Mauritánia a világ legszegényebb országai közé tartozik. Ez abból is látszik, hogy amikor átérünk a határon, az út mentén kiégett, szétrabolt autóroncsok, a falvak pedig láthatóan sokkal, de sokkal lepusztultabbak, mint néhány tucat kilométerrel arrébb.
Megjegyzendő, a határátkelés is eléggé kalandos: egy aknamentesített övezeten zajlik – csak éppen jelzőtáblák nélkül. Úgyhogy az ember fia ott bóklászik a senki földjén, s ha szerencséje van, megtalálja a mauritániai határállomást, ha nincs, akkor nem. Vagy legalábbis hosszabb ideig tart.
Az Africa Race első szakasza már itt zajlik – igaz még nem a rettegett dűnék között, hanem sík, füves, igaz homokos terepen.
Ez pedig fekszik a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettősnek. Ezt onnan lehet tudni, hogy az Opel-páros már a szakasz ötvenedik kilométernél utolérte és megelőzte a kétszeres Dakar-győztes Jean-Louis Schlessert, úgyhogy kettejük különversenye hat szakasz után 3–3-ra áll (a verseny előtt fogadtak, hogy melyikük „veri el" többször a másikat).
Szalayék másodikként indultak és elsőként értek célba – legalábbis fizikailag. Mert utóbb kiderült, hogy a jóval hátrébb rajtoló francia Jean Antoine Sabatier gyorsabb volt nála, így a magyar páros begyűjtött egy újabb második helyet. Hatból immár az ötödiket.
„Fura hang jött a motorból az elején, szerintem az volt a baj, hogy nem tudtunk megfelelő oktánszámú benzint tankolni – mondta Szalay. – A szakasz amúgy nagyon gyors volt: most is legalább százhúsz kilométer per órás átlagsebességgel mentünk. Schlessert ötven kilométernél értük utol, egy visszafordítónál megelőztük, onnantól mi mentünk az élen. A célban Jean-Louis odajött, és gratulált, hogy milyen szépen repül az autónk, mert rengeteget voltunk a levegőben" – mondta Szalay Balázs, aki az összetettben továbbra is hatodik.
A kamionos mezőnyben a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió a szakaszon negyedikként ért célba, az összetettben azonban továbbra is harmadik.
Pedig hétfőn nem volt valami szerencsés napja, sőt...
Az még hagyján, hogy a szakaszon kivették a levegőszűrőt (ez a legjobb családban is megesik), de a kamion végsebessége 120-ról kilencvenre csökkent (az ellenfelek 150-nel hasítanak...), és ami a legaggasztóbb, hogy nem tudják, miért. Persze, dolgoznak a probléma megoldásán.
„Idegőrlő volt ez a nap, a végére teljesen elszívta az összes energiámat – vallotta be Kovács. – Ezen a pályán kilencvennel jönni olyan volt, mintha sétakocsiztam volna, épp csak rá nem gyújtottam egy cigarettára. De esküszöm, még arra is lett volna időm. Ha a hatéves fiam vezette volna a kamiont, a fiúkkal lejátszhattunk volna egy parti ultit, és ugyanez lenne az időnk..."
Na jó, nyilván ez némi túlzás, de a hiba valóban bosszantó, főleg hogy nehéz, dűnés napok jönnek. A kamionosok mezőnyében egyébként ezen a napon az összetettben vezető Tomas Tomecek volt a leggyorsabb.
AFRICA RACE
6. szakasz, Dakhla–Chami (össztáv: 611.42 km, ebből szelektív szakasz. 174.19 km). Autósok: 1. Jean Antoine Sabatier, Denis Rozand (francia, Buggy) 1:22:14, 2. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 2:34 perc hátrány, 3. Szazonov, Sakimov (orosz, Hummer) 4:12 p h. Kamionosok: 1. Tomas Tomecek, Vojtech Moravek (cseh, Tatra) 1:33:53, 2. Jacinto, Marques, Cochinho (portugál, MAN) 7:24 p h., 3. Essers, Lauwers, Boerboom (belga, MAN) 13:53 p h p h., 4. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 26:18 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Jean-Louis Schlesser, Thierry Magnaldi (francia, Buggy) 18:27:48, 2. Loomans, Driesmans (belga, Toyota Hilux) 49:20 p h., 3. Sabatier, Rozand (francia, Buggy) 52:19 p h., ...6. Szalay, Bunkoczi 2:00:22 ó h. Kamionosok: 1. Tomas Tomecek, Vojtech Moravek 21:37:35, 2. Jacinto, Marques, Cochinho 21:20 p h., 3. Kovács, Czeglédi, Ács 1:11:08 ó h.