Matematikailag már csak Jenson Buttonnak van esélye rá, hogy meghiúsítsa Sebastian Vettel világbajnoki címvédését Szuzukában, de ehhez az összes hátralévő futamot meg kellene nyernie, miközben a német pontot sem szerez. Utóbbiért nem tehet Button, de a győzelmekért megpróbálhat harcba szállni: a Japán Nagydíj első edzésnapján jól is kezdett, mindkét szabadedzést az élen zárta.
A TOVÁBBI PROGRAM (magyar idő szerint) | ||||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 04.00–05.00 | |||
Időmérő edzés | 07.00–08.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 08.00 |
Vettel délelőtt kicsúszott, ám a németnek éppen attól van ennyire kiváló idénye, hogy csak a szabadedzéseken töri össze az autóját, az időmérőkön és a versenyeken már olyan lelkiállapotban vesz részt, hogy nem is kerül veszélybe az autója. A délutáni tréningen teljes programot futott, igaz, nem derült ki, mennyivel jobb a riválisoknál, mert a lágy gumin csak a 4. mért körében tette oda magát, és csupán harmadik lett Button és Fernando Alonso mögött – csekély lemaradásából ítélve azonban kijelenthető, hogy az időmérőnek ő a legfőbb esélyese.
A McLaren, Red Bull, Ferrari hármas mögött a Mercedes következik, majd – az előző futamokkal szemben – nem a Force India, hanem a Toro Rosso és a Renault.
A Williamsnek rémes napja volt, délelőtt Pastor Maldonado, délután Rubens Barrichello csúszott ki, míg a második edzésen a venezuelai műszaki hiba miatt állt meg idő előtt a pálya mellett.
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
A második edzést Sébastien Buemi kezdte meg, a 23 fokos levegőben a Toro Rosso svájci pilótája hajtott ki elsőként a 37 fokos pályára. Az első mért kör Heikki Kovalainené, a finn a Lotusszal 1:43.930 perces kört futott.
A versenyzők a második edzés elején nem tettek próbaköröket, az első pályára hajtásukkor mért köröket futottak. Petrov állt az élre 1:35.471-gyel, megelőzve Buemit, aki fél másodperccel maradt el az orosztól.
Button 1:34.562 perccel állt az élre. Az angol a héten hosszabbított szerződést a McLarennel, s bár a csapat nem árult el adatokat a megállapodásról, a Times információi szerint a szerződést 4 évre szól, és ezalatt 50 millió fontot keres majd a 2009-es világbajnok.
Hamilton első mért körével még elmaradt Buttontól, de másodikra 1:34.529-cel megelőzte csapattársát.
Az első edzésen nem szereplő Liuzzi, Kovalainen, Sutil trió számára különösen fontos az edzés, de az olasz számára nem kezdődött jól, Hispaniája gyanúsan lassan csordogált a pályán. A Japán GP-re különleges sisakfestéssel érkező Liuzzi le is állította a gépet, s 3 megtett kör után véget ért az első napja.
Alonso a Ferrarival 1:33.854 perccel átvette a vezetést, miközben Vettel visszatért a pályára délelőtti kicsúszása után. A spanyol után Webber került a lista tetejére, 1:33.782-vel. Alonso 1:33.503-mal, a nap legjobb idejével válaszolt – a spanyol Button délelőtti idejénél is jobbat ment.
Vettel Alonso és Webber mögött a harmadik helyen állt, 4 tizeddel maradt el a spanyoltól. A versenyzők természetesen még csak a közepesen kemény gumikat használták, a lágy kipróbálására az edzés második felében kerül sor. Ekkor várhatóan Vettel tavalyi pénteki legjobb időeredményét (1:31.465) is megközelítik a versenyzők.
A 17. és 18. helyen álló Maldonado, Glock páros számára is fontos, hogy minél több időt töltsön a pályán, délelőtt a venezuelai kicsúszás, a német váltóhiba miatt csak csonka programot tudott teljesíteni.
Az edzés harmadánál Bruno Senna az első kanyarban a kavicságyba csúszott. A pályabírók megtolták az autóját, így ki tudott szabadulni, és folytathatta a körözést.
A pilóták visszajelzései szerint erősebb szél fúj, mint az első edzésen, ami megnehezíti az autók beállítását.
A 41. percben Alguersuari lágy gumikra váltott, és feljött velük a 3. helyre. Massa is a sárga feliratú abroncsokon hagyta el a boxutcát. A brazil 1:34.0-ról 1:32.448-ra javított, és az élre állt.
A Renault párosa is megkapta a lágy gumikat, Petrov ezekkel 998 ezreddel jött be Massa mögé másodiknak. Senna több mint egy másodperccel elmaradt orosz csapattársától.
Barrichello a lágy gumikon nagy igyekezetlében a Degner-kanyarnál túl szélesen kanyarodott, bal hátsó kereke lefutott az útról, a Williams megcsúszott és a gumifalba csapódott. Az utóbbi években a Degner dupla jobbkanyar a legnehezebb a pilóták számára, itt történik a legtöbb vezetői hiba: tavalyelőtt többek között Webber is itt csúszott ki az időmérőn, és Vettel is itt veszítette el autója irányítását délelőtt.
A Williams eltakarítása után Alonso a pályára hajtott lágy gumijain. Senna kis híján ugyanúgy járt a Degnerben, mint Barrichello, de meg tudta fogni az autóját.
Alonso 1:32.075-tel az élre állt. Webber következett a lágy gumikon, az ausztrál 72 ezreddel elmaradt Alonsótól.
Kobajasi kisodródott a Spoon-kanyarban, de folytatni tudta, Button a lágy gumikon 1:31.901-gyel az első helyre ugrott. Vettel is megkapta a gyorsabb gumikat, de első köre lassú volt. Maldonado miatt kellett lassítania, a venezuelai a Degnerben leparkolta műszaki hibás Williamsét.
Vettel a következő körét lassan kezdte, míg Hamilton a legjobb első szektorral kezdett – az angol azonban a pálya középső szakaszán szintén lassítani kényszerült.Így egyikükről sem derült ki, mit tudnak a vadonatúj lágy gumikon.
A kissé használt abroncsokon Vettel a 3. helyre jött fel (1.8 másodpercet javított a közepesen keményen futott köréhez képest), alig maradt el a 2. Alonsótól, míg Hamilton a 6. legjobb időeredményt jegyezte 1.344 másodperccel Button mögött.
Kobajasi a 130-kanyarban nyitott hátsó légterelővel, padlógázzal próbált meg áthajtani, de a Sauber megcsúszott, és csak hajszálon múlt, hogy a hazaiak hőse össze nem törte autóját.
A Mercedes-pilóták futották utolsóként a lágy gumis gyors köreiket, Schumacher a 7., Rosberg a 8,. helyre jött fel, mindketten Hamilton elé ugrottak.
Az utolsó húsz percben a megtankolt autókkal nem javíthattak a pilóták, a sorrend nem változott. Viszont a váltóhibával bajlódó Trullit leszámítva mindenki a pályán volt.
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:31.901 | átlag: 227.475 km/ó | 32 kör |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:32.075 | 0.174 mp h. | 33 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32.095 | 0.194 | 35 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32.147 | 0.246 | 28 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:32.448 | 0.547 | 34 |
6. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:32.710 | 0.809 | 26 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32.982 | 1.081 | 27 |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.245 | 1.344 | 26 |
9. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:33.446 | 1.545 | 36 |
10. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.681 | 1.780 | 33 |
11. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.705 | 1.804 | 25 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:33.790 | 1.889 | 36 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:34.393 | 2.492 | 35 |
14. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:34.557 | 2.656 | 27 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:34.601 | 2.700 | 33 |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:36.038 | 4.137 | 33 |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:36.225 | 4.324 | 35 |
18. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:37.123 | 5.222 | 14 |
19. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:37.440 | 5.539 | 30 |
20. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:38.093 | 6.192 | 30 |
21. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:38.387 | 6.486 | 16 |
22. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:38.763 | 6.862 | 36 |
23. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:39.800 | 7.899 | 24 |
24. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:42.480 | 10.579 | 4 |
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.634 | átlag: 223.265 km/ó | 20 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.725 | 0.091 mp h. | 18 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:34.090 | 0.456 | 22 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:34.372 | 0.738 | 24 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:34.426 | 0.792 | 25 |
6. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:34.937 | 1.303 | 23 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:35.585 | 1.951 | 27 |
8. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.590 | 1.956 | 25 |
9. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:36.033 | 2.399 | 22 |
10. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:36.370 | 2.736 | 18 |
11. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:36.487 | 2.853 | 18 |
12. | Nico Hülkenberg* | német | Force India-Mercedes | 1:36.700 | 3.066 | 21 |
13. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:36.948 | 3.314 | 24 |
14. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:36.949 | 3.315 | 22 |
15. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:37.103 | 3.469 | 29 |
16. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:38.197 | 4.563 | 18 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:38.331 | 4.697 | 11 |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:38.446 | 4.812 | 8 |
19. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:39.168 | 5.534 | 10 |
20. | Karun Chandhok* | indiai | Lotus-Renault | 1:39.946 | 6.312 | 22 |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:40.872 | 7.238 | 13 |
22. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:41.019 | 7.385 | 24 |
23. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:41.106 | 7.472 | 25 |
24. | Narain Karthikeyan* | indiai | Hispania-Cosworth | 1:41.775 | 8.141 | 25 |
*Tesztpilóták, a továbbiakban nem ülnek autóba a hétvégén. |
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2001 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Ralf Schumacher |
2002 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2003 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Ralf Schumacher |
2004 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Rubens Barrichello |
2005 | Kimi Räikkönen | Ralf Schumacher | Kimi Räikkönen |
2006 | Fernando Alonso | Felipe Massa | Fernando Alonso |
2007 (Fudzsi) | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton | Lewis Hamilton |
2008 (Fudzsi) | Fernando Alonso | Lewis Hamilton | Felipe Massa |
2009 | Sebasttian Vettel | Sebasttian Vettel | Mark Webber |
2010 | Sebasttian Vettel | Sebasttian Vettel | Mark Webber |