MotoGP: Vinales megszakította a Yamaha és Márquez sorozatát is

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2019.11.03. 09:28
null
Maverick Vinales sikerét hozta a szepangi verseny (Fotó: AFP)
Az edzések alapján szorosabb versenyre számítottunk Malajziában a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájának (MotoGP) versenyzőitől, de ezúttal egy alapvetően csendes futamnak lehettünk szemtanúi. A rajt utáni kavarodás után Maverick Vinales hamar az élre állt, majd el is lépett, esélyt sem hagyva a többieknek. Ezután már csak az volt a kérdés, hogy kitart-e a gumija és a koncentrációja, de ahogy említettük, ez nem a drámák futama volt.

 

Miután Vinales a saját tempóját tudta motorozni a kanyarokban, és senki sem zavarta az íveket, amiken a Yamahával gyors tud lenni, folyamatosan növelve előnyét, könnyedén behúzta a Malajziai Nagydíjat.

Ezzel megszakított a Yamaha 9 éve tartó nyeretlenségi sorozatát a szepangi pályán és egyúttal Marc Márquez Misano óta tartó győzelmi sorozatát.

Márquez tegnapi hatalmas bukása után a 11. helyről volt kénytelen rajtolni, negyedik alkalommal szorult ki az első két sorból a rajtrácson MotoGP-karrierje során.

A hondás csodás rajtjának és első körének köszönhetően már az első kör végén a második helyen jött. Az elején még volt egy kis adok-kapok közte és Jack Miller között, de végül Márquez második helyét senki sem veszélyeztette, igaz ő sem tudott közelebb kerülni a futamgyőztes Vinales-hez.

Marc remeklése tehát folytatódik, továbbra is minden futamot az első vagy a második helyen fejezett be idén, és az első pilóta lett a sportág történetében, aki egy szezonon belül 17-szer is dobogóra tudott állni. Továbbá Jorge Lorenzo 2010-es pontrekordját is megdöntötte, mostani csapattársa akkor 383 pontot gyűjtött 18 futam alatt, Márquez most 395-nél tart. És egy futam még hátravan.

A harmadik helyen végül Andrea Doviziosót intették le, aki végig bírta a nyomást, amit Valentino Rossi helyezett rá, aki bár csodásan teljesített, ezúttal be kellett érnie a negyedik hellyel.

A legcsalódottabban talán Fabio Quartararo hagyja el a sepangi pályát, aki hiába teljesített kiemelkedően az edzéseken, a versenyen egyáltalán nem állt össze neki a képlet. Csupán hetedik lett, még csapattársa, Franco Morbidelli is megelőzte őt, amire a Le Mans-i futam óta nem volt példa.

GYORSASÁGIMOTOROS-VB, AUSZTRÁL NAGYDÍJ
FUTAM
MOTOGP

1. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) 40:14.632
2. Marc Márquez (spanyol, Honda) +3.059
3. Andrea Dovizioso (olasz, Ducati) +5.611

A vb állása: 1. M. Márquez 395 pont (már bajnok), 2. Dovizioso 256, 3. Vinales 201.

A győztes találat

A mai Moto2-es futam középpontjában csak egy kérdés állt: világbajnok lesz-e ma Álex Márquez, vagy Brad Binder és Thomas Lüthi életben tudja tartani Valenciáig a matematikai esélyeket.

Binder mindent megtett, amit csak lehetett, rögtön a rajt után az élre állt. A negyedik kör végén ugyan hibázott a 14-es kanyarban, és Álex Márquez át is vette a vezetést, de a dél-afrikai hamar visszamotorozta magát és három körrel később már ismét vezette a futamot.


Márquez nem is ragaszkodott annyira a vezető pozícióhoz, egyrészt azért, mert ez a felállás is tökéletes volt neki a bajnoki cím behúzásához, másrészt így volt előtte egy referenciapont, és csak annyit használt el a gumikból és saját erejéből, amennyit tényleg muszáj volt.

Abban ugyanis mindhárom dobogós egyet értett a futam után, hogy az év egyik legnehezebb versenye volt a hatalmas meleg és a szinte nullával egyenlő tapadás miatt. Ilyen meleg egész hétvégén nem volt, mint ma.

Thomas Lüthi 200. középső kategóriás futamán mindent megtett, hogy utolérje Márquezt, de az utolsó kör elején egy kisebb hiba után teljesen leszakadt a spanyolról, és be kellett érnie a dobogó legalsó fokával.

A Márquez fivérek (Fotó: Dorna)
A Márquez fivérek (Fotó: Dorna)

A futamot Brad Binder nyerte, de Márquez így is behúzta a végső találatot, és megnyerte a Triumph-éra első Moto2-es világbajnoki címét.

„Először is köszönöm ennek a csodás csapatnak. Nem tudom, hogy mit mondok most, mert nagyon fáradt vagyok. Egy álom várt valóra és most csak meg akarom élni” – mondta Álex a leintés után, aki az első pilóta a sportág történetében, aki Moto3-as és Moto2-es címet tudott nyerni.

És természetesen továbbra is Márquezék az egyetlen olyan testvérpáros, aminek mind a két tagja világbajnok, ráadásul 2014 után már másodjára.

MOTO2
1. Brad Binder (dél-afrikai, KTM) 38:07.843
2. Álex Márquez (spanyol, KTM) +0.758
3. Thomas Lüthi (svájci, Kalex) +2.683

A vb állása: 1. Á. Márquez 262 (világbajnok), 2. Binder 234, 3. Lüthi 230.

 


Hatalmas bukások, hősies küzdelmek

A Moto3-asoknál 5 körön keresztül az egész mezőny egy összefüggő boly volt, az élen pedig nagyjából négy pilóta váltogatta egymást, miközben Jaume Masia az utolsó helyről villámgyorsasággal motorozta fel magát a top10-be. A spanyolnak a kivezető körön megállt a motorja (mint kiderült az akkumulátorral akadt valami gond), így az utolsó helyről kellett rajtolnia.

A nagylétszámú boly valószínűleg sokáig együtt maradt volna még, de az ötödik körben a 4-es kanyar kigyorsításánál Gabriel Rodrigót ledobta magáról a motor, Suzuki Tatsuki pedig azonnal átugratott rajta, esélye sem volt bárhova is menekülni. A szerencsén múlott csak, hogy az egész mezőny ki tudta őket kerülni, Alonso Lópezt kivéve, aki szintén hatalmasat bukott, amikor nem tudta elkerülni Suzuki motorját. Szerencsére mindannyian megúszták a balesetet.

Marcos Ramirez sok tíz métert a füvön motorozva tudta csak elkerülni a balesetet, aminek köszönhetően egészen a 13. helyig csúszott vissza, és utána már nem tudott visszakapaszkodni a vezető bolyba.

Ezután egy új futam kezdődött, ami főként Lorenzo Dalla Portáról, Celestino Viettiről és Albert Arenas-ról szólt, egy hol kisebb, 6 főből, hol 11 pilótából álló csoport elején.

Az utolsó körben Arenas és Vietti összeértek, ami elég előnyt adott Dalla Portának ahhoz, hogy megnyerje a futamot, bár a Honda motorereje amúgy is nagy segítségére lett volna a két hosszú egyenesben.

Arenas a célra fordítóban elcsúszott, így a második helyen Sergio Garciát intették le, aki ezzel első dobogós helyezését szerezte meg, míg a pódium legalsó fokára hősies küzdelem után Masia állhatott fel.

Dalla Porta ismét bizonyította tehát, hogy nem véletlenül lett világbajnok. 1999-ben nyert utoljára olasz (Marco Melandri) három futamot zsinórban (Sachsenring, Brno, Imola), ezt a 20 éves rekordot sikerült most Dalla Portának beállítania.

Természetesen a pilóták többsége megemlékezett az Asia Talent Cup tegnapi első futamán halálos balesetet szenvedő Afridza Munandarról.

MOTO3
1. Lorenzo Dalla Porta (olasz, Honda) 38:01.355
2. Sergio García (spanyol, Honda) +0.410
3. Jaume Masía (spanyol, KTM) +0.803

A vb állása: 1. Dalla Porta 279 (már világbajnok), 2. Arón Canet 190, 3. Tony Arbolino 175.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik