Webber az idény végére tartogatta a legjobbat

Vágólapra másolva!
2011.11.27. 16:51
null
Webber Vettel váltóhibájának is köszönhette győzelmét (Fotók: Reuters)
Címkék
Mark Webber a legvégére tartogatta idei legjobb eredményét, a Red Bull ausztrál pilótája az idényzáró Brazil Nagydíjon szerezte meg egyetlen győzelmét a 2011-es idényben. Diadalához a csapat is kellett, a verseny elején az élre álló Sebastian Vettel rejtélyes váltóhiba miatt lelassult, és át kellett engednie első helyét Webbernek, igaz, ezután ismét gyors volt a német. A dobogóra még Jenson Button állhatott fel, Fernando Alonso a 4. lett, Lewis Hamilton váltóhiba miatt kiesett.

Mark Webber az idényzáró Brazil Nagydíjig csak két második helyezést tudott felmutatni a 2011-es idényben, de az utolsó futamon megszerezte a futamgyőzelmet. Ehhez szükség volt Sebastian Vettel váltóhibájára, a rajtnál jól eljövő német addig vezetett, míg rádión rá nem szóltak, hogy óvatosan kell bánnia a váltójával, és ezért lassítania kell.

A 30. kör elején a célegyenes végén a világbajnok félreállt csapattársa elől, elengedte, néhány lassabb köre után megnőtt a távolság kettejük között. Ezután Vettel újra felgyorsult, igaz, a hajrában kisodródott a pályáról, és újabb öt másodpercet veszített. Az események roppant gyanúsan történtek, Vettel éppen annyira lassult le, hogy a vb-pontversenyben a dobogóért küzdő Webber elé kerülhessen.

A Red Bullnál azonban azt mondták a BBC-nek, hogy Vettel váltójában a verseny végére nem maradt olaj, és azon is csodálkoztak, hogy ilyen problémával a verseny felén túljutott.

A harmadik helyezést Jenson Button szerezte meg a McLarennel, a verseny 11. körében Alonso mögé kerülő brit a futam hajrájában a közepesen kemény gumikon visszaelőzte a spanyolt. Alonso ezzel, no meg Webber győzelmével lecsúszott a vb dobogójáról.

Webber a tavalyi Magyar Nagydíj óta először nyert, s érdekesség, hogy Lewis Hamilton legutóbb tavaly a Hungaroringen esett ki műszaki hiba miatt (azóta négyszer karambol miatt fejezett be idő előtt versenyt). A McLaren angolját valóban a pálya mellé száműzte a versenyen a váltója.

A brazilok számára nem termett babér, Felipe Massa ezúttal sem jutott előrébb az 5. pozíciónál, így 30 év után első Ferrari-pilótaként teljesített teljes szezont dobogós helyezés nélkül.

Bruno Sennát Michael Schumacherrel történt ütközése után megbüntették, és csak a 17. lett, míg Rubens Barrichello a rossz rajtja után nem tudott visszakapaszkodni a pontszerzőhelyekre, a 14. helyen ért célba.

Adrian Sutil a 6. helyezésével megelőzte Vitalij Petrovot az összetettben, és 9. lett, de a Force India a Renault mögött maradt. A Sauber Kobajasi 9. helyezésének köszönhetően megszerezte a 7. helyet az ezúttal betliző Toro Rosso előtt.

ELŐZMÉNYEK

Egy órával a futam rajtja előtt Nelson Piquet, a brazilok F1-es bajnoka bemutató körre indult 1981-es Brabham-Fordjával, s közben cseperegni kezdett az eső a pályán. A sűrű felhőzet azt követően felszakadozott, fél órával a rajt előtt már sütött a nap a pályánál. A későbbi csapadékot nem zárták ki az időjósok, 80 százalékos esélyt adtak rá, hogy a verseny folyamán elered az eső.

A Ferrarinál 100. versenyét futó Felipe Massa nagy tortát kapott vasárnap délelőtt Interlagosban, a brazilt a csapata mellett két mentora, Rubens Barrichello és Michael Schumacher is köszöntötte.

A Lotus számára is különösen fontos a Brazil Nagydíj, a csapat itt bebiztosíthatja 10. helyezését a konstruktőr-világbajnokságban, ami 25 millió dolláros pénzjutalommal jár, és alapvetően meghatározhatja a 2012-ben Caterham néven induló kiscsapat jövőjét. A sikerhez az kell Tony Fernandes istállójának, hogy két riválisa, a Virgin és a Hispania pilótái közül senki se szerezzen 12. vagy jobb helyezést úgy, hogy megelőzi Heikki Kovalainent és Jarno Trullit.

A verseny előtt a BBC stábja Ronaldóval, a brazil labdarúgó-legendával beszélgetett, akinek a fia remek angolsággal közölte, hogy nem érdekli az egész, és haza akar menni…

A felvezető kör megkezdésekor a levegő 25, az aszfalt 47 fokos, a nap pedig hét ágra süt. Az egész mezőny lágy gumikon rajtol.

A FUTAM

Vettel a pole-ból fantasztikusan kapta el a rajtot, és a belső íven Webber is megőrizte második helyét Buttonnal szemben. Alonso szokás szerint kiválóan rajtolt, az első kanyarkombinációban maga mögött hagyta Hamiltont, aki hiába támadt vissza a hátsó egyenesben, az 5. helyen maradt.

Az első kör végén Vettel, Webber, Button, Alonso, Hamilton, Massa, Rosberg, Sutil, Senna, Schumacher volt az első tíz sorrendje. Vettel a 2. kör végén 2.2 másodperccel haladt Webber előtt.

Barrichello a 12. helyről visszacsúszott a 17. pozícióba, miközben Alonso Buttont támadta. A nyitható hátsó légterelőt csak a hátsó egyenesben hívhatják segítségül a pilóták, Alonso ennek a segítségével sem tudott komolyabb támadást indítani Button ellen. A duó a 6. körre 4 másodpercre leszakadt Webbertől, aki 3-mal volt Vettel mögött.

A Pirelli jóslata szerint, ha nem esik az eső, két boxkiállásra lehet számítani pilótánként – a lágy és a közepesen kemény keverék közötti különbség elhanyagolható.

A 10. kör elején Schumacher Sennát előzte meg a célegyenes végén, a külső íven kanyarodott a német, de a bal hátsó kereke hozzáért a Renault első légterelőjéhez, és a Mercedes defektet kapott.

Egy körrel később Alonso pazar előzéssel ment el Button mellett a 6-os kanyarban. Buttont Hamilton is azonnal támadta, a boxból visszatérő Schumacher mellett is el kellett menniük.

Vettel váltóhiba miatt lemondott a  győzelemről csapattársa, Webber javára
Vettel váltóhiba miatt lemondott a győzelemről csapattársa, Webber javára

Alexander Wurz és a többi sportfelügyelő vizsgálta a Schumi/Senna incidenst. Senna is a boxban járt, Di Resta és Kobajasi feljött a 9. és a 10. helyre.

Vettellel közölte a Red Bull a rádión, hogy a váltója nem működik megfelelően, és a 2. fokozatban óvatosan pörgesse fel a motorját. A 14. körben is 3 másodperccel állt Webber előtt, az ausztrál 7-tel előzte meg Alonsót.

A 15. körben, egy körrel Sutil után, Button állt ki kerékcserére. A 16.-ban Alonso, Hamilton és Rosberg is szervizelt, Vettelnek szóltak,. hogy a harmadik fokozatban is bánjon óvatosan a fordulatszámmal.

A 17. körben Vettel kerékcseréje következett, gond nélkül túljutott rajta. Alonso, Button és Hamilton között nem változott a sorrend. Senna boxutcai áthajtásos büntetést kapott.

Webber a 18. körben állt ki az élről, Massa vette át a vezetést, miközben a büntetését letöltő Senna pontszerzési esélyei szertefoszlottak.

Sutil az új gumikon könnyedén megelőzte Pérezt, és feljött a 8. helyre Kobajasi mögé. A két Sauber még nem járt a boxban, mint ahogy Massa sem.

A brazilt a 21. körben a DRS-zónában megelőzte Vettel, aki újra az élre állt. Massa ki is állt a boxba, Schumacher továbbra is az utolsó helyen száguldott.

Az első boxkiállások után, a 22. kör végén Vettel, Webber, Alonso, Button, Hamilton, Massa, Sutil, Rosberg, Petrov, Di Resta volt az első tíz sorrendje.

A bal hátsó kerekét a boxkiállása után azonnal elveszítő Glock volt a verseny első kiesője.

Webber a 25. körre 2.3 másodpercre csökkentette hátrányát, de a váltójával bajlódó Vettel a körülményekhez képest továbbra is magabiztosan vezetett. Schumacher a 2. kör elején Trullit megelőzve feljött a 19. helyre, Webber egyre gyorsabb volt Vettelnél, már csak 1.4 másodperc volt kettejük között.

Vettelnek lassítania kellett, érett Webber idei első győzelme. A Sennával a 15. helyért csatázó Maldonado kicsúszott.

Vettel a 30. kör elején a célegyenes végén elengedte Webbert. Alonso 7.8 másodpercre volt a némettől, aki körönként már egy másodpercet veszített riválisaival szemben.

Button a 31. körben megkapta a keményebb keverékű gumikat, amelyeken akár a célig száguldhat.

Vettel felvette a többiek ritmusát, bár Webber fél másodpercet rávert, Alonsóval és Hamiltonnal azonos időt futott. Talán jobb lett a váltója...

Hamilton a 33. körben szervizelt, lágyakat kapott, Vettel már a vb-pontverseny 2. helyéért küzdő Webber tempóját is felvette, a csapat terve megvalósult. Alonso a 34. körben kapott lágy gumikat, neki is jönnie kellett még. Vettellel közölték a rádión, hogy közeledik az eső.

A McLaren Hamiltonnal közölte, hogy gond van a váltójával, miközben Senna elveszítette a 4. fokozatát.

Webber a 38. körben a boxba állt új lágy gumikért, Vettel visszaállt az élre. Button a DRS-zónában megelőzte a 2. boxkiállását halogató Massát, és feljött a 4. helyre Alonso mögé. Vettel a 39. körben kapta meg új készlet lágy gumiját.

Hamilton utolérte Massát, de óvatos volt a brazillal. Előzés helyett a boxutcát választotta, és megkapta a közepesen kemény keverékű gumikat, amelyekkel a leintésig autózhatott.

A 45. körben Vettel megfutotta a verseny leggyorsabb körét, 4.4 másodpercre volt Webbertől. Massa és Sutil a boxba hajtott a keményebb gumikért, a brazil éppen Hamilton elé jött vissza, folytatódhatott a csata.

Vettel leggyorsabb körére reagálva a Red Bull mérnöke ismét szólt a rádión, megemlítve a váltóhibát – amely végül Hamiltonra csapott le, az angol leparkolta az autóját a pálya mellett.

Az angol először esett ki műszaki hiba miatt a tavalyi Magyar Nagydíj óta (akkor is a váltója adta meg magát), azóta négyszer is ütközés miatt fejezte be idő előtt a versenyt.Érdekesség, hogy Webber eddigi utolsó győzelme is a tavalyi Magyar Nagydíjon született meg.

Az 50. kör elején Sutil támadta Rosberget a 6. helyért folyó csatában, de a Mercedes pilótája visszavette a helyezést – a Force Indiá-s a következő körben már sikerrel járt.

20 körrel a vége előtt Webber, Vettel, Alonso, Button, Massa, Sutil, Rosberg, Di Resta, Kobajasi, Petrov volt a sorrend. Button – teljesen váratlanul – kiállt a boxba még egy készlet közepesen kemény gumiért.Ezek szerint nemcsak időeredményekben, tartósság terén is alig van különbség a két keverék között Interlagosban…

Alonso az 54. körben kapta meg keményebb keverékű gumijait. Webber az 58. körben átesett utolsó pit-stopján.

A közepesen kemény keverékű gumikon szenvedő Alonsóra körről körre közelebb került Button, aki körönként 1.5 másodpercet adott a spanyolnak, és az 59. körre utolérte. Vettel ekkor az élről szervizelt.

A 61. körben Button a DRS-zónában már Alonso sarkában volt, de nem használta a KERS-t, a kör végére, a célegyenesre tartogatta. Támadta is a spanyolt, aki ott még jól védekezett, de három kanyarral később, a DRS-zónában már tehetetlen volt.

Vettel a61. körben az 5-ös kkanyarban kisodródott a pályáról, s bár vissza tudott jönni 5 másodpercet veszített. Webbertől 13 másodpercre volt, de Buttonhoz képest maradt 11 másodperc előnye.

Sutil remekül versenyzett a Force Indiával, 16 másodpercre volt Massától (a brazil 22-vel maradt el Alonsótól), és könnyedén maga mögött tartotta Rosberget.

Három körrel a vége előtt Button 8.4 másodpercre volt Vetteltől. Webber a 70. körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét, a csapat rászólt, hogy az utolsóban ezt ne próbálja meg. Mégis megtette, 1:15.324-gyel végigérve szerezte meg idei első, pályafutása hetedik futamgyőzelmét, amellyel elhappolta Alonsótól a vb 3. helyezését Vettel és Button mögött.

Mögötte Vettel, Button, Alonso, Massa, Sutil, Rosberg, Di Resta, Kobajasi, Petrov sorrend alakult ki.

BRAZIL NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:32:17.464
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 16.983 mp h.
3. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 27.638 mp h.
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 35.048 mp h.
5. Felipe Massa brazil Ferrari 1:06.733 p h.
6. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1 kör h.
7. Nico Rosberg német Mercedes 1 kör h.
8. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1 kör h.
9. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1 kör h.
10. Vitalij Petrov orosz Renault 1 kör h.
11. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
12. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
13. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
14. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 1 kör h.
15. Michael Schumacher német Mercedes 1 kör h.
16. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 2 kör h.
17. Bruno Senna brazil Renault 2 kör h.
18. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 2 kör h.
19. Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 3 kör h.
20. Daniel Ricciardo ausztrál Hispania-Cosworth 3 kör h.
FELADTÁK
Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 61 megtett kör
Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 46
Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 26
Timo Glock német Virgin-Cosworth 21
Leggyorsabb kör: Webber (71. kör) 1:15.324
A VB VÉGEREDMÉNYE
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 11 17 18 392
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 3 12 17 270
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1 10 18 258
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1 10 18 257
5. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 3 6 16 227
6. Felipe Massa brazil Ferrari 15 118
7. Nico Rosberg német Mercedes 14 89
8. Michael Schumacher német Mercedes 11 76
9. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 9 42
10. Vitalij Petrov orosz Renault 1 8 37
11. Nick Heidfeld német Renault 1 6 34
12. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 9 30
13. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 8 27
14. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 7 26
15. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 7 15
16. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 5 14
17. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 2 4
18. Bruno Senna brazil Renault 1 2
19. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 650
2. McLaren-Mercedes 497
3. Ferrari 375
4. Mercedes 165
5. Renault 73
6. Force India-Mercedes 69
7. Sauber-Ferrari 44
8. Toro Rosso-Ferrari 41
9. Williams-Cosworth 5
Az interlagosi célegyenesben könnyű előzni, ezért csak a 4-es kanyar előtt lesz DRS-zóna
Az interlagosi célegyenesben könnyű előzni, ezért csak a 4-es kanyar előtt lesz DRS-zóna
AZ ELMÚLT TÍZ ÉV LEGJOBBJAI
GYŐZELEM POLE POZÍCIÓ LEGGYORSABB KÖR
2001 David Coulthard Michael Schumacher Ralf Schumacher
2002 Michael Schumacher Juan Pablo Montoya Juan Pablo Montoya
2003 Giancarlo Fisichella Rubens Barrichello Rubens Barrichello
2004 Juan Pablo Montoya Rubens Barrichello Juan Pablo Montoya
2005 Juan Pablo Montoya Fernando Alonso Kimi Räikkönen
2006 Felipe Massa Felipe Massa Michael Schumacher
2007 Kimi Räikkönen Felipe Massa Kimi Räikkönen
2008 Felipe Massa Felipe Massa Felipe Massa
2009 Mark Webber Rubens Barrichello Mark Webber
2010 Sebastian Vettel Nico Hülkenberg Lewis Hamilton
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik