Ricciardo a Hungaroring káoszának ura, Hamilton Rosberg előtt

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2014.07.27. 13:26
null
Daniel Ricciardo nyerte meg a Magyar Nagydíjat (Fotó: Hegedüs Gábor)
Daniel Ricciardo nyerte meg az őrült Magyar Nagydíjat, amely eső után vizes pályán kezdődött, és hatalmas izgalmak között ért véget. Az ausztrál, akárcsak Kanadában, az utolsó körökben állt az élre, ezúttal Fernando Alonsót és Lewis Hamiltont előzte meg a hajrában. A futamot a boxból kezdő, az első körben a falnak ütköző Hamilton így is le tudta győzni Nico Rosberget, részben annak köszönhetően, hogy a csapat utasítása ellenére nem engedte el maga mellett csapattársát.

 

A verseny előtt leszakadó eső után újabb klasszikus Magyar Nagydíjat rendeztek a Hungaroringen, amelyen ismét csak felborultak az erőviszonyok. Az autók erejét ezúttal felülírták a stratégiai döntések és a versenyzői megérzések.

Ennek köszönhetően győzött majdnem Fernando Alonso, és ennek köszönhetően járt sikerrel Daniel Ricciardo, akinek tovább folytatódik álomszerű idénye. Az ausztrál három kiállással ment végig, és ez a stratégia kifizetődött, a hajrában meg tudta előzni Lewis Hamiltont és Alonsót.

A spanyol a Mercedes-pilóta támadásait visszaverve újabb fantasztikus teljesítménnyel rukkolt ki, így joggal ünnepelhetett a dobogón a rengeteg Ferrari-szurkoló előtt. Az eredményhirdetést a célegyenesből figyelő rajongók körében messze ő volt a legnépszerűbb.

Pedig Hamilton is elégedett lehet, hiszen annak ellenére megelőzte Nico Rosberget, hogy csapattársa az élről indult, ő pedig a boxból rajtolt. Az angol 14-ről 11 pontosra csökkentette hátrányát, miközben nagy feszültséget teremtett a csapaton belül.

Rosberg utolsó boxkiállása előtt ugyanis többször felszólították, hogy engedje el a németet, de nem tette meg. Utólag látszik, ha engedelmeskedik, biztosan kikap Rosbergtől, így viszont előtte végzett. A Mercedesnél gondolhatják, hogy a csapat számára jobb lett volna, ha elengedi, hiszen Rosberg nyerhetett volna, de itt már rég nem a csapat konstruktőr-világbajnoki címe a tét...

A futam kaotikusan indult, mindenki intermediate gumikon kezdett. Marcus Ericsson azokon is kicsúszott a 3-as kanyarban, jöhetett a biztonsági autó. Hiába volt a pályán a safety car, a mezőny nagy része a lágy gumikra váltva csúszkált, Romain Grosjean is a falnak csapta autóját a biztonsági időszak alatt.

Jenson Button az intermediate gumikon egy ideig az élre állt, de nem jött újabb eső, és a stratégiai kockáztatás végül tizedik helyet eredményezett a számára.

Sergio Pérez előbb koccant Nico Hülkenberggel, majd a célegyenesbe fordulva a falnak csapódott, újabb biztonsági autós időszakot kiváltva. Ricciardo ekkor lépte meg a nyerő húzást, kiállt lágy gumikért.

Sebastian Vettel majdnem megismételte Pérez mutatványét, de szenzációs manőverrel elkerülte a falat, és tovább tudott menni. Végül csak hetedik lett, de a nap mentése az övé.

Folytatás a nyári szünet után a Belga Nagydíjjal.

IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNK!

A 29. MAGYAR NAGYDÍJ (70 KÖR, 306.630 KM) VÉGEREDMÉNYE
1.
Daniel Ricciardo
ausztrál
Red Bull-Renault
1:53:05.058
2. Fernando Alonso spanyol Ferrari 5.225 mp h.
3. Lewis Hamilton brit Mercedes 5.857 mp h.
4. Nico Rosberg német Mercedes 6.361 mp h.
5. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 29.841 mp h.
6. Kimi Räikkönen finn Ferrari 31.491 mp h.
7. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 40.964 mp h.
8. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 41.344 mp h.
9. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Renault 58.527 mp h.
10. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:07.280 p h.
11. Adrian Sutil német Sauber-Ferrari 1:08.169 p h.
12. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes 1:18.465 p h.
13. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Renault 1:24.024 p h.
14. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Renault 1 kör h.
15. Jules Bianchi francia Marussia-Ferrari 1 kör h.
16. Max Chilton brit Marussia-Ferrari 1 kör h.
FELADTÁK
megtett körök
Nico Hülkenberg
német
Force India-Mercedes
32
Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 29
Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 27
Romain Grosjean francia Lotus-Renault 19
Kobajasi Kamui japán Caterham-Renault 15
Marcus Ericsson svéd Caterham-Renault 12
Leggyorsabb kör: Rosberg (64. kör) 1:25.724
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Nico Rosberg 4 9 10 202
2. Lewis Hamilton 5 9 9 191
3. Daniel Ricciardo 2 5 9 131
4. Fernando Alonso 2 11 115
5. Valtteri Bottas 3 10 95
6. Sebastian Vettel 2 8 88
7. Nico Hülkenberg 10 69
8. Jenson Button 1 7 60
9. Felipe Massa 5 40
10. Kevin Magnussen 1 7 37
11. Sergio Pérez 1 6 29
12. Kimi Räikkönen 7 27
13. Jean-Éric Vergne 4 11
14. Romain Grosjean 2 8
15. Danyiil Kvjat 4 6
16. Jules Bianchi 1 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 393
2. Red Bull-Renault 219
3. Ferrari 142
4. Williams-Mercedes 135
5. Force India-Mercedes 98
6. McLaren-Mercedes 97
7. Toro Rosso-Renault 17
8. Lotus-Renault 8
9. Marussia-Ferrari 2

A FUTAM

Ricciardo nyerte meg a 29. Magyar Nagydíjat Alonso, Hamilton és Rosberg előtt.

Az utolsó körben Hamilton védekezés közben leterelte a pályáról Rosberget a 2. kanyarnál.

Hamilton támadja a spanyolt, de nem előzte meg, Rosberg utolérte őket. Másfél kör maradt.

68. kör, első kanyar, Ricciardo simán kifékezte Alonsót, és úton a második győzelme felé. Alonso gumijai elfogytak.

Ricciardo a 67. körben a kettes kanyarban már sikerrel járt, a kijáratnál a külső íven ment el Hamilton mellett. Alonso után eredt, Rosberg előtt Hamilton.

Ricciardo a 65. kör elején a 2-es kanyarban támadta Hamiltont, de lecsúszott az ívről. Rosberg 3.5 másodperccel gyorsabb körönként, csak 11.5 másodpercre van öt körrel a vége előtt.

Alonso hibázott a sikánban, átvágta a hetes kanyart, de az élen maradt. Hamiltonnak támadnia és védekeznie is kell, nem gumikímélő állapot.

Rosberg 22 másodperccel marad le az első háromtól, s bár ő a leggyorsabb a pályán, csak nyolc kör van hátra.

Tíz körrel a vége előtt Alonso, Hamilton, Ricciardo, Massa, Rosberg, Räikkönen, Vettel, Bottas, Vergne, Button a sorrend az első tíz helyen. Rosberg azonban hamar megelőzte Massát, és már a 4.

Elöl Hamilton és Ricciardo felzárkózik Alonsóra, a spanyol és az angol között az 59. kör végén 1.6, az angol és az ausztrál között 1.7 másodperc a különbség. Rosberg a Bottas, Massa, Räikkönen vonat végéről előreugrott Massa mögé, a Williams finnje kereket cserélt, a Ferrari finnjét megelőzte.

Rosberg az 56. kör végén bejött új gumikért, Hamilton 4.9 másodperccel halad Ricciardo előtt. Nehéz lesz védekeznie a leintésig a Red Bull ellen, Alonso 4 másodperccel vezet. Rosbergnek mondták, nyomja, ahogy csak tudja a végéig a lágy gumikon. Bottas, Massa és Räikkönen is előtte van. Lesz még tűzijáték.

Alonso a hajrát az élen kezdte Hamilton és Ricciardo előtt
Alonso a hajrát az élen kezdte Hamilton és Ricciardo előtt

A gumijaira panaszkodó Ricciardo az 54. kör végén a boxba állt, Alonso vette át a vezetést. 2.8 másodperccel vezetett Hamilton és Rosberg előtt. A Red Bull ausztrálja a hármas mögé jött vissza.

A képernyők előtt teljesedik ki a Mercedes belharcának újabb fejezete. Rosberg hiába reklamál, hiába utasítja a csapat Hamiltont, ő nem engedi el a németet.

Határozottan megkérték Hamiltont, engedje el Rosberget. A német nem érti, miért nem történik semmi, azt mondták neki, Hamilton megkapta az üzenetet. Közben Räikkönen a 6. helyen haladó Massát támadja.

Massa kiállt a boxba Alonso elől, a spanyol 16 másodpercre van Ricciardótól. Rosberg elkezdte nyomni a gázt Hamilton mögött. Az angolnak szóltak, hogy a német még egyszer ki fog állni, ne tartsa fel. Hamilton visszakérdezett, biztos-e a csapat benne, hogy az ő abroncsai végigbírják? Ő nem hisz benne. A mérnöke szerint, ha nem hajtja agyon őket, végigbírják. Hamilton azonban inkább hajtja.

Csendesebb időszak a versenyben, de Alonso közeledik a 2. helyen száguldó Massához. Hamilton 1.7 másodperccel előzi meg Rosberget a 44. körben.

Vettel a boxból visszatérő Räikkönent támadta, a finn kőkemény csatában visszaverte a négyszeres világbajnok akcióját, majd faképnél hagyta a németet.

A 40. kör végén Ricciardo 11.4 másodperccel vezetett Massa előtt, Räikkönen, Alonso, Hamilton, Rosberg, Bottas, Maldonado, Vettel, Vergne a sorrend a pontszerző helyeken.

Hamilton a 39. kör végén kapott új gumikat, 4.4 másodperces lassú kerékcseréje után Alonso és Rosberg közé jött vissza - már a boxkiállásokkal együtt is csapattársa előtt száguld.

Rosberg a 38. kör elején az egyes kanyarban agresszív manőverrel maga mögé utasította Bottast. Le is terelte a pályáról a Williamst. Alonso a kör végén szervizelt, Hamilton állt az élre.

Rosberg a 10. helyen Bottas mögé szorult, nem lesz könnyű megelőzni. Hamilton viszont nagyon gyorsan közeledik Alonsóhoz. Közben süt a nap, de ez csalóka, hiszen nem messze sötét felhők gyülekeznek az 5. kanyar oldalán, Mogyoród felől.

A 35. kör végén Alonso 5.4 másodperccel vezetett Hamilton előtt (egy körrel korábban 6.6 volt a különbség). Mögöttük Ricciardo, Massa, Räikkönen, Button, Sutil, Magnussen, Bottas és Rosberg következett.

Hamilton keményen támadta Vergne-t, és a 34. körben a 4-es kanyarban külső íven elment a francia mellett. Szenzációs előzés volt! Már a 2. helyen halad.

Rosberg a 32. körben a boxba hajtott lágy gumikért, miközben Vettel a célegyenesre fordulva ugyanazt csinálta majdnem, mint Pérez - ő azonban megpördült, és megúszta úgy, hogy alig ért a falhoz. Tovább is ment. Nagy dicséretet kapott a csapatától a rádión, megérdemelte.

Alonso otthagyta Vergne-t, akit hiába próbált megelőzni Rosberg, nem tudott. A Toro Rosso mögött Mercedes-Red Bull-vonat sorakozik. Zseniális a francia.

A 25. kör végén újraindult a verseny. A Williams két pilótája közepesen kemény gumikon folytatja. Vettel és Hamilton hasonló cipőben jár: előbbi Mercedest üldöz és Mercedes ellen védekezik, utóbbi Red Bullt üldöz és Red Bull ellen védekezik. Ricciardo friss gumikon száguld.

Alonso, Vergne, Rosberg, Vettel, Hamilton, Ricciardo, Massa, Gutiérrez, Räikkönen, Sutil a sorrend.

Pérez kiszélesítette a kanyar bejáratát, a fűre hajtva megcsúszott, és már nem tudta elkerülni a balesetet.

Ricciardo, Massa és Bottas a boxba hajtott, a többiek kint maradtak a pályán.

A biztonsági autó főszerepet kapott a Hungaroringen (Fotó: Hegedüs Gábor)
A biztonsági autó főszerepet kapott a Hungaroringen (Fotó: Hegedüs Gábor)

Pérez a 22. körben a célegyenesben megcsúszott, és a boxutca falának csapta a Force Indiát. Kiszállt a kocsiból, újra jön a biztonsági autó.

Ha Vettel lemarad Rosbergtől, nem lesz a DRS-zónában, ez esélyt adhat Hamiltonnak az előzésre.

Ricciardo és Vergne 1:30 percen belüli köröket fut, erre más nem képes most. Alonso beragadt Massa mögé, távolodnak az élen haladó Red Bulltól, a 21. körben hat másodperc a hátrány.

Hamiltonnak ismét szóltak, hogy vigyázzon a bal első fékjére, mert kezd túlmelegedni.

A 17. körben Ricciardo, Massa, Alonso, Vergne, Rosberg, Vettel, Hamilton, Pérez, Bottas, Gutiérrez a sorrend. Az ausztrál négy másodperccel vezet.

Vettel keményen támadja Rosberget, aki még tartja magát. Hülkenberg a célegyenesre fordító kanyarban leállt, miután koccant csapattársával, Pérezzel. Button és Magnussen megkapta a slick gumikat,

Rosberget Vergne és Alonso is megelőzte, Vettel és Hamilton vette üldözőbe. Tényleg nem kockáztat a német. A 14. körre szinte teljesen eltűnt a pole által szerzett előnye.

A 12. kör végén újraindult a verseny. Button az intermediate gumikon az első kanyarban megelőzte Ricciardót. Mondták neki, hogy nyomja, mert nem biztos, hogy esni fog mostanában. Magnussen elment Rosberg mellett.

A Caterham szerint még fél óráig nem lesz eső.

Ricciardo, Button, Massa, Rosberg, Magnussen, Vergne, Vettel, Alonso, Hülkenberg, Pérez, Bottas, Gutiérrez, Hamilton, Räikkönen, Bianchi, Sutil, Kvjat, Maldonado, Kobajasi, Chilton a sorrend. A 12. körben járunk.

Grosjean a biztonsági időszak alatt összetörte az autóját, szinte ugyanott, ahol Ericsson. Ez is a McLaren kezére játszhat.

Button és Magnussen az, aki az intermedite gumikat választotta. Ha újra esni kezd, nyerő húzás lehet.

Mindenki a boxban, lágy slickeket kaptak, ami még korainak tűnik. Attól függ, meddig tart a biztonsági időszak. Ericssonnak nem esett baja, az autóját elvitték, de még a gumifalat javítják.

Ericsson a 3-as kanyarból kijövet csúnyán a falnak csapta Caterhamjét, a pályára hajtott a biztonsági autó.

Rosberg kilenc másodperccel vezet. Bottas a 2. helyen láthatóan feltartja Vettelt, aki a Red Bull alacsony végsebessége miatt nem tud előzni. Ricciardo Button mögé szorult be. Hamilton a 8. kör elején a célegyenesben megelőzte Räikkönent.

Hamilton újra lesodródott az útról. Nagyon igyekszik, egy-két hiba itt-ott becsúszik, de a 6. kör végén már a 13. Räikkönent üldözi.

Vergne-nyel közölték, óvja a gumikat, mert további eső érkezik hamarosan. Negyedórán belülre várják, addigra felszáradhat a pálya. Hamilton már a 16.

Hamilton fékhibája a jelek szerint a múlté, Magnussent, Kvjatot és Ericssont már megelőzte a 3. körre. Elöl Rosberg majdnem hat másodpercesre növelte előnyét.

Räikkönen a 2. kör végén a 13. helyen halad, Sutilt üldözi.

Az 1. kör végén Rosberg, Bottas, Vettel, Alonso, Button, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Vergne, Pérez az első tíz sorrendje. Alonso az első kanyarban kisodródott, de megtartotta 4. helyét. Hamilton fékhibára panaszkodik, de egyelőre megy tovább.

A rajtnál Rosberg megtartotta első helyét, Bottas feljött mögé, majd Vettel és Alonso következett. A mezőny után induló Hamilton a 2-es kanyarban kicsúszott, de továbbment.

Mindenki intermediate gumikon rajtol.

Kvjat motorja nem indult el a felvezető körben. Mindenki más simán elment. A pálya felső szakaszát is eláztatta azóta az eső.

A rajt előtt hatalmas zivatar áztatta el a pálya egyik részét – de csak az egyiket (Fotó: Hegedüs Gábor)
A rajt előtt hatalmas zivatar áztatta el a pálya egyik részét – de csak az egyiket (Fotó: Hegedüs Gábor)

ELŐZMÉNYEK

13.56 Maldonado egyébként öt rajthelyes büntetést kapott váltócsere miatt, de nem szomorkodik nagyon, hiszen így is, úgy is a 20. helyről indul.

13.53 A levegő 21 fokos, felfrissült az esőtől, de a páratartalom még mindig 82 százalékos. Totális szélcsend van, fél három körülre várnak újabb esőt.

13.51 Button szerint rengeteg víz áll a pályán, nagyon fog csúszni az első kanyarokban. Räikkönen a 12-es kanyarban kisodródott a rajtrácsra menet, de nem sérült meg az autója.

13.48 A 3-as kanyarban látványos vízátfolyás látható, ott nagyon kell vigyázni a rajt után.

13.45 Mindenki a rajtrácson, kivéve Hamiltont és Magnussent, aki a boxból rajtol.

13.41 A pálya nagy részén az intermediate nem megoldás, túl sok a víz. Máshol viszont „túl kevés". Ennél jobb fejtörő nem nagyon van az F1-ben!

13.39 Ha nem esik újabb adag eső, a rajtnál nehéz döntés előtt állnak a csapatok, milyen gumikon rajtoljanak el. Akárcsak 2006-ban.

29. MAGYAR NAGYDÍJ
A helyszín: Hungaroring
A pálya hossza: 4381 méter
Kanyarok száma: 14 (6 bal és 8 jobb)
A verseny hossza: 70 kör (306.630 km)
Gumitípusok: közepesen kemény, lágy
DRS-zónák: 2, a célegyenesben és a 2-es kanyar előtt, egy mérési ponttal (lásd lent a pályarajzon)
FIA-sportfelügyelő testület: Paul Guthjar (a svájci autosport-szövetség elnöke), José Abed (az FIA mexikói alelnöke), Emanuele Pirro (olasz korábbi F1-es versenyző, ötszörös Le Mans-győztes)
Körrekord: 1:18.436 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
Tavalyi pole pozíció: 1:19.388 (Lewis Hamilton, Mercedes)
Tavalyi leggyorsabb kör: 1:24.069 (Mark Webber, Red Bull)
Tavalyi dobogó: 1. Lewis Hamilton (Mercedes), 2. Kimi Räikkönen (Lotus), 3. Sebastian Vettel (Red Bull)
Győzelmek a pole-ból: 13
Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Jenson Button (2006) 14.
Győztesek a jelenlegi mezőnyből: Hamilton 4, Button 2, Alonso, Räikkönen

13.35 Maldonado és Pérez a próbakörében is le tudott sodródni az útról. A pálya elején és végén embertelenek a körülmények. Mondhatni, trükkös.

13.34 A pálya felső szakasza a 4-es és a 11-es kanyar között száraz, a többi részen csurom vizes.

13.30 Kinyitott a boxutca, a pilóták mehetnek a rajtrácsra, sőt, negyedórán keresztül akár többször visszamehetnek a boxba, hogy ellenőrizzék beállításaikat.

13.27 El is állt az eső, Budapest felől érkezett, és onnan tisztul is az ég. A szél is csendesedett, a páratartalom 86 százalékos, nem fog felszáradni a rajtig.

13.25 Eddig két Magyar Nagydíjon esett az eső, 2006-ban és 2011-ben is Jenson Button nyert.

13.24 Räikkönen a Ferrari taktikai hibája miatt csak a 16. rajtkockából indul, de az esőben bármi lehet.

13.23 A versenyzőket a pilótaparádé keretében szokás szerint egy kamion platóján vitték körbe a pályán, közben integethettek a szurkolóknak – akik elsősorban az álló helyeken foglaltak helyet, a tribünök nagy része bántóan üres egyelőre –, s rövid interjút adtak. A legnagyobb ováció Kimi Räikkönen megszólalását kísérte, nem kérdés, hogy a 2007-es világbajnok finn a legnépszerűbb pilóta Magyarországon.

13.22 A hirtelen eleredő esőt villámlás, mennydörgés és heves szél kíséri. A radarfelvételek szerint az eső hamar elvonul, de a futam során várható utánpótlás is.

A szurkolók felkészültek a futamra (Fotó: Hegedüs Gábor)
A szurkolók felkészültek a futamra (Fotó: Hegedüs Gábor)

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik