Kimi Räikkönen reméli, az Abu-dzabi Nagydíjon aratott győzelme elég lökést ad a Lotus-istállónak ahhoz, hogy még sikeresebb legyen a 2013-as idényben.
„Elsősorban a csapat miatt örülök, nagyon nehéz idény volt, sok olyan versennyel, amelyeken közel kerültünk a győzelemhez, de egyszer sem jött össze – mondta Räikkönen. – Ez a siker talán hitet ad a munkatársaknak és a tulajdonosoknak is. Ebből a győzelemből építkezve jövőre még többet nyerhetünk.”
A finn tisztában van vele, hogy a feszült szezon végén lesz mit megünnepelnie a Lotusnak.
„Még van két verseny, de a ma este az ünneplésé, és amikor holnap hasogató fejjel felébredünk, tudni fogjuk, mit is éreztünk ezekben a percekben – folytatta a finn. – Sokszor közel voltunk a győzelemhez, még a múlt héten Indiában is nyerhettünk volna, de ha hátulról indulunk, nincs sok esélyünk. A rajt volt a kulcs, s bár a McLaren gyorsabb volt, a győzelemhez célba is kell érni.”
Fernando Alonso a hatodik helyről indulva második lett, közvetlenül Sebastian Vettel előtt célba érve azonban csak három pontot faragott hátrányából a versenyt a boxból kezdő némettel szemben. A spanyol elmondta, végigküzdötte a versenyt, és megjegyezte, hogy Vettelnek a szerencse is segített.
„Elégedett vagyok a második helyezéssel, hiszen nem voltunk valami versenyképesek, a rajttól a célig harcolnunk kellett valakivel – mondta Alonso. – A stratégiánk és a kocsi végsebessége is jó volt, így a végén lehetőségem nyílt a verseny megnyerésére. Pedig a hétvége előtti szimulációink szerint az ötödik vagy a hatodik helyezés lett volna reális cél, azaz nyolc-tíz ponttal számoltunk.”
A spanyol próbált csak magával foglalkozni, de a verseny után kitért Vettel versenyére is.
„Igyekeztem nem foglalkozni Seb versenyével, de tudom, hogy a futam egyes szakaszaiban a saját tempójában autózhatott, és mindkét biztonsági autós időszak kedvezően alakult számára. Ez ellen úgysem tehettünk semmi, a saját dolgunkkal kell foglalkoznunk, és valahogy Seb előtt végezni az utolsó két versenyen is” – tette hozzá.
Sebastian Vettel remek versenyzéssel, két boxkiállással és a biztonsági autó segítségével a mezőny végéről a 3. helyre jött fel. A német élvezte a versenyt, és megdicsérte Jenson Buttont, aki nagyon tisztán versenyzett.
„Hittem benne, hogy felérhetek a dobogóra, de az első körökben megingott a hitem, túl gyorsan akartam előretörni, és a türelmetlenségem vége az lett, hogy eltört a vezetőszárnyam, aztán amikor a biztonsági autó mögött Ricciardo fékezett az egyenesben, és majdnem nekimentem, tovább romlott a helyzet – mondta Vettel. – Utána azonban mellém állt a szerencse, a biztonsági autós időszakok segítettek. A végén Jensonnal nehéz csatát vívtam, de hihetetlenül sportszerű volt, sok más pilótával szemben pórul jártam volna abban a szituációban, de ő tisztán versenyez. Nagyon izgalmas verseny volt.”
Jenson Button nem számított arra, hogy Vettel a külső íven indít támadást ellene három körrel a leintés előtt, de elismerte, hogy nagyon szép manőverrel utasította maga mögé a német vb-éllovas.
„Minden elismerésem Sebastiané, nagyon bátran előzött. Ha leblokkolt volna a kerekem fékezéskor, biztosan nekicsúszok, és összeütközünk – mondta Button. – Nem számítottam arra, hogy külső íven mellém jön, de új lágy gumijai voltak, szinte bármit megtehetett. Én Fernandóval szemben semmit sem tehettem, túl gyors volt az egyenesekben.”
„A verseny nagyon élvezetes volt, de a kocsi nem volt tökéletes, furcsa, hogy a pénteki szabadedzéshez képest mennyire visszaesett. Ám Lewis megmutatta, hogy van sebesség, kár a kieséséért, mert így további pontokat veszítettünk a Ferrarival szemben” – tette hozzá az angol.
Lewis Hamilton kívülről nézve is élvezte a nagydíjat, de jobban örült volna, ha a nagyon gyors McLaren-Mercedes nem megy tönkre a verseny 20. körében, és az élről rajtolva továbbra is vezethetett volna a versenyben. Még nem mondott le arról, hogy nyerjen a wokingiakkal, akiktől a szezon végén a Mercedeshez szerződik.
Narain Karthikeyan autójának hidraulikai hibája idézte elő az indiai pilóta és Nico Rosberg csúnya balesetét az Abu-dzabi Nagydíjon. |
Nico Rosberg: – Narain mondta, hogy eltört a kormányműve. Nem számítottam rá, hogy fékezni fog azon a ponton, mert normál körülmények között ott teljes gázzal szoktunk menni. Esélyem sem volt reagálni a helyzetet ilyen rövid idő alatt. |
Narain Karthikeyan: – Tönkrement a hidraulikus nyomás és a kormánymű, ezért jobbnak láttam, ha elveszem a gázról a lábam. Sajnos Rosberg nem tudott kikerülni. |
„Én sem vezettem hibátlanul, az elején volt egy vad pillanatom, amikor lefutottam az útról, és Kimi majdnem megelőzött, de utána összeszedtem magam, nem is erőlködtem túlságosan – mondta Hamilton a verseny után. – Kényelmesen vezettem, az autó olyan volt, mint az álom, amikor egyszer csak leállt a motor. Az üzemanyag-adagolóval volt valami gond. Ám utána figyeltem a versenyt, nagyon élvezetes volt kívülről is.”
Az angol nem adta fel a reményt, hogy versenyt nyerjen még a McLarennel, ám ezért a csapattól is kér támogatást.
„Semmiféle újítást sem hoztunk, remélem, a következő versenyre már lesznek új alkatrészek, és lesz olyan jó az autó, hogy megint versenybe szállhatok azért a győzelemért, amelyet még meg akarok szerezni a McLarennel. Nem vagyok csalódott, amit lehetett, megtettem” – mondta Hamilton.
A szintén az első sorból rajtoló Mark Webber is feladta a versenyt, miután Sergio Pérez ámokfutását követően belerohant Romain Grosjean autójába. Az ausztrál korábban Pastor Maldonadóval és Felipe Massával is meleg pillanatokat élt át.
„Ezen a versenyen semmi sem sikerült. Erős volt a kocsi, de mindig valaki mögött autóztam, így nem tudtam kihozni belőle a maximumot, és az előzés sem akart összejönni. A balesetnél láttam a káoszt magam előtt, próbáltam tisztán elmenni, de Grosjean nekem jött” – mondta az ausztrál.
Pastor Maldonado (5.): – Meglett volna a dobogó, ha nem megy tönkre a KERS az első biztonsági időszak során. Ám tönkrement, ami ezen a pályán nagyon súlyos büntetésnek számít a hosszú egyenesek és a hatékony DRS-zóna miatt. Végig védekeznem kellett, ami így cseppet sem volt könnyű. Mark balszerencsés volt, mert kívülről akart megelőzni, de ott nem volt hely. Sajnálom, hogy összeértünk, de nem is értem, hogy képzelte, hogy elfér ott. |
Kobajasi Kamui (6.): – Nehéz verseny volt, ezért édes a megszerzett nyolc pont. Nem tudtam kihozni a kocsiból a maximumot, a váltó és emiatt a KERS is hibásan működött. |
Felipe Massa (7.): – Webber a külső íven próbált megelőzni, de a rázókőre futhatott, mert hirtelen irányt változtatott, és hirtelen felém fordult. Nagyon necces manőver volt, de megpördültem, amivel el is szállt az esélyem a jó eredményre. Webber büntetést érdemelt volna. Próbáltam előzni utána, de nem tudtam legyorsulni Kobajasi Sauberjét. |
Bruno Senna (8.): – A rajtnál karambolba keveredtem, mindent kezdhettem a nulláról. A sebességem megvolt az előzésekhez, és fel is tudtam jönni a végére, jó eredmény a 8. helyezés, kellő lendületet ad az utolsó két futamra. |
Paul di Resta (9.): – Nem tudom, mi történt az első kanyarban, de hirtelen ráeszméltem, hogy defektem van. Az első biztonsági autós szakaszban vissza tudtam jönni a versenybe, öt helyet is előrejöttem. A futam utolsó szakaszában meg tudtam előzni a Toro Rossókat, de Sennát már nem tudtam elkapni. |
Daniel Ricciardo (10.): – Jól kaptam el a rajtot, de utána nem tudtam elég közel kerülni Schumacherhez, hogy megelőzzem. Amikor másodjára is bejött a biztonsági autó, újra kereket cseréltünk, ami jó döntésnek bizonyult, mert jobb lett a tempóm a friss gumikon a verseny végéig. Nem számítottam pontszerzésre, ezért örülök a tizedik helynek. |
Michael Schumacher (11.): – Megint balszerencsések voltunk. Azzal, hogy a futam végén újra be kellett jönnöm a bokszba defekt miatt, pontokat veszítettünk. Persze ez benne van a sportban, de nagyon sajnálom, mert szerezhettünk volna néhány pontot. |
Jean-Éric Vergne (12.): – Az első biztonsági autó kedvezett nekünk, míg a második nem. Daniel a friss gumikon a végén meg tudott előzni. Jó, hogy sikerült a csapatnak egy pontot szerezni. |
Heikki Kovalainen (13.): – Jók a fejlesztéseink, de valahogy az Indiai GP után itt is elszállt a KERS, ami miatt nem tudtam csatázni a középmezőny autóival. Miután megelőztek a rajt után visszaesők, magányos, unalmas versenyem volt, amelyet a biztonsági autó tett néha érdekessé. |
Timo Glock (14.): – A nehéz időmérő után jó versenyem lett, mert bár az elején Charlesnak koccanva elállítódott az első légterelőm, tudtam tartani a tempót Heikkivel és leráztam Petrovot. A végsebességem jó volt, ezért tudtam magam mögött tartani a DRS-t használó Pérezt a végén. |
Sergio Pérez (15.): – Volt a versenynek egy pontja, amikor még a dobogós helyezés megszerzésében is hittem. Ám a boxkiállás után Grosjean és Di Resta mögé szorultam, és megfelelő végsebesség nélkül nem tudtam előzni. Kockáztatnom kellett, de sajnos nekimentem Grosjeannak. |
Vitalij Petrov (16.): – Nem volt jó az autó, ami furcsa, mert Heikki nagyon gyors volt a verseny alatt. Valamiért nem volt tapadás. |
Pedro de la Rosa (17.): – Elégedett vagyok, sikerült befejezni a futamot. A rajtrácson az egyik gumimelegítő paplan belegabalyodott a hátsó kerékbe, ezért a bokszutcából kellett indulnom hideg gumikkal. Az autó és az abroncsok remekül viselkedtek, így sikerült egy kiállással végigcsinálni a versenyt. |
Romain Grosjean (feladta): – Először is gratulálok Kiminek, erre a győzelemre várt a csapat. Ami az én versenyemet illeti, előbb Rosberggel csatáztam, de a kanyarban nem maradt helyem, és összeértünk. Utána Di Resta és Pérez lefutott az útról, utóbbi úgy jött vissza, hogy pont nekem jött, aztán Webber sem tudott kikerülni. Semmit sem tehettem, peches napom volt. |
Charles Pic (feladta): – Érdekes csatát vívtunk Timóval a Caterhamek ellen a rajtnál, de lesodródtam az útról, és a KERS-t használó Caterhamek ellen nemigen maradt esélyem. A végén motorhiba miatt ki kellett állnom, de voltak jó pillanataim. |
Nico Hülkenberg (feladta): – Rosszul startoltam, aztán pedig beszorultam két autó közé az első kanyarban, és egyszerűen nem maradt elég helyem |
1. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:45:58.667 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 0.852 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 4.163 mp h. |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 7.787 mp h. |
5. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 13.007 mp h. |
6. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 20.076 mp h. |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 22.896 mp h. |
8. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 23.542 mp h. |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 24.160 mp h. |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 27.463 mp h. |
11. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 28.075 mp h. |
12. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 34.906 mp h. |
13. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 47.764 mp h. |
14. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 56.473 mp h. |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 56.768 mp h. |
16. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:04.595 p h. |
17. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:11.778 p h. |
FELADTA | ||||
Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 41 megtett kör | |
Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 37 | |
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 37 | |
Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 19 | |
Nico Rosberg | német | Mercedes | 7 | |
Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 7 | |
Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 0 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (54. kör) 1:43.964 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 9 | 15 | 255 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 11 | 16 | 245 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 7 | 17 | 198 |
4. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
5. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 13 | 165 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 12 | 153 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 12 | 95 |
8. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
9. | Romain Grosjean | – | 3 | 9 | 90 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 8 | 58 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 49 |
13. | Paul di Resta | – | – | 9 | 46 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 4 | 43 |
15. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
16. | Bruno Senna | – | – | 9 | 30 |
17. | Jean-Eric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 10 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 422 |
2. | Ferrari | 340 |
3. | McLaren-Mercedes | 318 |
4. | Lotus-Renault | 288 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 124 |
7. | Force India-Mercedes | 95 |
8. | Williams-Renault | 73 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 22 |