Vettel a lágy gumikon átvette a hatalmat

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.07.05. 13:55
null
Vettel délután az élre ugrott, megelőzve honfitársát, Rosberget (Fotók: Reuters)
A Német Nagydíj második szabadedzésén előkerültek a lágy gumik, amelyekkel már nem az első tréningen kiemelkedő eredményt elérő Mercedes-pilóták voltak a leggyorsabbak, hanem Sebastian Vettel. A Red Bull vb-éllovasa azonban nem sokkal előzte meg Nico Rosberget, sőt a lágy gumikon a Lotus pilótái is versenyképesnek tűntek. Fernando Alonso Ferrarijának elektronikai problémái elmúltak, a spanyol is versenyképes köröket futott. A gumikkal továbbra sincs gond, úgy néz ki, a Pirelli megoldotta a feladatát.

A Német Nagydíj második szabadedzésén a Red Bull megmutatta, hogy képes a közepesen kemény gumikon olyan tempóra, mint a délelőtti tréninget uraló Mercedes, és miután felkerültek az autókra a lágy abroncsok, Sebastian Vettel mindenkit megelőzött.

Lewis Hamilton a sárga betűs gumikon csak 8. lett, a két Red Bullon és Nico Rosbergen kívül a két-két Lotus és Ferrari is megelőzte. Kiélezett csatára számíthatunk az időmérőn, főleg, hogy szombatra még melegebbet ígérnek az időjósok.

Ami a gumikat illeti, semmi probléma nem volt velük a délutáni edzésen, az olasz beszállító megoldotta a problémákat. Sam Michael, a McLaren sportigazgatója megerősítette, hogy az új abroncsokkal nem fordulhat elő az a defektsorozat, ami miatt a pilóták a bojkott lehetőségét is felvetették.

A közepesen kemény abroncsok kopása ráadásul annyira elhanyagolható, hogy ha nem lenne a lágy gumi is, egy kiállással is teljesíteni lehetne a futamot. Így azonban nagyobb esély van a két kiállásra, ami kevesebb a Pirelli által előrejelzett háromnál.

NÉMET NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:30.416 átlag: 204.972 km/ó 39 kör
2. Nico Rosberg német Mercedes 1:30.651 0.235 mp h. 38
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:30.683 0.267 41
4. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:30.843 0.427 32
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:30.848 0.432 27
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:31.056 0.640 39
7. Felipe Massa brazil Ferrari 1:31.059 0.643 41
8. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:31.304 0.888 35
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:31.568 1.152 37
10. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:31.797 1.381 40
11. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:31.824 1.408 34
12. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:31.855 1.439 42
13. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:32.055 1.639 39
14. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:32.086 1.670 36
15. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:32.495 2.079 39
16. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:32.762 2.346 44
17. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:32.879 2.463 35
18. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:32.880 2.464 36
19. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:33.695 3.279 38
20. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:33.804 3.388 40
21. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:34.017 3.601 10
22. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:34.667 4.251 39

 

PERCRŐL PERCRE

15.34: Vettel zárta az élen az edzést, és a Red Bull a hosszú meneteken is kiváló volt.

Webber 31 kört tett meg a keményebb gumikon, amelyek jelentősebb kopás nélkül bírták a terhelést. A 60 körös versenyen ez azt jelentheti, hogy két kiállással simán teljesíthető a futam.

15.10: Hamiltont behívták a boxba, hogy megkapja a keményebb gumikat, de az angolhoz nem érkezett meg az üzenet, ment tovább a lágyakon.

A Marussia azt írja a Twitteren, hogy González nem Bianchi rosszulléte miatt ment az első szabadedzésen, a tervek szerint a Hungaroringen is autóba ül. ettől függetlenül még beugorhat Bianchi helyére,m ha nem javul az állapota.

Vettelnek a mérnöke: „Úgy tűnik, mindegyik autón ugyanúgy kopnak a lágy gumik. A fő cél mostantól az, hogy a közepesen keményeket a lehető legtovább kihasználjuk."

A Mercedes szemcsésedésre számít, ezért több rövidebb etapot futnak a pilótái.

15.04: Massa Webber a köridői felől érdeklődött. A boxból azt mondták, teli tankkal 1:36.2 az ausztrál legjobbja, de körről körre gyorsul.

A Marussia rosszulléttel magyarázza Bianchi extra pihenőjét. A francia megfázott és gyomorfertőzése is van. Remélhetőleg jobban lesz szombatra.

Ezzel befejeződtek a gyors körök, s már nagyban mindenki teli tankos menetet futott a lágy gumikon.

14.55: Grosjean 5 ezreddel megelőzte Räikkönent, és már ő volt a 4. Di Resta a 10. helyre ugrott előre.

60. NÉMET NAGYDÍJ
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

IDŐJÁRÁS. Szombaton és vasárnap nyárias idő várható zavartalan napsütéssel, 25-28 fokos maximális hőmérséklettel.

GUMIK. A Pirelli a közepesen kemény és a lágy gumikat szállítja a Német Nagydíjra, de már nem a korábbi fajtából, hanem abból, amelyet a Kanadai Nagydíjon kipróbálhattak a csapatok. A kevláröv és a silverstone-inál kíméletesebb pálya miatt a defekt esélye minimális. A Pirelli a versenyre három boxkiállással számolt a hétvége előtt, de a pénteki edzések alapján két kiállással is könnyen megoldható.

ECCLESTONE ENGEDMÉNYE. A csőd szélén álló Nürburgring a német Bild szerint csak úgy tudja megrendezni a Német Nagydíjat, hogy nem kell kifizetnie a 14 millió eurós jogdíjat. A lap úgy tudja, Bernie Ecclestone a pálya helyzetére és a Német GP múltjára való tekintettel (no meg hogy a New Jersey-i futam után ne essen ki másik) oldotta fel a fizetési kényszert.

NÉMET PÁLYÁK. Ez lesz a 60. Formula–1-es Német Nagydíj. A Nürburgring 26. alkalommal ad otthont a németek versenyének (ötödször az átépített pályán), amelyet Hockenheimben (33-szor) és a berlini AVUS-pályán (egyszer) is megtartottak már korábban.

Utolsóként Di Resta is megkapta a lágy gumikat, a skót a két Caterham és a két Marussia előtt állt. A Marussiánál Bianchi a kihagyott első edzés (a venezuelai Rodolfo González ment helyette) ellenére 65 századdal verte Chiltont. Méghozzá úgy, hogy csupán 10 kört tett meg, autóját lebontották a garázsban, de nem szerelték. A francia nemigen készült rá, hogy visszamegy a pályára.

14.51: Grosjean a 7. helyre ugrott előre, Massa és Hamilton közé.

A két Williams a lágy gumikon megelőzte a franciát, aki a 17. helyen volt a kiscsapatok pilótái és Di Resta előtt.

14.49: másodikra feljött a negyedik helyre, 432 ezredre Vetteltől, 15 századra Rosbergtől és Webbertől. Grosjeanon volt a sor.

Räikkönen első lágy gumis mért köre nem sikerült jól, le is lassított.

14.47: Massa javított a második mért körében, Alonso nem. A két Ferrari között 3 ezred volt, a spanyol javára.

Az élcsapatok közül még a Lotus tartozott a lágy gumis gyors körökkel.

14.43: Massa a lágy gumikon megelőzte Hamiltont, Alonso pedig bejött mindkettejük elé a 4. helyre.
14.42:
a két Caterham a lágy gumis menete során a két Williams elé került, de a Williamseken nem kerültek még fel a lágy gumik.

Sutil a lágy gumikon 1.6 másodperccel elmaradt Vetteltől, de a célegyenesre fordulva a kavicságyban is tett kitérőt a gyors köre végén.

14.37: a német bejött a két Red Bull közé, az angol azonban 888 ezredre elmaradt Vetteltől, és a 4. helyre jött föl.
14.36:
Rosberg is a lágy gumikon ment már, akárcsak Hamilton.
14.34:
Vettel a lágy gumikon száguldott, 1:30.416 perccel átvette a vezetést.

Az élen Webber, Ricciardo, Rosberg, Hamilton, Vergne, Vettel, Hülkenberg, Alonso, Massa, Gutiérrez, Pérez, Grosjean a sorrend. A Sauber és a Toro Rosso pilótái, valamint Webber volt kint a lágy gumikon.

14.30: Webber a második gyors körével 1:30.683-ra javított, Ricciardo volt a második, 1.172 másodperces lemaradással.

Ricciardo a 4., Hülkenberg a 6. helyre jött fel az új lágy gumikon. A pilóták a gyors körük után egy lassabbat tettek meg, és utána újra belehúztak. Vergne ezzel a módszerrel feljött a 4. helyre.

SZAVAZÁS

Utol lehet érni Sebastian Vettelt a 2013-as F1-es vb-pontversenyben?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

Ez az a lépés, amit a Mercedesnek nehéz lesz megtennie a lágyabb abroncsra váltva.

14.27: Webber 1:31.79-ről 1:30.874-re faragta a legjobb kört a lágy gumikon.

Többen is a sárga betűs abroncsokra váltottak.

14.25: Vergne megkapta a lágy gumikat, 1:33.7-ről 1:32.59-re javított velük. A 6. helyre jött fel a Toro Rossóval.

Az aszfalt hőmérséklete 27 és 29 fok között ingadozik attól függően, milyen vastag felhő takarja el a napot. Esőtől továbbra sem kell tartani.

14.23: Alonsótól kérdezte a mérnöke, kell-e állítani az első légterelőjén. A válasz: „Nem hiszem, hogy sokat segítene, elkoptak a gumik."

Alonso is odalépett, feljött Vettel és Massa közzé az 5. helyre, 736 ezredre Webbertől. A spanyol a 10. körében járt, Hamiltonnal együtt ők a legaktívabbak.

14.19: a két Mercedes egyre inkább gyorsult, Hamilton bejött Rosberg mögé, a két csapattársat 7 ezred választotta el.

A német Mercedesén a délelőtti edzésen kipróbálták a csapat passzív DRS-ét, de egy idő után leszedték.

14.17: Rosberg feljött a 2. helyre.

Rosberg feljött a negyedik helyre, Massa elé.

14.14: Vettel tovább faragott Webberrel szembeni hátrányából, 3 tized volt csak. Alonso a 7. körét futotta, a 15. helyen állt.

Vettel feljött csapattársa mögé, 6 tizeddel maradt el az ausztráltól. Hamilton négy századdal megelőzte a németet.

14.12: Webber 1:31.790-re javította az edzés legjobbját, alig maradt el Hamilton délelőtti 1:31.754-étől.
14.11:
Hamilton feljött a második helyre.

Vettel viszont Hamilton tempójában körözött. Rosberg is kijött a boxból.

14.09: Grosjean egy pillanatra átvette a vezetést, de jött Webber, és 1:32.333-at ment.
14.08:
már csak Rosberg volt a boxban. Hamilton (nehéz autójával?) a 17. helyen állt, 6 másodperces lemaradással.

Fernando Alonso Ferrarija az első edzésen tönkrement, a spanyol csak délután gyakorolhatott
Fernando Alonso Ferrarija az első edzésen tönkrement, a spanyol csak délután gyakorolhatott

Alonso 1:36.279-cel a 13. helyen állt.

14.06: a francia 1:34.023-ra javított a Lotusszal, Button a McLarennel 1:33.646-tal került az élre. Aztán Räikkönen következett 1:33.537-tel..
14.05:
Az első gyors körök közül Grosjeané volt a legjobb, 1:34.342.
14.04:
Chilton 1:36.542-vel kezdett. Már csak Vettel, Webber és Rosberg volt a boxban.

A Marussia-pilóta és az utána érkezők is egyből mért körre indultak, senki sem tért vissza a boxba. Ez arról árulkodik, hogy a pálya állapota jó.

14.00: elindult az edzés, elsőként Chilton ment ki a pályára.

A Ferrari közölte a Twitteren, hogy sikerült megjavítani Alonso autóját, remélik, jó is marad az edzés végéig.

13.55: bár a levegő hőmérséklete még mindig húsz foknál alacsonyabb, az aszfalt 29 fokos, vagyis tíz fokkal melegebb, mint az első edzés kezdésekor. Ez is segíthet a többieknek közelebb kerülni a Mercedeshez, amely az idény korábbi szakaszában a hőmérséklet emelkedésével veszített az előnyéből.

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a Nürburgringen. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak: aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a következő zónában kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége, és esélyt kapjon az előzésre.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik