Africa Race: Kovács lenyomta Schlessert is, szakaszgyőzelem!

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2014.01.08. 20:14
null
Kovács Miklósék második szakaszgyőzelmüket aratták (Fotó: Qualisport)
Az Africa Race nyolcadik napja felemás volt a magyaroknak: Szalay Balázs motorgondok miatt nem tudta teljesíteni a távot, a kamionos Kovács Miklós ezzel szemben szenzációs volt: nyert a kamionosok között, és az autós mezőnyben is a harmadik leggyorsabb volt!

 

Egyszer fent, egyszer lent – tartja a mondás, és mennyire igaz! Két nappal ezelőtt Kovács Miklós még legszívesebben sírva fakadt volna, annyira el volt keseredve, hogy a kamionja végsebessége 90 km/órára csökkent, szerdán viszont legszívesebben kiugrott volna a gatyájából örömében. A csapat örömtáncot járt a hatalmas sárga Scania körül, jöttek a tévések, s mindenki szeretettel gratulált ennek a nagy embernek, aki immár ötödször indul az Africa Race-en, szóval jól ismerik és kedvelik is.

Nos, Kovács újabb szakaszgyőzelmet aratott a viadalon (már a másodikat az idén), de nem is ez a pláne az egészben, hanem az, hogy az autós mezőny nagy része is csak a hátát figyelhette, beleértve a kétszeres Dakar-győztes Jean-Louis Schlessert is, aki még vidáman (vagy nem is olyan vidáman) ásott a dűnék között, amikor Kovács már a táborban itta a jól megérdemelt hideg sört.

„Borzalmasan nehéz nap volt – fújt egy nagyot Kovács Miklós, miután Czeglédi Péterrel és Ács Lászlóval együtt kiszállt a kamionból az akjoujti táborban. – A dűnék hatalmasak voltak, és olyan puhák, hogy szerintem ma sokan bent éjszakáznak majd a dombok között. Amikor láttam magam előtt Schlessert felmenni, azt kérdeztem magamtól: uramisten, ide kell nekünk felmenni?! De végül szerencsére abszolút nem okozott gondot, és ma ez volt a sikerünk titka. Hogy mi legyőztük a dűnéket, a többiek viszont nem.”

Kovács fölényes sikere egyúttal azt is jelenti, hogy az összetettben a kamionosok között felzárkózott a második helyre. S noha a végére nagyon elfáradt, Kovács azt mondja, minden pillanatáért érdemes volt.

Az autósoknál egyébként sokáig úgy tűnt, hogy Herbie-vel, vagyis a kis bogárhátúval autózó Stéphane Henrard győz (ez legalább akkora tett lett volna, mint Kovácsé), de végül a nagyobb Buggyval Jean Antoine Sabatier 1:42 perccel fölé kerekedett.

Sokan sajnálták Henrardot, mert ő mindig is afféle Dávid volt a Góliátok között, most meg, ezzel a kis Herbie-vel ez végképp igaz.

Ami a magyarokat illeti, a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős motorhiba miatt sajnos nem tudta teljesíteni a szakaszt.

Nem segített, hogy a fiúk éjszakáig szereltek, de még a ráolvasás, sőt, az imák sem – az Opel Mokkát elhagyta az erő, s az erővel „kézen fogva” távozott a jó kedv is az autóból. A magyar páros elrajtolt ugyan, de az első komolyabb dűnesornál belátta, hogy erő nélkül itt sohasem jut át (ráadásul megint dőlt az autóból az olaj...), úgyhogy inkább úgy döntött: él a szabályok adta lehetőséggel, és kihagyja a hurokszakaszt. Igaz, ezért több órányi büntetés jár, de még mindig jobb, mintha bent ragadna a pálya kellős közepén, ahonnan teljesen reménytelen kimenekíteni.

„Nyolcvannégy kilométert kellett megtenni a rajtig, odáig el is jutottunk, igaz, kellett olajat tölteni a Mokkába – mondta Szalay Balázs. – A rajt után néhány kilométeren keresztül viszonylag jól haladtunk, ám amikor a mély homokba, a nagy dűnék közé értünk, be kellett látnunk, hogy erő nélkül semmire sem jutunk, és úgy döntöttünk, inkább visszajövünk a táborba, hátha a csapat kitalál valamit, s talán a hátralévő szakaszokat teljesíteni tudjuk.”

S hogy mi a gond? Szalay azt mondja, valószínűleg az egyik henger átereszt, emiatt engedi a Mokka az olajat. A pilóta a táborba érve nem is tudta titkolni a csalódottságát, hiszen a sok szép eredmény (hét szakaszból öt második hely) után joggal reménykedett valami szebb végkifejletben.

„Nagyon rég hátráltatott annyira a technika ördöge, hogy ki kelljen hagynunk egy szakaszt, s nyilván ez rosszul esik. Néhány napja még azon drukkoltam, hogy de jó lenne a sok második hely után szakaszt nyerni, most viszont arra gondolok, milyen szépek voltak azok a második helyek... Rossz érzés, hogy lendületben vagyok, hogy nyomnám a gázt, de nem lehet. Ráadásul a tegnapi és a mai nap is olyan volt – mély homokos, dűnés –, amit szeretünk, ami igazán fekszik nekünk, és pont ezeken kellett szenvedni, s az egyiket ki is hagyni” – mondta Szalay, aki természetesen nem adja fel (sosem szokta), továbbra is próbál küzdeni.

Kibabrált a technika ördöge a Mokkával (Fotó: Csajtai Kristóf)
Kibabrált a technika ördöge a Mokkával (Fotó: Csajtai Kristóf)

AFRICA RACE
8. szakasz, Akjoujt–Akjoujt (össztáv: 421 km, ebből szelektív szakasz: 337 km). Autósok:

1. Jean Antoine Sabatier, Denis Rozand (francia, Buggy) 5:21:22, 2. Henrard, Barbier (francia,
Buggy) 1:42 perc hátrány, 3. Loomans, Driesmans (belga, Toyota) 34:05 p h., ...Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel Mokka) nem teljesítette a szakaszt. Kamionosok: 1. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 5:37:07, 2. Tomás Tomecek, Vojtech Moravek (cseh, Tatra) 34:00 p h., 3. Jacinto, Marques, Cochinho (portugál, MAN)
Az összetettben. Autósok: 1. Jean-Louis Schlesser, Thierry Magnaldi (francia, Schlesser Buggy) 29:27:58, 2. Loomans, Driesmans (belga, Toyota Hilux) 1:10:02 óra h., 3. Henrard, Barbier 2:42:53 ó h., ...Szalay, Bunkoczi. Kamionosok: 1. Tomecek, Moravek 32:50:46, 2. Kovács, Czeglédi 1:49:12 ó h., 3. Jacinto, Marques, Cochinho 1:53:15 ó h.

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik