkönen, Hülkenberg volt az első 14 helyen.
A HRT garázsában egyáltalán nem volt mozgás – amíg Texasban a pálya porosságára fogták a körökkel való spórolást, ezúttal nem is leplezik, hogy gond van. A csapatnak siralmas a jövőképe, főleg azóta, hogy egy katari befektetőcsoport visszavonta a csapat felvásárlására vonatkozó terveit.
A pályán többen is alig tudták az íven tartani autójukat, az egyes és a négyes kanyar sok pilótával kifogott, a zöldre festett bukótérből azonban még bőven volt visszaút.
Massa kisodródására így reagált Rob Smedley versenymérnök a rádión: „Felipe, úgy gondolom, tudod, mi volt a baj. A tapadás nem elég jó ahhoz, hogy ekkora sebességgel menj ebbe a kanyarba."
A pálya adatai Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:11,918; Red Bull-Renault) |
Több pilóta is üzen a sisakjával a Brazil Nagydíjon. Massa édesapja túraautós színeire festette a fejvédőjét, Hamilton a McLarennek, Schumacher a szurkolóinak mond köszönetet. A hétszeres világbajnok bele is rejtette üzenetébe az, miért volt értelme ennek a három évnek, amit a Mercedesnél töltött: „Az élet a szenvedélyről szól. Köszönöm, hogy osztoztok az enyémen."
Alons, majd Grosjean vette át a vezetést, a francia a közepesen kemény abroncsokkal 1:14.994-et futott. A két HRT is elhagyta a boxutcát.
Räikkönen is megkapta a lágyabb gumikeveréket, a hatodik helyre jött fel vele.
Féltávnál a sorrend Grosjean, Alonso, Vettel, Button, Webber, Räikkönen, Rosberg, Hamilton, Massa, Schumacher, Pérez, Kobajasi, Senna, Di Resta, Maldonado volt az első 14 helyen. A Force India nagyon szenvedett a villámgyorsan elkopó hátsó gumik miatt.
Rosberg, majd Massa ugrott az élre a lágyabb gumikon, majd Hamilton következett 1:14.026-os körével, amely már a délelőtti edzés legjobbjánál is jobb volt.
A paddockban az esős verseny lehetősége az egyik fő téma. Az autók esős beállítása már nem létezik olyan szinten, mint, mondjuk, az 1990-es években, ha nagyon vizes a pálya, úgyis a biztonsági autó mögött megy a mezőny. A Sky Sports közvetítésében az is szóba került, hogy ha nagyon esik, és nem megy el a verseny a táv 75 százalékáig, csak fél pontokat osztanak, és a győzelem 12.5 pontot ér – féllel kevesebbet, mint az Alonso és Vettel közötti különbség…
Webber a lágyabb gumikon a 2. helyre jött fel, Schumacher az 5. pozícióba ugrott előre.
Vettel a fehér betűs gumikon az első szektorban futott csúcs részidő ellenére 274 ezreddel elmaradt Hamiltontól. Alonso az 5. helyről próbált előrébb kecmeregni, de 566 ezreddel elmaradt Hamiltontól, aki meredekebb hátsó légterelővel ment, mint csapattársa, Button, és emiatt volt nagyon gyors a pálya középső, kanyargós szektorában. A végsebessége azonban csak 3 kilométer per órával maradt el Buttonétól.
Az utolsó 20-25 percre megtankolták az autókat, és a versenyzők már a verseny első szakaszára készültek teletankolt autóikkal.
Pic autója 20 perccel a leintés előtt leállt műszaki hiba miatt. Nehezen tudták elmozdítani az autót, mert sebességben maradt, és nem forgott a kereke.
Räikkönen a rádión méltatlankodott: „Nem láttok valamit? Túlhevültek a gumik, egyáltalán nincs tapadás." Válasz a boxból: „Látjuk Kimi, a gumik elöl és hátul is túl forróak."
Massa jobb üzenetet kapott: „Nagyon jó ez a tempó, ezt kell tartani. A legutóbbi köröd volt a legjobb a teli tankosok közül az egész mezőnyben."
A brazil mellett a McLaren pilótái is derűlátóak lehettek, Hamilton és Button is az előzetesen kitűzött 1:19.5-ös határon belüli köröket futott a megtankolt autóval. Alonso 1:20-on kívül maradt, Vettel sem volt sokkal gyorsabb. Aztán Alonso 1:19.5-öt, majd 1:19.4-et futott, jelezve, a versenytempójával nincs gond – az élmenők közül egyébként egyedül ő ment a kemény keverékű gumikkal. A Red Bull pedig vélhetően jobban megtankolta autóit, mert rendre elmaradt riválisaitól.
Szombaton, pláne vasárnap okosabbak leszünk, de annyit sejteni lehet, hogy a Red Bullnak már nincs meg az a fölénye, mint az ázsiai futamokon.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:14.026 | átlag: 209.553 km/ó | 35 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:14.300 | 0.274 mp h. | 40 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:14.523 | 0.497 | 37 |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:14.553 | 0.527 | 37 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:14.592 | 0.566 | 37 |
6. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:14.654 | 0.628 | 36 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:14.669 | 0.643 | 40 |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:14.863 | 0.837 | 40 |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:14.994 | 0.968 | 37 |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:15.129 | 1.103 | 39 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:15.131 | 1.105 | 40 |
12. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:15.371 | 1.345 | 39 |
13. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:15.432 | 1.406 | 45 |
14. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:15.542 | 1.516 | 35 |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:15.839 | 1.813 | 43 |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:15.902 | 1.876 | 39 |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:15.953 | 1.927 | 47 |
18. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:16.048 | 2.022 | 40 |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:16.126 | 2.100 | 39 |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:16.655 | 2.629 | 42 |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:17.244 | 3.218 | 15 |
22. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:17.675 | 3.649 | 42 |
23. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:18.127 | 4.101 | 31 |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:18.139 | 4.113 | 15 |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:14.131 | átlag: 209.256 km/ó | 33 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:14.140 | 0.009 mp h. | 35 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:14.198 | 0.067 | 34 |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:14.217 | 0.086 | 31 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:14.392 | 0.261 | 28 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:14.716 | 0.585 | 29 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:14.719 | 0.588 | 33 |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:14.738 | 0.607 | 34 |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:15.015 | 0.884 | 37 |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:15.050 | 0.919 | 32 |
11. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:15.114 | 0.983 | 36 |
12. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:15.255 | 1.124 | 31 |
13. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:15.396 | 1.265 | 32 |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:15.413 | 1.282 | 23 |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:15.587 | 1.456 | 35 |
16. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:15.701 | 1.570 | 16 |
17. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:16.048 | 1.917 | 35 |
18. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:16.315 | 2.184 | 36 |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:16.460 | 2.329 | 32 |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:16.506 | 2.375 | 31 |
21. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:16.617 | 2.486 | 30 |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:17.234 | 3.103 | 26 |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:17.678 | 3.547 | 15 |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:17.895 | 3.764 | 13 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 10 | 16 | 273 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 12 | 17 | 260 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 7 | 18 | 206 |
4. | Lewis Hamilton | 4 | 7 | 14 | 190 |
5. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 13 | 163 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 13 | 107 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 10 | 96 |
9. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 8 | 58 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 10 | 53 |
13. | Paul di Resta | – | – | 9 | 46 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 5 | 45 |
15. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
16. | Bruno Senna | – | – | 10 | 31 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 10 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 440 (már bajnok) |
2. | Ferrari | 367 |
3. | McLaren-Mercedes | 353 |
4. | Lotus-Renault | 302 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 124 |
7. | Force India-Mercedes | 99 |
8. | Williams-Renault | 76 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 22 |