Lewis Hamilton a második és a harmadik szabadedzésen is a leggyorsabbnak bizonyult, utóbbin szombat kora délután igencsak meggyőző volt a fölénye, fél másodpercet vert Sebastian Vettelre a lágy gumikon. Az időmérő első két szakaszában is úgy tűnt még, hogy a McLaren angol pilótája meg tudja ismételni a dél-koreai rekordját (a második szakaszban elért köre jobb volt, mint Vettelé a harmadikban), de aztán jött a világbajnok, és ismét csodát tett a Red Bull-lal: 141 ezreddel megelőzte Hamiltont, míg a csapattársától alig lemaradó Buttont további 9 ezreddel.
A kétszeres világbajnok az idei 14. rajtelsőségével beállította Nigel Mansell 1992-es rekordját, és ha Brazíliában is a pole-ból indul majd, meg is dönti azt – bár az igazsághoz tartozik, hogy az angol a Williamsszel 16 futamon érte el a 14 első rajtkockát, míg Vettel a 18.-on állította be.
Ami Mansell korábbi csapatát illeti, a Williams párosa az utolsó sorból indul, mert Pastor Maldonado az egy szezonra engedélyezett 8 motoros kvótáját átlépve a 9.-et is megkezdte, és ezért tíz rajthelyes büntetést kapott, míg Rubens Barrichello saját Cosworthjának meghibásodása miatt ki sem tudott menni a boxból.
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
Napsütésben veszi kezdetét az Abu-dzabi Nagydíj időmérő edzése, amelynek első két szakaszán még zavarhatja a pilótákat a lenyugvó nap (amelyet annál inkább élveznek a fotósok), a pole pozícióról döntő utolsó tíz percre azonban teljesen besötétedik, és a legfontosabb rajthelyekért már villanyfényben csapnak össze a legjobbak, akik közül Lewis Hamilton a favorit a pole-ra.
A Nemzetközi Automobil-szövetség versenyigazgatója Sebastian Vettel indiai időmérőn elkövetett kanyarlevágását követően jelezte a versenyzőknek, hogy aki látszólag indokolatlanul átvág valamilyen sikánt, és előnyt is szerez belőle, büntetésre számíthat.
A 3. szabadedzésen Jarno Trulli és Rubens Barrichello autójával műszaki problémák adódtak, ezért a szerelőknek igyekezniük kellett, hogy legalább az időmérőre megjavítsák a Lotust, illetve a Williamst. Trulli így sem bízhat benne, hogy továbbjut az első szakaszból, és Barrichellónak is össze kell szednie magát, ha nem akar az a versenyző lenni, aki a három kiscsapat pilótái mellett hetedikként hoppon marad.
Az edzés megkezdése előtt az aszfalt 32, a levegő 26 fokos.
A Ferrari a Twitteren közölte, az új első légterelőjével India után itt is sokat bajlódó Massa a régi vezetőszárnyat használja, míg Alonso az újat.
1. SZAKASZ
A 20 perces szakaszban elsőként Alguersuari hajtott ki a pályára. Bruno Senna a felvezető körben a spanyol elé került, így ő kezdte meg elsőként mért körét.
Senna 1:47.457-tel nyitott, többen is elé kerültek, Webber 1:41.816-tal állt az élre. Barrichello maradt egyedül a boxban – mégis baj van az autójával?
Webbert Vettel (1:41.288), Hamilton és Alonso is megelőzte. A következő körében Hamilton 1:40.661-gyel állt az élre, Webber 3 tizeddel maradt el az angoltól. Button a 12. percben 1:40.227-tel átvette a vezetést, őt Webber megelőzte, de Hamilton mindkettejüket maga mögé utasította 1:39.782-vel.
Barrichello továbbra is a boxban volt. Maldonado a 9. motorjának használatáért kapott 10 rajthelyes büntetése miatt egyre inkább esélyes, hogy a két Williams indul az utolsó sorból.
A három élcsapat pilótái, valamint Rosberg bebiztosították a helyüket a következő körben a közepesen kemény abroncson, s bár Barrichello boxban maradásával a középmezőny többi tagjának továbbjutása biztos volt, többen is feltették a lágy gumikat.
A Sauber és a Renault pilótái is használtak sárga feliratú abroncsokat, ami a Barrichello által megteremtett körülmények között mindenképpen pazarlásnak tűnik. Nagy meglepetésre Massa is kiment a boxból a lágy gumikon. A Ferrari garázsában Roberto Mancini, az abu-dzabi kézben lévő Manchester City olasz menedzsere figyelte az eseményeket.
Schumacher is felrakatta a lágy gumikat, igaz, a 17. helyen álló német csak 3 tizeddel állt a 18. Kovalainen előtt. Végül nem fejezte be mért körét, mert a Lotus finnje sem tudott javítani.
Barrichello végül is motorhiba miatt maradt a boxban, a versenyre vélhetően ő is megkapja a 9.-ket, nemcsak Maldonado, neki már úgysem számít a büntetés. A brazil előtt Kovalainen, Trulli, Glock, Ricciardo, D'Ambrosio, Liuzzi sorrend alakult ki.
2. SZAKASZ
Ha Maldonado nem jut be a legjobb 12-be, az utolsó sorból vasárnap délután (magyar idő szerint 14 órakor) a két Williams indul majd.
A paddockban Sir Paul McCartney is megjelent, a McLaren garázsában Ron Dennisszel beszélgetett.
A boxból a két Toro Rosso ment ki elsőként. Alguersuari a lágy gumikon 1:41.423-mal nyitott, Buemi 1:41.098-cal megelőzte.
Webber 1:39.209-cel kezdett, Hamilton, Vettel, Alonso és Button megelőzte. Az angol 1:38.434-gyel állt az élre. Miközben a többiek az előzetes számításoknak megfelelően másodikra lassabb kört mentek, Vettel a következőt is megnyomta, de piros zászlóval félbeszakították a szakaszt.
A lassítás arról árulkodott, hogy Massa futott rá egy korábban kidőlt bójára az egyik sikánban, ez került a pályára. Az edzés megszakítása Vettel mellett Rosbergnek jött rosszul, a Mercedes pilótája első mért körét sem tudta befejezni.
Az újraindult edzésen Vettel autóját mutatták a kamerák, a Red Bull első légterelője is erősen rázkódott, akárcsak korábban Massáé. Ami a brazilt illeti, a Ferrari rádión közölte vele, hogy a továbbjutáshoz 1:40 alá kell kerülnie, és mért körén be is jött a határidő alá. Webber, biztos, ami biztos, 1:39.2-es ideje ellenére a pályára hajtott használt lágy gumijain, és feljött a 3. helyre.
Rosberg megelőzte Massát, aki mögé a két Force India bejött a 8. és a 9. helyre, Schumacher volt a 10.
Maldonado a szakasz hajrájában jött ki egy mért körre. Ha a Ferrrari korábbi számításai helyesek, Schumacher 1:40.5-ös időeredménye nem jelenthetett megnyugvást a 7-szeres világbajnok számára.
Az edzés végére lement a nap, a fő fényforrást már a reflektorok jelentették. Schumi az utolsó másodpercekben kezdte meg utolsó mért körét.
A német elé Pérez és Petrov nem tudott bejönni, s miután Maldonado is maradt a 17. helyen, Schumi megnyugodhatott, be sem fejezte mért körét.
A 11. rajtkockától Pérez, Petrov, Buemi, Senna, Alguersuari, Kobajasi sorrend alakult ki, Maldonado pedig mehet az utolsó sorba csapattársa mellé. A Williams pedig örülhet, hogy már csak egy futamot kell Cosworth-motorokkal kihúznia, és jövőre a sokkal megbízhatóbb Renault-ra vált.
3. SZAKASZ
A záró 10 perc elejére 29 fokra csökkent az aszfalt hőmérséklete, a levegő továbbra is 26 fokos volt. Öt csapat (McLaren, Red Bull, Ferrari, Mercedes, Force India) tíz pilótája várta az utolsó szakaszt, amelynek fő kérdése, hogy Hamilton megtartja-e jó formáját, vagy Vettel ismét varázsol, és beállítja Nigel Mansell 1992-es 14 pole-os rekordját? Az angol legenda egyébként az Indiai GP után gratulált Vettelnek az egy idényben az élen töltött körök rekordjának megdöntéséhez, mire Vettel azt mondta, a korábbi csúcstartó elismerése többet jelent számára, mint maga a rekord.
Elsőként Button kezdte meg mért körét. Rosberg közepesen kemény gumikon ment egy kört.
Button 1:39.0-val nyitott, Hamilton 1:38.704-gyel az élre állt. Alonso 8 tizeddel kikapott Hamiltontól, Webber feljött a második helyre. Vettel 42 ezreddel kikapott Hamiltontól. A papírforma szerint lazító kör következett, de a két McLaren a boxba hajtott, nem kezdett el harmadik mért kört. Ugyanígy tettek a riválisok is.
Alonso az 5., Massa a 6. helyen állt, Schumacher és a két Force India ki sem jött a boxból. Button vezérletével a végén mind a 10 versenyző a pályára hajtott. Hamilton Alonso mögött és Massa előtt haladt, a Red Bullok mögöttük.
Button az első két szektorban rekord részidőt futott, de Hamilton az utolsóban ledolgozta hátrányát, 9 ezreddel megverte (1:38.622).
A végén viszont Vettel nevethetett, 1:38.481-gyel megszerezte a pole-t, és beállította Mansell rekordját. Vettel mérnöke „Jó estét, Mr. Mansell!” felkiáltással ünnepelte a pilóta produkcióját.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:38.481 | átlag: 203.027 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.622 | 0.141 mp h. |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.631 | 0.150 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:38.858 | 0.377 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:39.058 | 0.577 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:39.695 | 1.214 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:39.773 | 1.292 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:40.662 | 2.181 |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:40.768 | 2.287 |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | idő nélkül | |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:40.874 | |
12. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:40.919 | |
13. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.009 | |
14. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:41.079 | |
15. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.162 | |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:41.240 | |
17. | Pastor Maldonado* | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:41.760 | |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:42.979 | |
19. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:43.884 | |
20. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:44.515 | |
21. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 1:44.641 | |
22. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:44.699 | |
23. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:45.159 | |
24. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | idő nélkül | |
*Maldonadót idei 9. motorja használatáért tíz rajthellyel hátrébb sorolják. |