A rossz rajtja után győzelmet ért Vettelnek a türelemjáték

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.10.13. 07:38
null
Sebastian Vettel zsinórban ötödször nyert (Fotó: Reuters)
Sebastian Vettel a rajtot ugyan elszúrta a Japán Nagydíjon, a harmadik helyen haladva türelmesen várt a hajráig, aztán lecsapott Romain Grosjeanra. Győzelméhez az is kellett, hogy csapattársa, Mark Webber kettő helyett három boxkiállásos taktikán versenyezzen, így az ausztrállal nem kellett külön csatát vívnia. Győzelme ellenére a negyedik vb-címet még nem tette biztossá, Fernando Alonso ugyanis a 4. helyen célba érve életben tartotta matematikai esélyét.

Sebastian Vettel nem szerezte meg a pole pozíciót, elrontotta a rajtot, mégis megnyerte a Japán Nagydíjat, amelyen aranyat ért magabiztossága. A futam elején türelmesen autózott Romain Grosjean és Mark Webber mögött, aztán a két boxkiállás után, a verseny utolsó etapjában a gázra lépett, és megelőzte a franciát. Miután Webber stratégiáját a csapat három kerékcserésre módosította, az ausztrál is mögé került, így megszerezte idei 9., zsinórban 5. győzelmét, és 90 pontosra növelte előnyét Fernando Alonsóval szemben a vb-pontversenyben.

Webber a pole-ból indulva az első kanyarban Grosjean mögé került, és ott is autózott. Ahhoz, hogy legyőzze a Lotus pilótáját, váltania kellett a stratégiában, így átállt három kiállásra, és a végén nem kellett tartalékolnia. Nyomhatta a friss gumikon, és megelőzte a franciát.

Grosjean szenzációs rajtja után a verseny végén a két szék között a pad alá esett, mert sem Webber, sem Vettel taktikáját nem követte, hanem a kettő közöttin ment, és egyik Red Bullt sem tudta maga mögött tartani.

Alonso a negyedik helyen ért célba, megelőzve Kimi Räikkönent. A két világbajnok a hajrában előzte meg Nico Hülkenberget, aki nem volt messze attól, hogy a Dél-koreai GP után ismét negyedik legyen. Hülkenberg csapattársa, Esteban Gutiérrez a 7. helyezésével megszerezte első F1-es pontjait, így a mezőnyből a kiscsapatok pilótáit leszámítva már csak Valtteri Bottas áll pont nélkül.

A Mercedestől Nico Rosberg 4 pontot szerzett, Lewis Hamilton viszont a rajtnál Vettellel koccanva defektet kapott, s bár visszajött a kerékcsere után, végül nem sokáig folytatta, kiesett. A Mercedes a konstruktőr-vb-n tíz ponttal visszaesett a Ferrari mögé.

Folytatás két hét múlva Indiában.

IDE KATTINTVA OLVASHATJA KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNKAT!

JAPÁN NAGYDÍJ (53 KÖR, 307.471 KM)
1.
Sebastian Vettel
német
Red Bull-Renault
1:26:49.301
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 7.129 mp h.
3. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 9.910 mp h.
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 45.605 mp h.
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 47.325 mp h.
6. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 51.615 mp h.
7. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:11.630 p h.
8. Nico Rosberg német Mercedes 1:12.023 p h.
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:20.821 p h.
10. Felipe Massa brazil Ferrari 1:29.263 p h.
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:38.572 p h.
12. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
13. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
14. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1 kör h.
15. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1 kör h.
16. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1 kör h.
17. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1 kör h.
18. Charles Pic francia Caterham-Renault 1 kör h.
19. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1 kör h.
FELADTÁK
megtett körök
Lewis Hamilton brit Mercedes 7
Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 0
Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 0
Leggyorsabb kör: Webber (44. kör) 1:34.587
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 9 12 14 297
2. Fernando Alonso 2 8 14 207
3. Kimi Räikkönen 1 8 13 177
4. Lewis Hamilton 1 5 13 161
5. Mark Webber 5 12 148
6. Nico Rosberg 2 2 12 126
7. Felipe Massa 1 12 90
8. Romain Grosjean 4 10 87
9. Jenson Button 12 60
10. Nico Hülkenberg 8 39
11. Paul di Resta 7 36
12. Adrian Sutil 6 26
13. Sergio Pérez 7 23
14. Daniel Ricciardo 5 18
15. Jean-Éric Vergne 3 13
16. Esteban Gutiérrez 1 6
17. Pastor Maldonado 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 445
2. Ferrari 297
3. Mercedes 287
4. Lotus-Renault 264
5. McLaren-Mercedes 83
6. Force India-Mercedes 62
7. Sauber-Ferrari 45
8. Toro Rosso-Ferrari 31
9. Williams-Renault 1

A FUTAM (53 KÖR, 307.471 KM)

A rajt előtt a levegő 24, az aszfalt 37 fokos, szép idő van. Ricciardót és Picet leszámítva mindenki a közepesen kemény gumikon rajtol. A Toro Rosso ausztrálja és a Caterham franciája a keményeket választotta.

Az első tízből csak Grosjean és Räikkönen használhat egy új készlet kemény gumit, a többieknek kettő-kettő maradt az időmérőről.

A rajtnál Webber kihasználta a pole pozícióját, szokásától eltérően kiválóan rajtolt, miközben Vettel beragadt. Á német mögül induló Grosjean azonban a jobb oldalon elhúzva a célegyenes végére megelőzte Webbert, így ő fordult elsőként. Utána Webber és Vettel következett. Az első kanyarban ütközött Van der Garde és Bianchi, mindketten kiestek.

Vettelt az első kanyarhoz érve Hamilton is megelőzte, de a két autó még a célegyenesben összeért, és Hamilton a jobb hátsó kerekének defektje miatt visszaesett a mezőny végére. Hamilton húzta rá az autóját Vettelére, mert nem akart nekimenni Webbernek. Az angol a kör végén a boxba is ment új kerekekért.

Az első kört Grosjean, Webber, Vettel, Rosberg, Massa, Alonso, Hülkenberg, Pérez, Gutiérrez, Button sorrendben zárta az első tíz.

Grosjean tartotta az első helyét, a 4. körben egy másodperces előnye volt, Vettel tartotta a tisztes távolságot Webber mögött. A Red Bull pilótái pénteken felhívták a figyelmet arra, hogy nem szabad közelről követni a másik autót, mert hamar tönkremennek a gumik, és hatalmas előnyben van, aki szabad levegőn autózhat.

A rajt után Vettel reménytelennek tűnő helyzetbe került
A rajt után Vettel reménytelennek tűnő helyzetbe került

Hamilton jelentette a rádión, hogy nagyon rossz az autója. A boxból azt mondták, megsérült a defekt miatt. Vettelnek lassítania kellett, hogy ne legyen túl közel Webberhez a gumik kímélése miatt. Megtehette, mert nagy volt az előnye Rosberggel szemben. Később Webbert is arra kérték, hogy inkább maradjon le Grosjeantól.

Räikkönen a hetedik kör elején a célegyenesben megelőzte Buttont, és visszajött a 10. helyre. Hamilton a kör végén visszament a boxba, és feladta a versenyt. „Bocs, srácok!” – mondta a rádión. „Nem a te hibád, Vettel légterelője szúrta ki a kerekedet” – jött a megnyugtató szándékú válasz.

Rosberg hibázott a 9. kör elején, lefutott az útról, a két Ferrari a sarkára ért.

A 10. kör végén Hülkenberg a boxba állt, korábban Button és Gutiérrez is kint volt. Kemény keverékű abroncsokat kaptak. A 11. körben Webber is érkezett, hátha Grosjean elé tud kerülni.

Massa kerékcseréje után Hülkenberg mögé jött vissza. Buttonnak nem sikerült a szintén szervizelő Räikkönen elé kerülnie.

Grosjean jött is a 12. kör végén, Vettel állt az élre. Rosberg és Pérez is szervizelt (a Mercedes büntetésre számíthat, mert az elinduló német majdnem nekiment Péreznek), Alonso Vettelhez hasonlóan kint maradt. A Lotus gyorsan dolgozott, Grosjean simán Webber előtt maradt.

A 13. körben Alonso jött ki a boxba, Vettel kint maradt. Pérez visszaesett Button mögé, de a friss gumikon gyorsan megelőzte. Vettel a 14. körben szervizelt, a 3. helyre jött vissza. Alonso a Rosberg, Hülkenberg, Massa négyes mögött folytatta.

Rosberg áthajtásos büntetést kapott, mert a csapata veszélyesen engedte el. Így Hülkenberg előtt csak Grosjean, Webber, Vettel és az első boxkiállását a kemény gumikon későbbre halaszó Ricciardo haladt. Az ausztrált hamar utolérte, és rá is felzárkóztak a Ferrarik.

A 20. kör elején aztán Alonso megelőzte Massát, Hülkenberg továbbra sem bírt Ricciardóval. Mögöttük volt már Gutiérrez, Räikkönen és Pérez is. Hülkenberg végül a 130R, azaz a 15-ös kanyar előtt megelőzte Ricciardót, aki mellett a célegyenesben Alonso is elhúzott.

29. JAPÁN NAGYDÍJ
PÉNTEK
1. szabadedzés: A szokásos rutin: Hamilton nyitott az élen
2. szabadedzés: Vettel máris lehűtötte a kedélyeket a Mercedesnél
A Red Bull és a Mercedes nagy csatára készül
Elhunyt María de Villota, a Marussia korábbi tesztpilótája
SZOMBAT
3. szabadedzés: Webberé a 3. edzés Szuzukában, Vettel műszaki hiba miatt csak 9.
Időmérő edzés: Webber megverte a KERS-telen Vettelt
Reakciók: Alonso: Mindig ugyanaz történik, senkivel sem tudjuk fölvenni a versenyt
VASÁRNAP
8.00: a verseny rajtja
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

Nagy csata alakult ki, Gutiérrez Massát támadta, de sikertelenül, aminek az lett a vége, hogy Räikkönen megelőzte a mexikóit. Ricciardo végül bement a boxba.

Közben elöl Grosjean simán tartotta Webbert és Vettelt, akik a gumik kímélése miatt nem mentek közel az előttük haladóhoz. Webber sorra kapta a motorra vonatkozó Multi-üzeneteket, amelyek egy részét nem értette, legalábbis visszakérdezett. Aztán megértette, mert a leggyorsabb kört futva felzárkózott Grosjeanra, aki az időmérőn használt gumikat használta, míg Webber vadonatújakon száguldott – azaz hiába volt kint korábban az ausztrál, neki volt kevesebb kör az abroncsaiban.

Hátrébb Alonso Hülkenberget, Räikkönen a csapattársáról leszakadó Massát támadta.

Webber a 25. kör végén a boxba állt. 28 kört kell megtennie a gumikon, vagy még egyszer jönnie kell a boxba. Vettel felgyorsult, s közelebb került Grosjeanhoz. Webber Hülkenberg előtt folytatta. Grosjean és a Lotus nem reagált, ragaszkodott a kétkiállásos taktikához. Vettelt arra utasították, hogy támadja a franciát.

Grosjean a 29. kör végén kapta meg az időmérőn megspórolt teljesen friss kemény gumikészletét. Hülkenberg is kiállt. Grosjean 8.3 másodperccel Webber mögött autózott. A 30. kör végén Alonso is kiált, Hülkenberg mögé tért vissza.

Vettel kint maradt, de lassabb volt Grosjeannál. Räikkönen a 31. körben kapta meg utolsó gumikészletét. Massa mögé, Ricciardo és Rosberg elé, a 7. helyre ért vissza a finn. Ricciardót áthajtásos büntetéssel sújtották, mert úgy előzte meg Di Restát, hogy elhagyta a pályát a 130R-ben.

Webber mindent beleadott, távolodott Grosjeantól, aki visszafogta magát, Vettel tempójában autózott (kicsit gyorsabb is volt a címvédőnél), hogy a német előtt legyen a vb-éllovas kiállása után, de ne koptassa el az abroncsait.

Massa letöltötte áthajtásos büntetését a boxutcai sebességhatár átlépéséért, Räikkönen így feljött a 6. helyre Vettel, Webber, Grosjean, Hülkenberg és Alonso mögé. A finn 1:35.5-ös körrel közeledett Alonsóhoz, aki két másodperccel lassabb volt nála. A 36. kör végére a finn megérkezett a Ferrari mögé.

Webbert nyugtatgatták, hogy még nincs vége, nyomja nyugodtan a gázt, nyerhet még a boxkiállása ellenére.

A 37. kör végén Vettel a boxba állt. Gyors, 2.4 másodperces kerékcseréje után messze a francia mögé tért vissza. Nyolc körrel frissebb gumikon haladt a német, de három másodperc előnye volt a franciának.

Vettel a leggyorsabb kört futva utolérte Grosjeant, a 40. körben már támadhatta. Nagyon felzárkózott a Lotsura, a célegyenesbe érve támadta is, és megelőzte. Feljött a második helyre Webber mögé, de az ausztrálnak még volt egy kerékcseréje.

Alonsónak ezúttal is egy Sauberrel kellett csatáznia
Alonsónak ezúttal is egy Sauberrel kellett csatáznia

Vettel megmutatta, hogy ha kell, előzni is tud a győzelemért, nem csak az élről képes futamot nyerni. Grosjean viszont aggódhatott Webber miatt, az ausztrál gyorsabb volt nála. A 42. kör végén jött a boxba, és utána a közepesen kemény gumikon üldözőbe vette a franciát. 4.2 másodperc volt a hátránya.

Rosberg és Pérez koccant a 9. helyért folyó csatában, a McLaren bal hátsó kereke defektes lett.

Vettel 10 körrel a vége előtt simán vezetett, Grosjeant Webber üldözte, 28 másodperccel mögöttük Hüllkenberget Alonso és Räikkönen követte szorosan. Aztán Gutiérrez, Massa, Rosberg és Ricciardo következett, Rosberg Massát támadta.

Alonso a 46. kör elején a célegyenesben megelőzte Hülkenberget. Egy körrel később ugyanott Webber Grosjeant támadta, sikertelenül. Rosberg viszont megelőzte Massát.

Webber a 49. körben sem járt még sikerrel, kezdtek kopni a közepesen kemény abroncsai. Räikkönen Hülkenberg mögé ragadt be.

Webber aztán az 52. kör elején a célegyenesben már megelőzte Grosjeant, aki hiába húzódott a pálya közepére, az ausztrál bátor manőverrel elhúzott mellette. Räikkönen Hülkenberget a sikánnál megelőzve az 5. helyre került.

A Red Bull kettős győzelmet aratott, Vettel zsinórban ötödször nyert, de mivel Alonso a 4. helyen végzett, a német még nem lett négyszeres világbajnok. A 7. helyen célba érő Gutiérrez megszerezte első F1-es vb-pontjait.

ELŐZMÉNYEK

A japán szurkolók a lelátón hatalmas zászlóval köszöntötték Vettelt, akit az előző futamokon kifütyültek az eredményhirdetéseken – Dél-Koreában talán csak azért nem volt így, mert ott alig volt néző…

Rádióüzenet Massa rajtrácsra vezető köréről: „Valami nem jó a kormánnyal, azt hiszem.” Nem indul jól a brazil futama.

Az is nagy kérdés, sikerült-e megjavítani Vettel KERS-ét úgy, hogy az ne szálljon el ugyanúgy a verseny alatt, ahogy az időmérőn. A Red Bull a 3. szabadedzésen az energia-visszanyerőt szerelte, rendbe is hozta az időmérőre, amelyen ismét elromlott.

Mark Webber idei első pole pozícióját szerezte meg, és az idén először versenyt is nyerhet. A Red Bull vezetői engedik a csatát a két pilóta között, az ausztrál visszavághat Sebastian Vettelnek, aki Malajziában a csapat utasítása ellenére előzte meg, és vette el tőle a győzelmet. Ha a német nyer, és a 8. helyről rajtoló Fernando Alonso nem végez az első nyolcban, máris négyszeres világbajnok.

A Japán Nagydíjra három versenyző kapott rajtbüntetést. Charles Pic és Jules Bianchi tíz-tíz rajthelyes visszasorolást hozott magával Dél-Koreából, míg Adrian Sutil váltócsere miatt öt rajthellyel került hátrébb. Az F1-es büntetésekre vonatkozó furcsa szabály miatt Sutil a másik két pilóta mögül rajtol, annak ellenére, hogy bőven előttük zárta az időmérőt, és kisebb büntetést is kapott – az F1-ben azonban a büntetések kiszabásának időrendje dönt, és ezúttal az járt a legrosszabbul, aki a legutolsó büntetést kapta.

Ám Pic nem úszta meg ennyivel, a Caterham pilótája a Dél-koreai Nagydíj után a szuzukai időmérőn is piros lámpa ellenére hagyta el a boxutcát, amiért már úgy büntették, ahogy eddig senkit sem: Emanuele Pirro és a többi sportfelügyelő a verseny előtt szabott ki rá boxutcai áthajtásos büntetést, amit az első öt körben le kell töltenie.

A RAJTSORREND
1. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
3. Lewis Hamilton brit Mercedes
4. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
5. Felipe Massa brazil Ferrari
6. Nico Rosberg német Mercedes
7. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari
8. Fernando Alonso spanyol Ferrari
9. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
10. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
11. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes
12. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
13. Valtteri Bottas finn Williams-Renault
14. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari
15. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
16. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
17. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
18. Max Chilton brit Marussia-Cosworth
19. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault
20. Charles Pic* francia Caterham-Renault
21. Jules Bianchi* francia Marussia-Cosworth
22.
Adrian Sutil**
német
Force India-Mercedes
*három megrovás miatt 10 rajthelyes büntetés
**váltócsere miatt öt rajthelyes büntetés

DRS-ZÓNA

Japánban csupán egy DRS-zóna lesz a hétvégén, mégpedig a célegyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőponton (DRS detection a grafikán), a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a zónában.

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik