A két évvel ezelőtti Német Nagydíjon Nürburgring-specialistává kikiáltott Mark Webber szerezte meg az első rajtkockát a vasárnap délután 14 órakor rajtoló F1-es viadalra, megelőzve Lewis Hamiltont, aki hét verseny után tért vissza az első rajtsorba.
Hamilton remeklése a szabadedzések után váratlannak mondható, hiszen eddig nem remekelt a McLaren-pilóta a hétvégén, inkább Fernando Alonsótól lehetett várni a kiugró eredményt. Ez is csak azt jelzi, hogy bizony óvatosan kell bánni a szabadedzések eredményeivel…
Hamilton meglepetésének Vettel az egyik kárvallottja, a német zsinórban 14 versenyen indult az első rajtsorból, de a Német Nagydíjon megszakadt parádés sorozata. Vettel a Brit Nagydíjig rendre nyert versenyt vagy szerzett pole pozíciót a versenyhétvégéken, de Silverstone-ban minden részsikerről lemaradt, és úgy tűnik, a hazai versenyén még visszább esik – persze minden relatív, a német számára a 3. helyezés is jó eredmény lenne, de botorság lenne leírni a győzelmi esélyeit.
A vb-éllovas mögül a két Ferrari rajtolhat, majd Nico Rosberg, Jenson Button, Adrian Sutil, Vitalij Petrov és Michael Schumachert következik.
Az első 11-ben Nick Heidfelddel kiegészülve öt német van, a hatodik, Timo Glock a 20. rajtkockát szerezte meg.
AZ IDŐMÉRŐ KRÓNIKÁJA
A délelőtti szabadedzés után sűrű felhők gyülekeztek a Nürburgring felett, de eddig elmaradt a csapadék, és az időmérő előtti percekben a nap is kisütött a pálya felett. Ha nem változik a helyzet, megmarad a kérdés, hogy a Red Bull folytatja-e pole-sorozatát, vagy Alonso megszerzi-e a Ferrari idei első pole pozícióját?
A tréninget a hispaniás Vitantonio Liuzzi büntetéssel kezdi, az autójában történt váltócsere miatt öt pozícióval sorolják majd hátrébb – azaz minden bizonnyal az utolsó rajtkockából fog indulni.
Az edzés elején a levegő 14, az aszfalt 22 fokos, a csapatok az első szakaszra nem várnak esőt.
1. SZAKASZ
Elsőként Jérome d'Ambrosio hagyta el a boxutcát. Biztos, ami biztos alapon, szinte a teljes mezőny kiment a pályára az első percekben.
A korai mért körök alapján Schumacher a leggyorsabb, a német 1:35.368 perces eredményt ért el közepesen kemény abroncsain. Mögötte Alonso, Heidfeld, Webber, Hamilton, Sutil sorrend alakult ki.
Webber a második körében megelőzte a Mercedes veteránját, 1:34.084-gyel állt az élre, szintén közepesen kemény keverékű abronccsal.
Hamilton 1:32.934-gyel vette át a vezetést.
Petrov, Kobajasi és Pérez 8 perc után sem járt még a pályán.
Alonso átvette a vezetést, hátul a magát csúnyán elfékező Kovalainen nem futott elég jó kört ahhoz, hogy a középmezőny pilótáit a lágy használatára kényszerítse, csak Barrichellót tudta megelőzni. Néhányan így is feltették a sárga betűs keveréket, a Toro Rosso pilótái az első tízbe is kerültek velük.
Pérez és Kobajasi is lággyal kezdte meg a körözést, a mexikói a 6. a japán a 8. helyre jött fel. Petrov is a lággyal érkezett, az 5. helyre zárkózott fel.
A McLaren és a Red Bull pilótáin, valamint Alonsón kívül mindenki ment még egy lágy gumis menetet, hogy bebiztosítsa továbbjutását – Massa 1:31.826-tal állt az élre, Rosberg csúszott a kiesőzónába.
Ám még volt egy köre a Mercedes-pilótának, be is jött, s így Kobajasi esett ki.
A japán mögött Kovalainen, Glock, Chandhok, D'Ambrosio, Liuzzi, Ricciardo sorrend alakult ki, az olasz a büntetése miatt az utolsó helyre esik majd vissza. Egyikük indulása sem került veszélybe, simán belül estek a 107 százalékos zónán.
A gumikeverékek közötti különbség miatt a Mercedes-pilótáknak egyértelműen szükségük volt a lágy gumis körre, de Massa esetében úgy tűnik, a Ferrari nem bízik meg kellőképpen versenyzőjében, Alonso ugyanis a közepesen keménnyel a 7. legjobb időeredményt érte el.
2. SZAKASZ
A Force India számára biztató lehet, hogy Sutil csak négy tizeddel kapott ki Massától a lágy gumin. A negyedórás 2. szakaszt Pérez nyitotta meg.
Mögötte Massa haladt az első szakaszban is használt lágy abroncsain. A brazil 1:31.792 perces idővel nyitott, Alonso a friss lágy gumikon 1:31.160-nal ugrott elé.
Webber a Red Bull nürburgringi formájára jellemzően az első gyors körében még nem volt olyan gyors, mint a Ferrari, Hamilton viszont 1:30.998-cal nyitott. Vettel bejött Hamilton és Alonso közé, az első három 152 ezreden belül volt.
Schumacher közel két másodpercet kapott Hamiltontól, de így is az élmezőny végén, a középcsapatok előtt volt. Webber egy lassabb kör után ismét a gázra lépett, fél másodperces hátrányát igyekezett ledolgozni. Két tizedet faragott belőle, de a Hamilton, Vettel, Alonso trió mögött maradt.
A riválisok nem veszélyeztették a három topcsapat pilótáit, a 7. helyezett Rosberggel együtt viszont többen is pályáztak a záró szakaszban kiadó négy helyre.
Az edzés hajrájában ki is mentek a riválisok a pályára, hogy összecsapjanak a továbbjutó helyekért. Az utolsó menetek előtt Schumacher kieső helyen, a 11. pozícióban volt.
A Toro Rosso versenyzői beletörődtek a kiesésbe, miközben Schumacher felzárkózott Rosberg mögé a 8. helyre.
Sutil mindkét Mercedest megelőzte, s jött Heidfeld és Petrov.
Rosberg a hajrában feljött az 5. helyre Button és Massa elé, Schumachert pedig csak Petrov tudta megelőzni.
A többiek – Heidfeld, Di Resta, Maldonado, Barrichello, Pérez, Buemi, Alguersuari sorrendben – kiestek.
3. SZAKASZ
Az első öt sor helyeiért a két-két Red Bull, Ferrari, McLaren és Mercedes mellett Sutil és Petrov szállt harcba. Esőre továbbra sem kell számítani.
A hat német pilótából négy érdekelt a záró tíz percben, a másik kettőből Glock bizonyára annak is örül, hogy az egyik Lotust megelőzte, míg Heidfeld roppant csalódott lehet, hogy kicsúszott a tízből.
A záró szakaszban Alonso ment ki elsőként a pályára, vadonatúj lágy gumikon.
Alonso 1:30.866-tal nyitott, a használt abroncsokon haladó Petrov 2 másodperccel elmaradt tőle, Hamilton viszont bejött a spanyol elé 1:30.725-tel.
Webber 1:30.251-gyel vette át a vezetést, Vettel egy tizeddel elmaradt tőle, de a Red Bull fölénye egyértelmű.
Az élmezőnynek maradt ideje még egy gyors menetre. Az utolsó másodpercekben mindenki el tudta kezdeni gyors körét.
Alonso bejött Hamilton elé, de az angol válaszként megelőzte Vettelt is. A német pilóta nem tudta visszaelőzni a McLaren-pilótát, az idén először kiszorult az első sorból. Webber, akárcsak két éve, megszerezte az első rajtkockát.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:30.079 | átlag: 205.739 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:30.134 | 0.055 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:30.216 | 0.137 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:30.442 | 0.363 |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:30.910 | 0.831 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:31.263 | 1.184 |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:31.288 | 1.209 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:32.010 | 1.931 |
9. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:32.187 | 2.108 |
10. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:32.482 | 2.403 |
11. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:32.215 | |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:32.560 | |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:32.635 | |
14. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:33.043 | |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:33.176 | |
16. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.546 | |
17. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.698 | |
18. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:33.786 | |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:35.599 | |
20. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:36.400 | |
21. | Karun Chandhok | indiai | Lotus-Renault | 1:36.422 | |
22. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:36.641 | |
23. | Vitantonio Liuzzi* | olasz | Hispania-Cosworth | 1:37.011 | |
24. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:37.036 | |
*Liuzzi váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott, ezért az utolsó helyről indul. |