Sebastian Vettel Szingapúrban megszerezte idei 9. futamgyőzelmét, amivel 124-re növelte előnyét a második helyezett Jenson Buttonnal szemben. Azaz a hátralévő öt futamon elég egy pontot szereznie ahhoz, hogy kétszeres világbajnokká váljon.
Vettel a pole pozícióból indulva rajt–cél győzelmet aratott, s bár a verseny végén Button megközelítette, a német nem követte el ugyanazt a hibát, mint Kanadában. A 2009-es világbajnok maradt egyedül versenyben a vb-címért, a többiek végleg elszálltak.
Mark Webber szokás szerint elrontotta a rajtját, a 2. helyről indulva Button és Fernando Alonso mögé esett vissza, mert csak azzal volt elfoglalva, hogy maga mögött tartsa a belső íven támadó Lewis Hamiltont. Az ausztrál végül Alonso kétszeri megelőzése után 3. lett a spanyol előtt, míg a Massával ütköző, orrkúpcsere és büntetés miatt extra boxlátogatásokat végrehajtó Hamilton pedig az ötödik helyen ért célba.
A 6. helyezett Paul di Resta pályafutása legjobb eredményért érte el, a 8. Sutillal együtt dupla pontszerzéssel örvendeztette meg a Force Indiát. A Mercedesnek Nico Rosbnerg szerzett pontokat, Michael Schumacher ugyanis összeütközött Sergio Pérezzel, aki végül 10.-ként látta meg a kockás zászlót.
Folytatás két hét múlva Japánban, minden bizonnyal világbajnok-avatással.
ELŐZMÉNYEK
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azzal az utasítással küldte ki Sebastain Vettelt a garázsból a rajtrácsra, hogy menjen, élvezze a versenyt, és ne gondoljon a világbajnoki címre. A szombaton idei 11. rajtelsőségét megszerző német pilóta számára azonban már csak azért sem lesz könnyű a verseny, mert az eddigi három verseny ezen a helyszínen legalább 1 óra 56 percen át tartott.
A 31 fokos levegő a 62 százalékos páratartalom miatt legalább tíz fokkal többnek hat, így hiába van éjszaka, a versenyzők számára nagyon megerőltető lesz a következő két óra.
Nagy kérdés, ki hány boxkiállással teljesíti a futamot, egyesek szerint lehetetlen két kerékcserével megúszni, de Hamiltonnak a defektes szuperlágy gumija miatt csak két készlete van ebből a típusból. A biztonsági autó is szerepet kaphat a versenyen, ami megkeverheti a stratégiákat.
Jenson Button a rajtrácson a BBC-bnek elmondta, abban bízik, az előle rajtoló Mark Webber idei szokásához híven elrontja a startját, és sikerül feljönnie Vettel mögé. A német nem beszélt a vb-esélyeiről: „Kérdezze meg a többieket" – mondta Martin Brundle-nak, a brit tv riporterének. Webber nem aggódik a rajtja miatt, mint mondja, elég hosszú a verseny ahhoz, hogy ne a rajtnál dőljön el.
Webber a legutóbbi öt futamon pozíciót veszített a rajtnál, számára mindenképpen nagy teszt lehet a mostani. Alonso viszont nyerni szokott a rajtnál, kérdés, mire megy az 5. rajtkockából. Az első tízből csak Paul di Resta indul lágy gumin, a többiek a szuperlágyat választották.
A FUTAM
A rajtnál Vettel megtartotta első helyét, Button viszont jól kalkulált Webberrel, megelőzte az ausztrált, aki mellett Alonso is elhúzott. Webber Hamiltonnal foglalkozott, így a 2009-es győztes is visszacsúszott, még Massa és Rosberg is megelőzte, majd Schumacher is elment a mclarenes mellett.
Az első kör végén Vettel, Button, Alonso, Webber, Massa, Rosberg, Schumacher, Hamilton, Sutil, Di Resta volt a sorrend.
Vettel a második kör végén 3.5 másodperccel vezetett Button előtt, Alonso tapadt a McLaren pilótájára. Hamilton, akárcsak Monzában, Schumacher mögé ragadt, ami Vettel számára sem volt jó hír a vb-cím bebiztosítása szempontjából, hiszen Hamilton messze volt a második helytől.
A 4. körben Hamilton a DRS-zónában, a 7-es kanyar előtt megelőzte Schumachert. Az 5. körben Rosberget ugyanitt hagyta faképnél, de nem a jobb, hanem bal oldalon ment el mellett. Vettel a kör végén már hét másodperccel volt Button előtt.
Di Resta a 10. helyen nem maradt le nagyon Sutiltól, a keményebbik keveréket használva is tartotta a lépést csapattársával.
Vettel továbbra is egy másodpercet adott körönként Buttonnak, a német köridejéhez a Massát üldöző Hamilton került a legközelebb. Az angol a 9. körben utolérte a brazilt. Webber is közelről üldözte Alonsót, de arra panaszkodott, hogy a DRS nem működik olyan hatékonyan, mint legutóbb Monzában.
A 10. körben aztán sikeresen elment a spanyol mellett, Alonso agresszív védekezéssel sem tudta maga mögött tartani riválisát. A spanyol a kör végén a boxba hajtott új gumikért, a keményebb keveréket kapta meg.
A 11. körben Massa és Hamilton is szervizelt, a Red Bullnál nem reagáltak Alonso kiállására.
Alonso megelőzte Barrihellót, Hamilton is megpróbálta ugyanezt Massával a DRS-zóna végén, de a brazil védekezett, Hamilton pedig a 7-es kanyarbban az első légterelőjével hozzáért Massa jobb hátsó kerekéhez. A McLarenről lerepült a légterelő, Massa pedig defektet kapott. A brazil a rádión szidta az angolt.
A 12. körben szervizelő Webber Alonso mögé jött vissza.
A sportfelügyelők vizsgálni kezdték Hamilton és Massa ütközését, a hibás első vezetőszárnnyal haladó angolt Rosberg közvetlen közelről üldözte. Hamilton a 13. kör végén bement a boxba új első légterelőért.
A 14. kör végén Vettel és Button jött ki új kerekekért. A német visszajött az élre, a keményebb keveréken induló Di Resta elé, Button 4.8 másodperccel a skót előtt folytatta.
Hamilton boxutcai áthajtásos büntetést kapott a Massával történt ütközése miatt.
A 15. kör végén Vettel, Button, Di Resta, Alonso, Webber, Rosberg, Schumacher, Sutil sorrend alakult ki. Vettel a 16. körben versenyrekordot futva 11.4 másodpercre növelte Buttonnal szembeni előnyét.
Alonso utolérte Di Restát, de a spanyol fékhibával küszködött, eleinte nem tudta támadni a skótot. A 19. körben a DRS-zónában elment a Force India mellett.
Massa a 13., Hamilton a 15. helyen haladt.
Webber is utolérte Di Restát, aki a 19. körben a boxba hajtott. A skót Sutil mögé jött vissza, miközben Massa Buemit, Hamilton Kobajasit előzte meg. Az angol arról érdeklődött a csapatnál, van-e esélye pontszerzésre. Biztató választ kapott. Buemit is megelőzte, és a Barrichellót üldöző Massa mögé érkezett.
A frissebb gumikon száguldó Webber már Alonsót üldözte, de a DRS-zónában nem tudott támadni.
Hamilton a 24. körben elment Massa mellett, és feljött a 12. helyre. A brazil a boxba hajtott új gumikért. Alonso követte csapattársát a boxutcába. Sutil elé jött vissza, a Force India németjét utolérte Di Resta.
Schumacher az új szuperlágy gumiján 1:53.096 perces körrekordot futott a 26. körben. Massa fél másodperccel felülmúlta korábbi csapattársát. Di Resta megelőzte Sutilt.
Pérez is beleszólt a csatába, Rosberggel összeakaszkodott a célegyenes végén, Schumacher pedig hátulról nekiment a mexikóinak. A német Mercedese a levegőbe emelkedett, és a gumifalba csapódott. Bejött a biztonsági autó.
Webber, Di Resta, Sutil, Rosberg és Pérez a boxba hajtott. Egy körrel később Vettel, Button és Hamilton is szervizelt.
Michael Schumacher nem hibáztatja Sergio Pérezt a kieséséért, a veterán német szerint sima versenybaleset történt. „A belső ívre akartam húzódni, hogy megelőzzem, mert sokkal gyorsabb voltam nála. Ám amikor behúzódtam, elvette a gázt, és még tovább nőtt a sebességkülönbség, s összeértünk. Nem gondoltam volna, hogy ilyen korán fékeznie kell, ez meglepett. Nincs mit megbeszélnem Sergióval, versenybaleset volt, bármelyikünkkel előfordulhat" – mondta Schumacher a BBC-nek. |
A biztonsági autó mögött Vettel, Button, Alonso, Webber, Di Resta, Rosberg, Sutil, Pérez, Hamilton, Maldonado sorrend alakult ki. Vettel és Button között három lekörözött (Trulli, Liuzzi és Kobajasi) haladt a pályán, a boxutca felé visszasétáló Schumacher hogyléte felől Jean Todt FIA-elnök, a német korábbi ferraris csapatfőnöke érdeklődött személyesen.
A 33. körben újraindult a verseny. Vettel simán megőrizte első helyét, Alonsót azonban feltartották a lekörözöttek, Webber pedig ott volt a nyomában – a 34. kör felénél el is ment a ferraris mellett.
A Di Resta, Rosberg, Sutil, Hamilton négyesben éles csata körvonalazódott az 5-8. helyen. Hamilton meg tudta előzni egykori F3-as csapattársát. Vettelnek a 37. körben szóltak, hogy akár a verseny végéig kibírja kerékcsere nélkül – a Red Bull a McLarenre reagált, Button ugyanis a BBC szerint ezzel az elhatározással versenyzett.
A 38. körben Hamilton Rosberget is megelőzte, és Di Resta mögött száguldott. A 38. körben a skót mellett is elment, és Alonso után eredt. A 4. helyezett spanyolnak 13 másodperc előnye volt.
Massa a 10. helyről kiállt a boxba.
Az élcsoportban tíz körön át beálltak a különbségek, Webber sem tudta megközelíteni Buttont. A Pirelli twitterüzenetében azt írta, Hamiltonnak még egyszer ki kell állnia.
A verseny egyik hőse Kovalainen, aki a 47. körben is maga mögött tartotta Petrovot és a Trulli kilökése miatt megbüntetett Alguersuarit.
Webber a 47. kör végén kiállt a boxba, s Hamilton mögé jött vissza – a két pilóta tavaly itt összeütközött. Ezúttal Webber simábban ment el a kopott gumijain szenvedő Hamilton mellett. Button szervizelt, őt Hamilton követte.
A következő körben Vettel és Alonso is kiment új gumikért, az éllovasnak majdnem nekiment Kovalainen – a Lotus veszélyes elengedés miatt büntetésre számíthat.
Az élcsoportban maradt a sorrend, Hamilton visszaesett a Sutil, Rosberg, Di Resta trió mögé, de az 52. körben már csak a skót volt előtte, könnyen áthámozta magát a másik kettőn.
Az 53. körben Di Restán is túljutott Hamilton, ismét az 5. volt.
Az utolsó körökben Button közeledett Vettelhez, de a német kontroll alatt tartotta a versenyt. Massa Barrichellót megelőzve feljött a 10. helyre, a Williams így nem tudta pontszerzéssel búcsúztatni az utolsó versenyén jelen lévő Sam Michaelt, a technikai igazgató jövőre a McLarennél fog dolgozni.
Button három körrel a vége előtt 3.7 másodpercre volt Vetteltől, de négy lekörözött volt közöttük. Mire Button túljutott a négy autón, 5.6 másodpercre nőtt Vettel előnye.
Az utolsó előtti körben Alguersuari kicsúszott a pályáról, de nem küldték be a biztonsági autót. Vettel újabb csoportot ért utol.
Az utolsó körben sem változott a helyzet, Vettel nyert, de nem lett világbajnok, Buttonnak még van matematikai esélye rá, hogy utolérje. Vettelnek egyetlen pontot kell szereznie a hátralévő öt futamon, hogy megvédje címét.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:59:06.757 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1.737 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 29.279 mp h. |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 55.449 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:07.766 p h. |
6. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:51.067 p h. |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1 kör h. |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1 kör h. |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
12. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
13. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 2 kör h. |
15. | Bruno Senna | brazil | Renault | 2 kör h. |
16. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 2 kör h. |
17. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 2 kör h. |
18. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 2 kör h. |
19. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 4 kör h. |
20. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 4 kör h. - nem ért célba |
21. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 5 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 47 megtett kör | |
Michael Schumacher | német | Mercedes | 28 | |
Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 9 | |
Leggyorsabb kör: Button (54. kör) 1:48.454 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||||
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 9 | 13 | 14 | 309 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2 | 8 | 12 | 185 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 7 | 13 | 184 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | 8 | 13 | 182 |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 2 | 4 | 12 | 168 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 11 | 84 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 9 | 62 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 8 | 52 |
9. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
10. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 7 | 27 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 5 | 22 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 5 | 20 |
14. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 5 | 16 |
15. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 6 | 13 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 3 | 9 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
18. | Bruno Senna | brazil | Renault | – | – | 1 | 2 |
19. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 491 |
2. | McLaren-Mercedes | 353 |
3. | Ferrari | 268 |
4. | Mercedes | 114 |
5. | Renault | 70 |
6. | Force India-Mercedes | 42 |
7. | Sauber-Ferrari | 36 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 29 |
9. | Williams-Cosworth | 5 |