A KÍNAI NAGYDÍJ NYERTESEI
Amit Ausztráliában elvett a sors a Max Verstappen mögé szoruló Lewis Hamiltontól, azt visszaadta neki Sanghajban, amikor Sebastian Vettel korai bokszkiállása után a biztonsági autós időszakban cserélt kereket. Nemcsak ő jött vissza Vettel elé, hanem mögötte Kimi Räikkönen és a két Red Bull-pilóta is.
1. | Lewis Hamilton | 1:35.378 | átlag: 205.745 km/ó | 44. kör |
2. | Sebastian Vettel | 1:35.423 | 0.045 mp h. | 40. |
3. | Valtteri Bottas | 1:35.849 | 0.471 | 41. |
4. | Kimi Räikkönen | 1:36.003 | 0.625 | 42. |
5. | Felipe Massa | 1:36.511 | 1.133 | 50. |
6. | Sergio Pérez | 1:36.531 | 1.153 | 55. |
7. | Max Verstappen | 1:36.722 | 1.344 | 31. |
8. | Daniel Ricciardo | 1:36.791 | 1.413 | 36. |
9. | Esteban Ocon | 1:37.036 | 1.658 | 55. |
10. | Carlos Sainz Jr. | 1:37.398 | 2.020 | 30. |
11. | Kevin Magnussen | 1:37.528 | 2.150 | 35. |
12. | Romain Grosjean | 1:37.551 | 2.173 | 50. |
13. | Nico Hülkenberg | 1:38.015 | 2.637 | 36. |
14. | Jolyon Palmer | 1:38.181 | 2.803 | 47. |
15. | Fernando Alonso | 1:39.496 | 4.118 | 31. |
16. | Marcus Ericsson | 1:39.732 | 4.354 | 50. |
17. | Danyiil Kvjat | 1:40.090 | 4.712 | 18. |
18. | Stoffel Vandoorne | 1:41.460 | 6.082 | 15. |
Ez elég időt adott az angolnak ahhoz, hogy kényelmes előnyt szerezzen, és a leintésig ne kelljen aggódnia a győzelme miatt. Ugyanakkor Vettellel a köridők terén külön csatát vívott, ami meglehetősen egyenlőnek tűnt.
Hamilton leggyorsabb köre 45 ezreddel jobb volt Vettelénél, de a leggyorsabb tíz kör átlaga Vettel esetében volt jobb 8 századdal.
„Azt hiszem, ez a szezon az egyik legszorosabb lesz, ha nem a legszorosabb, amiben valaha részt vettem. Csodás, hogy a Mercedes és a Ferrari azonos szinten van, nagy csaták várnak ránk, nemcsak Sebastiannal, hanem a többi sráccal is az élbolyban" – mondta Hamilton.
Sebastian Vettel korai kerékcseréje mindaddig jó ötletnek tűnt, amíg a Ferrari tartalék pilótája, a Saubernél Pascal Wehrleint helyettesítő Antonio Giovinazzi a falnak nem csapódott a Sauber-Ferrarival. Ám ekkor a pályára hajtott a biztonsági autó, Vettel előtt többen is idő szempontjából ingyenes kerékcseréhez jutottak, így a németnek át kellett verekednie magát Räikkönenen és a két Red Bullon, hogy Hamilton mögé kerüljön.
Nem volt könnyű, de a csapattárs és Daniel Ricciardo ellen bemutatott előzésével is bebizonyította, hogy a formája a legjobb Red Bullos éveit idézi.
„Jó döntés volt a korai kerékcsere, egyszerű balszerencse volt, hogy nem vált az előnyömre. Így is nagyon érdekes versenyem volt, élveztem a csatákat, Daniellel még a kerekeink is összeértek, kár, hogy Lewis elhúzott, közel azonos tempót mentünk" – így Vettel, aki szintén élvezné az egész éves csatát Hamiltonnal.
2012 májusa óta először van holtverseny a vb-pontverseny élén, akkor Vettel Fernando Alonsóval osztozott az első helyen.
Először fordult elő, hogy Hamilton és Vettel mellett Max Verstappen volt a harmadik dobogós, és meg is dolgozott érte. A 15. helyről rajtoló holland az első körben kilenc helyet ugrott előre, majd a kerékcseréket követően Ricciardót megelőzve Hamiltont is üldözőbe vette a szuperlágy gumikon.
A gumiválasztás később visszaütött, Vettel ellen esélye sem volt védekezni, a 2. helyet elvesztette, majd a hajrában is nehezen tartotta maga mögött Ricciardót. A rádión Kevin Magnussenre panaszkodott, mert a dán nem engedte el, de a Red Bull akkor már nem is volt gyorsabb a Haasnál. Verstappent így is a nap legjobbjának választották a nézők, akik szerint már csak az fokozhatná az izgalmakat, ha a Red Bull is felnőne a Mercedes és a Ferrari szintjére...
Carlos Sainz Jr. volt az egyetlen, aki a rajt előtt slick gumikra váltott. A rajt pillanataiban úgy tűnt, őrültséget csinált, hiszen állva maradt a többiek között a rajtrácson, a célegyenes végén kisodródott, majd még a falnak is nekikoccant.
Kétségbeesés helyett nyomni kezdte a gázt, gyorsan utolérte a mezőny végét, és amikor a többiek is lágy, illetve szuperlágy gumikra váltottak, egyre feljebb jött a sorban. A hajrában még úgy-ahogy Kimi Räikkönennel is csatázhatott egyet, s hetedik helyével a konstruktőr-vb 4. helyére segítette Toro Rossót.
ÁPRILIS 7., PÉNTEK |
1. szabadedzés: 1. Verstappen 1:50.491 |
2. szabadedzés: nem tartották meg |
ÁPRILIS 8., SZOMBAT |
3. szabadedzés: 1. Vettel 1:33.336 |
pole: Hamilton 1:31.678, 2. Vettel 1:31.864 |
ÁPRILIS 9., VASÁRNAP |
1. Hamilton, 2. Vettel, 3. Verstappen |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Április 16., 17.00: Bahreini Nagydíj |
Április 30., 14.00: Orosz Nagydíj |
Május 14., 14.00: Spanyol Nagydíj |
Sergio Pérez a rajtnál meglökte hátulról Lance Strollt, amiért az előző években büntetést kapott volna, és esélye sincs a pontszerzésre. Csakhogy az idén lazább lett a sportfelügyelők felfogása, az ilyen incidenseknél megengedőbbek, így a kanadai kilökéséért nem járt szankció.
Pérez a kilencedik helyen ért célba, zsinórban 12. pontszerzésével folytatta az F1 leghosszabb szériáját. A Force India az Ausztrál Nagydíj után újra mindkét autójával pontot szerzett, erre csak a Mercedes és a Ferrari volt még képes.
Ahogy Pérez Sanghajban, Kevin Magnussen Melbourne-ben úszott meg egy korábban biztosan büntetéssel járó karambolt. A dánt többek között emiatt is rengeteg kritika érte az idénynyitó után, ezért fontos volt számára, hogy Kínában jobb hétvégét zárjon. Az időmérőn legyőzte Romain Grosjeant, majd a versenyen néhány remek előzést is bemutatva a két Force India előtt a nyolcadik lett. Ám ahhoz, hogy hosszú távon is elhallgattassa a kritikusait, több ilyen teljesítményre lesz szüksége.
Fernando Alonso teljesítményén annak ellenére is rácsodálkozik a világ hétről hétre, hogy tudjuk, kétszeres világbajnokról beszélünk. A 13. rajthelyről indulva McLaren-Honda minden gyengéje ellenére végig a top 10-ben versenyzett, amíg tehette. A Sainz elleni csata után autója megsérült, és fel kellett adnia a versenyt.
„Úgy érzem, életem egyik legjobb versenyét futottam. Már megint" – mondta Alonso, aki látszólag büszkén viseli a megpróbáltatásokat, de nyilvánvaló, hogy továbbra is ott a csalódottság a hangjában.
A VESZTESEK
Valtteri Bottas nem lehet büszke a teljesítményére. A Mercedestől élete lehetőségét megkapó finn egyelőre képtelen kihasználni azt, Sanghajban a biztonsági autó mögött haladva csúszott meg, és vesztett számos pozíciót – előtte is visszaesett kicsit, hiszen amíg végigvárta Hamilton kerékcseréjét, többen megelőzték. De ez sem magyarázat a hibára, amely miatt csak hatodik lett.
„Hibáztam. Próbáltam melegen tartani a gumikat, túlságosan is agresszív voltam, és megcsúsztam. Nagyon sajnálom, hogy pontokat vesztett a csapat. A tükörbe kell néznem, el kell fogadnom, amit tettem, és tovább kell lépnem" – mondta a 12. helyről a 6.-ra felzárkózó finn.
Kimi Räikkönen számára sokkal jobban is végződhetett volna a Kínai Nagydíj. Ha a Ferrari a végén korábban kihozza a bokszba, talán még a dobogóra is felállhatott volna. Csakhogy a verseny elején autója erőtlenségére, később az első kerekek rossz tapadására panaszkodott, és a két Red Bull mögött ért célba.
„Nincs kifejezett baj az autóval, friss gumikon kifejezetten jó volt, de ha az elsők elkopnak, nagyon sok időt vesztesz. Meg kell néznünk, mit rontottunk el a stratégiával. Utólag könnyű okosnak lenni" – mondta elkeseredve Räikkönen.
Antonio Giovinazzi nagy lehetőséget kapott Pascal Wehrlein sérülésével, és Ausztráliában kifejezetten jól is szerepelt, de Kínában minden ellene fordult. Pénteken nem volt lehetősége körözni, így akárcsak Melbourne-ben, egy órája maradt a felkészülésre.
Az időmérőn ennek ellenére jól állt, de az első szakasz végén a falnak ütközött a Sauberrel. Váltócsere miatt megbüntették, majd a versenyen megint a falnak csapódott a célegyenesben. Két ilyen élmény elveheti az önbizalmát, főleg, ha Wehrlein Bahreinben visszaül az autóba. Az olaszok nagy reménysége, Giovinazzi számára talán mindenkinél fontosabb lenne egy következő verseny Bahreinben – napokon belül kiderül, hogy alakul.
A Williams-istálló sokkal többet várt a Kínai Nagydíjtól, mint amit a végén kapott. Mindkét autója az első öt sorból rajtolt, de Lance Strollt már az első körben kilökték – erről látszólag nem tehetett a kanadai, balszerencséje volt. Felipe Massa versenyben maradt, de szokásától eltérően sok pozíciót vesztett a rajtnál. A hűvös, nyirkos körülményekkel továbbra sem tud megbirkózni a Williams, amely szintén örülni fog a forró bahreini hétvégének.
A Renault Nico Hülkenbergtől várta idei első pontjait, de a jó időmérőt záró német előbb a virtuális biztonsági autós, majd a tényleges biztonsági autós időszakban is előzött, amiért 15 másodperces büntetést kapott, és végül nem maradt esélye a pontszerzésre. A Renault jelenleg csak tőle várhat jó eredményt, a verseny elején megpördülő Jolyon Palmer továbbra sem éppen meggyőző.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:37:36.160 |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 6.250 mp h. |
3. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer | 45.192 mp h. |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 46.035 mp h. |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 48.076 mp h. |
6. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 48.808 mp h. |
7. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:12.893 p h. |
8. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
10. | Esteban Ocon | francia | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
11. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
12. | Nico Hülkenberg | német | Renault | 1 kör h. |
13. | Jolyon Palmer | brit | Renault | 1 kör h. |
14. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
15. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 33 | |
Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 18 | |
Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Honda | 17 | |
Antonio Giovinazzi | olasz | Sauber-Ferrari | 3 | |
Lance Stroll | kanadai | Williams-Mercedes | 0 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 1 | 2 | 2 | 43 |
1. | Sebastian Vettel | 1 | 2 | 2 | 43 |
3. | Max Verstappen | – | 1 | 2 | 25 |
4. | Valtteri Bottas | – | 1 | 2 | 23 |
5. | Kimi Räikkönen | – | – | 2 | 22 |
6. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 12 |
7. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 2 | 10 |
8. | Felipe Massa | – | – | 1 | 8 |
9. | Sergio Pérez | – | – | 2 | 8 |
10. | Kevin Magnussen | – | – | 1 | 4 |
11. | Danyiil Kvjat | – | – | 1 | 2 |
12. | Esteban Ocon | – | – | 2 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 66 |
2. | Ferrari | 65 |
3. | Red Bull-TAG Heuer | 37 |
4. | Toro Rosso-Renault | 12 |
5. | Force India-Mercedes | 10 |
6. | Williams-Mercedes | 8 |
7. | Haas-Ferrari | 4 |