„Igazából egy rossz döntésnek köszönhetem a mai első helyet – kezdte Marc Márquez, a regnáló világbajnok. – Nem tudom, miért, de az utolsó pillanatban úgy döntöttem a rajtácson, hogy tegyük fel a puha vizes gumit hátra. A terv az volt, hogy ezzel ellépek az első körökben, aztán jöhet a motorcsere. Ám nemhogy nem léptem el, hanem teljesen visszaestem, egyáltalán nem tudtam menni a gumival, így a tervezettnél hamarabb kijöttem. Nem volt más választásom. Volt néhány necces helyzet, mert még utána is vizes volt egy-két helyen a pálya. De amikor megláttam, hogy tizennyolc másodperccel vezetek, akkor megnyugodtam.”
A jól időzített motorcseréhez az is kellett, hogy a másik motor készen várja a pilótát, és a HRC csapata ebben sem hibázott.
Nem úgy a Ducatik. Andrea Dovizioso és Jorge Lorenzo kettes számú motorja is vizes beállításokon volt, így a versenyzőknek nem volt választásuk, meg kellett várniuk, amíg a csapat jelez nekik, hogy jöhetnek a boxba. Lorenzo dashboardján meg is jelent a box felirat néhány kanyarral a célegyenes előtt a negyedik körben, így kijött, de a motor még nem volt készen, csaknem fél percet veszített ezzel.
Dovizioso egy körrel később jött ki, ahogy Valentino Rossi is, akinek a csapata szintén nem végzett tökéletes munkát, de más volt a hiba.
MIELŐTT VISSZAVONULOK, EZT IS MEGTANULOM
„Megbirkózom a flag-to-flag versennyel még a visszavonulásom előtt, és képes leszek ilyen körülmények között is jól teljesíteni egyszer” – mondta Valentino Rossi a futam után.
„Jelenleg ez a versenyforma nem tartozik a legerősebb pontjaim közé. De sokat javultunk a korábbiakhoz képest, hiszen negyedik lettem. Teljesen száraz vagy teljesen vizes körülmények között harcban lehettem volna a dobogóért, de így sem vagyok csalódott, mert jó munkát végeztünk a hétvégén, és jól éreztem magam a motoron. A gond az, hogy megint túl jól mentem a futam elején, mint általában ilyen helyzetben. Így nem láthattam, hogy mások mikor mennek ki a boxba, és a nyilván reagálni se tudtam rá. Ezúttal azonnal kijöttem motort cserélni, miután bemutatták a táblát. A gond az volt, hogy körülbelül húsz másodperccel később döntött a csapat a táblázás mellett, addigra pedig már belekezdtem egy újabb körbe, ez okozta a késlekedést. Hogy ki döntött? Nem fogom megnevezni, nem lenne fair tőlem. Maradjunk annyiban, hogy kommunikációs hiba volt. Általában az ilyen versenyeken csak én szoktam hibázni, most azonban voltunk öten vagy hatan, akik feltehetik a szamárfület.”
Az egyik szamárfül minden bizonnyal a Monster Tech3 csapatnak jár, amely Jonas Folger futamát bombázták szét. A német Sachsenringhez hasonlóan ismét megszorongathatta volna Márquezt. Egyrészt jól kapta el a rajtot, másrészt a hondással egyszerre jött ki motort cserélni még a második körben. Kész is volt minden, valahogyan azonban vizes hátsó gumi volt a rá váró motoron. A csapat ekkor visszaküldte a pályára, de mindegy volt, hiszen az esélyeknek ezzel lőttek.
UTÓLAG KÖNNYŰ OKOSNAK LENNI
„Jobb lett volna egy körrel előbb motort cserélni, de utólag mindig könnyű okosnak lenni – mondta a második helyezett Dani Pedrosa. – Nagyon meglepődtem, hogy milyen gyorsan felszáradt a pálya, mert általában ez sokkal tovább tart itt. Ennek ellenére pozitívan tekintek a hétvégére és az eredményre is, mert általában sokkal gyengébben teljesítek ilyen vegyes körülmények között.”
Dovizioso egyébként szintén hasonló magyarázatot adott saját csapata döntésére. „A múlt tapasztalata az egyik, ami alapján összeáll a taktika. Ez a pálya tavaly is lassan és nehezen száradt fel, ahogy most pénteken és a mai Moto3-as futam alatt is. Ezért megalapozottnak éreztük, hogy a kettes motort esős beállításokkal hagyjuk. Egyébként nem elég kockáztatni ilyen helyzetekben, de jól is kell kezelni a döntést. Márqueznek ez az egyik legnagyobb erőssége.”
KÖSZÖNJÜK, MESTER!
Ahogy arról mi is beszámoltunk, Ángel Nieto csütörtöki halála nagyon megrendítette a MotoGP családját. Kevés tökéletesebb megemlékezést lehetett volna elképzelni, minthogy három spanyol állhatott fel a királykategória dobogójára.
„Különleges és érzelmekkel teli hétvége volt a mostani. Az egyperces gyászszünet, amikor az egész depó felsorakozott a célegyenesben, nagyon megérintett. Nagyon finoman esett az eső, olyan volt, mintha Brno Ángelt siratná. Nemcsak én, nemcsak a dobogósok, de mindenki érte versenyzett ma mindhárom kategóriában” – mondta Márquez.
A MOTO2-BEN AZ ESŐ DÖNTÖTT
A MotoGP-vel ellentétben a középső kategória futamán nem felszáradt a pálya, hanem épp ellenkezőleg, leszakadt az ég, így a 8. körben megszakították a versenyt. Az előző kör eredménye alapján Mattia Pasini, Franco Morbidelli és Miguel Oliveira rajtolhatott az első sorból a 6 körös második versenyre, de sokáig nem tartott ki az előnyük.
Thomas Lüthi a második sorból kilőve azonnal az élre állt, és hat kör alatt öt másodpercet vert a mezőnyre. Oliveira megtartotta korábbi harmadik helyét, míg a pódium második fokára Álex Márquez állhatott fel. Csapattársa, a világbajnokságot vezető Franco Morbidelli csak nyolcadik lett, így előnye 17 pontra olvadt. A nap másik nagy vesztese Pasini volt, aki a sóderágyban fejezte be a futamot.
MIR GYŐZÖTT A MOTO3-BAN
A legkisebbeknek sem volt egyszerű dolguk, hiszen ők is vizes pályán rajtoltak el, de utánpótlás már nem nagyon érkezett. A hűvös időnek köszönhetően azonban lassan száradt a pálya, így kibírták a gumik. A legjobban az összetettet vezető Joan Mir teljesített, akivel a futam végén már csak Romano Fenati tudott lépést tartani, de igazi veszélyt ő sem jelentett. Aron Canet a 17. helyről rajtolva ért fel a dobogóra.
GYORSASÁGIMOTOROS-VB, CSEH NAGYDÍJ, BRNO
MOTOGP (22 kör, 118.866 km)
1. Marc Márquez (spanyol, Honda) 44:15.974 perc
2. Dani Pedrosa (olasz, Ducati) 12.438 mp h.
3. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) 18.135 mp h.
4. Valentino Rossi (olasz, Yamaha) 20.466 mp h.
A vb-pontverseny állása: 1. M. Márquez 154 pont, 2. Vinales 140, 3. Andrea Dovizioso (olasz, Ducati) 133, 4. Rossi 132, 5. Pedrosa 123
MOTO2 (6 kör, 32.418 km)
1. Thomas Lüthi (svájci, Kalex) 13.39.036 perc
2. Álex Márquez (spanyol, Kalex) 4.991 mp h.
3. Miguel Oliveira (portugál, KTM) 6.983 mp h.
A vb-pontverseny állása: 1. Franco Morbidelli (olasz, Kalex) 182 pont, 2. Lüthi 165, 3. Á. Márquez 133 és Oliveira 133
MOTO3 (19 kör, 102.657 km)
1. Joan Mir (spanyol, Honda) 44:41.314
2. Romano Fenati (olasz, Honda) 0.350 mp h.
3. Arón Canet (spanyol, Honda) 3.078 mp h.
A vb-pontverseny állása: 1. Mir 190 pont, 2. Fenati 148, 3. Canet 126