A szombati szabadedzésen Fernando Alonso került a legközelebb a két Red Bullhoz (Fotó: Reuters) |
Nem alakult jól az Indiai Nagydíj szombati szabadedzése a Red Bull-istálló számára – bár Sebastian Vettel és Mark Webber az első két helyen zárta a tréninget, és kipróbálta a lágy gumikat nehéz autóval is, a tréninget a nagy szmog miatt 60-ról 40 percesre rövidítették. A Red Bull a leggyorsabb a mezőnyben, ugyanakkor a lágy keverékű abroncsok éppen az ő autóin kopnak a legjobban, ami árthat a stratégiájának.
Azzal, hogy 20 perccel kevesebb ideig köröztek az autók, kevesebb gumi rakódott fel az aszfaltra, ami elvileg nem jó hír a Red Bull számára, hiszen ahhoz, hogy minimálisra csökkenjenek a kopási gondjai, a lehető legjobban felgumizott útra lenne szüksége.
Mindez biztató lehet a riválisoknak, de azért nehéz elképzelni, hogy a Red Bull képtelen megoldást találni a problémára. Valószínűbb, hogy az egész gumimizéria, ami abból indult ki, hogy Vettelék pénteken nem mentek nehéz autóval a lágy gumikon, csak egy kapaszkodó a mezőny számára, hogy a verseny előtt reménykedjenek a Red Bull legyőzésében.
Vettel és Webber mögött Fernando Alonso zárt a harmadik helyen, Nico Hülkenberg pedig a negyediken – a német a Sauberrel megmutatta, hogy itt is számolni kell vele.
Az időmérő 10.30-kor kezdődik.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.332 | átlag: 216.214 km/ó | 16 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:25.892 | 0.560 mp h. | 14 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:26.105 | 0.773 | 19 |
4. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:26.306 | 0.974 | 17 |
5. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:26.350 | 1.018 | 16 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.435 | 1.103 | 20 |
7. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:26.438 | 1.106 | 15 |
8. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:26.441 | 1.109 | 19 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:26.489 | 1.157 | 15 |
10. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:26.557 | 1.225 | 17 |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:26.635 | 1.303 | 14 |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:26.641 | 1.309 | 13 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:26.737 | 1.405 | 13 |
14. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:26.847 | 1.515 | 17 |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.876 | 1.544 | 17 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:26.883 | 1.551 | 15 |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.259 | 1.927 | 18 |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:27.941 | 2.609 | 18 |
19. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:28.019 | 2.687 | 15 |
20. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:28.498 | 3.166 | 16 |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:29.094 | 3.762 | 11 |
22. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:29.169 | 3.837 | 13 |
PERCRŐL PERCRE
8.30: leintették az edzést, a Red Bull ezúttal is az első két helyen zárt.
8.27: a Mercedes nem remekelt, Rosberg a 8., Hamilton a 16. helyen állt, és többször is kisodródott az útról. Legutóbb azért, hogy kikerülje a kisodródás után a pályára lassan visszatérő Grosjeant.
Hülkenberg a 6 körös lágy gumikon teljes kopásra panaszkodott.
8.24: Grosjean elmaradt Alonsótól és Hülkenbergtől, csak az 5. helyre jött be. Räikkönen nála is lassabb volt a lágyakon. A Lotus fő erőssége a keményebb gumis versenytempó lesz.
Vettel a 10. köréhez közeledve látványosan lelassult, a 60 körös versenyen ez az egy kiálláshoz nem lesz elég így.
8.21: Alonso és Hülkenberg a lágy gumikon megelőzte Massát, a spanyol közel 8 tizedre volt Vetteltől.
8.20: tíz perc maradt az edzésből, egyre több autóra felkerültek a lágy gumik. Vettellel közölte a mérnöke, hogy nem kell túl gyorsan mennie, visszavehet a tempójából, mert úgy is elég gyors lesz a riválisokhoz képest.
Vettel és Webber a lágy gumikon körözött, gyakorolták, hogyan lehet a legjobban megóvni az abroncsokat – tisztában van vele a Red Bull, hogy nem állapot, ha gyorsan elkoptatják az abroncsokat. A fent említett kemény gumis időmérő pedig szóba sem jöhet, túl kockázatos, már csak az esetleges biztonsági autós időszak miatt is.
A Lotus a Twitteren megerősítette, hogy Räikkönen nagyon elégedett az autójával a reggelre végrehajtott módosítások után.
Gutiérrezt csúnyán megdobta a kerékvető, a szuperlassításban nagyon félelmetesnek tűnt a jelenet. „Minden rendben?” – kérdezték a boxból. „Igen, a kocsi rendben van, de ez kemény volt" – mondta a fiatal mexikói.
8.09: Massa a lágy gumikon feljött a 3. helyre, de 1.1 másodpercre volt Vetteltől. A második szektorban nyolc tizedet veszített a némettel szemben.
Chilton megpördült, kicsúszott, de a hatalamas aszfaltozott bukótérről visszatért. Hülkenberg a Sauber boxához érve áthajtott az egyik szerelő lábfején.
Räikkönen feljött a 3. helyre, a keményebb gumikon száguldott, úgy tűnik, a Lotus valóban tudott javítani az autóján péntek óta.
8.06: Webber 56 századra megközelítette Vettelt a lágyakon.
8.04: Vettel, aki azonnal lágy gumikon jött ki, 1:25.332-vel az élre ugrott. Webber is kijött a lágy gumikon, a Red Bullnak be kell pótolnia a teli tankos menetet a sárga betűs abroncsokon, hiszen pénteken elmaradt ez a szakasza a felkészülésnek.
8.03: Alonso állt az élre 1:27.011-gyel.
Szűk félórával a vége előtt Pérez, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Rosberg, Button volt az élcsoport sorrendje.
8.02: Pérez 1:27.136-tal átvette a vezetést. Maldonado, Vettel, Grosjean és Räikkönen is a pályán volt már.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Vettel még mindig megállíthatatlan Indiában (is) |
2. szabadedzés: A Red Bull nem tervezi, hogy esélyt adjon riválisainak |
Reakciók: Árad a dominancia Vettelből - csak Webber győzheti le? |
SZOMBAT |
10.30–11.30: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
10.30: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
GUMIK. A Pirelli az első két Indiai Nagydíjra a kemény és a lágy gumikat szállította, az extra sima felületű aszfalton nem volt gondjuk a pilótáknak az abroncsok kopásával. Az idén a lágy mellett a közepesen keményet használják a pilóták, talán több kerékcsere lesz, mint a korábbi években. |
IDŐJÁRÁS. Kiegyensúlyozott, napos idő lesz az Indiai Nagydíj hétvégéjén, 30 fok várható mindhárom napon. |
VETTEL VB-ESÉLYEI. Vettel világbajnok lesz Indiában, ha… …Alonso nem végez az első két hely valamelyikén. ...Alonso második lesz, Vettel pedig nyolcadik vagy jobb. ...Alonso nyer, Vettel pedig ötödik vagy jobb. |
7.59: Alonso 7, Massa 34 ezredre felzárkózott Webberre.
Rosberg feljött a 2. helyre, Raikkönen, Vettel és Grosjean mért kör nélkül visszament a boxba. Maldonado még ki sem jött.
Webber 1:27.180-nal visszaelőzte a brazilt, akit Alonso is megelőzött. A Ferrarik a szombati edzés első húsz percét átpihenik, nekik nem nagyon árt a tréning lerövidítése.
7.56: Massa 14 ezreddel megelőzte az ausztrált.
7.53: a mexikói 1:30.709-cel nyitott. Webber 1:27.879 perccel az élre állt. Mindenki a közepesen kemény keverékű gumikat használta, a lágyak később kerülnek elő.
Gutiérez vezérletével két percen belül szinte a teljes mezőny a pályán volt.
7.50: elkezdődött az edzés, a boxutca végén sorakozókat néhányan a boxkijárat melletti füves területen előzték meg.
Érdekes, akkora a szmog, hogy az idő felhősnek tűnik – ugyanakkor nem biztos, hogy nincs felhő az égen, hiszen a nagy szmogtól nem nagyon lehet látni.
Ha Vettel meg is nyeri vasárnap a vb-t, biztosan nem lesz nagy parti Indiában, a verseny után ugyanis azonnal Zürichbe kell repülnie.
Annyi a jó ebben, hogy nem sok üresjárat lesz az edzésen, a csapatoknak végre kell hajtaniuk a programjukat, nem lesz idő arra, hogy a pilóták a boxban várakozzanak.
7.44: újabb üzenet az irányítástól, 7.50-kor mégis elrajtol az edzés, amely így 40 perces lesz.
7.41: újabb 15 perces csúszást jelentett be a versenyigazgató. Így csak 30 perces lehet az edzés.
A Williams-istálló pénteken 60 ezer eurós (17 és fél millió forintos) büntetést kapott, mert rosszul rögzítette Maldonado kerekét, és kiengedte a pályára. A venezuelai elhagyta a kerékrögzítő csavart, de a kerék nem vált le az autóról – ez enyhítő körülmény volt, súlyosabb is lehetett volna a büntetés, hiszen Maldonado a Japán nagydíj edzésén elhagyta a kerekét.
7.37: felbőgtek a motorok a boxban, de csak járatták azokat, nyolc percig még nem lehet a pályára hajtani.
A levegő 28, az aszfalt 34 fokos. A nagy szmog elsősorban a mentőhelikopter miatt jelent akadályt, így nem lehet felszállni, s nem biztonságos az autózás sem, hiszen ha baleset történik, nem megoldott a gyors mentés.
Az edzést mindenképpen be kell fejezni két órával az időmérő előtt, azaz 8.30-kor véget ér, így 45 perces lesz egy óra helyett.
7.30: a rossz látási viszonyok miatt elhalasztották a harmadik szabadedzés rajtját. Hatalmas a szmog a pályán.
A pénteki második szabadedzésen Sebastian Vettel és Mark Webber alig használta a lágy gumikat, amelyek nagyon gyorsan elkoptak a Red Bull-Renault-kon. Az akkori elemzések szerint még jó verseny is kerekedhet az Indiai Nagydíjból, hiszen vagy nagyon korán ki kell állnia a Red Bull párosának kereket cserélni, vagy lelassulnak és sebezhetővé válnak, vagy esetleg megkockáztatják, hogy az időmérő harmadik szakaszában a keményebb gumival mennek, a második sorból rajtolnak, de a legvégére tartogatják a lágy gumikat, amivel stratégiai előnybe kerülnek (már ha nem lesz biztonsági autós időszak).
Persze mindez csak elmélet, Vettel ugyanis elmondta pénteken, hogy már csak azért sem volt értelme hosszasan körözni a lágy gumikon, mert a pálya állapota pénteken köszönőviszonyban sincs azzal, amilyen vasárnap a versenyen lesz, és a Red Bull könnyedén megbirkózik ezzel a feladattal. De legalább van remény a többiek számára…
DRS-ZÓNA
Indiában két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a célegyenesben, a másik a négyes kanyar előtti hosszú egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken mindegyik körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.