Hamilton megszakította Vettel diadalsorozatát

Vágólapra másolva!
2011.04.17. 08:48
Címkék
Lewis Hamilton kiváló rajtjának és három boxkiállásos taktikájának köszönhetően legyőzte Sebastian Vettelt a Kínai Nagydíjon, négy és fél körrel a leintés előtt megelőzve a működőképes KERS nélkül védekező, a verseny nagy részét rossz rádióval teljesítő vb-éllovast. A harmadik helyre a kiválóan taktikázó, a verseny hajrájában irtózatosan gyors Mark Webber jött fel.


Lewis Hamilton rendkívül jó taktikájának és helyenként agresszív vezetésének köszönhette győzelmét
(Fotó: Reuters)

Lewis Hamilton rendkívül jó taktikájának és helyenként agresszív vezetésének köszönhette győzelmét 
(Fotó: Reuters)
Lewis Hamilton rendkívül jó taktikájának és helyenként agresszív vezetésének köszönhette győzelmét (Fotó: Reuters)

Lewis Hamiltonak elképesztően mozgalmas versenyen sikerült megtörnie Sebastian Vettel négyversenyes győzelmi sorozatát, az új Pirelli-gumik által megkavart boxstratégiáknak köszönhetően kialakult izgalmas végjátékban meg tudta előzni a nála egyszer kevesebbszer kereket cserélő, jóval kopottabb gumikon száguldó Red Bull-pilótát.

Hamilton már a szombati időmérőn a versenyre készült, egy készlet lágy gumit teljesen érintetlenül hagyott, ami kifizetődött számára a versenyen. A nagy kérdés az volt, hogy kettő vagy három boxkiállással teljesítsék-e a versenyt a pilóták, s amíg Vettel és a Ferrari párosa a két kerékcsere mellett döntött, az élmezőny nagy része háromszor állt a boxba.

Végül ez csak Hamiltonnak fizetődött ki, az első pit-stopjánál óriásit hibázó (véletlenül Vettel helyére beálló) Jenson Button a negyedik lett, míg a Mercedes üzemanyag-mennyiségével bajlódó, egy darabig a verseny élén álló Nico Rosbergnek meg kellett elégednie az ötödik pozícióval.

Vettel KERS-e a verseny hajrájában nem működött, sőt a Red Bull rádiója is tönkrement, és a csapat nem hallotta a németet.

Csapattársa, a 18. helyről rajtoló Mark Webber viszont kiválóan döntött, hogy a kemény keverékű gumikon rajtolt, a három készlet friss lágy gumiját pedig a verseny további részére tartogatta. A hajrában, amikor a riválisok már keményen mentek, nagyon könnyen előzgette a többieket, és fel is jött a harmadik helyre – talán még egy kör, és Vettelt is megelőzi.

A Mercedes-pilóták közül nemcsak Rosberg, Michael Schuacher is kiválóan versenyzett, de 14. rajtpozíciója után meg kellett elégednie a 8. helyezéssel.

A maradék két pontszerző helyen Vitalij Petrov és Kobajasi Kamui végzett, a mezőnyből egyedüliként Jaime Alguersuari esett ki.

ELŐZMÉNYEK

A vb-éllovas mögül a két McLaren-Mercedes rajtolhatott, majd Nico Rosberg és a két Ferrari következett a rajtrácson.

A GP SZÁMOKBAN
A pálya hossza: 5451 méter
A verseny: 56 kör, 305.066 km
A leggyorsabb kör: M. Schumacher (2004) 1:32.238 (átlag: 212.749 km/óra)
Teljes gázzal: 17 mp a hátsó egyenesben, 62% a teljes pályán. Váltások egy körben: 55

Lewis Hamilton autójával gondok voltak a felkészülésnél, a 2008-as Kínai GP győztese az utolsó pillanatokban hagyta el a boxutcát, így nem kellett onnan rajtolnia, elfoglalhatta a 3. rajtkockát.

A verseny előtti napon az FIA módosította a hátsó légterelő használatának hosszúságát, a hátsó egyenesben 900-ról 752 méterre csökkentette az aktív zónát, mert túl nagy lett volna a hatása. Az eszközt a pilóták csak a 3. körtől használhatták a versenyen.

A FUTAM

A felvezető körre gond nélkül elindult a mezőny, Hamilton autója is működik.

A rajtnál mindkét McLaren elhúzott a KERS-t használó Vettel mellett: Button erőből lerajtolta, míg Hamiltonnak meg kellett birkóznia az agresszívan védekező Red Bull-pilótával. A vb-éllovast Rosberg is támadta az első kanyarban, de Vettel a kijáratánál jobb íven volt.

Button vezetett Hamilton, Vettel, Rosberg, Massa, Alonso, Di Resta, Sutil, Alguersuari és Schumacher előtt, majd Scumi elment a spanyol mellett, akit Kobajasi is megelőzött. Alguersuari nem adta könnyen magát, a következő körökben egymást előzgették a japánnal.

Button nem tudott elhúzni Hamiltontól, akit közvetlen közelről üldözött Vettel. Webber a 4. kört a 15. helyen zárta, Nick Heidfeldet üldözte. Vettel nem tudta támadni Hamiltont, a csapatától azt az üzenetet kapta, hogy maradjon türelmes.

A Schumacher által üldözött két Force India leszakadt a két Ferrariról, Di Resta gyorsan kopó hátsó gumijaira panaszkodott. Kobajasi lerázta Alguersuarit, akit Petrov is megelőzött. Webber a két Toro Rosso mögötti bolyban ragadt, 7 kör után 20 másodperc volt a hátránya Buttonhoz képest.

A 9. körben Pérez megelőzte Webbert, és átvette tőle a 15. helyezést, majd Barrichello is elment mellette.

Elöl a versenyzők közel azonos köröket futottak, 9 kör után az első hat pilóta tíz másodpercen belül volt.

A 9. körben kereket cserélő Alguersuari autójáról lejött a jobb hátsó kerék, ugyanezért Fernando Alonso a Hungaroringen 2008-ban egyversenyes eltiltást kapott – felfüggesztve. A 10. körben Schumacher és Webber szervizelt.

Az élen haladó hatosból Rosberg állt ki először, a Mercedes-pilóta a 12. körben kapott új lágy gumikat.

Buttonra teljesen feljött Hamilton és Vettel, az elsőt 9 tizedmásodperc választotta el a harmadiktól. Vettel ezután már támadta Hamiltont, és a hátsó egyenesben meg is előzte a mclarenest. Hamilton mégis mégis átvette a vezetést, mert Button és Vettel a boxba állt. Csakhogy Button először Vettel helyén (!) állt meg, és elég időt veszített ahhoz, hogy Vettel előtte jöjjön vissza a pályára.

Közben Massa megelőzte Hamiltont, s a 15. körben mindketten kiálltak a boxba. A brazil az angol előtt maradt, de Alonso boxkiállása után Rosberg vezetett, és a Vettelt feltartó Petrov neki dolgozott.

A német a 17. körben túljutott az oroszon, és honfitársa nyomába eredt, 5.5 másodperces hátránnyal.

Az első boxkiállások után Rosberg, Vettel, Button, Massa, Hamilton, Schumacher, Alonso, Di Resta, Heidfeld, Sutil, Kobajasi, Webber volt a sorrend.

Vettel körönként 2-4 tizedet hozott Rosbergen, az első öt pilóta 19 kör után 8 másodpercen belül volt.

A 23. körben Alonso támadta Schumachert a hátsó egyenesben, s hiányzott neki az a 150 méter, amellyel megrövidítették a hátsó légterelő aktív zónáját, csak a Mercedes mellé érni tudott, előzni nem.

A 24. körben Button cserélt kereket, a 8. helyre jött vissza, egy körrel később Rosberg is a boxba állt, s nemcsak Button, hanem Di Resta elé is bejött.

Alonso a 25. körben megelőzte Schumachert, de egy körrel korábban a 14-es kanyar után, illegális helyen nyitotta ki a hátsó légterelőjét.

Schumi a 26. körben kereket cserélt, Vettel és a két ferraris kint maradt a pályán, de körönként másfél-két másodpercet kapott Rosbergtől és a Sutilt lerázó két McLarentől.

Rosberg a 28. körben a célegyenesre fordító kanyarban megelőzte Alonsót, és feljött a 3. helyre. Egy körrel később Button is túljutott Alonsón a 14-es kanyarban, majd Hamilton a 7-esben. Az angol ebben a körében 1:40.736-os időt ért el, a verseny addigi legjobbját, 3.3 másodperccel jobbat, mint Vettel ugyanebben a körben.

Massa utolérte Vettelt, aki a 31. körben beállt a boxba kemény gumikért, azzal a céllal, hogy azokon befejezze a versenyt. Alonso a 32. körben állt ki pit-stopra.

Vettel 11 másodperccel Hamilton mögött, tiszta úton folytathatta a versenyt, nem kellett attól tartania, hogy feltartják.

Massa a 33. körben állt ki az élről, és közvetlenül Vettel mögé jött vissza. Az a kérdés, ki bánik jobban a gumijaival a hátralévő időben.

Vettel 16 másodpercre volt Rosbergtől, akitől 2.5 másodpercre volt Hamilton a 3. helyen, Button kettejük között haladt, de a 36. kör elején, az első kanyarban Hamilton elment mellette. Button az ütközést elkerülendő helyet hagyott társának.

Húsz körrel a vége előtt Rosberg, Hamilton, Button, Vettel, Massa, Schumacher, Webber, Petrov, Alonso volt az első 9 sorrendje, közülük csak Vettel és a két Ferrari tervezte a végéig boxkiállás nélkül.

Webber a 37. körben Schumachert támadta, a kereket cserélő Button éppen hogy eléjük jött vissza. Egy körrel később Webber a hátsó egyenesben elment Schumi mellett, Hamilton is szervizelt, s Button előtt folytatta.

Rosberg a 39. körben hajtotta végre utolsó pit-stopját, éppen hogy Hamilton elé jött vissza, az angol azonnal támadta, de a hátsó egyenesben a nyitható légterelő segítségével sem tudta megelőzni.

Hamilton a következő körben csúnyán elfékezte magát, így friss készlet gumija kisebb károsodást szenvedett. Rosberg utolérte Massát, de rászóltak, hogy spórolnia kell az üzemanyaggal. Hamilton ezután elment mellette.

Az első öt nyolc másodpercen belül volt egymáshoz képest, Alonso a szervizelő Webber és Schumacher elé került. A versenyt a kemény keverékű gumin kezdő Webber ráadásul roppant gyors volt a lágyon, a 42. körben 3.5 másodperccel került közelebb Alonsóhoz.

A 45. kör elején Hamilton a célegyenesben megelőzte Massát, és üldözőbe vehette Vettelt. Rosberg ugyanennek a körnek a végén a hátsó egyenesben elment Massa mellett, de elfékezte magát, így a ferraris és Button is megelőzte. Webber elment Alonso mellett.

Vettel saját leggyorsabb köreit futotta, de még így is 3-4 tizeddel lassabb volt a 3 másodpercre lévő Hamiltonnál. Az angol hét körrel frissebb gumikon ment, mint a német.

A 48. körben Hamilton 1.3 másodperccel volt gyorsabb a rádiójával bajlódó Vettelnél, megfelezte a kettejük közötti távolságot.

Button a 49. körben megelőzte Massát, aki mellett az 50. körben Rosberg is elment – és ezúttal ott is maradt. Webber körönként két másodperccel volt gyorsabb a többieknél.

Hamilton az 50. kör végén támadta Vettelt, aki visszaverte a próbálkozást. Webber megelőzte Massát, és már az 5. volt.

Az 52. körben Hamilton megelőzte a KERS nélkül védekező Vettelt, a McLaren Buttont is „ráuszította" a Red Bull-pilótára. Webber utolérte Rosberget, és a Mercedest megelőzve feljött a 4. helyre.

Két körrel a vége előtt Button Vettelt üldözte, de jött fel rá Webber, így inkább hátra kellett tekintenie. Hamilton előnye 4 másodperc volt az élen.

Az 55. kör végén Webber elment Button mellett, és feljött a 3. helyre Vettel mögé.

Lewis Hamiltion megnyerte a Kínai Nagydíjat. Vettel lett a második, Webber őt már nem tudta utolérni. Button, Rosberg, Massa, Alonso, Schumacher, Petrov és Kobajasi szerzett még pontot.

KÍNAI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:36:58.226
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 5.198 mp h.
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 7.555 mp h.
4. Jenson Button brit McLaren-Mercedes

10.000 mp h.

5. Nico Rosberg német Mercedes 13.448 mp h.
6. Felipe Massa brazil Ferrari 15.840 mp h.
7. Fernando Alonso spanyol Ferrari 30.622 mp h.
8. Michael Schumacher német Mercedes 31.026 mp h.
9. Vitalij Petrov orosz Renault 57.404 mp h.
10. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:03.273 p h.
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:08.757 p h.
12. Nick Heidfeld német Renault 1:12.739 p h.
13. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 1:30.189 p h.
14. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1:30.671 p h.
15. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1 kör h.
16. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 1 kör h.
17. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
18. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 kör h.
19. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 1 kör h.
20. Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 2 kör h.
21. Timo Glock német Virgin-Cosworth 2 kör h.
22. Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 2 kör h.
23. Narain Karthikeyan indiai Hispania-Cosworth 2 kör h.
FELADTA megtett körök
Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 9, kerékhiba
Leggyorsabb kör: Webber (42. kör) 1:38.993
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZ. PONT
1. Sebastian Vettel 2 3 3 68
2. Lewis Hamilton 1 2 3 47
3. Jenson Button 1 3 38
4. Mark Webber 1 3 37
5. Fernando Alonso 3 26
6. Felipe Massa 3 24
7. Vitalij Petrov 1 2 17
8. Nick Heidfeld 1 1 15
9. Nico Rosberg 1 10
10. Kobajasi Kamui 2 7
11. Michael Schumacher 2 6
12. Sebastien Buemi 1 4
13. Adrian Sutil 1 2
14. Paul di Resta 2 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 105 pont
2. McLaren 85
3. Ferrari 50
4. Renault 32
5. Mercedes 16
6. Sauber 7
7. Toro Rosso 4
8. Force India 4
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik