Alonso megszorongatta Vettelt az első edzésen

Vágólapra másolva!
2011.05.26. 09:59
null
Sebastian Vettel még sohasem nyert Monacóban, a héten megtörné az átkot (Fotó: Reuters)
Címkék
A Monacói Nagydíjon szokás szerint csütörtökön elkezdődött a körözés, a korábbi versenyhétvégékhez képest roppant szoros volt az edzés, Sebastian Vettel csak az utolsó pillanatokban előzte meg Fernando Alonsót. A Mercedes és a McLaren is erősnek tűnik, Mark Webber váltóhiba miatt egyetlen mért kört sem futott. Michael Schumacher viszont a gumifalba csapódva zárta le az edzését.

 

Sebastian Vettel zárta az élen a Monacói Nagydíj 1. szabadedzését, miután a hajrában 113 ezredmásodperccel megverte a ferraris Fernando Alonsót. A spanyol pilóta másodpercekkel korábban javított időeredményén, a percről percre tisztábbá váló aszfalton valóban csak az döntött, melyikük futja később a záró körét.

A Red Bull fölénye nem volt annyira meggyőző, mint a korábbi versenyhétvégéken, amikor nem egyszer több mint egy másodperccel verték meg a riválisokat, mielőtt azok a délutáni másfél óra alatt felzárkóztak. Vettelhez képest további két csapat, a McLaren és a Mercedes pilótái kerültek egy másodpercen belülre, Mark Webber autója váltóhibája miatt egyetlen mért kört sem tett meg.

Az edzés hajrájában,éppen akkor, amikor Nico Rosberg átmenetileg az élre állt a Mercedesszel, csapattársa, Michael Schumacher megcsúszott a célegyenes végén, fékezés közben, és a gumifalnak ütközött. rajta kívül a hispaniás Vitantonio Liuzzi járt pórul, ő az alagútból kijövet csapta a szalagkorlátnak autóját.

AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA

Szikrázó napsütésben vette kezdetét az első szabadedzés, a 24 fokos levegőben a pilóták megtették próbaköreiket, a többség visszatért a boxba. Jarno Trulli viszont a Lotusszal azonnal mért kört kezdett meg, igaz, nem fejezte be azt, hanem követte riválisait a depóba. Az első öt percben csak a Mercedes két pilótája nem mutatta meg magát.

A hétvége fő beszédtémája a Pirelli gumiválasztása, az olasz beszállító a lágy és a szuperlágy abroncsokat hozta el Monacóba. Az első másfél órában várhatóan utóbbit még senki sem próbálja ki, csak délután. Az abroncsokat a nap végén vissza kell szolgáltatni a Pirellinek.

A szuperlágy gumicsak egy gyors kört fog bírni a hétvégén, s ha sokkal gyorsabb lesz a lágynál, fennáll a veszélye annak, hogy a kiscsapatok kiszorulnak a rajtrácsról: ha ugyanis a nagy különbségek miatt a Red Bull pilótái is rákényszerülnek a szuperlágyak használatára az időmérő első szakaszában, kijön akkora teljesítmény az autóikból, hogy a Hispania vagy a Virgin kiszoruljon a 107 százalékos határból.

A Mercedes pilótái is megtették próbaköreiket, és hosszú percekig újra csend telepedett Monte-Carlóra.

A pilóták kedélyeit a célegyenes végén leégett teherautó miatti újraaszfaltozás is borzolta a héten, hiszen éppen a fékezési zónában friss a felület, és könnyen feltöredezhet. A mezőnyt megosztotta a hír, néhányan nagyon aggódnak, mások szerint, ha valahol, Monacóban minőségi munkát végeznek ilyenkor. Rubens Barrichello szerint csak akkor lenne gond, ha esne az eső, és az aszfaltból kipárologna az olaj, de ettől nemigen kell tartani a hétvégén.

58. MONACÓI NAGYDÍJ, MONTE-CARLO
(a vb 6. futama, május 29.)
CSÜTÖRTÖK
2. szabadedzés
14.00–15.30
SZOMBAT
3. szabadedzés 11.00–12.00
Időmérő edzés
14.00–15.00
VASÁRNAP
A verseny
14.00

Negyedórával az edzés megkezdése után Narain Karthikeyan és a két McLaren hajtott ki a pályára, Jenson Button és Lewis Hamilton egy-egy kör után visszatért a boxba, az indiai viszont befejezte körét, és 1:38.718 perces idővel iratkozott fel a listára.

A nyitható hátsó légterelőt a pilóták kérésére az alagútban még az edzéseken sem lehet használni, az FIA által ellenőrzött rendszer először tiltja le a versenyt megelőzően a pálya valamelyik szakaszát. A futamon a célegyenes bő 300 méteres szakaszában lehet majd használni a légellenállást csökkentő rendszert, de sok előzésre nem lehet számítani. A múltból tudjuk, hogy Monacóban sokszor még a gumik közötti nagy különbség sem elég ahhoz, hogy valaki megelőzze riválisát (ide kattintva megtekintheti az 1992-es futam hajráját Ayrton Senna és Nigel Mansell főszereplésével).

A „monacói utcaseprő” szerepét magára vállaló Karthikeyan körről körre javított, nyolcadik körében már 1:30 alá tornázta a legjobb eredményt. A 27. percben Sergio Pérez is megjelent a pályán Sauberével.

A mexikói 1:25.280 perces körével elsőre az indiai elé ugrott. Pérez is körről körre gyorsabbá vált, a negyedik körében már 1:23.2 perces eredményt ért el – viszont csúnyán elfékezte magát a sikánban, ami árthat a további szereplésének.

35 perc elteltével megnőtt a forgalom a pályán, Pastor Maldonado 1:21.902-vel állt az élre. A venezuelai roppant magabiztosan száguldott a szalagkorlátok között, míg egy másik újonc, Paul di Resta óriási blokkolásos fékezéssel lassított le a célegyenes végén.

Kobajasi Kamui is gyors volt, de Felipe Massa vette el a legjobb időt Maldonadótól: 1:20.825 perccel állt az élre. A Ferrari brazil pilótája 1:18.582 percre javított, amikor a többi élcsapat versenyzői is a pályára hajtottak.

Az 50. percben piros zászlóval megszakították az edzést, mert a célegyenesre víz folyt a pálya közepén lévő lyukból, és a pályabíróknak meg kellett akadályozniuk a nagyobb tócsa kialakulását. Egy hatalmas eszközzel elzárták a föld alatti csapot, és már folytatódhatott is az edzés.

A Red Bullnál gyors munkába kezdtek a szerelők, Mark Webbert autójában ugyanis tönkrement a váltó.

Az újraindítás után Hamilton jött fel Massa mögé, először 1.6 másodpercre közelítette meg a ferrarist (ekkor a pálya egy szakaszán Karthikeyan feltartotta), majd 188 ezredre. A McLaren pilótája aztán 1:18.1-gyel az élre állt, Fernando Alonso pedig feljött a 3. helyre.

Elsőként Nico Rosberg ment 1:18 alá, majd Alonso állt az élre. A pálya tisztulásával körről körre javultak az eredmények.

Vitantonio Liuzzi autója a sikán után leállt, az olasz kiszállt az előtte a szalagkorlátot érintő, első légterelőjét eltörő gépből.

Hamilton 1:17.350-nel bejött Alonso elé, 20 perccel az edzés vége előtt Vettel 1:18.8-cal a 7. helyen állt, Webber pedig továbbra is a boxban várta, hogy szerelői elkészüljenek az autójával. A Red Bull nem hozta a megszokott produkciót, amellyel uralni szokta a nagydíjak első szabadedzéseit.

Massa visszavette a vezetést, negyedórával a vége előtt Hamilton, Alonso, Vettel, Rosberg, Sutil, Button, Schumacher, Pertrov, Barrichello volt az első tíz sorrendje.

Aztán Vettel megrázta magát, és hét ezreddel átvette a vezetést Massától. Az utolsó percekben ismét megnőtt a forgalom a pályán, s hiába koptak a lágy gumik, a pálya annyival gyorsabbá vállt, hogy tovább javultak a köridők. Rosberg és Alonso Vettel elé ugrott, miközben Schumacher a célegyenes végén kicsúszott, és a gumifalnak ütközött Mercedesével.

Három perccel a leintés előtt Vettel 1:16.781 perces idővel állt az élre, 328 ezreddel megelőzve Alonsót. A spanyolnak a végén még volt egy gyors menete, és 1:16.732-vel az élre állt, majd Vettelnek is volt válasza: 1:16.619-cel zárt.

MONACÓI NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:16.619 átlag: 156.932 km/ó 25 kör
2. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:16.732 0.113 mp h. 24
3. Nico Rosberg német Mercedes 1:17.139 0.520 20
4. Felipe Massa brazil Ferrari 1:17.316 0.697 24
5. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:17.350 0.731 23
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:17.534 0.915 24
7. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1:18.527 1.908 30
8. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:18.578 1.959 24
9. Vitalij Petrov orosz Renault 1:18.733 2.114 16
10. Michael Schumacher német Mercedes 1:18.805 2.186 14
11. Nick Heidfeld német Renault 1:18.928 2.309 19
12. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1:19.234 2.615 24
13. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 1:19.395 2.776 24
14. Daniel Ricciardo* ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:19.463 2.844 25
15. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:19.768 3.149 25
16. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:19.792 3.173 26
17. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 1:20.083 3.464 23
18. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 1:21.116 4.497 27
19. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:21.548 4.929 32
20. Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 1:21.758 5.139 31
21. Timo Glock német Virgin-Cosworth 1:21.815 5.196 17
22. Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 1:22.840 6.221 13
23. Narain Karthikeyan indiai Hispania-Cosworth 1:23.885 7.266 37
24. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault idő nélkül 3
*Tesztpilóta, a hétvége további folyamán nem szerepel az F1-es mezőnyben

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik