Sebastian Vettel nem sokáig hagyta, hogy álmodozzanak a Mercedesnél, a keményről a közepesen kemény gumikra váltva már meg is előzte a Lewis Hamilton, Nico Rosberg párost, ami nem túl biztató a riválisok számára, hiszen a hétvége legfontosabb köreiben az időmérőn és a verseny első szakaszában a lágyabb abroncsok lesznek az autókon, így újabb magabiztos győzelem várható a némettől.
A világbajnoki címért folyó küzdelemben matematikailag még esélyes Fernando Alonso a lágyabb gumikon száguldva az első mért körében megcsúszott, így a legjobb eredményét a keményeken érte el, és nem lehet tudni, hol áll a többiekhez képest. Valószínűleg a Red Bullok és a Mercedesek mögött, a Lotusok szintjén állhat egy körön, azaz a verseny rajtjánál lesz kin átverekednie magát, ha nem tesz csodát az időmérőn.
Ahhoz, hogy életben tartsa a látszólagos vb-reményeit, nem is kell – elég a nyolcadik helyen célba érnie, ami azonban neki biztosan nem lesz elég.
A második edzésen csak 21 pilóta vett részt, a délelőtt a 9. körében kicsúszó Jules Bianchi Marussiája ugyanis annyira összetört, hogy nem lehetett megjavítani, a tartalékautó összeszerelése pedig túl hosszú ideig tart ahhoz, hogy a tréningre készen lehettek volna vele.
Bianchi és Giedo van der Garde délelőtti kicsúszása után délután Pastor Maldonado, Sergio Pérez és Kimi Räikkönen is a gumifalnak ment vagy a kavicságyban ragadt autójával. A szuzukai pálya két edzés alatt öt versenyzőn fogott ki, ez is mutatja, milyen az, ha egy ringen a minimálisra van csökkentve a hibahatár. Ezt a jelenséget hiányolják sokan az ultramodern új pályákról, amelyeken a nagy vezetői hibát is meg lehet úszni, hiszen akkora egy-egy aszfaltozott bukótér, mint a nagy bevásárlóközpontok parkolói – csak éppen állatos táblák nélkül.
Folytatás szombat hajnali 4-kor a 3. szabadedzéssel, majd 7 órakor az időmérővel.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:33.852 | átlag: 222.746 km/ó | 35 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:34.020 | 0.168 mp h. | 35 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:34.114 | 0.262 | 36 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:34.202 | 0.350 | 17 |
5. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:34.411 | 0.559 | 30 |
6. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:34.442 | 0.590 | 36 |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:34.473 | 0.621 | 30 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:34.698 | 0.846 | 35 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:34.912 | 1.060 | 34 |
10. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:35.087 | 1.235 | 32 |
11. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:35.089 | 1.237 | 36 |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.109 | 1.257 | 34 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:35.182 | 1.330 | 34 |
14. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:35.275 | 1.423 | 35 |
15. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:35.341 | 1.489 | 25 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:35.709 | 1.857 | 8 |
17. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:36.136 | 2.284 | 41 |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:36.722 | 2.870 | 6 |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:37.630 | 3.778 | 31 |
20. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:37.905 | 4.053 | 36 |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:38.121 | 4.269 | 33 |
PERCRŐL PERCRE
8.30: leintették az edzést, amelyen Vettel megmutatta, valóban ő a favorit ezen a hétvégén.
Rádióüzenet Picnek: „A csapattársad a 8-as és a 9-es kanyarban gyorsabb nálad, és eggyel magasabb fokozatot is használ." Nem valami önbizalom-növelő szavak.
Alonso arra panaszkodott, hogy teljesen elkoptak a kemény keverékű abroncsai, be is ment a boxba közepesen keményekért.
8.24: Webber a 2-es kanyart kiszélesítette, nagy porfelhőt kavart, mielőtt újra négy kerékkel az aszfalton folytatta.
A spanyol tempója kifejezetten jó a kemény abroncsokon, de az időmérőn a közepesen keményet kell használni, amelyen a Red Bull, a Mercedes és a Lotus is gyorsabbnak tűnik a Ferrarinál. Így a spanyol megint a jó rajtjában és a jó stratégiában bízhat.
8.13: Alonso megcsúszott a Degnerben, de folytatta, míg Di Resta a sikánban pördült meg.
Picet meglepte a boxutcát elhagyó Hülkenberg, és a bukótérbe kormányozta a Caterhamet, amellyel ezután visszatért a boxba. A francia Bianchihoz hasonlóan tíz rajthelyes büntetést kap, mert összejött a három-három megrovásuk. Érdekesség, hogy Bianchi azért kapta az egyik figyelmeztetést, mert a sportfelügyelők a három rajthelyes büntetését az időmérő utolsó előtti helyezettjeként nem látták elég súlyosnak.
Räikkönen lemaradt a teli tankos hosszú menetek nagy részéről és a két gumi összehasonlításának lehetőségéről. A riválisai szorgosan végezték feladatukat.
7.54: Räikkönen a pálya következő foglya, a két Degner előtt, a 7-es kanyarban csúszott ki – itt is ki lehet. „Beragadtam a kavicságyba, az autó rendben van" – mondta a finn, aki a dél-koreai szabadedzésen is kicsúszott.
A Red Bull mellett a Lotus nyert sokat a lágyabb gumikon, a Mercedes és a McLaren viszont nem gyorsult fel eléggé rajtuk. Alonso tempója a megcsúszás miatt megfejthetetlen, Hülkenberg úgy érzi, a Sauber a remek dél-koreai hétvége után visszatért a földre.
7.50: a közepesen kemény gumis gyors körök után Vettel, Webber, Rosberg, Räikkönen, Grosjean, Hamilton, Ricciardo, Massa, Button, Alonso, Gutiérrez, Vergne, Hülkenberg, Di Resta, Sutil, Pérez, Bottas, Maldonado, Van der Garde, Chilton, Pic sorrend alakult ki.
Grosjean a Degnerben tett egy kisebb kitérőt a pályáról, de még ő is meg tudta fogni időben az autót. Chilton a 13-asban sodródott ki, szintén folytatta.
7.44: Grosjean felzárkózott csapattársa mögé a gyorsabb gumikon.
7.42: Räikkönen a Lotusszal a közepesen kemény gumikon bejött a két Mercedes közé, s közelebb van a 3. helyen álló Rosberghez, mint Hamiltonhoz. Ricciardo alig maradt el a 2008-as világbajnok mögött.
7.40: Alonso a közepesen kemény gumikon már nemigen tud érdemi munkát végezni, hiszen a megcsúszása során mind a négy nagy mértékben károsodott. Ennek ellenére folytatja velük a száguldást.
A lágyabb gumikon a két Red Bull megelőzte a két Mercedest, azaz ugyanazt a trendet fedezhetjük fel, mint általában a korábbi versenyeken: a stuttgartiak uralma csak az első edzésen tartott.
7.35: Vettel a következő körét is megnyomta, 1:33.852-vel az élre állt a lágyabb gumikon. Hamilton maradt a negyedik helyen.
Vettel a spanyol mögött haladt, így hiába ment legjobb első szektort, utána lassítania kellett.
PÉNTEK |
1. szabadedzés: A szokásos rutin: Hamilton nyitott az élen |
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
8.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
7.32: többen is gyors körökbe kezdtek a közepesen kemény gumikon, Webber 1:34.020-szal az élre állt, Rosberg 94 ezreddel maradt el tőle, míg Alonso a két Degner (8-as és 9-es kanyar) között megpördült, de szerencséjére nem csúszott a kavicságyba.
A finn a 16. legjobb időt érte el a fehér mintás abroncsokon, egyedül végzi el a munkát, amit ketten szoktak ilyenkor Maldonadóval.
7.27: Bottas a közepesen kemény gumikra váltott.
7.26: a McLarent elvitték, a sárga zászlókat beszedték. Vettel, Rosberg, Webber, Hamilton, Button, Alonso, Massa, Ricciardo, Pérez, Räikkönen volt a sorrend az első tíz helyen.
Pérez megmutatta, hogy a 13-as kanyarban is lehet nagyot bukni, a McLarennel jobb farral csapódott a gumifalnak. Lassan szállt ki az autójából, a pályabírók segítettek neki. „Elvesztettem a kocsi hátulját" – mondta a rádión, miután a külső íven ráfuthatott a műfűre.
7.16: a Williams eltakarítása után Webber feljött a 3. helyre a két Mercedes közé.
Ugyanebben a pillanatban a másik Williamsszel Bottas a 13-as kanyarban sodródott ki, de ott aszfaltozott bukótér van, így vissza tudott jönni a pályára.
7.12: Vettel 1:34.487-tel visszaállt az élre, miközben a második Degner, azaz a 9-es kanyar újabb áldozatot szedett: Maldonado ment a falnak a Williamsszel. Ez a jobbos az idény egyik legnehezebb kanyarja, és az új pályákra nem jellemző módon meg is fizet, aki elrontja.
A két Mercedes is gyors körbe kezdett, s Rosberg 1:34.690-nel átvette a vezetést. Hamilton bejött mögé a második helyre, az első három 56 ezreden belül volt egymáshoz képest.
7.08: Vettel viszont a pályán volt, és az élre is állt 1:34.746-tal.
7.07: csak Webber, Alonso és Button nem ment ki a pályára (no meg Bianchi, de ő nem is fog a fent leírtak miatt).
Maldonado 1:36.7-tel kezdett, Hülkenberg és Ricciardo máris jobbat ment, az ausztrál 1:35.920-szal állt az élre.
7.02: Maldonado ment ki elsőként a pályára, az ő autójáról az első edzésen levált a bal hátsó kerék. Többen követték a Williams venezuelai pilótáját.
Ebben a másfél órában a kemény gumik után a közepesen kemények is előkerülnek majd. Azt is érdemes lesz figyelni, hogy kivel fog ki a 9-es kanyar, amely az első edzésen Bianchi mellett Van der Gardénak is nagy gondot okozott, és mivel ez klasszikus pálya, és kavicságy van a külső íven, aki hibázik, nemigen tér vissza a pályára.
7.00: zöldre váltott a lámpa a boxutca végén, de a pilóták a garázsban maradtak.
Charles Pic autóját az első edzésen Heikki Kovalainen vezette, a francia most visszaül a Caterhambe.
6.55: az időjárás továbbra is pazar Szuzukában, egyetlen felhőt sem lehet látni, a levegő 29, az aszfalt 41 fokos.
DRS-ZÓNA
Japánban csupán egy DRS-zóna lesz a hétvégén, mégpedig a célegyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőponton (DRS detection a grafikán), a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a zónában.