A Red Bull a 40 perces edzésen is verhetetlen volt

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.10.26. 07:22
Az indiai szmog a péntekinél is nagyobb problémát okozott a Formula–1-es mezőny számára, a rossz látási viszonyok miatt a mentőhelikopter nem kapott felszállási engedélyt, így a szabályok szerint az edzés sem kezdődhetett el időben, csak 20 perces késéssel, így 40 percre csonkult a tréning. Ezen nem változtak meg a korábban látott erőviszonyok, a két Red Bull volt a leggyorsabb, igaz, ezúttal Fernando Alonso és Nico Hülkenberg jött fel Sebastian Vettel és Mark Webber mögé.

A szombati szabadedzésen Fernando Alonso került a legközelebb a két Red Bullhoz (Fotó: Reuters)
A szombati szabadedzésen Fernando Alonso került a legközelebb a két Red Bullhoz (Fotó: Reuters)
A szombati szabadedzésen Fernando Alonso került a legközelebb a két Red Bullhoz (Fotó: Reuters)

Nem alakult jól az Indiai Nagydíj szombati szabadedzése a Red Bull-istálló számára – bár Sebastian Vettel és Mark Webber az első két helyen zárta a tréninget, és kipróbálta a lágy gumikat nehéz autóval is, a tréninget a nagy szmog miatt 60-ról 40 percesre rövidítették. A Red Bull a leggyorsabb a mezőnyben, ugyanakkor a lágy keverékű abroncsok éppen az ő autóin kopnak a legjobban, ami árthat a stratégiájának.

 

Azzal, hogy 20 perccel kevesebb ideig köröztek az autók, kevesebb gumi rakódott fel az aszfaltra, ami elvileg nem jó hír a Red Bull számára, hiszen ahhoz, hogy minimálisra csökkenjenek a kopási gondjai, a lehető legjobban felgumizott útra lenne szüksége.

Mindez biztató lehet a riválisoknak, de azért nehéz elképzelni, hogy a Red Bull képtelen megoldást találni a problémára. Valószínűbb, hogy az egész gumimizéria, ami abból indult ki, hogy Vettelék pénteken nem mentek nehéz autóval a lágy gumikon, csak egy kapaszkodó a mezőny számára, hogy a verseny előtt reménykedjenek a Red Bull legyőzésében.

Vettel és Webber mögött Fernando Alonso zárt a harmadik helyen, Nico Hülkenberg pedig a negyediken – a német a Sauberrel megmutatta, hogy itt is számolni kell vele.

Az időmérő 10.30-kor kezdődik.

INDIAI NAGYDÍJ, 3. SZABADEDZÉS
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:25.332 átlag: 216.214 km/ó 16 kör
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:25.892 0.560 mp h. 14
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:26.105 0.773 19
4. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:26.306 0.974 17
5. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:26.350 1.018 16
6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:26.435 1.103 20
7. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:26.438 1.106 15
8. Nico Rosberg német Mercedes 1:26.441 1.109 19
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:26.489 1.157 15
10. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:26.557 1.225 17
11. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:26.635 1.303 14
12. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:26.641 1.309 13
13. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:26.737 1.405 13
14. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:26.847 1.515 17
15. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:26.876 1.544 17
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:26.883 1.551 15
17. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:27.259 1.927 18
18. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:27.941 2.609 18
19. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:28.019 2.687 15
20. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:28.498 3.166 16
21. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:29.094 3.762 11
22. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:29.169 3.837 13

 

PERCRŐL PERCRE

8.30: leintették az edzést, a Red Bull ezúttal is az első két helyen zárt.

8.27: a Mercedes nem remekelt, Rosberg a 8., Hamilton a 16. helyen állt, és többször is kisodródott az útról. Legutóbb azért, hogy kikerülje a kisodródás után a pályára lassan visszatérő Grosjeant.

Hülkenberg a 6 körös lágy gumikon teljes kopásra panaszkodott.

8.24: Grosjean elmaradt Alonsótól és Hülkenbergtől, csak az 5. helyre jött be. Räikkönen nála is lassabb volt a lágyakon. A Lotus fő erőssége a keményebb gumis versenytempó lesz.

Vettel a 10. köréhez közeledve látványosan lelassult, a 60 körös versenyen ez az egy kiálláshoz nem lesz elég így.

8.21: Alonso és Hülkenberg a lágy gumikon megelőzte Massát, a spanyol közel 8 tizedre volt Vetteltől.
8.20:
tíz perc maradt az edzésből, egyre több autóra felkerültek a lágy gumik. Vettellel közölte a mérnöke, hogy nem kell túl gyorsan mennie, visszavehet a tempójából, mert úgy is elég gyors lesz a riválisokhoz képest.

Vettel és Webber a lágy gumikon körözött, gyakorolták, hogyan lehet a legjobban megóvni az abroncsokat – tisztában van vele a Red Bull, hogy nem állapot, ha gyorsan elkoptatják az abroncsokat. A fent említett kemény gumis időmérő pedig szóba sem jöhet, túl kockázatos, már csak az esetleges biztonsági autós időszak miatt is.

A Lotus a Twitteren megerősítette, hogy Räikkönen nagyon elégedett az autójával a reggelre végrehajtott módosítások után.

Gutiérrezt csúnyán megdobta a kerékvető, a szuperlassításban nagyon félelmetesnek tűnt a jelenet. „Minden rendben?” – kérdezték a boxból. „Igen, a kocsi rendben van, de ez kemény volt" – mondta a fiatal mexikói.

8.09: Massa a lágy gumikon feljött a 3. helyre, de 1.1 másodpercre volt Vetteltől. A második szektorban nyolc tizedet veszített a némettel szemben.

Chilton megpördült, kicsúszott, de a hatalamas aszfaltozott bukótérről visszatért. Hülkenberg a Sauber boxához érve áthajtott az egyik szerelő lábfején.

Räikkönen feljött a 3. helyre, a keményebb gumikon száguldott, úgy tűnik, a Lotus valóban tudott javítani az autóján péntek óta.

8.06: Webber 56 századra megközelítette Vettelt a lágyakon.
8.04:
Vettel, aki azonnal lágy gumikon jött ki, 1:25.332-vel az élre ugrott. Webber is kijött a lágy gumikon, a Red Bullnak be kell pótolnia a teli tankos menetet a sárga betűs abroncsokon, hiszen pénteken elmaradt ez a szakasza a felkészülésnek.
8.03:
Alonso állt az élre 1:27.011-gyel.

Szűk félórával a vége előtt Pérez, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Rosberg, Button volt az élcsoport sorrendje.

8.02: Pérez 1:27.136-tal átvette a vezetést. Maldonado, Vettel, Grosjean és Räikkönen is a pályán volt már.

3. INDIAI NAGYDÍJ
PÉNTEK
1. szabadedzés: Vettel még mindig megállíthatatlan Indiában (is)
2. szabadedzés: A Red Bull nem tervezi, hogy esélyt adjon riválisainak
Reakciók: Árad a dominancia Vettelből - csak Webber győzheti le?
SZOMBAT
10.30–11.30: időmérő edzés
VASÁRNAP
10.30: a verseny rajtja
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.
GUMIK. A Pirelli az első két Indiai Nagydíjra a kemény és a lágy gumikat szállította, az extra sima felületű aszfalton nem volt gondjuk a pilótáknak az abroncsok kopásával. Az idén a lágy mellett a közepesen keményet használják a pilóták, talán több kerékcsere lesz, mint a korábbi években.
IDŐJÁRÁS. Kiegyensúlyozott, napos idő lesz az Indiai Nagydíj hétvégéjén, 30 fok várható mindhárom napon.
VETTEL VB-ESÉLYEI. Vettel világbajnok lesz Indiában, ha…
…Alonso nem végez az első két hely valamelyikén.
...Alonso második lesz, Vettel pedig nyolcadik vagy jobb.
...Alonso nyer, Vettel pedig ötödik vagy jobb.

7.59: Alonso 7, Massa 34 ezredre felzárkózott Webberre.

Rosberg feljött a 2. helyre, Raikkönen, Vettel és Grosjean mért kör nélkül visszament a boxba. Maldonado még ki sem jött.

Webber 1:27.180-nal visszaelőzte a brazilt, akit Alonso is megelőzött. A Ferrarik a szombati edzés első húsz percét átpihenik, nekik nem nagyon árt a tréning lerövidítése.

7.56: Massa 14 ezreddel megelőzte az ausztrált.
7.53:
a mexikói 1:30.709-cel nyitott. Webber 1:27.879 perccel az élre állt. Mindenki a közepesen kemény keverékű gumikat használta, a lágyak később kerülnek elő.

Gutiérez vezérletével két percen belül szinte a teljes mezőny a pályán volt.

7.50: elkezdődött az edzés, a boxutca végén sorakozókat néhányan a boxkijárat melletti füves területen előzték meg.

Érdekes, akkora a szmog, hogy az idő felhősnek tűnik – ugyanakkor nem biztos, hogy nincs felhő az égen, hiszen a nagy szmogtól nem nagyon lehet látni.

Ha Vettel meg is nyeri vasárnap a vb-t, biztosan nem lesz nagy parti Indiában, a verseny után ugyanis azonnal Zürichbe kell repülnie.

Annyi a jó ebben, hogy nem sok üresjárat lesz az edzésen, a csapatoknak végre kell hajtaniuk a programjukat, nem lesz idő arra, hogy a pilóták a boxban várakozzanak.

7.44: újabb üzenet az irányítástól, 7.50-kor mégis elrajtol az edzés, amely így 40 perces lesz.
7.41:
újabb 15 perces csúszást jelentett be a versenyigazgató. Így csak 30 perces lehet az edzés.

A Williams-istálló pénteken 60 ezer eurós (17 és fél millió forintos) büntetést kapott, mert rosszul rögzítette Maldonado kerekét, és kiengedte a pályára. A venezuelai elhagyta a kerékrögzítő csavart, de a kerék nem vált le az autóról – ez enyhítő körülmény volt, súlyosabb is lehetett volna a büntetés, hiszen Maldonado a Japán nagydíj edzésén elhagyta a kerekét.

7.37: felbőgtek a motorok a boxban, de csak járatták azokat, nyolc percig még nem lehet a pályára hajtani.

A levegő 28, az aszfalt 34 fokos. A nagy szmog elsősorban a mentőhelikopter miatt jelent akadályt, így nem lehet felszállni, s nem biztonságos az autózás sem, hiszen ha baleset történik, nem megoldott a gyors mentés.

Az edzést mindenképpen be kell fejezni két órával az időmérő előtt, azaz 8.30-kor véget ér, így 45 perces lesz egy óra helyett.

7.30: a rossz látási viszonyok miatt elhalasztották a harmadik szabadedzés rajtját. Hatalmas a szmog a pályán.

A pénteki második szabadedzésen Sebastian Vettel és Mark Webber alig használta a lágy gumikat, amelyek nagyon gyorsan elkoptak a Red Bull-Renault-kon. Az akkori elemzések szerint még jó verseny is kerekedhet az Indiai Nagydíjból, hiszen vagy nagyon korán ki kell állnia a Red Bull párosának kereket cserélni, vagy lelassulnak és sebezhetővé válnak, vagy esetleg megkockáztatják, hogy az időmérő harmadik szakaszában a keményebb gumival mennek, a második sorból rajtolnak, de a legvégére tartogatják a lágy gumikat, amivel stratégiai előnybe kerülnek (már ha nem lesz biztonsági autós időszak).

Persze mindez csak elmélet, Vettel ugyanis elmondta pénteken, hogy már csak azért sem volt értelme hosszasan körözni a lágy gumikon, mert a pálya állapota pénteken köszönőviszonyban sincs azzal, amilyen vasárnap a versenyen lesz, és a Red Bull könnyedén megbirkózik ezzel a feladattal. De legalább van remény a többiek számára…

DRS-ZÓNA

Indiában két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a célegyenesben, a másik a négyes kanyar előtti hosszú egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken mindegyik körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik