A Ferrari pontosan öt évvel azután, hogy bejelentetteRäikkönen visszatérését a csapathoz, ma hivatalos oldalán közölte, a finn pilóta a 2018-as szezon végén távozik a gárdától, pályafutását a Saubernél folytatja. Helyét a svájci csapat újonca, Leclerc veszi át.
Ám a hivatalos bejelentés előtt sokféle hír jelent meg Räikkönen jövőjével kapcsolatban, hiszen míg az idény korai szakaszában szinte egyértelmű volt a finn távozása és Leclerc érkezése, addig Sergio Marchionne halálát követően a rangidős pilóta maradása tűnt valószínűbbnek.
Viszont az Olasz Nagydíj idejére várt szerződéshosszabbítás elmaradt, helyette újra a távozás lett a lehetségesebb forgatókönyv.
Ugyanis az új vezetőség, Louis Camilleri ésJohn Elkann hiába akarta inkább az állandóságot, az Auto Motor und Sport információi szerint a július végén elhunyt elnök korábban megállapodott a Sauber újoncával, sőt Leclerc akár már a Belga Nagydíjon felvehette volna a Ferrari overallját.
A monzai bejelentés pedig pontosan azért csúszott, mert a Ferrari szurkolói előtt nem lett volna szerencsés meneszteni Räikkönent, főleg azok után, hogyszezonbeli első pole pozícióját szerezte meg. Ráadásul házon belül is nőni látszott a feszültség, hiszenVettel nehezményezte, miért nem ő kapott szélárnyékot a kvalifikáción.
Másnap a német részben ezért is került nehéz helyzetbe, mivel ahelyett, hogy biztonságosan kilőtt volna az első rajtkockából, aRäikkönenáltal hárított támadása utánHamiltonnal szemben kellett védekeznie, aminek következményeként a két autó összeért, és Vettel Ferrarija nemcsak megsérült, hanem a mezőny végéről volt kénytelen megkezdeni a felzárkózást.
A hírek szerint a belső feszültség abból következett, hogy a finn versenyzővel közölték, jövőre már nem számítanak rá, s eza Räikkönen maradásáért lobbizó Vettelt is rosszul érintette.
Egybehangzó sajtóértesülések szerint a Ferrari az Olaszországban elmaradt bejelentést így a vezetőség által múlt hét csütörtökre összehívott ülésre időzítette – ez azonban annak ellenére sem valósult meg, hogy John Elkann testvére, Lapo Elkann a maga által alapított cég, a Garage Italia Facebook-oldalán gratulált Leclerc-nek, és üdvözölte Maranellóban. Bár a posztot rövidesen törölték, és a gratuláló szöveget is lecserélték, ez mintegy megerősítése volt a híreknek.
Mindeközben a finn versenyző rajongói petíciót indítottak kedvencük szerződéshosszabbításáért, és már csaknem 88 000 aláírást gyűjtöttek – mint később kiderült, hiába.
Az újabb spekulációk ezt követően arról szóltak, hogy a múlt pénteki megbeszélés után érkezhet a hivatalos hír, ám azon nem a jövő évi pilótafelállás, hanem Camilleri kinevezése volt a napirendi pont – így már hivatalosan is ő tölti be az ügyvezető igazgató posztot.
Másnap aztán újra felerősödni látszottak azon hírek, melyek szerint Räikkönen még legalább egy évig marad az olaszoknál, miközbenLeclerc Ferrari-fizetéssel, de Saubert vezetve tölti el a 2019-es idényt.
A Ferrari végül ma vetett véget a találgatásoknak, és hivatalos honlapján közölte: Räikkönen az idény végén távozik.
A mezőny rangidős pilótája 2001-ben mutatkozott be a királykategóriában, a Ferrarinál a 8. szezonját tölti. Bár korábban az esetleges távozása után a McLaren vagy a Sauber csapata tűnt a lehetséges célnak, előbbinél biztossá vált, nincs szabad ülés Räikkönen számára, hiszen azt a Stoffel Vandoorne helyére érkező Lando Norris foglalja el.
Így maradt a Sauber, amellyel a finn annak idején megkezdte F1-es pályafutását. Kérdés volt azonban, hogy Räikkönen elszánja-e magát egy ilyen visszalépésre, vagy 2009-cel ellentétben véglegesen visszavonul a királykategóriából.
A finn aztán nem sokkal csapata bejelentése után Instagram-oldalán tette hivatalossá, nem akasztja szögre a sisakját, inkább két évre visszatér a Sauberhez.
„Kimi megkérdőjelezhetetlen tehetsége és óriási tapasztalata nemcsak az autónk javulását segíti elő, hanem felgyorsítja a csapat egészének fejlődését is" – mondta a svájciak csapatfőnöke, Frédéric Vasseur, aki azt is kiemelte, a finn pilótával közösen hamarabb elérhetik a jövőbeni céljaikat.
Räikkönen jövőjének tisztázása után a FerrariVettel jövő évi csapattársát is kijelölte, aki az előzetes várakozásoknak megfelelően Leclerc lesz.
„Az álmok tényleg valóra válnak… A 2019-es idényben a Ferrarinál versenyzem. Hihetetlenül hálás vagyok a csapatnak a lehetőségért" – írta a monacói a közösségi oldalain.
A finn eddig 285 nagydíjon állt rajthoz a „száguldó cirkuszban", és ezen időszak alatt 18 pole pozíció, 46 versenyen futott leggyorsabb kör, 100 dobogó, 20 győzelem, illetve 1 világbajnoki cím íródott a neve mellé. Michael Schumacher2004-ben megszerzett 7. vb-címe óta máig ő az egyetlen Ferrari-pilóta, aki felülhetett a sportág trónjára.