Megható volt, ahogy örültek. Nem, nem a dobogón, mert ott már viselkedtek, ott már jelen voltak a támogatók, a hozzátartozók, mindenki. De ott, az utolsó szakasz céljában még nyugodtan elszabadulhattak az érzelmek. Ott azok között voltak, akik pontosan értették mit jelent teljesíteni a Dakar-rali távját, akik pontosan tudták, milyen értéke van itt egy győzelemnek.
A Dakar-rali vasárnap egy 29 kilométeres szelektív szakasszal fejeződött be, amely mindenki szerint könnyű volt, kivéve azokat, akik teljesítették. A pálya felírásakor úgy tartották, ez csak levezetés lesz. Aztán volt akinek ásással tarkított levezetés lett belőle (lévén a mély homok foglyul ejtett jó néhány versenyzőt), másoknak meg a végállomást jelentette. Utóbbinál nagyobb csalódást aligha lehet elképzelni.
Cyril Despres: – Nagyon nagy küzdelem volt, amibe mindent beleadtam, nem maradt semmi erőm sem. Most csak pihenni akarok, vagy tizenöt napig ülni a szófámon és nem törődni semmivel. Remek érzés újra nyerni. |
Stéphane Peterhansel: – Nem volt könnyű megszerezni a tizedik Dakar-győzelmemet, végig nyomás alatt versenyeztünk és még a végén sem engedhettünk ki, mert akkor jöttek a legnehezebb szakaszok. Az X-Raid csapatnak ez az első Dakar-győzelme, örülök, hogy együtt érhettük el. |
Gerard de Rooy: – Az édesapám győzelme után huszonöt évvel én is megnyertem a Dakart. Fantasztikus érzés, el sem tudom mondani, mennyire csodálatos. Nem találok szavakat. Nagyon izgultam az utolsó szakasz előtt, ezt abból szűrtem le, hogy elmentem pisilni a rajt előtt és egy perc múlva megint kellett. De végre itt vagyunk a célban és ez csodálatos! |
Az élen azonban már nem változott a helyzet, azok a versenyzők nyertek, akik szombaton az élen álltak, vagyis az autósoknál Stéphane Peterhansel a tizedik, a motorosoknál Cyril Despres a negyedik, a kamionosoknál pedig Gerard de Rooy az első Dakar-győzelmét aratta. A célban mindannyian meghatottan fogadták a vállveregetéseket, hogy azután végigdudálják egész Limát (amelynek minimum a fél lakossága kivonult az utcákra, pedig kilencmillióan lakják a várost), aztán pedig a céldobogón pezsgőzzenek.
Ami a magyarokat illeti: a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős az utolsó szakaszon érte el a legjobb részeredményét az idei Dakar-ralin – a 15. helyen végzett. A rendezők erre a napra elvileg már nem adtak nehéz feladatot a versenyzőknek – mindössze 29 kilométeres volt a szakasz –, ám végül mégiscsak ástak néhányan.
„Még ez az utolsó szakasz sem volt könnyű – törölt ki egy ujjnyi port a szeméből Szalay Balázs, de közben persze mosolygott, mint a legtöbben a szakasz céljában. Aki eddig eljutott, az mind elégedett és boldog lehet, hiszen ez a világ leghosszabb és legnehezebb tereprali-viadala. – Nekünk semmi gondunk sem volt, persze, poroltak előttünk, de ez normális ezen a Dakaron. Bevallom, kicsit féltem az utolsó szakasztól, mert olyan egyszerűnek tűnt a leírás alapján..."
„Persze, mert nem írták bele a mély homokos részeket, amelyekbe így váratlanul érkezett meg az ember" – fűzte tovább a szót Bunkoczi.
A végére tehát még kitettek magukért a szervezők, sőt, a mezőny egyöntetű véleménye szerint a dél-amerikai Dakarok közül ez a mostani volt a legnehezebb – méghozzá az utolsó három, perui szakasz okán. Afrikában ugyanis, amikor már csak három nap van hátra a versenyből, az ember szinte biztosra veheti, hogy célba ér. Itt mind a három nap kockázatos és nehéz volt.
„A Dakaron mindig remek érzés beérni a célba, hiszen ez azt jelenti, hogy sikerült legyőznünk a sivatagot, jelen esetben a világ legszárazabb sivatagát, az Atacamát, meg azt is jelenti, hogy a csapat jól dolgozott és hogy együtt leküzdöttük az akadályokat. Ahhoz képest, hogy a verseny első hetében alig volt olyan napunk, amikor ne lett volna technikai gondunk, a huszonegyedik helyen értünk célba, ami nem rossz. Persze, a top tízben szerettünk volna lenni, de a történtek ismeretében nem vagyok elégedetlen. Sőt, örülök, hogy itt vagyunk a célban" – mondta Szalay Balázs.
És akkor egy kis matek a végére: az Opel Dakar Team pilótája a 11. Dakar-raliján rajtolt el, ebből hétszer ért célba (ez rekord magyar viszonylatban) és hatszor Bunkoczi Lászlóval az oldalán. Statisztikai érdekesség, hogy a magyar páros lekopírozta a 2005-ös (még Afrikában rendezett) Dakar-rali utolsó napját, akkor is 15. helyen végzett, és akkor is 21. lett az összetettben, ami a legjobb eredménye. Más kérdés, hogy ha Robby Gordon kizárását véglegesítik (ugye, ő fellebbezése miatt folytathatta a száguldást), akkor Szalayék összetettbeli helyezése 20.-ra változik.
AZ ÖSSZETETT VÉGEREDMÉNYE | |
AUTÓSOK | |
1. Stéphane Peterhansel (francia, Mini) | 38:54.46 ó |
2. Nani Roma (spanyol, Mini) | 41:56 p h. |
3. Giniel de Villiers (dél-afrikai, Toyota) | 1:13:25 ó h. |
...21. Szalay Balázs (Opel) | 18:23:33 ó h. |
MOTOROSOK | |
1. Cyril Despres (francia, KTM) | 43:28:11 ó |
2. Marc Coma (spanyol, KTM) | 53:20 p h. |
3. Helder Rodrigues (portugál, Yamaha) | 1:11:17 ó h. |