Száguldás a világháborús reptéren

Vágólapra másolva!
2012.07.04. 14:57
null
Tavaly Silverstone-ban aratta egyetlen győzelmét Fernando Alonso (Fotó: Action Images)
Címkék
Három utcai helyszín után újra egy épített pályán, az aerodinamikai hatékonyságot igazán megkövetelő Silverstone-ban csap össze a Formula–1 mezőnye. A formaautózás klasszikus, ám mára jócskán átalakított ékkövére jelentős fejlesztésekkel készül valamennyi istálló, az erősorrend esetleges felborulásában nagy szerepet játszhat a legkeményebb keverékű Pirelli visszatérte, valamint a magyarországi viszonyokhoz mérten igencsak hűvös időjárás.
SILVERSTONE CIRCUIT
A pálya adatai:
Hosszúság: 5.901 km
Teljes versenytáv: 52 kör (306.227 km)
Pályacsúcs: 1:29.615 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2010)
Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:30.874 (Fernando Alonso, Ferrari, 2010)

A tavalyi verseny:

Pole pozíció: Mark Webber (1:30.399; Red Bull)
Futamgyőztes: Fernando Alonso (1:28:41.94; Ferrari)
Leggyorsabb kör: Fernando Alonso (1:34.908; Ferrari)
Hivatalos honlap:www.silverstone.co.uk

Az eredetileg második világháborús bombázó reptérnek tervezett pályán 1948 óta rendeznek nagydíjakat, és 1949-ben alakították át vonalvezetését arra a jellegzetes alapformára, amelyet egészen 1990-ig ismertünk. A Formula–1 gyorsabbá és veszélyesebbé válásával azonban 1991 és 2000 között a Copse kanyar kivételével gyakorlatilag az összeset átalakították, lassítókat építettek be, de korszerűsítést, illetve a nyomvonalon komolyabb változást egészen a közelmúltig nem eszközöltek, pedig a kétezres évekre már igencsak rászorult volna némi újításra az F1-es naptár egyik őskövülete. 2010-ben aztán a pálya üzemeltetői kihasználták az alternatív vonalvezetésben rejlő lehetőségeket: az Abbey és Brooklands kanyarok között a hosszabb utat jelölték ki, ezzel 759 méterrel toldották meg az addig 5141 méteres aszfaltcsíkot.

A modernizáció aztán tavaly végleg utolérte az ódon Silverstone-t, az új boxutca és a Wing (szárny) névre hallgató, extravagáns építmény miatt átkerült a rajt-cél egyenes a pálya másik végére, de emiatt a pilótáknak a kanyarok sorszámozásán kívül nem kell egyéb újdonsággal megbirkózniuk. Az új nyomvonalon elsőként az Abbey nevű könnyed jobbos vár a pilótákra – a kanyarok nevét átszabásukat követően is megtartották –, az egykori ellentétes irányú sikánt a kielégítő aerodinamikájú autók időmérőn manapság padlógázzal gond nélkül beveszik.


Egy balos törést követően érkeznek el az egyik potenciális előzési helyhez: tavaly a Village névre elkeresztelt visszafordító előtt 25 méterrel helyezték az FIA illetékesei a DRS detektálási pontját, amennyiben ott másodpercen belül halad a vadász üldözöttjéhez viszonyítva, a Wellingtonról elnevezett egyenesben élvezheti a nyitott hátsó szárny adta előnyöket. A Loop hajtűt követő Aintree nevű balost gázelvétel nélkül meg lehet oldani.

A Brooklands-től már visszatérnek a régi nyomvonalra, a hajdanán előzések egész sorát felvonultató balost alaposan megnyújtották, felgyorsították, ráadásul rögtön követi a néhai célegyenesre dupla-ráfordító Luffield-Woodcote kettős. A szkeptikus szólamok igaznak találtattak élesben, nem volt kiemelkedő a DRS jelentősége. Az aszfaltcsík legkedveltebb szakaszán egymást érik a tempós kanyarok (Copse, Maggots, Becketts, majd a Chapel), az autók valósággal cikáznak a kiegyenlített felületen, a dolog pikantériáját az adja, hogy az időmérőn már kopottabb gumikon kell száguldozni ezen a részen. A Michael Schumacher 1999-es lábtöréséről elhíresült Stowe pedig már a pálya utolsó szektorát vezeti fel, amit a Vale-sikán és a két csúcsponttal rendelkező Club zár.


A gyors irányváltásokból következik, hogy Silverstone-ban a tökéletes egyensúlyú, aerodinamikailag kifinomult autók vitézkednek, a mérnökök maximális leszorító erő mellett valamivel kevésbé meredek szárnyállással próbálkoznak.

SZINTE NEM IS KELL FÉKEZNI

Kanyarok száma: 17 (7 balos, 10 jobbos)
Vezetési irány: óramutató járásának megfelelő

Aszfalt minősége: kielégítő
Leszorító erő: maximálishoz közeli (kb. 80%)
Leghosszabb teljes gázzal teljesíthető szakasz: 890 méter (kb. 12 sec)
Legmagasabb mért sebesség: 294 km/h
Teljes gázadás: közepes (kb. 66 %)
Gumik igénybevétele: magas
Fékek igénybevétele: alacsony
Körönként váltások száma: 43
Felhasználandó gumikeverék: lágy/kemény
DRS-zóna: 4-es kanyar (Loop) – 6-os kanyar (Brooklands)

A motorok és a fékek igénybevétele nem jelentős, mivel a magas átlagsebesség, illetve a komolyabb féktávok hiánya miatt nem kell sok gondot fordítani hűtésükre. Az idehaza jellemző tikkasztó kánikulával sem kell számítani angolhonban. Két kezünkkel meg tudjuk számolni, mennyiszer kell fékre taposni Silverstone-ban, a többi lassítást motorfékkel is lehet kezelni. A gumik ezzel szemben kemény terhelés alatt lesznek, ezért a Pirelli szakemberei – akárcsak tavaly – a lágy mellett a legkeményebb keveréket szállították a hétvégére. Még egy komoly probléma okozott eddig is gondot a versenyzőknek: mivel a pálya nyílt területre esik, nem veszi körül nagy domb vagy épület, így az erős széllökések könnyen kizökkenthetik a tökéletesre kalibrált balanszából a versenyautókat.

Változékony időjárással számolnak a meteorológusok Northamptonshire-ben egész héten, a térséget heves esőzést hozó gomolyfelhők lepték el,

amelyből jelen állás szerint a hétvége valamennyi délutánjára, így a futam idejére is hullik majd csapadék. Az eső valószínűsége vasárnap délre 70%. A levegő hőmérséklete a hétvége folyamán a 20 Celsius-fokot sem éri el, vagyis komoly hívás előtt állnak majd a pilóták, hogy üzemi hőfokra bírják hozni – különösen a kemény keverékű – abroncsokat. Közepesen erős déli-délnyugati szélmozgásra van kilátás.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik