Vettel nyert, egyetlen pontra a vb-címtől

Vágólapra másolva!
2011.09.25. 13:46
null
Vettel a futamot megnyerte, de a vb-cím ünneplésére még legalább egy futamot várnia kell (Fotó: Action Images)
Címkék
A Szingapúri Nagydíj legfontosabb kérdése az volt, hogy sikerül-e Sebastian Vettelnek matematikailag is bebiztosítania világbajnoki címét, vagy még egy-két futamig várat magára a koronázás? A győzelem összejött neki, de még egy pontot szereznie kell a hátralévő öt versenyen ahhoz, hogy megvédje tavaly megszerzett trófeáját. Az egyetlen, aki – elméleti síkon – megfoszthatja ettől, Jenson Button, a Szingapúri GP 2. helyezettje, akinek mind az öt futamot meg kellene nyernie Vettel kiesései esetén.

Sebastian Vettel Szingapúrban megszerezte idei 9. futamgyőzelmét, amivel 124-re növelte előnyét a második helyezett Jenson Buttonnal szemben. Azaz a hátralévő öt futamon elég egy pontot szereznie ahhoz, hogy kétszeres világbajnokká váljon.

Vettel a pole pozícióból indulva rajt–cél győzelmet aratott, s bár a verseny végén Button megközelítette, a német nem követte el ugyanazt a hibát, mint Kanadában. A 2009-es világbajnok maradt egyedül versenyben a vb-címért, a többiek végleg elszálltak.

Mark Webber szokás szerint elrontotta a rajtját, a 2. helyről indulva Button és Fernando Alonso mögé esett vissza, mert csak azzal volt elfoglalva, hogy maga mögött tartsa a belső íven támadó Lewis Hamiltont. Az ausztrál végül Alonso kétszeri megelőzése után 3. lett a spanyol előtt, míg a Massával ütköző, orrkúpcsere és büntetés miatt extra boxlátogatásokat végrehajtó Hamilton pedig az ötödik helyen ért célba.

A 6. helyezett Paul di Resta pályafutása legjobb eredményért érte el, a 8. Sutillal együtt dupla pontszerzéssel örvendeztette meg a Force Indiát. A Mercedesnek Nico Rosbnerg szerzett pontokat, Michael Schumacher ugyanis összeütközött Sergio Pérezzel, aki végül 10.-ként látta meg a kockás zászlót.

Folytatás két hét múlva Japánban, minden bizonnyal világbajnok-avatással.

ELŐZMÉNYEK

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azzal az utasítással küldte ki Sebastain Vettelt a garázsból a rajtrácsra, hogy menjen, élvezze a versenyt, és ne gondoljon a világbajnoki címre. A szombaton idei 11. rajtelsőségét megszerző német pilóta számára azonban már csak azért sem lesz könnyű a verseny, mert az eddigi három verseny ezen a helyszínen legalább 1 óra 56 percen át tartott.

A 31 fokos levegő a 62 százalékos páratartalom miatt legalább tíz fokkal többnek hat, így hiába van éjszaka, a versenyzők számára nagyon megerőltető lesz a következő két óra.

Nagy kérdés, ki hány boxkiállással teljesíti a futamot, egyesek szerint lehetetlen két kerékcserével megúszni, de Hamiltonnak a defektes szuperlágy gumija miatt csak két készlete van ebből a típusból. A biztonsági autó is szerepet kaphat a versenyen, ami megkeverheti a stratégiákat.

Jenson Button a rajtrácson a BBC-bnek elmondta, abban bízik, az előle rajtoló Mark Webber idei szokásához híven elrontja a startját, és sikerül feljönnie Vettel mögé. A német nem beszélt a vb-esélyeiről: „Kérdezze meg a többieket" – mondta Martin Brundle-nak, a brit tv riporterének. Webber nem aggódik a rajtja miatt, mint mondja, elég hosszú a verseny ahhoz, hogy ne a rajtnál dőljön el.

Webber a legutóbbi öt futamon pozíciót veszített a rajtnál, számára mindenképpen nagy teszt lehet a mostani. Alonso viszont nyerni szokott a rajtnál, kérdés, mire megy az 5. rajtkockából. Az első tízből csak Paul di Resta indul lágy gumin, a többiek a szuperlágyat választották.

A FUTAM

A rajtnál Vettel megtartotta első helyét, Button viszont jól kalkulált Webberrel, megelőzte az ausztrált, aki mellett Alonso is elhúzott. Webber Hamiltonnal foglalkozott, így a 2009-es győztes is visszacsúszott, még Massa és Rosberg is megelőzte, majd Schumacher is elment a mclarenes mellett.

Az első kör végén Vettel, Button, Alonso, Webber, Massa, Rosberg, Schumacher, Hamilton, Sutil, Di Resta volt a sorrend.

Vettel a második kör végén 3.5 másodperccel vezetett Button előtt, Alonso tapadt a McLaren pilótájára. Hamilton, akárcsak Monzában, Schumacher mögé ragadt, ami Vettel számára sem volt jó hír a vb-cím bebiztosítása szempontjából, hiszen Hamilton messze volt a második helytől.

A 4. körben Hamilton a DRS-zónában, a 7-es kanyar előtt megelőzte Schumachert. Az 5. körben Rosberget ugyanitt hagyta faképnél, de nem a jobb, hanem bal oldalon ment el mellett. Vettel a kör végén már hét másodperccel volt Button előtt.

Di Resta a 10. helyen nem maradt le nagyon Sutiltól, a keményebbik keveréket használva is tartotta a lépést csapattársával.

Vettel továbbra is egy másodpercet adott körönként Buttonnak, a német köridejéhez a Massát üldöző Hamilton került a legközelebb. Az angol a 9. körben utolérte a brazilt. Webber is közelről üldözte Alonsót, de arra panaszkodott, hogy a DRS nem működik olyan hatékonyan, mint legutóbb Monzában.

A 10. körben aztán sikeresen elment a spanyol mellett, Alonso agresszív védekezéssel sem tudta maga mögött tartani riválisát. A spanyol a kör végén a boxba hajtott új gumikért, a keményebb keveréket kapta meg.

A 11. körben Massa és Hamilton is szervizelt, a Red Bullnál nem reagáltak Alonso kiállására.

Alonso megelőzte Barrihellót, Hamilton is megpróbálta ugyanezt Massával a DRS-zóna végén, de a brazil védekezett, Hamilton pedig a 7-es kanyarbban az első légterelőjével hozzáért Massa jobb hátsó kerekéhez. A McLarenről lerepült a légterelő, Massa pedig defektet kapott. A brazil a rádión szidta az angolt.

A 12. körben szervizelő Webber Alonso mögé jött vissza.

A sportfelügyelők vizsgálni kezdték Hamilton és Massa ütközését, a hibás első vezetőszárnnyal haladó angolt Rosberg közvetlen közelről üldözte. Hamilton a 13. kör végén bement a boxba új első légterelőért.

A 14. kör végén Vettel és Button jött ki új kerekekért. A német visszajött az élre, a keményebb keveréken induló Di Resta elé, Button 4.8 másodperccel a skót előtt folytatta.

Hamilton boxutcai áthajtásos büntetést kapott a Massával történt ütközése miatt.

A 15. kör végén Vettel, Button, Di Resta, Alonso, Webber, Rosberg, Schumacher, Sutil sorrend alakult ki. Vettel a 16. körben versenyrekordot futva 11.4 másodpercre növelte Buttonnal szembeni előnyét.

Alonso utolérte Di Restát, de a spanyol fékhibával küszködött, eleinte nem tudta támadni a skótot. A 19. körben a DRS-zónában elment a Force India mellett.

Massa a 13., Hamilton a 15. helyen haladt.

Webber is utolérte Di Restát, aki a 19. körben a boxba hajtott. A skót Sutil mögé jött vissza, miközben Massa Buemit, Hamilton Kobajasit előzte meg. Az angol arról érdeklődött a csapatnál, van-e esélye pontszerzésre. Biztató választ kapott. Buemit is megelőzte, és a Barrichellót üldöző Massa mögé érkezett.

A frissebb gumikon száguldó Webber már Alonsót üldözte, de a DRS-zónában nem tudott támadni.

Hamilton a 24. körben elment Massa mellett, és feljött a 12. helyre. A brazil a boxba hajtott új gumikért. Alonso követte csapattársát a boxutcába. Sutil elé jött vissza, a Force India németjét utolérte Di Resta.

Schumacher az új szuperlágy gumiján 1:53.096 perces körrekordot futott a 26. körben. Massa fél másodperccel felülmúlta korábbi csapattársát. Di Resta megelőzte Sutilt.

Pérez is beleszólt a csatába, Rosberggel összeakaszkodott a célegyenes végén, Schumacher pedig hátulról nekiment a mexikóinak. A német Mercedese a levegőbe emelkedett, és a gumifalba csapódott. Bejött a biztonsági autó.

Webber, Di Resta, Sutil, Rosberg és Pérez a boxba hajtott. Egy körrel később Vettel, Button és Hamilton is szervizelt.

SCHUMI: VERSENYBALESET VOLT

Michael Schumacher nem hibáztatja Sergio Pérezt a kieséséért, a veterán német szerint sima versenybaleset történt.

„A belső ívre akartam húzódni, hogy megelőzzem, mert sokkal gyorsabb voltam nála. Ám amikor behúzódtam, elvette a gázt, és még tovább nőtt a sebességkülönbség, s összeértünk. Nem gondoltam volna, hogy ilyen korán fékeznie kell, ez meglepett. Nincs mit megbeszélnem Sergióval, versenybaleset volt, bármelyikünkkel előfordulhat" – mondta Schumacher a BBC-nek.

A biztonsági autó mögött Vettel, Button, Alonso, Webber, Di Resta, Rosberg, Sutil, Pérez, Hamilton, Maldonado sorrend alakult ki. Vettel és Button között három lekörözött (Trulli, Liuzzi és Kobajasi) haladt a pályán, a boxutca felé visszasétáló Schumacher hogyléte felől Jean Todt FIA-elnök, a német korábbi ferraris csapatfőnöke érdeklődött személyesen.

A 33. körben újraindult a verseny. Vettel simán megőrizte első helyét, Alonsót azonban feltartották a lekörözöttek, Webber pedig ott volt a nyomában – a 34. kör felénél el is ment a ferraris mellett.

A Di Resta, Rosberg, Sutil, Hamilton négyesben éles csata körvonalazódott az 5-8. helyen. Hamilton meg tudta előzni egykori F3-as csapattársát. Vettelnek a 37. körben szóltak, hogy akár a verseny végéig kibírja kerékcsere nélkül – a Red Bull a McLarenre reagált, Button ugyanis a BBC szerint ezzel az elhatározással versenyzett.

A 38. körben Hamilton Rosberget is megelőzte, és Di Resta mögött száguldott. A 38. körben a skót mellett is elment, és Alonso után eredt. A 4. helyezett spanyolnak 13 másodperc előnye volt.

Massa a 10. helyről kiállt a boxba.

Az élcsoportban tíz körön át beálltak a különbségek, Webber sem tudta megközelíteni Buttont. A Pirelli twitterüzenetében azt írta, Hamiltonnak még egyszer ki kell állnia.

A verseny egyik hőse Kovalainen, aki a 47. körben is maga mögött tartotta Petrovot és a Trulli kilökése miatt megbüntetett Alguersuarit.

Webber a 47. kör végén kiállt a boxba, s Hamilton mögé jött vissza – a két pilóta tavaly itt összeütközött. Ezúttal Webber simábban ment el a kopott gumijain szenvedő Hamilton mellett. Button szervizelt, őt Hamilton követte.

A következő körben Vettel és Alonso is kiment új gumikért, az éllovasnak majdnem nekiment Kovalainen – a Lotus veszélyes elengedés miatt büntetésre számíthat.

Az élcsoportban maradt a sorrend, Hamilton visszaesett a Sutil, Rosberg, Di Resta trió mögé, de az 52. körben már csak a skót volt előtte, könnyen áthámozta magát a másik kettőn.

Az 53. körben Di Restán is túljutott Hamilton, ismét az 5. volt.

Az utolsó körökben Button közeledett Vettelhez, de a német kontroll alatt tartotta a versenyt. Massa Barrichellót megelőzve feljött a 10. helyre, a Williams így nem tudta pontszerzéssel búcsúztatni az utolsó versenyén jelen lévő Sam Michaelt, a technikai igazgató jövőre a McLarennél fog dolgozni.

Button három körrel a vége előtt 3.7 másodpercre volt Vetteltől, de négy lekörözött volt közöttük. Mire Button túljutott a négy autón, 5.6 másodpercre nőtt Vettel előnye.

Az utolsó előtti körben Alguersuari kicsúszott a pályáról, de nem küldték be a biztonsági autót. Vettel újabb csoportot ért utol.

Az utolsó körben sem változott a helyzet, Vettel nyert, de nem lett világbajnok, Buttonnak még van matematikai esélye rá, hogy utolérje. Vettelnek egyetlen pontot kell szereznie a hátralévő öt futamon, hogy megvédje címét.

SZINGAPÚRI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:59:06.757
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1.737 mp h.
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 29.279 mp h.
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 55.449 mp h.
5. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:07.766 p h.
6. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:51.067 p h.
7. Nico Rosberg német Mercedes 1 kör h.
8. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1 kör h.
9. Felipe Massa brazil Ferrari 1 kör h.
10. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
11. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 kör h.
12. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
13. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 1 kör h.
14. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 2 kör h.
15. Bruno Senna brazil Renault 2 kör h.
16. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 2 kör h.
17. Vitalij Petrov orosz Renault 2 kör h.
18. Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 2 kör h.
19. Daniel Ricciardo ausztrál Hispania-Cosworth 4 kör h.
20. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 4 kör h. - nem ért célba
21. Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 5 kör h.
FELADTÁK
Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 47 megtett kör
Michael Schumacher német Mercedes 28
Timo Glock német Virgin-Cosworth 9
Leggyorsabb kör: Button (54. kör) 1:48.454
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZ. PONT
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 9 13 14 309
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 2 8 12 185
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1 7 13 184
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 8 13 182
5. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 2 4 12 168
6. Felipe Massa brazil Ferrari 11 84
7. Nico Rosberg német Mercedes 9 62
8. Michael Schumacher német Mercedes 8 52
9. Nick Heidfeld német Renault 1 6 34
10. Vitalij Petrov orosz Renault 1 6 34
11. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 7 27
12. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 5 22
13. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 5 20
14. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 5 16
15. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 6 13
16. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 3 9
17. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 2 4
18. Bruno Senna brazil Renault 1 2
19. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 491
2. McLaren-Mercedes 353
3. Ferrari 268
4. Mercedes 114
5. Renault 70
6. Force India-Mercedes 42
7. Sauber-Ferrari 36
8. Toro Rosso-Ferrari 29
9. Williams-Cosworth 5


A szingapúri Marina-öbölben az 5-ös  és a 7-es kanyar  között lesz a DRS-zóna a versenyen
A szingapúri Marina-öbölben az 5-ös és a 7-es kanyar között lesz a DRS-zóna a versenyen
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik