Lewis Hamilton ismét a leggyorsabbként kezdte a nagydíjhétvégét – meddig marad a leggyorsabb a Mercedes? (Fotó: Reuters) |
Lewis Hamilton zsinórban a negyedik nagydíjhétvégét nyitotta az első helyen, de Szuzukában talán más lesz a folytatás, mint a korábbi futamokon. A Mercedes ugyanis bizakodva érkezett a Japán Nagydíjra, és az első tréningen Hamiltont csapattársa, Nico Rosberg követte, a harmadik helyen záró Sebastian Vettel több mint hat tizeddel elmaradt az angoltól.
A Red Bull németje általában legkésőbb szombatonként átveszi a hatalmat, és amikor a pontokat osztják, vasárnap már ő a leggyorsabb, de a Mercedesnél legalább a második szabadedzésig bizakodhatnak abban, hogy ezúttal nem így lesz.
Az edzés végére szép sorminta alakult ki, a két Mercedest és a két Red Bullt a két-két Ferrari és Lotus követte, s a két McLaren is sorban állt, mielőtt Daniel Ricciardo közéjük nem furakodott a hajrában.
Az edzésen két kicsúszás is történt, a szuzukai nyolcas aluljáróját megelőző kanyarban (9. számú ív), a két Degner jobbos közül a másodikban Jules Bianchi és Giedo van der Garde is a kavicságyba csúszott. A becsapós kerékvetővel ellátott kanyar a korábbi években is sokakon kifogott, nemcsak újonc pilótákon.
A legbizarrabb eset Pastor Maldonadóé volt, a venezuelai Williamse megcsúszott a meglazult bal hátsó kereke miatt, és a kerék le is vált a pörgés közben a 14-es kanyarban.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:34.157 | átlag: 222.024 km/ó | 19 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:34.487 | 0.330 mp h. | 19 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:34.768 | 0.611 | 24 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:34.787 | 0.630 | 20 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:35.126 | 0.969 | 14 |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:35.154 | 0.997 | 16 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:35.179 | 1.022 | 15 |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:35.364 | 1.207 | 17 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:35.450 | 1.293 | 27 |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.635 | 1.478 | 19 |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:35.868 | 1.711 | 22 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:35.900 | 1.743 | 18 |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:36.066 | 1.909 | 20 |
14. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:36.165 | 2.008 | 19 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:36.178 | 2.021 | 12 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:36.340 | 2.183 | 23 |
17. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:36.399 | 2.242 | 18 |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:36.760 | 2.603 | 22 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:37.595 | 3.438 | 22 |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:37.629 | 3.472 | 8 |
21. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:38.025 | 3.868 | 15 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:38.763 | 4.606 | 18 |
PERCRŐL PERCRE
Chilton a végén megpördült a Marussiával, de tovább tudott menni. Az edzést a két Mercedes zárta az élen a két Red Bull, a két Ferrari és a két Lotus előtt.
4.28: Grosjean ugyanúgy elfékezte magát a sikán előtt, mint korábban Rosberg, de be tudta venni a kanyarkombinációt.
4.26: mind a 19 mozdítható autó a pályán körözött. Ricciardo javítani tudott, bejött a két McLaren közé, megtörve az első tíz harmóniáját.
A pilóták azonban nagyon hajtották a kocsijukat, Webber és Rosberg is lesodródott a pályáról, a német a sikánt vágta le és vette be rossz irányból. A rádión jelezte, hogy szögletesre fékezte a jobb elsőt. Behívták a boxba, hogy a maradék gumit kenje a garázs előtti betonra, ahol a boxkiállást végzik majd.
Az autók eltakarítása után visszaszállingóztak a többiek a pályára, de már elkoptak a kemény keverékű gumik, nem lehetett számítani nagy változásra a sorrendben.
Maldonado azt mondta a rádióban, hogy már korábban is érezte, hogy mozog a bal hátsó kerék.
4.08: felpörögtek az események. A megpördülő Maldonado Williamséről levált a bal hátsó kerék (valószínűleg azért pördült meg, mert már laza volt a kerék), miközben Van der Garde megismételte Bianchi korábbi mutatványát a második Degnerben. Annyi különbséggel, hogy a Caterham megállt a fal előtt.
A két Mercedes mögött a két Red Bull állt, azokat a két Ferrari követte, majd a két Lotus, s a két McLaren következett.
4.01: Hamilton tovább javított, már 1:34.178-cal állt.
Alonso ezután Räikkönen elé ugrott, az autójára panaszkodó Grosjean pedig a két McLaren közé furakodott be, ahol addig Alonso volt.
3.55: Hamilton 1:34.251-et ment, és az élre állt.
3.54: Rosberg, Vettel, Hamilton, Massa, Webber, Räikkönen, Pérez, Alonso, Button, Hülkenberg, Ricciardo, Maldonado, Vergne, Bottas, Gutiérrez, Kovalainen, Bianchi, Van der garde, Chilton, Sutil, Grosjean volt a sorrend.
Hamilton a következő körével feljött a 3. helyre, csak Grosjean és Di Resta volt adós mért körrel.
3.51: Vettel megelőzte Massát és Webbert, Alonso a 7.., Hamilton a 15. helyen nyitott. Rosberg másodikra 1:34.495-öt ment.
Nem sokáig állt az élen a brazil, Rosberg ugyanis az első körével 1:34.864-gyel az élre állt. Alonso és Hamilton is a pályára hajtott.
3.46: Massa egy lassabb kör után ismét odalépett, s ezúttal jól vette be a lassítót, 1:35.126-tal az első helyre ugrott.
Vettel első köre 9 ezreddel elmaradt Webber legjobbjától.
3.43: Massa az első mért körével az élre állhatott volna, ha nem rontja el csúnyán a célegyenes előtti lassítót. Így a 4. helyre jött be a listán.
3.39: Webber 1:35.208-cal az élre állt, mögötte Pérez, Räikkönen, Ricciardo, Hülkenberg és Maldonado sorakozott.
A kavicságyban darus kocsi szállította el a Marussiát, de nem állították le az edzést. Ennek örömére többen is a pályára hajtottak.
3.30: a mexikói tovább faragott idejéből (1:35.450), miközben Bianchi autója belefúródott a gumifalba a 2. Degner-kanyarnál. A 9-es hajlat minden évben szed egy-két áldozatot.
3.29: Pérez 1:35.871-gyel átvette a vezetést a McLarennel. Még több Marussia és Caterham jött a pályára.
PÉNTEK |
7.00–8.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
8.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
Vettel a boxban várakozva elkérte az egyik fotós fényképezőgépét, s nézegette azt, talán ki is próbálta. Azért arra ne számítsunk, hogy cserébe felajánlja neki a saját munkaeszközét…
3.26: Maldonado 1:36.178-ra javított, Pérez és Bianchi is a pályán volt.
Az egy évvel ezelőtti versenyen dobogós Kobajasi Kamui az idén a Ferrari tartalék pilótájaként van jelen Szuzukában. Hiányozni fognak a versenyről az elmúlt években látott egyedülálló, pazar manőverei.
Tavaly Button 1:34.507 perces körrel zárta az élen az első szabadedzést, Vettel szombati pole-köre 1:30.839 volt. Bár akkor a hátsó szakaszban is nyitni lehetett a hátsó élégterelőt a nagyobb végsebesség érdekében, az idén gyorsabb körökre lehet számítani.
3.20: Maldonado 1:36.969-cel kezdett.
Michelisz Norbert három hete futamot nyert itt a Hondájával a túraautó-vb-n, de a WTCC nem a teljes pályát használta, hanem rövidített verziót, amely a 7-es kanyar után visszafordított a célegyenesre, s már a sikán (16-17-es kanyar) sem volt része az aszfaltcsíknak.
3.17: Maldonado törte meg a tétlenséget.
Teljesen más a hangulat Szuzukában, mint egy hete Dél-Koreában. Már csütörtökön többen voltak a főtribünön, mint egy hete a teljes hétvégén összesen. Persze ez még nem jelenti azt, hogy a mezőny igyekszik megállás nélkül szórakoztatni a közönséget a szabadedzés alatt. Mindenki a boxban elemzi az első kör tapasztalatait, és vár arra, hogy teljen az idő.
Utolsóként Hamilton tette meg próbakörét, majd egy ideig csak Button volt a pályán. A McLaren pilótája otthonosan mozog Japánban, barátnője, Jessica Michibata révén van japán érdekeltsége. Button után Hamilton jött vissza egy körre, aztán csend telepedett a pályára.
3.05: megtette próbakörét Heikki Kovalainen is, a Caterham finnje az egyetlen tartalék pilóta, aki szerepet kap az első edzésen. A másodikra visszaadja az autóját Charles Picnek.
Mindenki a kemény Pirelli-abroncsokat használta, amely mellett a közepesen keményet lehet még használni a Japán Nagydíjon.
A többiek sem vártak sokáig, hogy megtegyék a próbaköröket az autójukkal, s ellenőrizzék, minden rendben van-e a Dél-Koreában szétszedett, Szuzukában újra összeszerelt autókkal.
3.00: elkezdődött az edzés, a hétvégére új kasztnit kapó Webber ment ki elsőként a pályára.
2.59: száraz, napos idő van, a levegő 28, az aszfalt 35 fokos. Ilyen időt várnak a hétvége további részére is, csak éppen magasabb hőmérséklettel.
DRS-ZÓNA
Japánban csupán egy DRS-zóna lesz a hétvégén, mégpedig a célegyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőponton (DRS detection a grafikán), a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a zónában.