Lewis Hamilton az Ausztrál Nagydíj után Malajziában is megnyerte az esős időmérő edzést, így újra az első rajtkockából indulhat. A tréninget a délutáni zivatar miatt ötvenperces késéssel kezdték meg, s végig esett az eső kisebb-nagyobb mértékben, így nehéz volt eldönteni, hogy az esőgumikat vagy az intermediate abroncsokat használják a pilóták.
A Mercedes végig fölényben volt, egyedül Sebastian Vettel vette fel a versenyt velük. A Melbourne-ben szintén kieső világbajnoki címvédő Daniel Ricciardo ausztráliai mutatványát megismételve megelőzte Nico Rosberget, és az első rajtsorba juttatta a Red Bullt. Ezúttal Rosberg taktikázott úgy, hogy az utolsó kört fussa, és Fernando Alonsót sikerült is megelőznie, de a harmadik helynél nem jutott előrébb. Két hete nyert innen, úgyhogy nem panaszkodhat.
Alonsónak eseménydús edzése volt, a második szakaszban koccant Danyiil Kvjattal, eltört az elsőkerék-felfüggesztése, de a csapat villámgyorsan megszerelte, és a spanyol a második rajtsorba került. Ám a sportfelügyelők vizsgálják a koccanást, előfordulhat, hogy valamelyikük büntetést kap.
A harmadik sor Daniel Ricciardóé és Kimi Räikkönené, az Alonsót a száraz szabadedzéseken legyőző finn az esőben alulmaradt csapattársával szemben.
De legalább a Ferrari hozza a formáját esőben is, szemben a Williamsszel, amely hiába gyors száraz pályán, az esőben Melbourne után Sepangban is pórul járt. Ráadásul Valtteri Bottast vizsgálják, mert a második szakaszban feltartotta Ricciardót.
A McLaren ismét hasznot húzott az esőből, mert bár nem olyan jó a rajthelye, mint az Albert Parkban (Kevin Magnussen ott 4. lett az időmérőn), a rengeteg hétvégi problémája után elégedett lehet a 8. és a 10. rajtkockával.
Az edzés első szakasza Marcus Ericsson megcsúszása miatt fél perccel korábban véget ért, a svéd csúnyán összetörte autóját, és az utolsó helyről rajtol a magyar idő szerint 10 órakor kezdődő futamon.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:59.431 | átlag: 167.005 km/ó |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:59.486 | 0.055 mp h. |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 2:00.050 | 0.619 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 2:00.175 | 0.744 |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 2:00.541 | 1.110 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 2:01.218 | 1.787 |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 2:01.712 | 2.281 |
8. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 2:02.213 | 2.782 |
9. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 2:03.078 | 3.647 |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2:04.053 | 4.622 |
11. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 2:02.351 | |
12. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 2:02.369 | |
13. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 2:02.460 | |
14. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 2:02.511 | |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 2:02.756 | |
16. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 2:02.885 | |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 2:02.074 | |
18. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 2:02.131 | |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 2:02.702 | |
20. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 2:03.595 | |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 2:04.388 | |
22. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 2:04.407 |
AZ IDŐMÉRŐ TUDÓSÍTÁSA
3. SZAKASZ
11.02 Rosberg tudott javítani, Alonsót megelőzve feljött a harmadik helyre. Hamiltoné a pole, ezúttal Vettel Red Bullja indul mellőle.
11.00 Mindenki próbálta a lehető legkésőbb megkezdeni utolsó mért körét, de Vettel eltaktikázta, már túl későn ment át a célvonalon.
10.58 Nagy hajrá kezdődik, Hamilton, Vettel, Alonso, Rosberg, Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg, Magnussen, Vergne, Button a sorrend.
10.57 A Mercedesnél szóba került, hogy az intermediate-re váltsanak, de Hamilton azt mondta, most vizesebb a pálya.
10.54 Button az intermediate gumikon a 10. helyet szerezte meg, még nem elég jók az intermediate gumik. A riválisok új esőgumikért érkeztek a boxba, egy kör után ugyanis váltani kellett, lassultak az abroncsok.
10.52 Hamilton 1:59.431-gyel kezdett, mögötte Vettel, Alonso, Rosberg, Ricciardo, Räikkönen sorrend alakult ki.
10.49 Magnussen és Button intermediate gumikon, de a dán megy vissza a boxba vizes pályás abroncsokért. Az angol új intereket kapott.
10.47 Elindult a záró szakasz. Nem esik az eső, száradó pályán dőlhet el a pole pozíció sorsa.
2. SZAKASZ
Ricciardo és a Red Bull feljelentette Bottast, mert a célegyenes elején a finn feltartotta az ausztrált.
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Rosberg | 1:57.183 | 1. | Hamilton | 1:59.041 |
2. | Hamilton | 1:57.202 | 2. | Vettel | 1:59.399 |
3. | Vettel | 1:57.654 | 3. | Rosberg | 1:59.445 |
4. | Hülkenberg | 1:58.883 | 4. | Ricciardo | 2:00.147 |
5. | Alonso | 1:58.889 | 5. | Hülkenberg | 2:00.839 |
6. | Ricciardo | 1:58.913 | 6. | Alonso | 2:01.356 |
7. | Räikkönen | 1:59.257 | 7. | Räikkönen | 2:01.532 |
8. | Bottas | 1:59.709 | 8. | Button | 2:01.810 |
9. | Massa | 2:00.047 | 9. | Magnussen | 2:02.094 |
10. | Pérez | 2:00.076 | 10. | Vergne | 2:02.096 |
11. | Grosjean | 2:00.202 | 11. | Kvjat | 2:02.351 |
12. | Magnussen | 2:00.358 | 12. | Gutiérrez | 2:02.369 |
13. | Button | 2:00.889 | 13. | Massa | 2:02.460 |
14. | Gutiérrez | 2:01.134 | 14. | Pérez | 2:02.511 |
15. | Kvjat | 2:01.175 | 15. | Bottas | 2:02.756 |
16. | Vergne | 2:01.689 | 16. | Grosjean | 2:02.885 |
17. | Maldonado | 2:02.074 | |||
18. | Sutil | 2:02.131 | |||
19. | Bianchi | 2:02.702 | |||
20. | Kobajasi | 2:03.595 | |||
21. | Chilton | 2:04.388 | |||
22. | Ericsson | 2:04.407 |
Grosjean kicsúszott az utolsó mért körében, a francia Rosbergre panaszkodott, hogy feltartotta. A Williams ismét szenvedett az esőben, akárcsak Ausztráliában, a középmezőnybe szorult.
10.40 Guitiérrez és Kvjat is továbbjutó helyre került pár másodpercre, de végül Vergne lett a tizedik. Kvjat, Gutiérrez, Massa, Pérez, Bottas és Grosjean esett ki.
10.39 Vége a szakasznak, de többen mért körben vannak.
10.38 Button kitaszította Grosjeant az első tízből.
10.37 Hamilton 1:59.041-et ment, Rosberg 4 tizeddel elmaradva a 2.
10.35 Magnussen a boxba igyekezve a kavicságyba csúszott. Végül kikecmergett onnan, és eljutott a garázsáig. A 8. helyen áll.
10.34 Vettel feljött a 2. helyre, Hamilton 1:59.241-re javított. Bottas bejött a boxba esőgumikért.
10.33 Az első mért körök után Gutiérrez, Massa, Button, Vergne, Kvjat és Bottas áll kieső helyen.
10.32 Alonso a 6. helyre jött be, 1.3 másodperccel Räikkönen elé.
10.31 Hamilton 1:59.419-cel vezet, Rosberg egy másodperccel elmaradt tőle. Ricciardo bejött a két Mercedes közé, a többiek mögéjük.
10.29 Alonso máris a pályán – gyorsak voltak a Ferrarinál. Az ütközést az edzés után vizsgálni fogják.
10.27 A többség megint vizes pályára való gumikon halad. Kvjat is kint van, Alonso autóját szerelik, versenyt futnak az idővel – reménytelennek tűnik a helyzet. Bottas intermediate gumikon megy, nem változtatott a tervén.
10.26 Újraindul az edzés, 12.46 perc van hátra.
10.25 A 9-es kanyarban Alonso szélesen fordult be, az orosz a belső íven próbált elkanyarodni, a spanyol nem látta, és a belső ívre húzva a Ferrarit összekoccantak.
10.23 A megszakítást a pályára szóródó alkatrészek miatt rendelték el. Alonso Ferrarijának első kerékfelfüggesztése eltörött, Kvjat Toro Rossóján elég lehet egy orrkúpcsere. Senkinek sincs mért köre.
10.21 Alonso és Kvjat koccant, piros zászló.
10.20 Bottas és Alonso is intereken van, sokkal több a víz, mint az első szakaszban, Räikkönen panaszkodik rájuk.
10.18 A pilóták Hamiltonnal az élen a kék oldalú gumikat is használják, Räikkönen bátrabb, ő a zöldeken megy.
10.16 Kevésbé intenzív az eső, mint az időmérő előtt, de folyamatosan esik. Szükség lehet vizes pályára való gumikra, az intermediate már nem elég.
1. SZAKASZ
10.09 Kiszállt az autójából a svéd, aki utolsóként zárta az első szakaszt. Maldonado, Sutil, Bianchi, Kobajasi és Chilton is kiesett. Sutil különösen bánhatja, a friss gumikon bízott a továbbjutásban.
10.08 Ericsson a négyes kanyar előtt kicsúszott, a falnak ütközött a Caterhammel. Piros zászló, vége az első szakasznak.
Ericsson balesete
PÉNTEK |
1. szabadedzés: Hamilton az élen Malajziában, a Lotus tovább szenved |
2. szabadedzés: Rosberg az első, de nagyon szoros az élmezőny |
A gumik miatt aggódnak a Mercedesnél |
SZOMBAT |
3. szabadedzés: A két Mercedes állva hagyta a mezőnyt |
VASÁRNAP |
10.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők, az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Vettel: Sz.r az új hang; Button: El lehet menni, ha nem tetszik |
Bottas: Még sohasem élveztem ennyire autóversenyt |
10.07 A két Red Bull is visszatért, biztosak a továbbjutásban.
10.05 A két Mercedes visszatért a boxba.
10.04 Vettel felzárkózott a két Mercedes mögé a harmadik helyre. Gutiérrez a 9-es kanyarban lefutott az útról, de továbbment.
10.03 Hülkenberg feljött a 3. helyre, a Maldonado, Sutil, Boianchi, Kobajasi, Chilton és Ericsson kieső helyen. Grosjean a 9. a Lotusszal.
10.01 Vettel visszatért a pályára, hét perc maradt hátra, a világbajnok a 10. helyen áll. Az utolsó szektorban esik az eső, ott kevesen tudnak javítani legjobbjukon.
10.00 Alonso a 4. helyen, Magnussen első mért körével a 14.
9.58 Újra eleredt az eső, de sokan javítanak az eredményükön.
9.57 Gyorsulnak a többiek is, Ricciardo a 3., Hülkenberg a 4. De még messze, csaknem két másodpercre a Mercedesektől.
9.56 Hamilton kicsit javított, Rosberg is csak hat ezreddel gyorsult. Vettelnek szóltak, hogy gond van az autójával, menjen a boxba. A 9. helyen áll.
9.55 A McLarennél rájöttek, hogy rosszul választottak. Rosberg 1:57.189-cel az élen. A többiek 2:00-n kívül.
9.54 Már mindenki a pályán van, Ericsson is elindult. Hamiltoné az első mért kör, 1:57.309.
9.52 Az első körök nagyon fontosak lesznek, hiszen bármikor jöhet újabb eső. A két McLaren vizes pályára való gumikon halad.
9.51 Ericsson Caterhamje lefulladt a boxutcában, a többieknek ki kellett kerülniük.
9.50 A többiek is a zöld oldalú gumikat választották. Addig vártak, míg a többség átugrotta az esőgumis állapotot.
9.48 A két Mercedes intermediate gumikon gurult ki a boxutca végére.
ELŐZMÉNYEK
9.46 9.50-kor tényleg elindul az időmérő.
9.43 A biztonsági autó a pályán, amelynek sokkal jobb az állapota.
9.41 Elállt az eső.
9.40 A német Sport Bild Kimi Räikkönent idézi: „Amikor 2007-ben a Ferrarihoz szerződtem, azt mondtam, ez lesz az utolsó csapatom. Most újra itt vagyok, tehát nem hazudtam. Innen már nem szerződöm el, és nem is tart örökké a pályafutásom.”
9.38 Már csak öt perccel halasztják az időmérő kezdetét: 9.50.
9.36 Újra a pályán a biztonsági autó, néhol nagyon jó a pálya, máshol továbbra is áll a víz. Az FIA ígért közleménye késik. Újabb sűrű felhők tartanak a pálya felé.
9.31 Enyhült az eső, itt-ott kék foltok is látszanak az égen.
9.29 Érdekes, hogy azért rakták helyi idő szerint 16 órára az időmérőt és a versenyt, hogy az európai tévénézők jobban szórakozzanak, ne kelljen korán kelniük – ám késő délután sokkal nagyobb esély van az esőre, nem először üt vissza ez az átszervezés.
9.25 Még a safety car is csúnyán megcsúszott a vizes úton, ebből a képből igazán érthető, miért nem engedik ki az F1-es autókat.
9.22 A rajtot 9.45-re halasztották – közölte az FIA, miközben a biztonsági autó köröz a pályán. Újabb infó 9.35-kor.
9.20 Eddig öt F1-es futamon kellett megfelezni a pontokat, a legutóbbi eset 2009-ben itt, Malajziában történt, hasonlóan nagy zuhé miatt.
9.19 Itt-ott felbőg egy-egy motor a garázsokban, de egy ideig még senki sem fog kimenni a pályára.
9.15 Ez az eső nem ritkán órákon át tart ezen a környéken, az Egyenlítőhöz közel ez nem ritka jelenség.
9.08 Az FIA közben jelezte, hogy az idén új rendszerrel ellenőrzik, hogy lassítanak-e a pilóták a sárga zászlós figyelmeztetésnél. A pályákat 20 apró szektorra bontják, és azon belül ellenőrzik, hogy lassabban hajtanak-e a pilóták. A három nagy szektor részidői ugyanis sok vitát szültek. A szimpla sárga zászlónál a legjobb részidőnél legalább 2, a dupla sárgánál legalább 5 tizeddel kell lassabban menni az addigi egyéni legjobbnál a részszektorban.
9.06 Újabb negyedórát csúszik a rajt, amelyre 9.30-kor kerül sor.
9.04 A Ferrarinál Míchel Salgado, a Real Madrid korábbi játékosa vendégeskedik. Az ő arcán nem látszik feszültség.
9.00 Most kellene kezdődnie az időmérőnek, de még mindig szakad az eső. A pilóták feszülten várakoznak, nem lesz könnyű vezetni az autókat a vizes pályán, sokkal trükkösebbek itt a kanyarok, mint Melbourne-ben.
8.57 Ausztráliában is esős időmérőt tartottak, az idén ez lesz a trend – persze Bahreinben csoda kellene, hogy a jövő héten is így legyen.
8.52 Az időmérő kezdete 15 percet csúszik.
8.45 „Ha ez így szakad tovább, biztosan nem kezdődik el időben az időmérő” – mondta Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója a BBC-nek.
8.44 A versenyre kilátogató Ruud Gullit bőrig ázott, az 1988-ban labdarúgó Európa-bajnokságot nyerő hollandot is váratlanul érte az eső.
8.41 Az esőnek nagyon örül Vettel, aki pénteken elmondta, vizes pályán esélye lehet az első rajtkocka megszerzésére.
8.40 Ha el is áll az eső az edzés előtt, biztosan vizes pályán kezdődik meg az első, 18 perces szakasz.
8.36 Továbbra is szakad az eső, ha ez az időmérő alatt eredt volna el, most bizonyára piros zászlós szünet lenne.
8.35 A Mercedes közben elárulta, mi okozta Hamilton kiesését az idénynyitón. A vizsgálatok kiderítették, hogy a gyújtógyertya gumiborítása szakadt el, ezért nem működött az egyik henger. Így érthető, hogy Malajziában könnyedén száguldhatott az angol, mert könnyen javítható volt a hiba.
8.29 A McLaren pilótái a harmadik szabadedzésen összesen kilenc kört tettek meg, a motor szenzorai nem működtek megfelelően, így Jenson Button 2:05-ös kört ment, míg Kevin Magnussen mért kör nélkül zárta a tréninget. A csapat attól tartott, hogy ki kell hagynia az időmérőt, de megoldódtak a problémák, így Magnussen és Button is menetre kész.
8.25 Helyi idő szerint délután negyed négykor, háromnegyed órával az időmérő kezdete előtt, nagy szemekben elkezdett esni az eső Sepangban, ahol ritkán kis eső az eső. Azaz a csapatok készülhetnek a vizes pályás időmérőre, és csak abban bízhatnak, hogy nem kell megszakítani a tréninget a zivatar ereje miatt.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 1 | 1 | 1 | 25 |
2. | Kevin Magnussen | – | 1 | 1 | 18 |
3. | Jenson Button | – | 1 | 1 | 15 |
4. | Fernando Alonso | – | – | 1 | 12 |
5. | Valtteri Bottas | – | – | 1 | 10 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 8 |
7. | Kimi Räikkönen | – | – | 1 | 6 |
8. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
9. | Danyiil Kvjat | – | – | 1 | 2 |
10. | Sergio Pérez | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 33 |
2. | Mercedes | 25 |
3. | Ferrari | 18 |
4. | Williams-Mercedes | 10 |
5. | Force India-Mercedes | 9 |
6. | Toro Rosso-Renault | 6 |