Mark Webber az idényzáró Brazil Nagydíjig csak két második helyezést tudott felmutatni a 2011-es idényben, de az utolsó futamon megszerezte a futamgyőzelmet. Ehhez szükség volt Sebastian Vettel váltóhibájára, a rajtnál jól eljövő német addig vezetett, míg rádión rá nem szóltak, hogy óvatosan kell bánnia a váltójával, és ezért lassítania kell.
A 30. kör elején a célegyenes végén a világbajnok félreállt csapattársa elől, elengedte, néhány lassabb köre után megnőtt a távolság kettejük között. Ezután Vettel újra felgyorsult, igaz, a hajrában kisodródott a pályáról, és újabb öt másodpercet veszített. Az események roppant gyanúsan történtek, Vettel éppen annyira lassult le, hogy a vb-pontversenyben a dobogóért küzdő Webber elé kerülhessen.
A Red Bullnál azonban azt mondták a BBC-nek, hogy Vettel váltójában a verseny végére nem maradt olaj, és azon is csodálkoztak, hogy ilyen problémával a verseny felén túljutott.
A harmadik helyezést Jenson Button szerezte meg a McLarennel, a verseny 11. körében Alonso mögé kerülő brit a futam hajrájában a közepesen kemény gumikon visszaelőzte a spanyolt. Alonso ezzel, no meg Webber győzelmével lecsúszott a vb dobogójáról.
Webber a tavalyi Magyar Nagydíj óta először nyert, s érdekesség, hogy Lewis Hamilton legutóbb tavaly a Hungaroringen esett ki műszaki hiba miatt (azóta négyszer karambol miatt fejezett be idő előtt versenyt). A McLaren angolját valóban a pálya mellé száműzte a versenyen a váltója.
A brazilok számára nem termett babér, Felipe Massa ezúttal sem jutott előrébb az 5. pozíciónál, így 30 év után első Ferrari-pilótaként teljesített teljes szezont dobogós helyezés nélkül.
Bruno Sennát Michael Schumacherrel történt ütközése után megbüntették, és csak a 17. lett, míg Rubens Barrichello a rossz rajtja után nem tudott visszakapaszkodni a pontszerzőhelyekre, a 14. helyen ért célba.
Adrian Sutil a 6. helyezésével megelőzte Vitalij Petrovot az összetettben, és 9. lett, de a Force India a Renault mögött maradt. A Sauber Kobajasi 9. helyezésének köszönhetően megszerezte a 7. helyet az ezúttal betliző Toro Rosso előtt.
ELŐZMÉNYEK
Egy órával a futam rajtja előtt Nelson Piquet, a brazilok F1-es bajnoka bemutató körre indult 1981-es Brabham-Fordjával, s közben cseperegni kezdett az eső a pályán. A sűrű felhőzet azt követően felszakadozott, fél órával a rajt előtt már sütött a nap a pályánál. A későbbi csapadékot nem zárták ki az időjósok, 80 százalékos esélyt adtak rá, hogy a verseny folyamán elered az eső.
A Ferrarinál 100. versenyét futó Felipe Massa nagy tortát kapott vasárnap délelőtt Interlagosban, a brazilt a csapata mellett két mentora, Rubens Barrichello és Michael Schumacher is köszöntötte.
A Lotus számára is különösen fontos a Brazil Nagydíj, a csapat itt bebiztosíthatja 10. helyezését a konstruktőr-világbajnokságban, ami 25 millió dolláros pénzjutalommal jár, és alapvetően meghatározhatja a 2012-ben Caterham néven induló kiscsapat jövőjét. A sikerhez az kell Tony Fernandes istállójának, hogy két riválisa, a Virgin és a Hispania pilótái közül senki se szerezzen 12. vagy jobb helyezést úgy, hogy megelőzi Heikki Kovalainent és Jarno Trullit.
A verseny előtt a BBC stábja Ronaldóval, a brazil labdarúgó-legendával beszélgetett, akinek a fia remek angolsággal közölte, hogy nem érdekli az egész, és haza akar menni…
A felvezető kör megkezdésekor a levegő 25, az aszfalt 47 fokos, a nap pedig hét ágra süt. Az egész mezőny lágy gumikon rajtol.
A FUTAM
Vettel a pole-ból fantasztikusan kapta el a rajtot, és a belső íven Webber is megőrizte második helyét Buttonnal szemben. Alonso szokás szerint kiválóan rajtolt, az első kanyarkombinációban maga mögött hagyta Hamiltont, aki hiába támadt vissza a hátsó egyenesben, az 5. helyen maradt.
Az első kör végén Vettel, Webber, Button, Alonso, Hamilton, Massa, Rosberg, Sutil, Senna, Schumacher volt az első tíz sorrendje. Vettel a 2. kör végén 2.2 másodperccel haladt Webber előtt.
Barrichello a 12. helyről visszacsúszott a 17. pozícióba, miközben Alonso Buttont támadta. A nyitható hátsó légterelőt csak a hátsó egyenesben hívhatják segítségül a pilóták, Alonso ennek a segítségével sem tudott komolyabb támadást indítani Button ellen. A duó a 6. körre 4 másodpercre leszakadt Webbertől, aki 3-mal volt Vettel mögött.
A Pirelli jóslata szerint, ha nem esik az eső, két boxkiállásra lehet számítani pilótánként – a lágy és a közepesen kemény keverék közötti különbség elhanyagolható.
A 10. kör elején Schumacher Sennát előzte meg a célegyenes végén, a külső íven kanyarodott a német, de a bal hátsó kereke hozzáért a Renault első légterelőjéhez, és a Mercedes defektet kapott.
Egy körrel később Alonso pazar előzéssel ment el Button mellett a 6-os kanyarban. Buttont Hamilton is azonnal támadta, a boxból visszatérő Schumacher mellett is el kellett menniük.
Alexander Wurz és a többi sportfelügyelő vizsgálta a Schumi/Senna incidenst. Senna is a boxban járt, Di Resta és Kobajasi feljött a 9. és a 10. helyre.
Vettellel közölte a Red Bull a rádión, hogy a váltója nem működik megfelelően, és a 2. fokozatban óvatosan pörgesse fel a motorját. A 14. körben is 3 másodperccel állt Webber előtt, az ausztrál 7-tel előzte meg Alonsót.
A 15. körben, egy körrel Sutil után, Button állt ki kerékcserére. A 16.-ban Alonso, Hamilton és Rosberg is szervizelt, Vettelnek szóltak,. hogy a harmadik fokozatban is bánjon óvatosan a fordulatszámmal.
A 17. körben Vettel kerékcseréje következett, gond nélkül túljutott rajta. Alonso, Button és Hamilton között nem változott a sorrend. Senna boxutcai áthajtásos büntetést kapott.
Webber a 18. körben állt ki az élről, Massa vette át a vezetést, miközben a büntetését letöltő Senna pontszerzési esélyei szertefoszlottak.
Sutil az új gumikon könnyedén megelőzte Pérezt, és feljött a 8. helyre Kobajasi mögé. A két Sauber még nem járt a boxban, mint ahogy Massa sem.
A brazilt a 21. körben a DRS-zónában megelőzte Vettel, aki újra az élre állt. Massa ki is állt a boxba, Schumacher továbbra is az utolsó helyen száguldott.
Az első boxkiállások után, a 22. kör végén Vettel, Webber, Alonso, Button, Hamilton, Massa, Sutil, Rosberg, Petrov, Di Resta volt az első tíz sorrendje.
A bal hátsó kerekét a boxkiállása után azonnal elveszítő Glock volt a verseny első kiesője.
Webber a 25. körre 2.3 másodpercre csökkentette hátrányát, de a váltójával bajlódó Vettel a körülményekhez képest továbbra is magabiztosan vezetett. Schumacher a 2. kör elején Trullit megelőzve feljött a 19. helyre, Webber egyre gyorsabb volt Vettelnél, már csak 1.4 másodperc volt kettejük között.
Vettelnek lassítania kellett, érett Webber idei első győzelme. A Sennával a 15. helyért csatázó Maldonado kicsúszott.
Vettel a 30. kör elején a célegyenes végén elengedte Webbert. Alonso 7.8 másodpercre volt a némettől, aki körönként már egy másodpercet veszített riválisaival szemben.
Button a 31. körben megkapta a keményebb keverékű gumikat, amelyeken akár a célig száguldhat.
Vettel felvette a többiek ritmusát, bár Webber fél másodpercet rávert, Alonsóval és Hamiltonnal azonos időt futott. Talán jobb lett a váltója...
Hamilton a 33. körben szervizelt, lágyakat kapott, Vettel már a vb-pontverseny 2. helyéért küzdő Webber tempóját is felvette, a csapat terve megvalósult. Alonso a 34. körben kapott lágy gumikat, neki is jönnie kellett még. Vettellel közölték a rádión, hogy közeledik az eső.
A McLaren Hamiltonnal közölte, hogy gond van a váltójával, miközben Senna elveszítette a 4. fokozatát.
Webber a 38. körben a boxba állt új lágy gumikért, Vettel visszaállt az élre. Button a DRS-zónában megelőzte a 2. boxkiállását halogató Massát, és feljött a 4. helyre Alonso mögé. Vettel a 39. körben kapta meg új készlet lágy gumiját.
Hamilton utolérte Massát, de óvatos volt a brazillal. Előzés helyett a boxutcát választotta, és megkapta a közepesen kemény keverékű gumikat, amelyekkel a leintésig autózhatott.
A 45. körben Vettel megfutotta a verseny leggyorsabb körét, 4.4 másodpercre volt Webbertől. Massa és Sutil a boxba hajtott a keményebb gumikért, a brazil éppen Hamilton elé jött vissza, folytatódhatott a csata.
Vettel leggyorsabb körére reagálva a Red Bull mérnöke ismét szólt a rádión, megemlítve a váltóhibát – amely végül Hamiltonra csapott le, az angol leparkolta az autóját a pálya mellett.
Az angol először esett ki műszaki hiba miatt a tavalyi Magyar Nagydíj óta (akkor is a váltója adta meg magát), azóta négyszer is ütközés miatt fejezte be idő előtt a versenyt.Érdekesség, hogy Webber eddigi utolsó győzelme is a tavalyi Magyar Nagydíjon született meg.
Az 50. kör elején Sutil támadta Rosberget a 6. helyért folyó csatában, de a Mercedes pilótája visszavette a helyezést – a Force Indiá-s a következő körben már sikerrel járt.
20 körrel a vége előtt Webber, Vettel, Alonso, Button, Massa, Sutil, Rosberg, Di Resta, Kobajasi, Petrov volt a sorrend. Button – teljesen váratlanul – kiállt a boxba még egy készlet közepesen kemény gumiért.Ezek szerint nemcsak időeredményekben, tartósság terén is alig van különbség a két keverék között Interlagosban…
Alonso az 54. körben kapta meg keményebb keverékű gumijait. Webber az 58. körben átesett utolsó pit-stopján.
A közepesen kemény keverékű gumikon szenvedő Alonsóra körről körre közelebb került Button, aki körönként 1.5 másodpercet adott a spanyolnak, és az 59. körre utolérte. Vettel ekkor az élről szervizelt.
A 61. körben Button a DRS-zónában már Alonso sarkában volt, de nem használta a KERS-t, a kör végére, a célegyenesre tartogatta. Támadta is a spanyolt, aki ott még jól védekezett, de három kanyarral később, a DRS-zónában már tehetetlen volt.
Vettel a61. körben az 5-ös kkanyarban kisodródott a pályáról, s bár vissza tudott jönni 5 másodpercet veszített. Webbertől 13 másodpercre volt, de Buttonhoz képest maradt 11 másodperc előnye.
Sutil remekül versenyzett a Force Indiával, 16 másodpercre volt Massától (a brazil 22-vel maradt el Alonsótól), és könnyedén maga mögött tartotta Rosberget.
Három körrel a vége előtt Button 8.4 másodpercre volt Vetteltől. Webber a 70. körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét, a csapat rászólt, hogy az utolsóban ezt ne próbálja meg. Mégis megtette, 1:15.324-gyel végigérve szerezte meg idei első, pályafutása hetedik futamgyőzelmét, amellyel elhappolta Alonsótól a vb 3. helyezését Vettel és Button mögött.
Mögötte Vettel, Button, Alonso, Massa, Sutil, Rosberg, Di Resta, Kobajasi, Petrov sorrend alakult ki.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32:17.464 |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 16.983 mp h. |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 27.638 mp h. |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 35.048 mp h. |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:06.733 p h. |
6. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1 kör h. |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
10. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1 kör h. |
11. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
12. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
15. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1 kör h. |
16. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 2 kör h. |
17. | Bruno Senna | brazil | Renault | 2 kör h. |
18. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 2 kör h. |
19. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 3 kör h. |
20. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 3 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 61 megtett kör | |
Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 46 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 26 | |
Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 21 | |
Leggyorsabb kör: Webber (71. kör) 1:15.324 |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 11 | 17 | 18 | 392 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 3 | 12 | 17 | 270 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1 | 10 | 18 | 258 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 10 | 18 | 257 |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 3 | 6 | 16 | 227 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 15 | 118 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 14 | 89 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 11 | 76 |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 9 | 42 |
10. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 8 | 37 |
11. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
12. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 9 | 30 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 8 | 27 |
14. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 7 | 26 |
15. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 7 | 15 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 5 | 14 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
18. | Bruno Senna | brazil | Renault | – | – | 1 | 2 |
19. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 650 |
2. | McLaren-Mercedes | 497 |
3. | Ferrari | 375 |
4. | Mercedes | 165 |
5. | Renault | 73 |
6. | Force India-Mercedes | 69 |
7. | Sauber-Ferrari | 44 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 41 |
9. | Williams-Cosworth | 5 |
GYŐZELEM | POLE POZÍCIÓ | LEGGYORSABB KÖR | |
2001 | David Coulthard | Michael Schumacher | Ralf Schumacher |
2002 | Michael Schumacher | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya |
2003 | Giancarlo Fisichella | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
2004 | Juan Pablo Montoya | Rubens Barrichello | Juan Pablo Montoya |
2005 | Juan Pablo Montoya | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen |
2006 | Felipe Massa | Felipe Massa | Michael Schumacher |
2007 | Kimi Räikkönen | Felipe Massa | Kimi Räikkönen |
2008 | Felipe Massa | Felipe Massa | Felipe Massa |
2009 | Mark Webber | Rubens Barrichello | Mark Webber |
2010 | Sebastian Vettel | Nico Hülkenberg | Lewis Hamilton |