Az eddigi 18 idei Formula–1-es nagydíjon 14 pole pozíciót szerző Sebastian Vettel Brazíliában a szombat délelőtti, harmadik szabadedzésen a legjobb köridővel jelezte, hogy felkészült az utolsó 2011-es kvalifikációra. A tréningbe azonban bekavarhat az időjárás, a tréning végére ugyanis megérkeztek az esőfelhők Interlagos fölé.
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
A péntekihez hasonló napos időben kezdődött meg a Brazil Nagydíj 3. szabadedzése, amelynek végére azonban megérkezhetnek az esőfelhők az interlagosi pálya fölé.
A versenyzők a lámpa zöldre váltása előtt felsorakoztak a boxutcában, majd Kobajasi vezérletével útjukra indultak. Az első percekben mindenki egy-egy kört tett meg, hogy ellenőrizze, minden rendben működik-e az autóján.
Kobajasi és Alonso szinte azonnal újabb menetre indult, de mért kör nélkül visszatértek a depóba, s újra csendes lett a környék.
Alonso lerobbant, Webber az élre száguldott – 1. szabadedzés |
Hamilton a Red Bull párosa elé száguldott – 2. szabadedzés |
Hamilton: Mi is képesek vagyunk arra, amire a Red Bull – reakciók |
Bruno Senna ment ki újra, az első mért köre 1:16.622 perc lett.
A Brazil Nagydíj szervezői százezer látogatót várnak a hétvégi futamra, a Sao Pauló-i turisztikai hivatal számításai szerint a szurkolók nagyjából 159 millió dollárt költenek a verseny három napja során. Egy évvel ezelőtt 68 ezer látogató érkezett Dél-Amerika egyetlen F1-es futamára, amelyen még nyitva állt a vb-cím kérdése – írta az MTI.
A közepesen kemény gumikon Senna körről körre gyorsabb lett, harmadikra 1:15.491 perces eredményt ért el – majd behajtott a boxutcába. Ekkor már csapattársa, Petrov is a pályán volt, az orosz 1:14.654-gyel átvette a vezetést. Hamilton, Vettel és Button a pályára hajtott.
Petrov 1:14.489-re javította legjobbját, miközben a Ferrari garázsában a szerelők Alonso hátsó légterelőjét vizsgálták.A Williamsnél különböző vezetőszárnyat használ a két pilóta, Barrichello a régebbi, stabilabb verzió mellett döntött, míg Maldonado a jobb tapadást ígérő, de ingatagabb új mellett tette le a voksát.
Hamilton 1:13.988-cal az időlista tetejére állt, de nem sokáig maradt az élen, mert Vettel 1:13.754-gyel nyitott. A McLaren 2008-as bajnoka 1:13.508-cal visszavette a vezetést, de Button is rákapcsolt, 66 ezreddel megelőzte csapattársát. Webber elhagyta a boxutcát.
Az ausztrál bejött Vettel elé harmadiknak, ám a világbajnok ultragyors körben volt. Az idei nyomasztó dominanciája miatt egyre kevésbé népszerű Red Bull-istálló német sofőrje 1:13.186-tal vette vissza a vezetést.
Vettelt Button 52, Webber 110 ezredre megközelítette, miközben a 27. percben a két Ferrari is elhagyta a boxutcát. Az idei teljesítményére magának tízes skálán ötös osztályzatot adó Massa elsőre a 12. helyre jött fel, a korábban a DRS-ével bajlódó Alonso viszont csak a 23. lett.
Az első próbálkozása végén lassan a boxba guruló Bueminek nem volt mért köre, a svájci a garázsában várakozott. Alonso másodikra feljött a 7. helyre.
Az edzés felénél, az első kemény gumis menetek után Vettel, Button, Webber, Hamilton, Schumacher, Rosberg, Alonso, Sutil, Di Resta volt a sorrend. A gyorsuló Alonso a két Mercedest megelőzve az 5. helyre ugrott. Massa is gyorsult, a Force India duója mögé, a 10. helyre jött fel, aztán megelőzte a boxban várakozó Sutil, Di Resta párost.
Az élmezőny tagjai némi várakozást követően újabb menetre indultak a keményebb gumikon. Buemi autójából a hidraulikai folyadék szivárgott, a szerelők nem találták a forrást, ezért lemondtak róla, hogy visszaküldjék a pályára az utóbbi időben roppant balszerencsés pilótát.
Schumacher a Mercedesére rakatta a lágy gumikat, amelyekkel feljött a 4. helyre, de két tizeddel elmaradt Vettel legjobbjától. Rosberg, szintén lágy gumikon, a 3. helyre jött fel, egy tizedre az éllovastól. Egy lassabb kör után ismét belehúzott a német, ám jó első szektora ellenére nem tudott javítani a korábbi idején. Sutil viszont a lágyakon három ezreddel megverte Schumachert.
Webber negyedórával az edzés vége előtt a közepesen kemény keverékkel megelőzte Vettelt, 1:13.154-gyel állt az első helyre – aztán Sutil a lágyakon 1:13.113-at futott, és az élre repítette a Force India-Mercedest!
Tíz perccel a leintés előtt csak D'Ambrosio volt a pályán, a többiek felkészültek az utolsó lágy gumis menetükre. Az élcsapatok pilótái közül elsőként Alonso hagyta el a boxutcát.
A spanyol az első két szektorban csúcsidőt ment, s 1:12.765-tel az élre állt. Közben a pálya fölé érkező felhők eltakarták a napot. Massa a gyors körében a lehető legrosszabb helyen érte utol Glockot, így le kellett lassítania a 2008-as interlagosi „vb-döntő” epizódszereplője miatt.
Hamilton is megkezdte az első mért körét a lágy gumikon, 1:12.622-vel megelőzte Alonsót. Webber 19 ezreddel elmaradt az angoltól, Vettel viszont 1:12.508-cal az élre száguldott.
Hamilton egy lassabb kör után újra felgyorsult, de a Mercedes pilótáihoz hasonlóan csak az első szektorban volt ismét nagyon gyors. Vettel tudott javítani, 1:12.460-as időeredményt ért el. Button és Webber az edzés végén feljött a 2. és a 3. pozícióba, miközben a boxba igyekvő Massa kis híján nekiment hátulról Schumachernek.
Az első négy helyen Vettel, Button, Webber, Hamilton sorrend alakult ki, 162 ezreden belülre kerültek egymáshoz képest. Alonso három tizedre volt Vetteltől az 5. helyen.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:12.460 | átlag: 214.082 km/ó | 21 kör |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:12.547 | 0.087 mp h. | 19 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:12.597 | 0.137 | 21 |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:12.622 | 0.162 | 15 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:12.765 | 0.305 | 17 |
6. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:13.113 | 0.653 | 22 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:13.286 | 0.826 | 21 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:13.393 | 0.933 | 19 |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:13.419 | 0.959 | 19 |
10. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:13.583 | 1.123 | 18 |
11. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:13.838 | 1.378 | 20 |
12. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:14.283 | 1.823 | 19 |
13. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:14.286 | 1.826 | 20 |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:14.311 | 1.851 | 24 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:14.454 | 1.994 | 22 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:14.547 | 2.087 | 24 |
17. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:14.551 | 2.091 | 15 |
18. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:15.843 | 3.383 | 24 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:16.026 | 3.566 | 22 |
20. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:16.616 | 4.156 | 26 |
21. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:17.143 | 4.683 | 23 |
22. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:17.296 | 4.836 | 23 |
23. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:17.984 | 5.524 | 23 |
24. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | idő nélkül | 3 |
GYŐZELEM | POLE POZÍCIÓ | LEGGYORSABB KÖR | |
2001 | David Coulthard | Michael Schumacher | Ralf Schumacher |
2002 | Michael Schumacher | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya |
2003 | Giancarlo Fisichella | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
2004 | Juan Pablo Montoya | Rubens Barrichello | Juan Pablo Montoya |
2005 | Juan Pablo Montoya | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen |
2006 | Felipe Massa | Felipe Massa | Michael Schumacher |
2007 | Kimi Räikkönen | Felipe Massa | Kimi Räikkönen |
2008 | Felipe Massa | Felipe Massa | Felipe Massa |
2009 | Mark Webber | Rubens Barrichello | Mark Webber |
2010 | Sebastian Vettel | Nico Hülkenberg | Lewis Hamilton |