Sebastian Vettel sikeresen küzdött a riválisokkal, az elemekkel és az autójával: háromszoros világbajnok lett belőle (Fotó: Reuters) |
Sebastian Vettel lett 2012 Formula–1-es világbajnoka, miután sikerült megszereznie azt az eredményt a Brazil Nagydíjon, amelynek köszönhetően megtartott valamit Fernando Alonsóval szembeni 13 pontos előnyéből. A 2. helyen célba érő spanyol mögött a 6. helyezést szerezte meg, s 281–278-ra megnyerte a vb-csatát.
Ezzel Juan Manuel Fangio, Jack Brabham, Jackie Stewart, Niki Lauda, Nelson Piquet, Alain Prost, Ayrton Senna és Michael Schumacher után kilencedikként lett háromszoros világbajnok, s elsőként nyerte meg zsinórban az első három vb-trófeáját. Emellett minden idők legfiatalabb háromszoros bajnoka is lett, megelőzve Ayrton Sennát, akinél hat évvel fiatalabban jutott el a harmadik vb-címéig.
A németnek kőkemény versenye volt: a rajt után a 4. kanyarban összeütközött Bruno Senna Williamsével, s bár megsérült autója bal hátsó része, a brazillal ellentétben tovább tudott menni. A mezőny végéről felzárkózva utolérte Alonsót, és a spanyol mögött is haladt, de a hol eleredő, hol csillapodó esőben a bizonytalan körülmények miatt megejtett egy felesleges boxkiállást is.
Így izgulnia kellett, főleg, amikor a 4. helyen haladó Alonso előtt az élbolyban karambol történt. A verseny meglepetésembere, Nico Hülkenberg sokáig vezetett a két McLaren előtt, de egy megcsúszás után visszaesett Lewis Hamilton mögé. Hamiltonnak szerencséje volt, mert egy biztonsági autóüs időszaknak köszönhetően közel 50 másodperces hátránya tűnt el Jenson Buttonnal és Hülkenberggel szemben.
Ám a Force Indiától búcsúzó német nem hagyta annyiban a dolgot, megpróbálta visszaelőzni Hamiltont, de megint megcsúszott, és kiütötte az angolt, amiért még büntetést is kapott. Alonso így került Button mögé a második helyre, miközben a csapatával a rádiókapcsolatot elveszítő Vettel a 7. pozícióból a búcsúversenyén pontot szerző Michael Schumachert megelőzve felverekedte magát a 6. helyre. Ekkor már nagyon esett az eső, de dráma csak Paul di Restával történt, a célegyenesben bukó skót miatt a végén is beküldték a biztonsági autót.
A sorrend nem változott, az örömkiáltás a rádiós probléma miatt rejtve maradt, de az biztos, hogy Vettel jövőre is egyes rajtszámú Red Bull-Rnault-val indulhat a vb-n.
ELŐZMÉNYEK
Azok után, hogy az egész héten esőt jósoltak a brazíliai versenyre, vasárnap reggelre elállt az éjszakai eső, és azóta sem kezdett újra esni. Fél órával a rajt előtt az időjósok biztosra vették, hogy nem is zavarja meg csapadék a futamot, ami nagyon jó hír az első sorból rajtoló McLaren párosának, valamint Sebastian Vettelnek, akinek szinte csak az a feladata, hogy célba érjen, és az eső eggyel több bizonytalansági tényezőt jelentett volna.
A Red Bull, amely bejelentette, hogy a következő idénytől a Nissan luxusmárkája, az Infiniti lesz a névadó szponzora (a motort a francia és a japán gyár közötti kapocs ellenére továbbra is Renault-nak hívják majd), visszafogottan készült az idényzáróra. Nincsenek magabiztos nyilatkozatok, inkább attól tartanak, hogy esetleg tönkremegy valami Vettel autójában.
Alonso viszont sokat beszélt a hétvégén. Elmondta, hogy a Ferrarinál elsősorban azok a remek ötletek hiányoztak, amelyek gyorsabbá tették a Red Bull autóit az idény folyamán, de a csapat tartására bizonyíték, hogy ennek ellenére is versenyben maradt a vb-címért. A spanyol eddigi idényének legnagyobb pozitívuma, hogy a záró versenyen is esélye van a vb-cím megnyerésére, míg a legrosszabb élmény: „A spái és a szuzukai rajtbaleset. Ha nincs az a két kiesés, már világbajnokként készülődnék az utolsó versenyre."
A 71 körös versenyen azonban még a csodában kell reménykednie, az eső lehetőségének elmúltával a Red Bull műszaki hibája maradt az egyetlen esélye. „Ha nem állok fel a dobogóra, nem is számít, mi történik Sebbel. Vele csak akkor foglalkozhatok, ha megvan az első három helyezés valamelyike."
Alonso a 8. helyen zárta az időmérőt, de a 7. rajtkockából rajtol, miután Pastor Maldonado 10 rajthelyes büntetést kapott. A venezuelait csak figyelmeztették, amiért az időmérőn elmulasztott egy mérlegelést, de mivel korábban volt két hasonló megrovása, automatikusan életbe lépett a rajtbüntetés. A másik pilóta, aki büntetést kapott, a váltócsere miatt öt rajthellyel hátrébb sorolt De la Rosa – elméletben, a spanyol ugyanis eleve utolsó volt.
Negyedórával a felvezető kör előtt mindenki elfoglalta a helyét a rajtrácson, a sűrű felhőrétegből néhány csepp eső szemerkélt.
A pole pozíciós Hamilton utolsó mclarenes versenyén a 22. győzelmére hajt, ennél több csak Ayrton Sennának (35) és Alain Prostnak (30) volt a wokingiak színeiben. Michael Schumacher karrierjéből kimaradt a McLaren, és már nem is lesz benne versenyzőként – a német számára legfeljebb 71 kör maradt 21 évvel ezelőtt kezdődött karrierjéből.
Kovalainen és Kobajasi számára is az utolsó futamot jelentheti a Brazil GP, bár a japán arról beszélt, hogy még lehet esélye a 2013-as szerződésre – a Force India és a Caterham lehet a befutó.
A FUTAM
Az előzményekről a cikk alján olvashat.
A szemerkélő eső ellenére a slick gumikat választották a pilóták, közel sem esik annyira, hogy gumitípust kelljen váltani. Az idő azonban az ígérteknek megfelelően nagyon lehűlt, csupán19 fokos a levegő, az aszfalt hőmérséklete 24 fok.
Néhány autó hátulján villogott az esőben előírt piros lámpa. Rendben eljött a mezőny a felvezető körre. Egy-két kameralencse igen vizes volt, de az aszfalt nem volt annyita veszélyes. Inkább a hideg zavarhatta a pilótákat. Schumacher, Kobajasi és Grosjean a kemény keverékű gumikat választotta, a többiek a közepesen keményen rajtoltak.
ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETIK EL!
DRÁMA A RAJTNÁL! Vettel a mezőny végén!
Vettel a világbajnok, ha az évadzárón… |
…legalább a negyedik helyen végez |
…legalább a hetedik helyen ér célba, Alonso pedig nem nyer |
…legalább kilencedikként végez, miközben Alonso legfeljebb harmadik |
…Alonso nem dobogós |
Alonso a világbajnok, ha Brazíliában… |
…győz, és Vettel legfeljebb ötödik |
…második, Vettel pedig legfeljebb nyolcadik |
…harmadik, Vettel pedig legfeljebb tizedik |
Pontegyenlőség esetén több győzelmének köszönhetően Vettel a világbajnok. |
A német a 4-es kanyarban megpördült, és visszaesett a mezőny végére. Alonso az első kör végén Massát és Webbert megelőzve feljött a két McLaren mögé a 3. helyre, és vb-címet érő helyen állt.
A német a 20. helyen zárta a 2. kört, Alonso 3. helyezése esetén a 9. helyre kell feljönnie a leintésre. Senna kétszer ment neki Vettelnek a négyes kanyarban, a brazil ki is esett a versenyből.
A 4. kör végén Hamilton, Button, Alonso, Hülkenberg, Webber, Massa, Di Resta, Räikkönen, Kobajasi, Rosberg volt az első tíz sorrendje, elkezdett erősebben esni az eső. Alonso elszúrta az egyes kanyart, Hülkenberg megelőzte, Webber pedig csak azért nem ment el a spanyol mellett, mert a 4-es kanyarnál sárga zászlókat lengettek.
Massa a 6. körben megelőzte Webbert, így hátvédet tudott játszani Alonsónak. Vettel a 6. kör végén már a 11. helyen állt. Button a célegyenesben támadta Hamiltont, de elfékezte magát a külső íven, és nem maradt a csapattársa előtt. Hülkenberg 3 másodpercre volt tőlük.
A 7. kört Vettel a 8. helyen zárta, 4 másodperccel és négy pozícióval volt Alonso mögött. A német nyert még egy helyet, de nagyon nehéz volt a pályán tartani az autókat. Vettelnek szóltak is a rádión, hogy csak azzal foglalkozzon, hogy a pályán marad.
Button a 4-es kanyarban a DRS-zónában megelőzte Hamiltont, és átvette a vezetést a változó körülmények ezúttal is neki kedveztek.
Többen intermediate gumikra váltottak, köztük Räikkönen, Schumacher és Webber is.
Alonso megint elnézte az egyes kanyart, kisodródott, a 10. kör végén ment is intermediate gumikért. Így tett Hamilton és Vettel is. Button vezetett Hülkenberg előtt. Az angol jelentette, hogy elállt az eső.
A 11. körben senki sem ment a boxba, Button, Hülkenberg, Massa, Hamilton, Vergne, Kovalainen, Petrov, Glock, De la Rosa, Pic, Karthikeyan, Alonso, Kobajasi, Rosberg, räikkönen, Webber, Vettel volt a sorrend.
A 12. körben Hülkenberg egy másodperccel gyorsabb volt Buttonnál, de egy körrel később a brit visszavágott.
A 14. kör végén Alonso a 4. helyen állt, Vettel a 8. helyen szelte át a célvonalat. A 15. kör végén a slick gumikon száguldók lassabb á váltak azoknál, akik az intermediate-eket használták. Massán látszott ez leginkább, rengeteget csúszott vissza, be is ment a boxba interekért.
A hűvös időben, 22 fokos aszfalton a Ferrari nem tudta elég melegen tartani a slickeket, ezért az interrel próbálkoztak, az eső elállta ellenére is.
Hülkenberg megint utolérte Buttont, és támadta a Force Indiával. Hamilton hátránya 18 másodperc volt, Alonsóé 35. Vettel a 17. kör végére feljött Alonso mögé z 5. helyre, 2.4 másodpercre volt a spanyoltól.
Hülkenberg a 19. kör elején a célegyenesben megelőzte az utolsó kanyarban megcsúszó Buttont, és az élre állt a Force Indiával. Hamilton a boxba állt, a kemény keverékű slickeket kapta meg. Alonso is visszajött a boxba, közepesen kemény gumikért – mivel használt intert, nem kell mindenképpen használnia a keményet.
A 19. kör végén Vettel is a boxba állt, Alonso mögött folytatta. A spanyol a 4., a német az 5. helyen haladt.
Hülkenberg a 21. körben a verseny leggyorsabb körét futotta. csak ő és Button nem cserélt kereket a rajt óta, a többiek kétszer is. Hamilton hátránya 43 másodperc volt.
Rosberg az aszfalton fekvő törmelékek miatt defektet kapott, Alonso is panaszkodott a körülményekre, a 23. körben jött a biztonsági autó.
Szuperközeli lassítás megmutatta, hogy Vettel Red Bulljának bal hátsó része erősen megrongálódott. Hülkenberg és Button kereket cserélt, bőven volt idejük arra, hogy visszajöjjenek Hamilton elé. Ám így is elbuktak legalább félperces előnyt.
Vettel ijesztő pontosságú beszámolót tartott a csapatrádión arról, hol van törmelék a pályán. A Sky Sports szerint a német sárga zászlónál előzte meg Kobajasit, amit vizsgálni kellene.
A lekörözöttek visszaelőzték a többieket, a pontszerző helyeken Hülkenberg, Button, Hamilton, Alonso, Vettel, Kobajasi, Webber, Di Resta, Ricciardo, Räikkönen sorrend alakult ki. Alonso szerint a 4-es kanyarban ismét szemerkélt az eső.
A pálya adatai Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:11,918; Red Bull-Renault) |
A 29. kör végén újraindult a verseny – a két Williams, Grosjean és Pérez nélkül. Kobajasi Vettelt, Webber kettőjüket támadta, az ausztrál az egyes kanyarban, hogy ne menjen neki Vettelnek, inkább lesodródott a pályáról, és visszacsúszott a 14. helyre.
Hamilton a következő körben megelőzte Buttont, és feljött Hülkenberg mögé a 2. helyre. Massának is jól sikerült az újraindulás, a 8. helyre jött fel. Kobajasi Alonsót is megelőzte, de a spanyol egy körrel később visszavette a 4. helyet. Vettel páholyból figyelte kettejük csatáját, Massa megérkezett a német mögé.
A 33. körben Hülkenbergé a leggyorsabb kör, gyorsabb volt Hamiltonnál, aki 2.6 másodpercre volt tőle. Massa elvette Vetteltől a 6. helyet. És még a verseny felénél sem járunk!
Massa megelőzte Kobajasit.
A 37. körben, a verseny derekán Hülkenberg tartotta a két McLaren tempóját. Hülkenberg, Hamilton (2.1 mp hátrány), Button (3.9), Alonso (7), Massa (11.2), Kobajasi (11.9), Vettel (12.2), Ricciardo (14.3), Webber (16.4), Schumacher (19.6) volt a sorrend. Schumit Räikkönen támadta, és zseniális manőverrel megelőzte a célegyenes utáni kanyarkombinációban. Két nagy bajnok vélhetően utolsó közös jelenetét láthattuk.
Hamilton a rádión jelentette, hogy újabb eső érkezik. Webber meg is csúszott a 44. körben. Kobajasi is megingott a célegyenes után, de nem eléggé ahhoz, hogy Vettel megelőzze.
Hülkenberg 1.4 másodpercen tartotta előnyét Hamiltonnal szemben a csepergő esőben. A Kobajasi mögött haladó Vettelnek annyiban mindenképpen kedvezett az idő, hogy nem kellett széthajtania a Red Bull-Renault-t.
Hülkenberg a 48. körben megcsúszott, Hamilton lecsapott a lehetőségre, és elment a Force India pilótája mellett.
Button üldözte a németet, aki felgyorsult, és visszazárkózott Hamilton mögé. 20 kör maradt hátra, két, a csapatától ezen a versenyen búcsúzó pilóta küzdött a győzelemért. Vettelnek a 7. helyen ennyi hiányzott a világbajnoki címhez. A csapat közölte vele a rádión, hogy nem hallják, amit mond.
A vb-éllovas az 52. kör végén újabb készlet közepesen kemény gumit kapott, és a 10. helyre jött vissza.. Rosberg két körrel korábban intereket kapott.
Räikkönen kicsúszott, a szervizútra ment abban a reményben, hogy visszatalál a pályára, de amikor rájött, hogy labirintusba került, visszafordult, és a füves területen át visszament az aszfaltcsíkra.
Elöl nagyobb dráma történt: Hülkenberg a célegyenes végén előzte Hamiltont, a kanyarba érve a német Force Indiája megcsúszott, neki a McLarennek, amelynek kitört az első kereke. Vettel átmeneti gumikért ment a boxba, Alonso ugyanis már a 3. helyen haladt.Nagyon lassan cserélték le a kerekeit.
Hülkenberg Alonso előtt maradt, Vettel a 11. helyen száguldott, már nagyon esett az eső. Alonso a boxba ment intermediate gumikért.
Hülkenberg áthajtásos büntetést kapott a Hamiltonnal történt karambol okozásáért.
Az 57. kör végén Button intermediate gumikért a boxba hajtott, így tett Hülkenberg is. Button vezetett Massa előtt, Hülkenberg megint a boxba ment, ezúttal a büntetés miatt. Alonso a harmadik helyen állt, mögötte Webber, Hülkenberg, Schumacher és Vettel haladt.
Vettelnek a 7. helyezés akkor is vb-címet jelentene, ha Alonso megelőzi Massát. A brazil több mint 3 másodperccel volt lassabb Buttonnál.
Már nagyon esett az eső, az intermediate gumik kitarthattak a végére. Alonso a 62. körben utolérte és megelőzte Massát. Kobajasi 3 másodpercre volt Vettel mögött, de fokozatosan lemaradt.
Vettel a 65. körben megelőzte a búcsúzó Schumachert, és feljött a 6. helyre. Alonso 21 másodpercre volt Buttontól és az első helytől, amely vb-címet jelentett volna neki. Az egyetlen esélye az angol kiesése lett volna.Vettel 18 másodpercre volt az előtte haladó Hülkenbergtől. Ám ott volt előtte Webber is, aki Button kiesése esetén szintén lelassulhat. A Red Bull kézben tartotta a vb-csatát.
Petrov a 12. helyen haladt, amivel a Caterham visszaelőzi a Marussiát a konstruktőr-vb 10. helyén. Pic üldözte úgy, hogy jövőre a Caterhamhez szerződik. Ricciardo üldözte őket.
Di Resta a célegyenesben a falnak csapta a Force Indiát, az utolsó körre jött a biztonsági autó. Button állt az élen, a mezőny a biztonsági autó mögött masírozhat be a célba. A versenybíró azonban úgy döntött, a végére elengedi a mezőnyt.
Button nyert, Vettel a 6. helyen célba érve világbajnok, Alonso a 2. pozícióval sem szerezte meg 3. vb-címét.
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:45:22.656 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 2.754 mp h. |
3. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 3.615 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 4.936 mp h. |
5. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 5.708 mp h. |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 9.453 mp h. |
7. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 11.907 mp h. |
8. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 28.653 mp h. |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 31.250 mp h. |
10. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1 kör h. |
11. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
12. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
15. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1 kör h. |
16. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
17. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
18. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
19. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 3 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTÁK | ||||
Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 54 megtett kör | |
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 5 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 | |
Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 0 | |
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 0 | |
Leggyorsabb kör: Hamilton (38. kör) 1:18.069 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 10 | 17 | 281 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 13 | 18 | 278 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 7 | 19 | 207 |
4. | Lewis Hamilton | 4 | 7 | 14 | 190 |
5. | Jenson Button | 3 | 6 | 14 | 188 |
6. | Mark Webber | 2 | 4 | 15 | 179 |
7. | Felipe Massa | – | 2 | 14 | 122 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 10 | 96 |
9. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 11 | 63 |
12. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 9 | 60 |
13. | Michael Schumacher | – | 1 | 8 | 49 |
14. | Paul di Resta | – | – | 9 | 46 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 5 | 45 |
16. | Bruno Senna | – | – | 10 | 31 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 4 | 16 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 10 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 460 |
2. | Ferrari | 400 |
3. | McLaren-Mercedes | 378 |
4. | Lotus-Renault | 303 |
5. | Mercedes | 142 |
6. | Sauber-Ferrari | 126 |
7. | Force India-Mercedes | 109 |
8. | Williams-Renault | 76 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 26 |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
6. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
11. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
13. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
16. | Pastor Maldonado* | venezuelai | Williams-Renault |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
18. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
24. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
*tíz rajthelyes büntetés három megrovásért |