A pálya adatai: Hosszúság: 5.901 km Teljes versenytáv: 52 kör (306.227 km) Pályacsúcs: 1:29.615 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2010) Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:30.874 (Fernando Alonso, Ferrari, 2010) A tavalyi verseny: Pole pozíció: Mark Webber (1:30.399; Red Bull) Futamgyőztes: Fernando Alonso (1:28:41.94; Ferrari) Leggyorsabb kör: Fernando Alonso (1:34.908; Ferrari) Hivatalos honlap:www.silverstone.co.uk |
Az eredetileg második világháborús bombázó reptérnek tervezett pályán 1948 óta rendeznek nagydíjakat, és 1949-ben alakították át vonalvezetését arra a jellegzetes alapformára, amelyet egészen 1990-ig ismertünk. A Formula–1 gyorsabbá és veszélyesebbé válásával azonban 1991 és 2000 között a Copse kanyar kivételével gyakorlatilag az összeset átalakították, lassítókat építettek be, de korszerűsítést, illetve a nyomvonalon komolyabb változást egészen a közelmúltig nem eszközöltek, pedig a kétezres évekre már igencsak rászorult volna némi újításra az F1-es naptár egyik őskövülete. 2010-ben aztán a pálya üzemeltetői kihasználták az alternatív vonalvezetésben rejlő lehetőségeket: az Abbey és Brooklands kanyarok között a hosszabb utat jelölték ki, ezzel 759 méterrel toldották meg az addig 5141 méteres aszfaltcsíkot.
A modernizáció aztán tavaly végleg utolérte az ódon Silverstone-t, az új boxutca és a Wing (szárny) névre hallgató, extravagáns építmény miatt átkerült a rajt-cél egyenes a pálya másik végére, de emiatt a pilótáknak a kanyarok sorszámozásán kívül nem kell egyéb újdonsággal megbirkózniuk. Az új nyomvonalon elsőként az Abbey nevű könnyed jobbos vár a pilótákra – a kanyarok nevét átszabásukat követően is megtartották –, az egykori ellentétes irányú sikánt a kielégítő aerodinamikájú autók időmérőn manapság padlógázzal gond nélkül beveszik.
Egy balos törést követően érkeznek el az egyik potenciális előzési helyhez: tavaly a Village névre elkeresztelt visszafordító előtt 25 méterrel helyezték az FIA illetékesei a DRS detektálási pontját, amennyiben ott másodpercen belül halad a vadász üldözöttjéhez viszonyítva, a Wellingtonról elnevezett egyenesben élvezheti a nyitott hátsó szárny adta előnyöket. A Loop hajtűt követő Aintree nevű balost gázelvétel nélkül meg lehet oldani.
A Brooklands-től már visszatérnek a régi nyomvonalra, a hajdanán előzések egész sorát felvonultató balost alaposan megnyújtották, felgyorsították, ráadásul rögtön követi a néhai célegyenesre dupla-ráfordító Luffield-Woodcote kettős. A szkeptikus szólamok igaznak találtattak élesben, nem volt kiemelkedő a DRS jelentősége. Az aszfaltcsík legkedveltebb szakaszán egymást érik a tempós kanyarok (Copse, Maggots, Becketts, majd a Chapel), az autók valósággal cikáznak a kiegyenlített felületen, a dolog pikantériáját az adja, hogy az időmérőn már kopottabb gumikon kell száguldozni ezen a részen. A Michael Schumacher 1999-es lábtöréséről elhíresült Stowe pedig már a pálya utolsó szektorát vezeti fel, amit a Vale-sikán és a két csúcsponttal rendelkező Club zár.
A gyors irányváltásokból következik, hogy Silverstone-ban a tökéletes egyensúlyú, aerodinamikailag kifinomult autók vitézkednek, a mérnökök maximális leszorító erő mellett valamivel kevésbé meredek szárnyállással próbálkoznak.
Kanyarok száma: 17 (7 balos, 10 jobbos) Aszfalt minősége: kielégítő |
A motorok és a fékek igénybevétele nem jelentős, mivel a magas átlagsebesség, illetve a komolyabb féktávok hiánya miatt nem kell sok gondot fordítani hűtésükre. Az idehaza jellemző tikkasztó kánikulával sem kell számítani angolhonban. Két kezünkkel meg tudjuk számolni, mennyiszer kell fékre taposni Silverstone-ban, a többi lassítást motorfékkel is lehet kezelni. A gumik ezzel szemben kemény terhelés alatt lesznek, ezért a Pirelli szakemberei – akárcsak tavaly – a lágy mellett a legkeményebb keveréket szállították a hétvégére. Még egy komoly probléma okozott eddig is gondot a versenyzőknek: mivel a pálya nyílt területre esik, nem veszi körül nagy domb vagy épület, így az erős széllökések könnyen kizökkenthetik a tökéletesre kalibrált balanszából a versenyautókat.
Változékony időjárással számolnak a meteorológusok Northamptonshire-ben egész héten, a térséget heves esőzést hozó gomolyfelhők lepték el,
Ideális ív: |
Silverstone evolúciója |