Az idény első négy futamának megnyerését követően három futamon nem állhatott dobogóra Nico Rosberg, s majdnem elfogyott az előnye a vb-pontversenyben. Azerbajdzsánban viszont a pole pozícióból indulva sima rajt–cél győzelmet aratott, miközben csapattársa, Lewis Hamilton a 10. rajthelyről indulva csak az 5. pozícióig tudott felkapaszkodni, így a 9 pontos különbség 24-re nőtt kettejük között.
Miközben Rosberg jó rajt után fokozatosan növelte, majd tartotta előnyét a Ferrarik előtt, Hamilton a verseny felénél elkezdett küszködni az autójával. Hiába kért tanácsot mérnökétől, hogyan állítsa be, a rádión nem segíthettek neki, mert ezt már tiltják a szabályok. Így Sergio Pérez mögül nagyon messzire visszaesett, a leintéskor fél percet kapott a Force Indiától.
Még a leggyorsabb kör sem lett az övé, Rosberg a hajrában 1:46.485-tel elvette tőle, s az Orosz Nagydíj után újabb Grand Slamet (pole, leggyorsabb kör, rajt–cél győzelem) ért el.
A második hely Sebastian Vettel birtokába került, a Ferrari németje a rajt után sokáig üldözte az első sorból rajtoló Daniel Ricciardót, majd miután megelőzte, Rosberg mögött haladt a kerékcseréjéig. Azt követően Kimi Räikkönen mögé jött vissza, de a csapattársát megbüntették, mert átszelte a bokszutca bejáratát jelző vonalat, amire külön felhívták a figyelmet. Az eset miatt öt másodperces időbüntetést kapó finn elengedte Vettelt, aki az idén ötödször állhatott fel a dobogóra.
Pérez az időmérőt a második helyen zárta, váltócsere miatt megbüntették, de visszakapaszkodott. Nagyon jól ment a mexikói, lerázta Hamiltont, feljött Räikkönenre, akinek időbüntetése miatt elég lett volna szorosan a Ferrari mögött célba érnie, de az utolsó körben megelőzte, így a célba is a Ferrari előtt ért be. A Force India pilótájaként negyedszer lett harmadik, akárhányszor dobogóközelbe került a csapat az előző három évben, Pérez használta ki a lehetőséget, és nem Nico Hülkenberg.
A Mercedes, a Ferrari és a Force India mellett a Williams és a Red Bull szerzett pontot mindkét autójával, a futamon nagyon pontosak voltak a versenyzők, senki sem ment neki a falnak a szűk kanyarokban, nem kellett beküldeni a biztonsági autót, amit pedig sokan előre borítékoltak.
Folytatás két hét múlva Ausztriában.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32:52.366 |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 16.696 mp h. |
3. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 25.241 mp h. |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 33.102 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 56.335 mp h. |
6. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:00.886 p h. |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 1:09.229 p h. |
8. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer | 1:10.696 p h. |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:17.708 p h. |
10. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:25.375 p h. |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:44.817 p h. |
12. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Kevin Magnussen | dán | Renault | 1 kör h. |
15. | Jolyon Palmer | brit | Renault | 1 kör h. |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
18. | Rio Haryanto | indonéziai | Manor-Mercedes | 2 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 42 | |
Pascal Wehrlein | német | Manor-Mercedes | 39 | |
Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 31 | |
Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Ferrari | 6 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 5 | 5 | 7 | 141 |
2. | Lewis Hamilton | 2 | 5 | 7 | 117 |
3. | Sebastian Vettel | – | 5 | 6 | 96 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 3 | 6 | 81 |
5. | Daniel Ricciardo | – | 1 | 7 | 78 |
6. | Max Verstappen | 1 | 1 | 6 | 54 |
7. | Valtteri Bottas | – | 1 | 7 | 52 |
8. | Sergio Pérez | – | 2 | 5 | 39 |
9. | Felipe Massa | – | – | 7 | 38 |
10. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 3 | 22 |
11. | Romain Grosjean | – | – | 3 | 22 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 20 |
13. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 18 |
14. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 5 | 18 |
15. | Kevin Magnussen | – | – | 1 | 6 |
16. | Jenson Button | – | – | 3 | 5 |
17. | Stoffel Vandoorne | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 258 |
2. | Ferrari | 177 |
3. | Red Bull-TAG Heuer | 140 |
4. | Williams-Mercedes | 90 |
5. | Force India-Mercedes | 59 |
6. | Toro Rosso-Ferrari | 32 |
7. | McLaren-Honda | 24 |
8. | Haas-Ferrari | 22 |
9. | Renault | 6 |
A FUTAM (51 kör, 306.049 km)
Nico Rosberg megnyerte az Európai Nagydíjat, és 24 pontra növelte előnyét a vb-n.
51. kör Pérez a pályán is megelőzte Räikkönent, így az lesz a végeredmény, ahogy célba érnek.
50. kör Verstappen is megelőzte a szuperlágy gumikon lelassuló Hülkenberget. Megint Péreznek jött ki a lépés, amikor dobogóközelbe került a Force India. Ez már nem lehet véletlen!
48. kör Rosberg 1:46.485-tel elvette a leggyorsabb kört Hamiltontól, ebből Grand Slam (pole, leggyorsabb kör, rajt–cél győzelem) lesz így.
47. kör Ricciardo megelőzte Hülkenberget, és ezzel a hetedik.
46. kör Räikkönennek ugyanaz a baja, mint korábban Hamiltonnak. Nem érti, miért nem segíthet neki a mérnöke. „Még igent vagy nemet sem mondhatsz?” – méltatlankodik a finn.
Hamilton a nagyon gyors köre óta nagyon lassú.
45. kör Ricciardo utolérte Hülkenberget, még lehet esélye a 7. hely megszerzésére. Verstappen megelőzte Massát, és a kilencedik.
43. kör Hamilton megtalálta a megfelelő beállításokat, a verseny leggyorsabb körét futotta: 1:46.822. Pérez 13 másodperccel vezet előtte.
41. kör „Nem kell megelőzni, maradj mögötte, és tied a dobogó” – a rádión nyugtatgatják Pérezt, aki 1.8 másodpercre van az öt másodperces büntetéssel számoló Räikkönen mögött.
38. kör „Befáradt” a verseny, Hamilton panaszkodása is elmúlt. 11.4 másodpercre van a 4. helyen haladó Pérez mögött. Bottashoz képest 15 másodperc az előnye.
34. kör Hamilton még mindig nem érti, mi van az autójával, versenymérnöke csak annyit mondott neki, hogy ne állítgasson el mindent. „Találgathatok?” – kérdezte Hamilton, de ezt sem szabad.
33. kör Sainz Toro Rossója leállt műszaki hiba miatt. Rosberg lassú kört ment, előnye 14 másodpercre olvadt.
32. kör Hamilton nem érzi jónak az autóját, nem tudja megoldani, a bokszból rádión a szigorítások miatt nem segíthetnek.
31. kör Rosberg, Vettel, Räikkönen, Pérez, Hamilton, Bottas, Hülkenberg, Ricciardo, Massa, Verstappen az első tíz sorrendje. De Räikkönen az öt másodperces büntetése miatt igazából Pérez mögött van.
30. kör Közel sem olyan izgalmas a verseny, mint számítottunk rá, a pilóták ügyesen elkerülik a falakat. Hiába, az F1 nem GP2-szint.
29. kör Vettel válasza két abszolút legjobb szektoridő és a verseny leggyorsabb köre.
28. kör Vettel megelőzte Räikkönent, ezzel második. A finn szerint szólni kéne a németnek, hogy menjen gyorsabban.
27. kör Vettel utolértre Räikkönent, akinek van egy öt másodperces büntetése.
Hamilton leszakad Pérezről (5 másodpercre van tőle), és panaszkodik is a rádión, hogy valami nem stimmel.
24. kör Buttont Hülkenberg és Ricciardo is megelőzte, Alonso a bokszba hajtott, már nincs McLaren-Honda az első tízben.
22. kör Hamilton megelőzte Ricciardót. Rosberg, Räikkönen, Vettel, Pérez, Hamilton, Ricciardo, Massa, Bottas, Sainz, Alonso a sorrend az első tíz helyen.
Ricciardo másodszor is kiállt (Verstappenhez hasonlóan közepesen keményekért), a 13. helyre jött vissza, Button a 10.
21. kör Rosberg a depóban, 19 másodperccel Räikkönen elé jött vissza.
20. kör Pérez és Hamilton elment Massa mellett, Hülkenberget üldözik. Vettel a bokszba hajtott a 2. helyről. Hülkenberg is szervizelt, akárcsak a 18. helyre visszaeső Verstappen, aki már másodszor állt ki. A holland közepesen kemény keverékű gumikat kapott.
19. kör Massa, Pérez és Hamilton között alakult ki csata a 7. helyért. Bottas a bokszban.
18. kör Rosberg előnye 21 másodperc. Räikkönen a hosszú egyenesben megelőzte Ricciardót.
16. kör Pérez a harmadik helyről a depóban. Visszajött Hamilton elé, Massa halad előttük.
15. kör Hamilton a bokszba hajtott lágy gumikért. Räikkönen megelőzte Hülkenberget, ezzel 6. Rosberg, Vettel, Pérez, Bottas és Ricciardo mögött.
14. kör Rosberg előnye már 17 másodperc, ahogy Hamilton szombaton mondta, ha nem rontja el a rajtját, eltűnik a messzeségben.
13. kör Räikkönen öt másodperces büntetést kapott. Nem a bokszba hajtva szabálytalankodott, hanem egy másik körben sorolt át túl később a jobb oldalra.
12. kör Raikkönent vizsgálják, mert nem sorolt be elég korán a bokszba menet a fehér csík bal oldalára. A verseny előtt jelezték, hogy különösen figyelnek majd arra, hogy a aki a fehér csík kezdetekor négy kerékkel a jobb oldalon van, az maradjon a pályán, aki a balon, az menjen a bokszba.
11. kör Ricciardo és Räikkönen is majdnem egy másodperccel gyorsabb Vettelnél, aki már 15-re van Rosbergtől.
10. kör Rosberg 12.6 másodperccel vezet Vettel előtt, Hamilton megelőzte Bottast, így már a 4.
9. kör Ricciardo Wehrleint és Grosjeant is megelőzte, ezzel hetedik.
8. kör Vettel szerint korai kiállni, a csapat viszont amondó, Ricciardót le kell védeni, ezért a depóba kell hajtani. Räikkönen jött előbb.
7. kör Nagy kék zacskók leselkednek a célegyenesben a versenyzőkre, Vettel már vitt egyet egy darabon.
Bottas és Hamilton utolérte Massát, aki a bokszba menekült előlük. Ricciardo is túl a kerékcserén.
6. kör Rosberg előnye már hét másodperc Ricciardo előtt. Az ausztrált megelőzte Vettel.
Verstappen új lágy gumikat kapott. A Pirelli szerint a 20. körig érdemes lenne elmenni a szuperlágyakon.
5. kör Bottas és Hamilton is megelőzte Verstappent. Grosjean is megpróbált elmenni a lendületét vesztő holland mellett, de ő már nem járt sikerrel.
3. kör Rosberg lassan távolodik Ricciardótól, nőnek a különbségek az élmezőnyben. Kvjatot Bottas és Hamilton is megelőzte, a Wiliams finnje már Verstappent támadja.
2. kör Verstappen megelőzte Kvjatot.
1. kör Rosberg, Ricciardo, Vettel, Räikkönen, Pérez, Massa, Kvjat, Verstappen, Bottas, Hamilton az első tíz sorrendje. Csak Haryanto ment a bokszba az első kör végén, mindenki más épségben megúszta.
RAJT A pole-ból induló Rosberg simán eljött az élen, mögötte maradt a Ricciardo, Vettel, Räikkönen sorrend. Hamilton is megúszta a középmezőnyben baleset nélkül.
15.00 Elindultak a felvezető körre. Hülkenberg, Wehrlein és Ericsson lágy gumikon rajtol, mindenki más szuperlágyon.
14.59 Készen áll a rajtra az F1-es mezőny. 32 fokos a levegő, 44 fokos az aszfalt.
ELŐZMÉNYEK
14.57 Le Mans-ban percek vannak a leintésig, az eddig vezető Toyota lelassult, leállt, és a Porsche átvette a vezetést. A 24 órás verseny drámája.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
5. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
6. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Ferrari |
7. | Sergio Pérez* | mexikói | Force India-Mercedes |
8. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
9. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer |
10. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
11. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
13. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Haas-Ferrari |
15. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari |
16. | Rio Haryanto | indonéziai | Manor-Mercedes |
17. | Pascal Wehrlein | német | Manor-Mercedes |
18. | Carlos Sainz Jr.* | spanyol | Toro Rosso-Ferrari |
19. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari |
21. | Jolyon Palmer | brit | Renault |
Kevin Magnussen** | dán | Renault | |
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott | |||
**a parc ferme-szabály megsértése miatt a bokszból rajtol |
14.53 Hárman kaptak rajtbüntetést váltócsere miatt, Kevin Magnussen autóján a felfüggesztést is átépítették, ezért a Renault dánja a bokszból rajtol.
14.51 A Pirelli szerint szuperlágyas rajt után egy kerékcserét köbvetően lágy gumikon érdemes a célig menni. A biztonsági autó azonban bekavarhat, a betétversenyeken rengeteg volt az ilyen megszakítás a szűk kanyarokban történt balesetek miatt.
14.50 Ami a versenyt illeti, Nico Rosberg rajtol az élről, az időmérőn rengeteget hibázó Lewis Hamilton csak a 10. Az angol csúnyán elfékezte a gumiját az időmérő második szakaszában, az FIA engedélyével új bal elsőt kap, de mivel szinte mindegyiken hibázott, csak egy etapja lehet szuperlágy gumikon.
14.48 A verseny előtti ünnepséget nagyjából 50 ember figyelte a célegyenes lelátójáról. Pedig érdekes volt, még repülő szőnyegek is előkerültek.
14.47 Szép idő van az azeri fővárosban, kár, hogy nagyon kevés néző gyűlt össze a nagyon kevés lelátón.
14.46 Köszöntjük olvasóinkat az Európai Nagydíjat végigkísérő cikkünkben!