MOTORHELYZET
A Ferrari még tovább kíván emelni a téten, ugyanis partnercsapataival Magyarországon előtesztelteti az újabb nagy javulást ígérő hajtóegységeit. Ennek értelmében a Haas és a Sauber pilótái új belső égésű motort, turbót és hőenergia-átalakítót kaptak – kivéve Romain Grosjeant, aki csak az előbbi elemből kapott továbbfejlesztettet, hiszen az utóbbi kettőből már használta a megengedett mennyiséget, így büntetés járt volna az újabb cseréért.
JÚLIUS 27., PÉNTEK |
1. szabadedzés: Ricciardo 1:17.613 |
2. szabadedzés: Vettel 1:16.834 |
JÚLIUS 28.,SZOMBAT |
12.00–13.00: 3. szabadedzés |
15.00–16.00: időmérő edzés |
JÚLIUS 29.,VASÁRNAP |
15.10: a verseny (70 kör, 306.630 km) rajtja |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Augusztus 26., 15.10:Belga Nagydíj |
Szeptember 2., 15.10:Olasz Nagydíj |
Szeptember 16., 14.10:Szingapúri Nagydíj |
A hírek szerint ezzel a maranellóiak hasonló mértékű előrelépést tehetnek meg, mint korábban. Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen autójában pedig Belgiumban debütálhat az új specifikáció, miután annak hatékonysága és megbízhatósága bizonyosságot nyert a mogyoródi aszfaltcsíkon.
A Ferrari tehát előre halad, míg a Renault stagnál, sőt a megbízhatósági problémák még inkább kidomborodni látszanak. Nico Hülkenberg például a motor meghibásodása miatt mindössze 14 kört teljesített az első gyakorláson, versenygépébe pedig új energiatárolót kellett szerelni a második edzésre.
A Mercedesnél eközben az elmúlt három nagydíjat figyelembe véve kétszer is ugyanaz a probléma lépett fel. Bottas Ausztriában kiesett, míg Hamilton Németországban a kvalifikáció első szakaszában volt kénytelen visszaballagni a garázsba hidraulikus meghibásodás miatt.
„A Formula–1-ben sosem érezheted magadat kényelmesen, hiszen folyamatosan a határokat feszegeted. Két nagyon hasonló esetet láthattunk, azonban az okok és a következmények különböztek egymástól. Uraljuk a helyzetet, és úgy gondoljuk, nem találjuk újra szembe magunkat ezzel a problémával" – fejtette ki Toto Wolff a pénteki sajtótájékoztatón.
A MICHELlN CSAK AKKOR JÖN, HA DIKTÁLHAT
A Michelin bár elgondolkodott az esetleges visszatérésen, a Pirelli által a 2020 és 2023 közötti időszakra kijelölt irányelvek közül 2 nem nyerte el a tetszését.
„A 13 colos gumik gyártása ellen vagyunk, mindezt egyetlen év erejéig tenni pedig még óriási pénz- és időpocsékolás is lenne" – jelentette ki a francia gumigyártó szóvivője, ezzel utalva az FIA jövőbeni terveire. A királykategóriában ugyanis a 18 colos abroncsokat csak 2021-ben vezetnék be, így 2020-ban még a mostani 13-as kerekeket használná a mezőny.
„Emellett nem akarunk olyan abroncsokat sem gyártani, amelyek pár kör után megadják magukat. Nem nagyon rajongunk a magas gumikopásért" – árulta el a második faktort, amiért meghiúsulhat a visszatérés.
A PILÓTAPIAC – OCON SZABAD UTAT KAP
Úgy tűnik, Esteban Ocon szabad utat kapott, ugyanis a Mercedes csapatfőnöke, Wolff nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy egy másik erőforrást használó alakulathoz szerződjön a pártfogoltjuk. Miután a francia pilóta tegnap elmondta, hogy két éven belül már a világbajnoki címért szeretne harcolni, míg a Renault a Red Bull kiszállása után hasonló időszakot jelölt ki az előrelépésre, Ocon váltása egyre biztosabbnak tűnik.
„Nem akarok az útjába állni – jelentette ki a Mercedes elöljárója, és arra is rámutatott, a francia az F1-es pályafutása elején pont a Renault-nál mutatkozott be harmadik versenyzőként. – Mi akkoriban épp csak beindítottuk a pilótaprogramunkat, ezért úgy láttuk helyesnek, ha szabad utat adunk Pascalnak (Wehrlein) és Estebannak."
„Most pedig egy olyan utat akarunk kijelölni, ami hosszú távon nemcsak sikeressé teszi őket, hanem lehetőséget is biztosít számukra, hogy világbajnokok legyenek."
„Nálunk jelenleg stabil és működő páros van Valtteri és Lewis személyében, így más számára már nem maradt itt hely. Amennyiben Esteban sikeresebb tudna lenni egy másik gárdánál vagy egy másik alakulat sikeresebb tudna lenni Esteban által, akkor nem akarok ennek az útjába állni" – magyarázta Wolff, és szavait Otmar Szafnauer is alátámasztotta.
„Nagyon örülök annak, hogy mások is érdeklődnek iránta, hiszen nagyszerű pilóta. Emellett az is boldogsággal tölt el, hogy pár éve őt választottuk, majd megadtuk neki a teret, hogy olyan versenyzővé váljon, akit mások is szívesen alkalmaznának" – árulta el a Force India vezetője.
„Szerződése van velünk, ezért nekünk is rá kell bólintanunk, ha távozni akar – emelte ki, és arra is kitért, Wolff-fal jó kapcsolatot ápolnak, így ő is nagy hatással lehet a döntésre. – Nem fogunk az útjába állni" – ismételte meg az osztrák korábban elhangzott mondatát.
AZ ESŐ MENTHETI MEG A MERCEDEST?
A Red Bull és a Ferrari meglehetősen jó pénteket tudhat maga mögött, hiszen a gyakorlásokon az ő pilótáik bérelték ki az 1–4. pozíciót, míg a Mercedes mindkétszer az 5–6. helyen végzett. Ráadásul a német gárda lemaradása délután már 7.5 tized, illetve egy szekundum volt, a legnagyobb kérdőjelet pedig az ultralágy abroncs jelenti a számára.
A Mercedes ugyanis „túlhasználja" a lila jelzésű Pirellit, míg a Ferrari kopása kiemelkedően jó volt a hosszú etapokon. Az olasz gumibeszállító szerint pontosan az ultralágy használata lehet a döntő a vasárnapi versenyen, hiszen ez határozhatja meg, adott istálló a gyorsabb egy-, vagy a lassabb kétkiállásos stratégiát választja.
Amennyiben a Mercedes kénytelen lenne beiktatni egy második kerékcserét is, míg a Ferrari és a Red Bull csak egyszer látogatná meg a bokszot, akkor nemhogy előre, hanem sokkal inkább hátrább lépegethetnek Hamiltonék, ami jó lehetőséget biztosítana Vettelnek, hogy visszavágjon a múlt heti fiaskó után.
A Mercedes problémájára megoldást jelenthet, ha képes a keményebb keveréken továbbjutni a kvalifikáció harmadik szakaszába, mert abban az esetben nem is kellene használnia a Magyarországra hozott leglágyabb abroncsot.
Ha ez nem sikerül, akkor marad az „esőtánc", hiszen az előrejelzések szerint szombaton erős, míg a verseny napján kisebb zivatarok várhatók, ami Németországban már helyzetbe hozta a Mercedest, amely alakulat ki is használta az adódó lehetőséget – kettős sikerrel állt vissza mindkét vb-összetett élére.
Pillanatnyilag tehát úgy látszik, a Ferrari és a Red Bull párharcáról szólhat a hétvége, ám ne szaladjunk ennyire előre – egy éjszaka alatt még sok változás történhet.
1. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 1:17.613 | átlag: 203.208 km/ó | 30 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:17.692 | 0.079 mp h. | 24 |
3. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer | 1:17.701 | 0.088 | 29 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:17.948 | 0.335 | 23 |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:18.036 | 0.423 | 28 |
6. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:18.470 | 0.857 | 20 |
7. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1:18.975 | 1.362 | 17 |
8. | Nico Hülkenberg | német | Renault | 1:19.025 | 1.412 | 14 |
9. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Renault | 1:19.128 | 1.515 | 32 |
10. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:19.187 | 1.574 | 29 |
11. | Pierre Gasly | francia | Toro Rosso-Honda | 1:19.352 | 1.739 | 30 |
12. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Renault | 1:19.690 | 2.077 | 24 |
13. | Brendon Hartley | új-zélandi | Toro Rosso-Honda | 1:19.841 | 2.228 | 32 |
14. | Lance Stroll | kanadai | Williams-Mercedes | 1:20.012 | 2.399 | 33 |
15. | Esteban Ocon | francia | Force India-Mercedes | 1:20.065 | 2.452 | 30 |
16. | Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Renault | 1:20.151 | 2.538 | 28 |
17. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:20.159 | 2.546 | 27 |
18. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo Sauber | 1:20.293 | 2.680 | 31 |
19. | Szergej Szirotkin | orosz | Williams-Mercedes | 1:20.307 | 2.694 | 28 |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Alfa Romeo Sauber | 1:20.697 | 3.084 | 12 |
1. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:16.834 | átlag: 205.268 km/ó | 45 kör |
2. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Tag Heuer | 1:16.908 | 0.074 mp h. | 35 |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Tag Heuer | 1:17.061 | 0.227 | 36 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:17.153 | 0.319 | 40 |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:17.587 | 0.753 | 43 |
6. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:17.868 | 1.034 | 46 |
7. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1:18.065 | 1.231 | 39 |
8. | Carlos Sainz | spanyol | Renault | 1:18.495 | 1.661 | 38 |
9. | Pierre Gasly | francia | Toro Rosso-Honda | 1:18.518 | 1.684 | 43 |
10. | Esteban Ocon | francia | Force India-Mercedes | 1:18.761 | 1.927 | 41 |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:18.850 | 2.016 | 42 |
12. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Renault | 1:18.857 | 2.023 | 38 |
13. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:18.880 | 2.046 | 35 |
14. | Nico Hülkenberg | német | Renault | 1:18.913 | 2.079 | 23 |
15. | Brendon Hartley | új-zélandi | Toro Rosso-Honda | 1:18.916 | 2.082 | 41 |
16. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:19.043 | 2.209 | 42 |
17. | Charles Leclerc | monacói | Sauber-Ferrari | 1:19.137 | 2.303 | 38 |
18. | Lance Stroll | kanadai | Williams-Mercedes | 1:19.645 | 2.811 | 45 |
19. | Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Renault | 1:19.712 | 2.878 | 38 |
20. | Szergej Szirotkin | orosz | Williams-Mercedes | 1:19.770 | 2.936 | 45 |