Sebastian Vettelnek volt ideje eltervezni: az Indiai Nagydíj megnyerése után, a levezető kör megtételét követően nem az előírásoknak megfelelően a boxba hajtott, hanem visszakanyarodott a célegyenesre, ahol a kerekeit füstölve pörgött autójával egy helyben. Majd kiszállt a kocsiból, térdre rogyott előtte, mint az oltár előtt, s ezután a pályát a lelátótól elválasztó kerítésre mászva kihajította kesztyűjét a nézőtérre.
Ez így annyira szabálytalan, hogy ki is zárhatják érte, de ha ez megtörténik, a sportág vezetősége az F1-nek ad hatalmas pofont, nem Vettelnek, akinek Fernando Alonso 11. helyezése miatt egyetlen vb-pontra sem volt szüksége a vb-címhez.
Ám a 2010-es idényhez hasonlóan győzelemmel ünnepelt a német, aki jó stratégiával és az idén látott elképesztő sebességével, irgalmatlan előzéseivel az élre tört korai kiállása után. Csapattársát, Mark Webbert tiszta csatában győzte le, de az ausztrál végül célba sem ért, autója meghibásodása miatt féltáv után kiállni kényszerült – az ő kesztyűi is a lelátón végezték, ő pedig mosolyogva tért vissza a boxba. Talán annak örült, hogy nem kell asszisztálnia a dobogón Vettel vb-ünnepléséhez.
A dobogóra Nico Rosberg és Romain Grosjean állt fel, a Mercedes pilótája kalandos verseny után tért vissza a rajtpozíciójára, míg a Lotus francia pilótája a 17. helyről indulva, a futamot egy kerékcserével teljesítve lett harmadik.
A második helyen a hajráig Kimi Räikkönen haladt, de a finn gumijai elkoptak a végére, öten is megelőzték, és egy gyors kerékcsere után a verseny leggyorsabb körével vigasztalódott a 7. helyen.
Fernando Alonso a 11. helyen, pont nélkül zárt.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:31:12.187 |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 29.823 mp h. |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 39.892 mp h. |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 41.692 mp h. |
5. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 43.829 mp h. |
6. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 52.475 mp h. |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:07.988 p h. |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:12.868 p h. |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:14.734 p h. |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:16.237 p h. |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:18.297 p h. |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:18.951 p h. |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1 kör h. |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
19. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 6 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | megtett körök | |||
Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 39 | |
Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 35 | |
Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1 | |
Leggyorsabb kör: Räikkönen (60. kör) 1:27.679 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 10 | 13 | 15 | 322 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 8 | 14 | 207 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 8 | 14 | 183 |
4. | Lewis Hamilton | 1 | 5 | 14 | 169 |
5. | Mark Webber | – | 5 | 12 | 148 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 3 | 13 | 144 |
7. | Romain Grosjean | – | 5 | 11 | 102 |
8. | Felipe Massa | – | 1 | 13 | 102 |
9. | Jenson Button | – | – | 12 | 60 |
10. | Paul di Resta | – | – | 8 | 40 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 8 | 39 |
12. | Sergio Pérez | – | – | 8 | 33 |
13. | Adrian Sutil | – | – | 7 | 28 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 19 |
15. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
16. | Esteban Gutiérrez | – | – | 1 | 6 |
17. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 470 |
2. | Mercedes | 313 |
3. | Ferrari | 309 |
4. | Lotus-Renault | 285 |
5. | McLaren-Mercedes | 93 |
6. | Force India-Mercedes | 68 |
7. | Sauber-Ferrari | 45 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 32 |
9. | Williams-Renault | 1 |
A FUTAM (60 kör, 307.249 km)
IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ ÉLŐ KÖRRŐL-KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNK.
Webber, Alonso, Button, Pérez, Gutiérrez, Sutil, Bottas, Ricciardo és Chilton rajtol a közepesen kemény gumikon, a többiek lágyon.
Vettel nem rajtolt a legjobban, de lezárta az utat a Mercedesek előtt. A 4-es kanyar előtti hosszú egyenesben Massa elhúzott a két Mercedes mellett, feljött a 2. helyre.
Hátrébb Räikkönen és Webber összeért, a Red Bull nekicsúszott Alonso Ferrarijának, amelynek megsérült az első légterelője. Alonso később Buttonnak is nekicsúszott.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Vettel még mindig megállíthatatlan Indiában (is) |
2. szabadedzés: A Red Bull nem tervezi, hogy esélyt adjon riválisainak |
Reakciók: Árad a dominancia Vettelből - csak Webber győzheti le? |
SZOMBAT |
2. szabadedzés: A Red Bull a 40 perces edzésen is verhetetlen volt |
Időmérő: Háromból három pole – Indiában Vettel az úr |
Reakciók: Vettel: Úgysem a stratégia dönt, hanem a sebesség |
VETTEL VB-ESÉLYEI. Vettel világbajnok lesz Indiában, ha… …Alonso nem végez az első két hely valamelyikén. ...Alonso második lesz, Vettel pedig nyolcadik vagy jobb. ...Alonso nyer, Vettel pedig ötödik vagy jobb. A Red Bull világbajnok lesz, ha 148 pontos előnyéből megtart legalább 129-et. |
Az első kör végén Vettel, Massa, Rosberg, Hamilton, Hülkenberg, Räikkönen, Webber, Pérez, Ricciardo, Alonso volt a sorrend az első tíz helyen.
Vettel a 2. kör végén jött a boxba, akárcsak Alonso, aki keményebb keverékű gumikon rajtolt. Lecserélték az orrkúpját, a mezőny végére esett vissza, ezzel gyakorlatilag eldőlt a világbajnoki cím, hiszen a spanyolnak az első kettőben kellene végeznie, hogy megakadályozza Vettelt.
Massa állt az élre, mögötte kint maradt a két Mercedes is. Alonso súlyosabb gondokra panaszkodott.
Az 5. körben Massa, Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Webber, Pérez volt a sorrend, a 6. körben Webber megelőzte Räikkönent. A finnt később a mexikói is megelőzte, a lágy gumik már nem működtek jól.
Rosberg és Räikkönen a 7. kör végén ment a boxba. Egy körrel később Massa és Hamilton szervizelt, Webber állt az élre.
A kerékcserék után Webber, Pérez, Ricciardo, Grosjean, Sutil, Vettel, Gutiérrez, Massa, Bottas, Rosberg, Hamilton, Hülkenberg, Di Resta, Räikkönen, Button, Vergne, Alonso volt a sorrend.
Webber 14 másodperccel haladt Vettel előtt. A német Sutilt és a rajt óta lágy gumikon száguldó Grosjeant is megelőzte, a 11. kör végén már a 4. helyen haladt, s tartani tudta a 14 másodperces különbséget.
Vettel Ricciardón, jövő évi csapattársán is gyorsan átfűzte magát. Senki sem tartotta fel, gyorsan megoldotta az előzéseket, ami kulcsfontosságú volt ahhoz, hogy megtartsa győzelmi esélyeit Webberrel szemben.
Grosjean is megszabadult a lágy gumijaitól, a 15. helyre, Alonso mögé jött vissza, talán nem tervez több kiállást a Lotus, amely végigmehet egy kerékcserével. Button a lágy gumis szakaszt gyorsan letudva szintén közepesen kemény keverékű abroncsokat kapott, a tervek szerint ő sem jön már a boxba.
A Pérezt tisztes távolból üldöző Vettel a szabad úton gyorsabb volt Webbernél, 12.6 másodpercre faragta a hátrányát. A 18. körre utolérte a mexikóit, akinek azt üzenték a boxból, ne csatázzon feleslegesen a némettel, mert csak elkoptatja a gumijait.
Alonso nem bírt Gutiérrezzel, a sauberes előbb visszaelőzte a spanyolt a 2. DRS-zónában, majd a lekörözéseket kihasználva esélyt sem adott a spanyolnak a jól gyorsuló Sauberrel.
Vettel a 21. körben megelőzte Pérezt, már csak Webber volt előtte, alig 12 másodperces előnnyel. Az ausztrálnak még két, a németnek egy kerékcseréje volt hátra elméletileg, azaz Vettel sokkal jobb pozícióban volt.
Alonso az 5-ös kanyarban, a DRS-zónáktól távol megelőzte a rutintalan Gutiérrezt.
A 6. helyen haladó Massát Rosberg támadta, meg is előzte, de a brazil visszajött. A 9. Hülkenberget Räikkönen, a 14. Gutiérrezt Grosjean támadta, Sauber–Lotus csaták alakultak ki. Közben Hülkenberg a bukóteret használva előzte meg Bottast, amiért láttunk már büntetést ebben az idényben.
A 27. körben Webber 10.4 másodpercre vezetett Vettel előtt, aztán Pérez, Ricciardo és Sutil következett a Webberéhez hasonló stratégiával. A Vettel példáját követők közül Massa a 6. volt, mögötte a két Mercedes következett, már 27 másodpercre Vetteltől. Rosberg a 27. körben kereket cserélt.
Webber a 28. körben állt ki új lágy gumikért, Vettel ismét vezetett. Webber gyors etap után megy vissza az újabb készlet közepesen keményért. Pérez ugyanezt tette.
Räikkönen közölte, hogy nagyon jók az abroncsai, de nem tud előzni. Gutiérrez szabálytalanul tartotta fel Grosjeant, aki a rádión panaszkodott.
Vettel 10.6 másodperccel vezetett Webber előtt, mindkettejüknek volt még egy kiállása.
Massa, Hamilton és Alonso a 30. körben szervizelt. A spanyol Webberhez hasonlóan lágyakat kapott.
Vettel a 31. kör végén jött kerékcserére, megint Webber vezetett csapattársa előtt, de neki még egyszer szervizelnie kellett. Webber a 32. kör végén állt a boxba, Ricciardo mögé, a 3. helyre jött vissza.
Az összes kerékcseréjükön túl lévők közül hátrébb Rosberg, Grosjean, Massa, Hamilton volt a sorrend a 8. helyezéstől lefelé.
A 33. körben Ricciardo, Sutil és Hülkenberg szervizelt. Vettel leggyorsabb kört futott, rá is szóltak, hogy vegyen vissza.
Vettel, Webber, Sutil, Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Massa, Ricciardo, Hamilton, Pérez, Hülkenberg volt az első tíz sorrendje. Sutilnak még mindenképpen jönnie kell, Räikkönen a 8. kör óta jön a közepesen keménnyel. Kibírja-e a finn a végéig?
Räikkönen a 37. körben megelőzte Sutilt, és a 3. helyen haladt. 23 kör volt hátra, Räikkönen a Red Bullokhoz hasonlóan 1:30 perc alatti köröket futott. Ricciardo a második kerékcseréjével kiesett a pontszerző helyekről.
Webber a 40. körben kiállt a versenyből. Előtte 13.8 másodperces hátrányban volt Vettel mögött, a generátora ment tönkre.
Sutil a 41. körben kiállt a boxba, s az utolsó 19 körét lágy gumikkal próbálta meg teljesíteni.
Vettel mögött Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Massa, Hamilton, Pérez, Hülkenberg, Sutil, Di Resta volt a sorrend. Az éllovasnak szóltak, vigyázzon az abroncsaira.
Webber mosolyogva tért vissza a boxutcába, megbirkózott vele, hogy nehéz az idénye – legalább nem kell a dobogón tapsolnia csapattársa újabb vb-címének…
Rosberg gyorsan felzárkózott Räikkönenre, aki visszavett a tempóból – tényleg végig akar menni? A McLarennél úgy számoltak, hogy nem.
Alonso a 14. helyen haladt a Sutil, Gutiérrez, Bottas, Ricciardo vonat végén. Massát közben ráuszították a 4. helyen haladó Grosjeanra. Ám a francia is rá tudott tenni egy lapáttal, így Massa nem került hozzá közelebb.
Rosberg az 51. kör végére utolérte Räikkönent, az 52. körben pedig meg is előzte a finnt. Grosjean 9 másodperccel volt csapattársa mögött.
Vettelnek szóltak, hogy ne igyon, mert vigyáznia kell az áramforrással – újabb Red Bull show-elem, hogy izgalmasnak higgyük a végét?
Hét kör maradt hátra, Grosjean 2.5 másodpercet faragott körönként a hátrányából. Hat maradt köztük.
Vettel leggyorsabb körrel jelezte, hogy nincs nagy gondja az autóval. Természetesen rászólt a Red Bull.
Räikkönen a gumi- és üzemanyag-problémái miatt öt körrel a vége előtt csak 4 másodperccel volt Grosjean előtt, Massa, Hamilton és Pérez tisztes távolságból követte a két Lotust. Grosjean az 57. körben támadta a finnt, akit kisebb huzavona után a célegyenesre fordító kanyarban megelőzött, s Massa is azonnal elment mellette.
Hátrébb Räikkönen javára válhatott, hogy Pérez támadta Hamiltont. Az 59. körben a 4-es kanyar előtti DRS-zónába Räikkönen, Hamilton, Pérez sorrendben mentek be, s a kanyarba Pérez, Hamilton, Räikkönen sorrendben fordultak már. A finn kiállt a boxba új gumikért.
Vettel megnyerte a versenyt, a 2010-es idényhez hasonlóan győzelemmel ünnepelte vb-címét, a Red Bull is négyszeres világbajnok lett.
ELŐZMÉNYEK
Az a furcsa helyzet állt elő az Indiai Nagydíj előtt, hogy a Pirelli nemcsak a gumikeverék minőségével, hanem már szóban is beleszólt a csapatok stratégiájába, persze a kettő szorosan összefügg egymással: azaz a gumiszállító azt kérte a csapatoktól, hogy ne menjenek 15 körnél többet a lágy gumikon a verseny alatt.
Vettel ma fiatalabban lehet négyszeres világbajnok, mint amilyen idősen a sportág másik négyszeres bajnoka, Alain Prost az első vb-trófeáját megnyerte.
Nagy stratégiai csata várható, az első tízből Vettel, a két Mercedes, Massa, Räikkönen és Hülkenberg lágy, Webber, Alonso és a két McLaren közepesen kemény gumikon rajtol.
A Pirelli szerint már a második körben érdemes lenne kiállni a boxba a lágy gumikról, de így biztosan nagy forgalomba kerül, aki azokon rajtol. A keményebbeken a 30. kör környékéig el lehet jutni. Úgy tűnik, két kiállásra mindenképpen szükség lesz.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
7. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
11. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
13. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
17. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
20. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
21. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
DRS-ZÓNA
Indiában két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a célegyenesben, a másik a négyes kanyar előtti hosszú egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken mindegyik körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.