RED BULL
A Bahreini Nagydíjon sikerült sínre tennie idei világbajnoki hadjáratát, de ő és csapata is gyorsan leszögezte, hogy mostantól sem lesz minden úgy, ahogy 2011-ben volt, a hullámvasút folytatódni fog. A mugellói teszten Vettel igyekezett formában tartani magát, a Bahreinben használt autót tovább finomította a mérnökökkel.
Kilátások. Tavaly nyert itt Vettel, de ez az idén semmit sem jelent, a pilóta maga is elismerte, hogy a Red Bull még mindig nem a legjobb autó a mezőnyben. Ám 2012-ben nem is kell a legjobb autó a győzelemhez.
„A jelenlegi pályák közül a barcelonait ismerjük a legjobban a rengeteg tesztelés miatt. Ez a tapasztalat azonban nem mindig segít, hiszen a szél gyors változása okozhat kellemetlen meglepetéseket, például az egyes kanyarban. Ha egy autó aerodinamikailag jól funkcionál Barcelonában, akkor az a többi versenyen is fog"
Az idény első négy versenyén négy negyedik helyezést szerző ausztrál a Bahreini GP óta a pletykák főszereplője volt, a szóbeszéd szerint a Ferrarinál ő is Felipe Massa utódjelöltjei között van. Ám Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke hallani sem akar a váltásról, és nem is látná értelmét annak. Kiegyensúlyozottan versenyez, s bár dobogós még nem volt, a vb élcsoportjában van.
Kilátások. Webber lehet az első, aki zsinórban ötször ugyanabban a pozícióban zár Formula–1-es versenyt (a győzelmeket leszámítva), és reális esélye is van erre.
„Érdekesen kezdődött a mugellói teszt, ám jól végződött, így jó szájízzel utazunk Barcelonába. Szeretem ezt a pályát, sokat dolgozunk itt, és az utóbbi időben jól megy nekem ezen a futamon. A legutóbbi két idényben megszereztem a pole pozíciót, ráadásul 2010-ben győztem is a nagydíjon. Mindennek tökéletesen kell működnie, ha győzni akarunk."
McLAREN
A Bahreini Nagydíj után a McLaren versenyzői nem utaztak el a mugellói tesztre, mert a csapat úgy vélte, nem sok hasznot húznának abból a pilóták, ha a többi pályától eltérő karakterisztikájú aszfaltcsíkon gyakorolnak. Button így egy napra átruccant Budapestre, s a Belvárosban tartott bemutatót százezer ember előtt.
Kilátások. Az idénynyitót megnyerő angol Bahreinben értetlenül állt azelőtt, hogy a McLaren képtelen működésbe hozni a Pirelli gumijait. Emiatt bizonytalanul utazott el Barcelonába, de a kétkedés az első edzésen elmúlhat.
„Vicces verseny alakulhat ki Barcelonában: mindenki itt tesztel, így minden pilóta úgy ismeri a pályát, mint a tenyerét, és ez felkavarhatja az állóvizet. Gyakran a legjobb autó sem elég a győzelemhez, hiszen nüanszok döntenek. Ez egy olyan aszfaltcsík, ami megbosszulja a hibákat – ha alulkormányzott az autód, szenvedni fogsz."
Hosszúság: 4.655 km
A tavalyi eredmény |
Bahreinben megszakadt Hamilton dobogós sorozata, de még így is a vb-pontverseny 2. helyén áll, és a McLarennel a szahíri betli ellenére is számolni kell az összes versenyen.
Kilátások. Az időmérőn mindenképpen esélyesnek számít Hamilton, aki tavaly a rosszul beállított váltófokozatai miatt nem tudta megelőzni Sebastian Vettelt (a célegyenesben lassan gyorsult az autója, így a DRS ellenére sem volt meg a kellő sebességkülönbség), így hiába volt gyorsabb a németnél a hajrában, második lett. Ezúttal is a fő esélyes Barcelonában Hamilton, a McLaren ugyanis a téli teszteken nagyon gyors volt itt.
„A téli teszteléseken biztató volt az eredményünk Barcelonában – de a jelenlegi idényben nyújtott teljesítményünket nehéz megítélni, s szinte lehetetlen megjósolni, ki fog nyerni hétvégén. Tavaly jó versenyünk volt – végig Sebastian Vettel nyomában voltam. Úgy érzem, idén jobb az autónk, így remélem, még jobbak lehetünk."
FERRARI
A Ferrari Mugellóban alaposan átépített autóval tesztelt, Alonso is ebbe a fejlesztésbe vetette minden hitét. A Scuderia spanyolja annak ellenére olcsón megúszta az első négy versenyt (10 pont a hátránya Vettellel szemben), hogy az autó a csapat elöljáróinak bevallása szerint is melléfogás volt. Az új alkatrészek tesztelésekor a csapat nem a teljesítmény javulását kapta, mert nem is azt várta. A lényeg az volt, hogy minden új alkatrész éppen úgy módosította a menettulajdonságokat, ahogy a mérnökök és Alonso szerették volna, így pontos képet kaptak arról, hogy min lehet és kell javítani.
Kilátások. Sokat vár a Spanyol Nagydíjtól a Scuderia, amelynek vezetői mindig is a barcelonai viadalt várták, hogy kiderüljön, hosszú távon lesz-e keresnivalója Alonsónak a vb-pontversenyben. Elsősorban az időmérőn remélnek javulást, a versenytempóval eddig sem volt gond.
„Arra számítunk, hogy újabb lépést teszünk előre, ám vasárnapig nem derül ki, hogy ez sikerül-e, és ha sikerül, akkor mekkora lépést teszünk. Ez a verseny nem arról szól, hogy ha nem szerezzük meg a pole-t, akkor összedől a világ... A legfontosabb az, hogy jól teljesítsünk, csökkentsük a hátrányunkat, amennyire csak lehet, előbb most, majd Monacóban, Montrealban, Valenciában és Silverstone-ban is. Hosszú még ez a szezon, 16 verseny van hátra, pont annyi, amennyi 2003-ban összesen volt."
A brazil versenyző hazautazott a mugellói teszt előtt, meglátogatta a szülővárosában, Sao Paulóban megrendezett IndyCar-futamon Rubens Barrichellót. A veterán honfitárs és barát remélte, hogy sikerül feltöltődnie az önbizalomhiánnyal küszködő Massának, mert e nélkül az idei F1-ben sikertelenségre van ítélve a pilóta.
Kilátások. Ha valóban jó lesz a Ferrari az időmérőn, s Massa önbizalma visszatér, akár az első sorokba is beverekedheti magát. Ha nem lépnek előre az F2012-essel, a brazil továbbra is reménytelen küzdelmet folytat a középmezőnyben.
„Ahhoz, hogy csökkentsük a hátrányunkat, sokat kell javulnunk, sokkal többet, mint a többieknek. A többiek is keményen dolgoznak. Három héten belül két vagy három tizedet javul mindenki, nagy lépést kell tennünk előre. Talán kicsit túl optimista vagyok, de majd meglátjuk. Az új alkatrészek kipróbálása előtt nehéz bármit is mondani."
MERCEDES
PÉNTEK |
10.00–11.30: 1. szabadedzés |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
A német az elmúlt hetekben a Pirelli gumijainak kritizálásával hívta fel magára a figyelmet, s bár sokan egyetértenek vele, mások azon az állásponton vannak, hogy a közönség szórakoztatása és a versenyek végkimenetelének utolsó pillatokig fennálló bizonytalansága megér ekkora áldozatot a csapatok és a pilóták részéről, és egyébként is az lesz a világbajnok, aki a leggyorsabb. Schumi mindenesetre a mugellói teszten is maximálisan odatette magát, még az öccse, Ralf is elmondta, hihetetlen energia és elszántság tombol a bátyjában 43 évesen.
Kilátások. A Mercedes a mugellói teszt után elismerte, hogy a gyors kanyarokkal túlságosan is meggyűlik a baja, ami nem túl jó előjel Barcelona előtt. A hosszú célegyenes ellenére a trükkös DRS hatása sem lesz olyan nagy, mint a korábbi néhány pályán.
„Ha nyerek, ha nem, egy dobogós helyezésnek mindig örülök. Bizonyos elvárásokkal vágtunk neki a szezonnak, és a realitás az, hogy van egy olyan autónk, amivel el lehet érni dobogós helyezést, sőt, futamokat is nyerhetünk előbb-utóbb. Az első néhány versenyen feltérképeztük a kocsi erősségeit és gyengeségeit, most már az a fő cél, hogy kiküszöböljük a csorbákat."
Csapattársának ellentmondva dicsérte a Pirellit az elmúlt hetekben, a Kínai GP-n aratott futamgyőzelme után nem csoda, hogy élvezi az idei F1-et.
Kilátások. Ő is elismerte, hogy a Spanyol Nagydíjon nem tartozik az esélyesek közé, a „gumizabáló" gyors kanyarok miatt ezen a hétvégén a Mercedes visszasüllyedhet tavalyi szintjére. Rosberg Bahreinben beáldozta az időmérőt a versenybeállítások érdekében, de érdekes kérdés lehet, hogy megéri-e feladni a pole-ból való indulást és az esetleges zavartalan élen száguldást azért, hogy mások szélárnyékában egyébként is romoljanak az autó aerodinamikai mutatói, és felgyorsuljon a gumik kopása?
LOTUS
A bahreini 2. helyezése után a McLaren pilótáihoz hasonlóan kihagyta a mugellói tesztet, hogy feltöltődjön az idény európai szakaszára jellemző erőltetett menetre. Jó hír, hogy a finn az utolsó kétkedőit is meggyőzte arról, jó döntés volt visszatérnie, s ehhez remek partnerre talált a Lotus-istállóban, amely kiváló autót épített.
Kilátások. A szahíri eredmény után a finn kijelentette, hogy a Lotus készen áll a győzelemre. Márpedig Räikkönen nemcsak a pályán, nyilatkozataiban is elég meggyőző visszatérése óta…
„Soha sem kételkedtem magamban, ráadásul az autónk is rendben van, így a dobogós helyezések előbb is jöhettek volna, ám elkövettünk néhány apró hibát, amik sokba kerültek. Az eddigi versenyeken jól teljesítettünk, így remélhetőleg rendszeresen felállhatunk a dobogóra a továbbiakban. Azért vagyok itt, hogy versenyezzek, és azért versenyzek, hogy nyerjek. Ez az én és a csapatom célja is."
A mugellói teszten csapattársa távollétében learatta a babérokat, mindkét napot az élen zárta, amelyen autóba ült. Az idény elején csak balszerencsés rajtjai miatt nem mutathatta meg, hogy képes Räikkönenéhez közeli szinten versenyezni, de Bahreinben bebizonyította, hogy előrelépést jelent Vitalij Petrovhoz képest.
Kilátások. A Lotus remek formája és túláradó magabiztossága miatt már illik komolyan venni a franciát, aki kimondta, hogy az idén összejöhet neki a futamgyőzelem. A szezon eddigi kaotikus alakulását látva az sem kizárható, hogy már vasárnap eljön a pillanat.
FORCE INDIA | |
Nem a tervek szerint alakult a Force India mugellói tesztje, hidraulikai problémák miatt szinte egy teljes napja elúszott a csapatnak – az esős első nap után ez visszavetette a gárdát, amely nem tudja, sikerült-e előre lépnie, pláne többi csapathoz képest. Di Resta Bahreinben élete legjobb eredményét állította be, gumistratégiája kifizetődött, ami feldobhatja Barcelona előtt. |
Az idei szezont egyik legbalszerencsésebb (vagy legrosszabbul rajtoló, ez nézőpont kérdése) pilótája címért az eddigiek alapján jó eséllyel induló németnek fél nap jutott Mugellóban, de Hülkenberg nem panaszkodik. Élvezi, hogy egy év kihagyás után újra versenyezhet, és tudja, ha türelmesen vár, neki is lesz egy olyan jó napja, amilyen Di Restának volt Szahírban. |
SAUBER | |
A Sauber pazar évkezdését a mugellói teszt második napjának (Grosjeannal holtversenyben) legjobb időeredményével toldotta meg. A Bahreini GP óta a Chelsea-tulajdonos Roman Abramoviccsal összeálló csapat vezetői elismerték, csak kis lépés hiányzik ahhoz, hogy a csapat a Lotushoz hasonlóan felzárkózzon az élmezőnyhöz |
A mexikói a Malajziai Nagydíjon elért második helyezése óta nem szerzett pontot, de két nyolcadik rajtpozíciójával így is jelezte, hogy ott van az élmezőny nyomában, és csak idő kérdése, hogy újra összejöjjön valami hasonló bravúr. Ha Barcelonában vasárnap esni fog, rá mindenképpen érdemes lesz figyelni. |
TORO ROSSO | |
A kiscsapatok pilótáit leszámítva a Toro Rosso ausztrálja az egyetlen, aki az elmúlt három futamon nem tudott pontot szerezni, de Szahírban az időmérőn nagyot ment. A hatodik rajtkockából azonban a rajt után nagyon visszaesett, és csak a 15. lett. |
A francia és ausztrál csapattársa között roppant érdekes a csapaton belüli versengés: négy időmérőn Ricciardo volt a jobb, ennek ellenére az eddigi 226 közös versenykörből 194-en Vergne volt előrébb. Ráadásul a francia a vb-pontversenyben is jobb, a malajziai nyolcadik helyezése veri társa ausztráliai 9. pozícióját. Barcelona viszont nem sok jót ígér a Toro Rossónak. |
WILLIAMS | |
A Williams-Renault és a venezuelai versenyző eddigi formáját látva kész csoda, hogy még csak négy pontot gyűjtött. Barcelonában elsősorban arra kell törekednie, hogy ne csináljon butaságot, és nagy önbizalommal menjen két hét múlva Monte-Carlóba, ahol a bravúrt vártjuk tőle. |
A Williams egyike volt ama csapatoknak, amelynek mugellói teszten mutatott produkciója köszönő viszonyban sem volt az autó valós teljesítményével. Senna vezérletével a csapat alapos fejlesztői munkát végzett, az új alkatrészeket próbálgatta, amihez tilos volt féktelenül nyomni a gázt. |
CATERHAM | |
A Caterham pilótája az első szabadedzésen átadja autóját Alexander Rossinak, a csapat amerikai tesztpilótájának. Kovalainennek így sem okozhat gondot, hogy felvegye a ritmust, Petrovot és a Marussiákat is kötelező lesz legyőznie az időmérőn. |
„Az eddigi vasárnapi teljesítményeinkre nem lehet panasz, versenytempóban tartani tudjuk a lépést néhány középcsapattal. Barcelonában is ez lesz a célunk, nekem különösen tetszik a pálya, jó a ritmusa, élvezet rajta vezetni.” |
HRT | |
Az indiai autójában az első szabadedzésen Dani Clos köröz majd, így az F1 spanyol csapata az első tréningen teljes spanyol felállásban díszeleghet – a McLaren brit és a Mercedes német duójának példájára. |
A HRT kihagyta a mugellói tesztet, hogy befejezze a madridi főhadiszállás elfoglalását. A csapatnak már saját otthona van, De la Rosa is örül neki, és ennek örömére Barcelonában autózik egy jót. |
MARUSSIA | |
A rutinos német azt emelte ki a Spanyol Nagydíj kapcsán, hogy mivel nem kell már az utazásra koncentrálnia a csapatnak, nagyobb energiát tud fektetni az autók felkészítésébe, és ennek köszönhetően közelebb kerülhetnek a Caterhemhez. |
A francia újonc szerint a csapat mugellói teszten használt új aerodinamikai elemeinek köszönhetően csökkenni fog a különbség a Marussia és a Caterham között, vagy legalább meggyőzőbb lesz a csapat fölénye a HRT-vel szemben. |