Vettelnek ma fél kör jutott, Massa idei csúcsot ment

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2014.03.01. 06:44
null
Massa az utolsó fél órában nagyon gyors köröket futott, az övé az abszolút csúcs 2014-ben Szahírban (Fotó: Action Images)
Miközben Sebastian Vettel fél kört sem tudott megtenni a Red Bull-Renault-val az idény előtti F1-es teszt utolsó előtti napján, új favorit került a középpontba: Felipe Massa a Williams-Mercedesszel az egész bahreini tesztsorozat eddigi leggyorsabb körét futotta, ráadásul az istállók közül csak a Williams mondhatja el magáról, hogy egyszer sem kellett miatta lengetni a piros zászlót az eddigi 11 tesztnapon. Massát, akárcsak Nico Rosberget és Kimi Räikkönent, legközelebb az Ausztrál Nagydíjon látjuk F1-es autóban.

A Formula–1-es tesztidény talán legérdekesebb napján vagyunk túl, amelyen igen erős kihívót kapott az eddig toronymagas esélyesként emlegetett Mercedes-istálló. A Williams Felipe Massával a volánjánál éles szétlövésben győzte le Nico Rosberget szuperlágy gumikon, 1:33.258-as körével a német mai legjobbját két tizeddel múlta felül, s néhány századdal Rosberg múlt szombati rekordidejét is megjavította.

Mindezt egy olyan autóval, amely az egyetlen volt a mezőnyben, amely eddig egyszer sem fulladt le, egyszer sem kellett miatta félbeszakítani a tréningezést a 11 tesztnap során.

„Nagyon büszkék vagyunk a Williamsnél arra, hogy egyetlen csapatként eddig egy piros zászlós megszakítást sem okoztunk a teszteléseken. Ez mutatja, milyen profin készült el az autó. Az első napunk az elektronikus rendszer kábelezésének hibája miatt elúszott, de amint helyreállítottuk az üzemanyag-adagoló rendszert, úgy megy a kocsi, mint az álom" – mondta büszkén a Sky Sportsnak Pat Symonds, a Williams műszaki vezetője.

Már mindenki számára világos, milyen szép álom a Williamsé, nem véletlenül nyilatkozott óvatosan Lewis Hamilton és Nico Rosberg a napokban.

A legmesszebb a Red Bull van a Williamstől és a Mercedestől. A tegnap korán végző világbajnok istálló ma két és fél órás késéssel indult el, Sebastain Vettel azonban a negyedik kanyarig jutott. Visszavitték az autót a boxba, 45 perc múlva Vettel újra elindult, és ezúttal a boxutcában fulladt le az autó. Visszagurították a garázsba, és többet nem láttuk.

A Sky Sports Christian Horner csapatfőnököt kérdezte, hogy állnak a felkészüléssel. „Hány nap telt el eddig a tesztelésből? Tíz? Akkor tíz nap a lemaradásunk" – jött a tömör válasz. Horner Adrian Neweyval és a Red Bull többi vezetőjével tanácskozott, mitévők legyenek, de nem jutottak sokra. A riválisok azonban már csak udvariasságból is hajtogatták, hogy butaság lenne leírni a címvédőt.

A Lotusnak sem volt sokkal jobb napja, Romain Grosjean 33 körig jutott, mielőtt eltűnt az autó a garázsban. A Toro Rosso és a Caterham legalább ment, a zöldek a legtöbb kört tették ma meg a mezőnyből, míg az olasz csapat az 5. legjobb időeredménnyel zárt.

A második olasz csapat, a Ferrari megint rémes délelőttön van túl, megint Kimi Räikkönen kárára. A balszerencsés finn a csütörtöki tizenkét köre után ma kilencet tett meg az ebédszünet előtt, de legalább délután körözhetett, és csonka versenyszimulációt teljesített, illetve a legvégén időmérős gyakorlatokat hajtott végre – két másodperccel elmaradva Massától és Rosbergtől.

Massa, Rosberg és Räikkönen számára többekhez hasonlóan véget ért a téli felkészülés teszteléses szakasza, a többiek holnap zárnak.

F1-ES TESZT, SZAHÍR, A 3. NAP EREDMÉNYSORA
1. Massa (brazil, Williams-Mercedes) 1:33.258 (99 kör)
2. Rosberg (német, Mercedes) 1:33.484 (103)
3. Räikkönen (finn, Ferrari) 1:35.426 (87)
4. Magnussen (dán, McLaren-Mercedes) 1:35.894 (88)
5. Kvjat (orosz, Toro Rosso-Renault) 1:36.113 (81)
6. Hülkenberg (német, Force India-Mercedes) 1:36.205 (115)
7. Bianchi (franci, Marussia-Ferrari) 1:37.087 (78)
8. Ericsson (svéd, Caterham-Renault) 1:38.083 (117)
9. Grosjean (francia, Lotus-Renault) 1:42.166 (33)
Vettel (német, Red Bull-Renault, 1 kör) és Sutil (német, Sauber-Ferrari, 1) mért kör nélkül zárt

AZ EDZÉS TUDÓSÍTÁSA KÖRRŐL KÖRRE

15.30 Vége a tesztnapnak, ezúttal nem volt szükség a reflektorokra, világosabb maradt a pályán. A végén Räikkönennek volt egy jó kísérlete, a végén pár századdal javított saját legjobbján.

15.25 Ericsson egy másodperccel elmarad Bianchitól, és majdnem öttel Massától.

15.22 Räikkönen is beszállt a buliba, 1:35.4-et ment, megint 3. Bianchi 1:37.0-t ment a Marussiával, ez is szép.

15.21 Massa köre már gyorsabb, mint Rosberg múlt heti 1:33.283-ja.

15.18 Massa válasza nem váratott magára sokáig, visszament az élre 1:33.258-cal. Magnussen feljött a 3. helyre.

15.17 Rosberg szuperlágy gumikon hagyta el a depót, és 1:33.484-es kört futott. Alig rosszabbat, mint egy hete szélcsendben.

15.14 A Caterham a héten először 1:40 alatt.

15.10 Massa 1:34.8-as kört futott, Räikkönen nem jött vissza a pályára legutóbbi boxkiállása után – ez csonka nagydíj-szimulációt jelent a finn számára.

15.09 A Lotustól távozott Stephane Samson, a szociális médiáért felelős vezető, egyben arculati igazgató.

Bianchi és a Marussia kifejezetten derűlátó lehet az idény előtt (Fotó: Reuters)
Bianchi és a Marussia kifejezetten derűlátó lehet az idény előtt (Fotó: Reuters)

15.06 Bianchi egyből 1:38.2-t ment, a Caterham az idén nem jutott 1:39 alá Szahírban.

15.03 A kiscsapatok autói legalább mennek… A Caterham 103 körnél tart (és egyre gyorsabb), Bianchi most ment ki a pályára a Marussiával.

15.00 Räikkönen az 50. körénél jár a versenyszimulációban, harmadszor is kiállt kereket cserélni.

14.53 Massa 1:35.4-es kört futott, ezzel is gyorsabb volt mindenki másnál, de nem javított.

14.49 A Caterham túl a 100 körön. Bár a csapat sebessége messze elmarad a riválisokétól (péntek alapján a Marussiától is), legalább megbízható a CT05. Ez pontokat érhet az első futamokon.

14.44 Rosberg is bejött a Toro Rosso elé. Ericsson is javított a Caterhammel, de a 7. helyen maradt. Háromnegyed óra maradt.

14.43 Elkezdődött a tűzijáték. Massa 1:34.450-nel az élen.

14.37 Räikkönen másodszor is kiállt a boxba, hosszabb volt a második etapja, mint Alonsóé tegnap.

14.34 Az orosz szuperlágy gumikon teljesítette gyors körét.

14.33 Kvjat kijött a Toro Rossóval, és átvette a vezetést. Vissza is ment a boxba utána, de először áll az élen Renault-motoros autó egy tesztnap ilyen késői szakaszában.

14.31 Räikkönen a 30. körén is túl a versenyszimulációjában (a Bahreini GP 57 körös), 1:44-es köröket fut. Ericsson és Hülkenberg van még a pályán, s Rosberg is feltűnik néha egy-egy rövid menetre.

Rosberg a késői kezdése után alaposan belehúzott utolsó téli tesztnapján (Fotó: Action Images)
Rosberg a késői kezdése után alaposan belehúzott utolsó téli tesztnapján (Fotó: Action Images)

14.28 Horner javította a csapat sajtósát, Vettel még a pályán van. De azt a csapatfőnök is elismerte, hogy elindulni már nem fog ma az RB10-es.

14.22 A Red Bull helyzete már csak azért is jó hír a Ferrari számára, mert így csökkent az esélye annak, hogy piros zászlóval meg kell szakítani a tréninget, és nem marad idő a szimuláció befejezésére Räikkönennek.

14.19 Vettel elhagyta a pályát. A Red Bull ma fél kört sem tett meg. Egy napja maradt.

14.18 Az eddig megtett körök: Hülkenberg 98, Ericsson 90, Massa 78, Rosberg 75, Bianchi 67, Magnussen 59, Räikkönen 55, Kvjat 50, Grosjean 33, Sutil, Vettel 1-1.

14.15 Hüllkenberg hosszú szerelés után kijött, és felugrott a 2. helyre. A német a 98. körénél tart.

14.13 Räikkönen 1:42.7-es köre után az 1:43-as zónába csúszott, de tartja a kiegyensúlyozott tempót. Rosberg az 1:36.2 után két 1:38-as kört futott.

14.12 A Renault-s csapatok eddigi kilométerei a télen (a mai nappal együtt): Caterham 2440, Toro Rosso 1793, Red Bull 1227, Lotus 1055.

14.09 Rosberg a második helyen.

14.06 A Lotus feladta mára. „Befejeztük a körözést mára, marad a vizsgálódás. Romain Grosjean korán mhet zuhanyozni, talán csobbanhat egyet Seb Vettellel a medencében" – írta a csapat, utalva arra, hogy a Red Bull helyzete sem jobb, sőt.

14.04 Räikkönen túl az első kerékcserén. Az első etap három körrel hosszabb volt, mint Alonsóé tegnap, és átlagosan 3 tizeddell lassúbbak voltak a finn körei. Mindez akár a nagy szélnek isbetudható, Massa szerint sokkal rosszabb a pálya, mint egy nappal ezelőtt.

14.00 A 80 kör felett járó Ericsson körözését látva arra jutott a Sky Sports, hogy a Red Bull a problémáit 80 százalékban saját magának tudhatja, és csak 20 százalékban a Renault-nak.

13.59 Massa és Rosberg szintén hosszú menetet teljesít, 2-2 másodperccel gyorsabb körönként Räikkönennél.

13.55 Räikkönen 1:42-es, majd 1:43-as, majd 1:44-es köröket futott a szimuláció elején, legutóbb ismét az 1:43-as zónában volt.

13.52 A paddock másik sarkában Lewis Hamilton osztogat autogramot az érdeklódóknek.

13.48 A paddockban újabb válságértekezlet a Red Bullnál Hornerrel, Adrian Neweyval, Helmut Markóval. Sokat mond, hogy Newey nem az autó összeszerelését felügyeli.

Kvjat is utoljára ül az autóban az idénynyitó előtt, viszonylag jó napja van az orosz újoncnak (Fotó: Action Images)
Kvjat is utoljára ül az autóban az idénynyitó előtt, viszonylag jó napja van az orosz újoncnak (Fotó: Action Images)

13.43 Kvjat feljött a 4. helyre a Toro Rossóval. Räikkönen 1:41.9-es körökkel indított, ez már a versenyszimuláció.

13.41 Vettel kezeslábasba öltözött, a boxutcí falán ülve várja, hogy elkészüljön az RB10-es.

13.40 Rosberg, Kvjat és Ericsson is a pályán, Rosberg és Massa 1:38-as köröket fut.

13.35 Újra zöld a zászló. Szűk negyedórát vett el a Lotus mentése. Räikkönen és Massa máris a pályán.

13.34 Ha Grosjean ki sem megy már ma, 33 köre több, mint Maldonado 31-31 köre az első két napon. De nincs beljebb vele a csapat, a Lotus számára hiú remény a versenyszimuláció.

13.31 A boxban a Lotus.

A ferrarinál számolják a perceket, Räikkönen ezt mondta csütörtök este: „Ha száz kört akartunk volna megtenni, száz kört tettünk volna meg. De másról szólt a programunk, először is tudnunk kell, merre induljunk el. Nem aggódom, bízom benne, hogy szombaton sikerült nekem is versenyszimulációt teljesítenem, ami Fernandónak már megvolt. Mindenképpen megpróbálom" – mondta a finn.

13.29 Az eddig megtett körök: Hülkenberg 96, Ericsson 80, Massa 63, Bianchi 60, Magnussen, Rosberg 55-55, Kvjat 44, Grosjean 33, Räikkönen 32, Sutil, Vettel 1-1.

13.25 Két óra sem marad a tesztnapból, mire újraindítják a tréninget. A Lotusnak továbbra is súlyos problémái vannak.

13.21 Piros zászló. Grosjean Lotusa állt le a hátsó egyenesben. Räikkönen éppen elhagyta adepót, jöhet vissza.

13.17 A boxban álló Räikkönen kezd kifutni az időből. Alig több, mint két óra van hátra a tesztnapból, ha bárki miatt lesz még két piros zászlós szünet, nem lesz elég idő a versenyszimuláció befejezésére.

13.15 Räikkönen vuisszatért a boxba, miután a legutóbbi körében lesodródott a pályáról egy lassítóban. Jelenleg Hülkkenberg autój aa legstabilabb, abban van a legkevesebb üzemanyag a versenyszimuláció hajrájában.

13.10 Grosjean és Bianchi újra a pályán hosszabb kényszerpihenő után. Sutilnak és Vettelnek nyoma sincs. A Sauberés a Red bull is keményen dolgozik, hogy még ma ki tudja küldeni a pályára német pilótáját.

13.08 Räikkönen nagyon lassú, 2:30-as kört ment, majd áthajtott a boxutcán. A Ferrari már azt is gyakorolja, hogy a verseny előtt hogyan jut a rajtrácsra az autója – semmi váratélan nem jöhet közbe Melbourne-ben.

13.06 Hülkenberg a kerékcseréje után ment néhány 1:40-es kört, aztán 1:41-esek jöttek. Rosberg és Räikkönen is a pályán.

13.03 „Nagyon büszkék vagyunk a Williamsnél arra, hogy egyetlen csapatként eddig egy piros zászlós megszakítást sem okoztunk a teszteléseken. Ez mutatja, milyen profin készült el az autó. Az első napunk az elektronikus rendszer kábelezésének hibája miatt elúszott, de amint helyreállítottuk az üzemanyag-adagoló rendszert, úgy megy a kocsi, mint az álom" – mondta büszkén a Sky Sportsnak Pat Symonds, a Williams műszaki vezetője.

13.01 Hülkenberg a második kerékcseréjén is túl a szimuláció során.

12.59 Az idei Bahreini Nagydíj villanyfényes lesz, 495 villanyoszlop világítja majd be a pályát, egyenként 16-120 reflektorral. A legalacsonyabb villanyoszlop 10 méter magas, a legmagasabb 45 méteres. A tegnapi teszt utolsó félórájára bekapcsolták a reflektorokat, ez várható mára is, mert a pilótáknak az ebédszünet miatt ráhúzott plusz félórában már nem volt elég a természetes fény a pályán.

12.55 Ericsson javított egy keveset az eredményén, de maradt a 7. helyen. Magnussen 1:44-es köröket fut. Hülkenberg 1:43 körül jár, mint Alonso tegnap.

A spanyol a szimulációja végére felgyorsult, és a Mercedeséhez hasonló sebességgel körözött a hosszú etapja végén.

12.50 Hülkenberg legutóbbi köre 1:42.5 volt, Massa a boxba hajtott, és ott is maradt.

Räikkönen kész a versenyszimulációra – írta a Ferrari. Képünkön Stefano Domenicali csapatfőnökkel 
(Fotó: Twitter/InsideFerrari)
Räikkönen kész a versenyszimulációra – írta a Ferrari. Képünkön Stefano Domenicali csapatfőnökkel (Fotó: Twitter/InsideFerrari)

12.46 Magnussen az idén eddig nemigen látott szép rajtgyakorlat után indult el, Rosberg Mercedesét betolták a boxba.

12.45 Räikkönen készen áll a nagydíj-szimulációra – írta a Ferrari a Twitteren.

12.42 A Red Bull garázsa zárva, ami nem meglepő Vettel civil öltözéke láttán – bár korábban 13 órára ígérték, hogy a pályára fog hajtani. A Lotus garázsa előtt is állványok takarják el a munkát.

Hülkenberg versenyszimulációt teljesít a Force Indiával – ő holnap is autóba ül (Fotó: Reuters)
Hülkenberg versenyszimulációt teljesít a Force Indiával – ő holnap is autóba ül (Fotó: Reuters)

12.37 Hülkenberg a 20 körös első etapja és gyors kerékcseréje után folytatja a szimulációt. Rosberg is 1:41-1:42 körül mozog a hosszú menetében.

12.36 Massa 1:41-es köröket fut, versenyszimulációnak néz ki a dolog. Button szerint a Williams hosszú távó tempója a legjobb – és a jelenleg sötétkékre festett autó a legmegbízhatóbb is.

12.30 A finn 1:37.7-es köre azt sugallja, még nem a versenyszimuláció kezdődik.

12.28 Räikkönen és Ericsson újra a pályán.

• MEGVÁLTOZIK AZ IDŐMÉRŐ RENDSZERE – RÉSZLETEK ITT

12.26 A levegő 27, az aszfalt 35 fokos, még mindig erős szél fúj, de süt a nap.

12.25 Az eddig megtett körök: Ericsson 69, Hülkenberg 62, Bianchi 55, Massa 52, Kvjat 41, Magnussen 36, Rosberg 34, Grosjean 28, Räikkönen 23, Sutil, Vettel 1-1.

12.24 Räikkönen visszatért a boxba, Rosberg, Massa és Hülkenberg van a pályán. A Caterham is lázasan készülődik, a nap közben érkezett új elemeket teszik fel az autóra a szerelők.

12.22 Vettel civilben van a paddockban, nagyot nevetgél Hornerrel. Vajon magukon nevetnek? Állítólag a legjobb rendőrvicceket is a rendőrök találják ki – a szőke nők esetében nem vagyunk biztosak ugyanebben.

12.18 Most kerülnek fel a kerekek Rosberg Mercedesére, a német ki akarja használni az utolsó három óráját.

12.16 A következő körében még gyorsabb a Ferrari, már a második. Magnussen a boxban, Hülkenberg a versenyszimulációt teljesíti.

12.15 Räikkönen a 4. helyen a Ferrarival.

12.06 Magnussen átvette a vezetést a McLarennel.

Magnussen kora délután átvette a vezetést a McLarennel (Fotó: Action Images)
Magnussen kora délután átvette a vezetést a McLarennel (Fotó: Action Images)

12.05 Újabb kis javítás Räikkönentől, aki csütörtök este azt mondta, ha akar, tud száz kört megtenni egy nap. Most már akarnia kell, mert nincs több napja az Ausztrál Nagydíj előtt.

12.04 A pályán a ma pihenő pilóták autogramokat osztogatnak a tesztre kilátogató nézőknek, az első Esteban Gutiérrez lesz a sorban.

12.03 Räikkönen újra a pályán, és feljött az 5. helyre a Ferrarival. Ez volt a 16. köre szombaton.

11.58 Az erős szél súlyos problémát okoz a pilótáknak, a német Auto Motor und Sport többeket is megkérdezett futólag a délelőttről. „Vezethetetlen" – mondta Massa. „Mintha homokvihar lenne" – így Rosberg. „Alig lehet a pályán tartani a kocsit" – jellemezte az állapotokat Hülkenberg.

11.54 Csak Hülkenberg maradt a pályán a korán kirajzók közül. A Force India jelezte, hosszú menet vár a németre: újabb nagydíj-szimuláció.

11.52 Az eddig megtett körök: Ericsson 69, Bianchi 55, Massa 48, Hülkenberg 43, Kvjat 41, Rosberg 32, Magnussen 29, Grosjean 24, Räikkönen 14, Sutil, Vettel 1-1.

11.50 És ha már szóba került Magnussen, a dán feljött a 2. helyre a McLarennel.

11.46 Button arról beszélt, hogy az új nyolcsebességes váltó miatt szinte teljesen mindegy, ki melyik fokozatban veszi be a kanyart. „Jerezben Kevin sokkal korábban felváltott, mint én, mégis ugyanannyival mentünk a kanyarokban. Nagyon furcsa nekem, hogy ennyire nem számít, melyik fokozatban mész" – ecsetelte Button.

11.45 Räikkönen majdnem egy másodpercet javított a legjobbján, de maradt a 6. helyen.

11.42 Rosberg 1:41-es köröket ró, a nagydíj-szimulációkat teljesítik ebben a tartományban a versenyzők.

11.39 Grosjean egy másodpercet javított, de még így is az utolsó helyen áll – azok között, akik futottak mért kört. A Sauber és a Red Bull ezt még nem tette meg, mindkettő tönkrement az első körében délelőtt.

11.36 Rosberg, Magnussen és Grosjean is kihajtott a pályára.

11.33 Most nincs hosszú várakozás, Räikkönen máris a pályán.

11.30 Újra zöld a lámpa. Tegnap félórás késéssel indult újra az edzés. A Mercedesnél Rosberg 473, Hamilton 351 körnél jár, a McLarennél Magnussen 42, Button 304 kört tett meg az ebédszünetig a télen.

Magnussen utoljára ül a McLarenben az idénynyitó előtt (Fotó: Action Images)
Magnussen utoljára ül a McLarenben az idénynyitó előtt (Fotó: Action Images)

11.23 A Ferrarinál Alonso 456:267-re vezet Räikkönennel szemben. Ebben benne van a finn mai 9 köre is. Neki fél napja van, a vasárnap pedig még Alonsóé.

11.22 A Red Bullon belül Ricciardo több mint kétszer annyi kört ment ezen a télen, mint Vettel: 158–78-ra vezet. A Németnek van még egy napja, meg amit a mából ki tud sajtolni a Red Bull.

11.05 A Red Bull elektronikája ment tönkre, kicserélik a tápegységeket, ami körülbelül két órán át tart majd.

11.00 Az állás fél távnál. Räikkönen tegnapelőtt 12 kört tett meg délelőtt, ma 9-et.

F1-ES TESZT, SZAHÍR, 3. NAP
1. Massa (brazil, Williams-Mercedes) 1:37.224 (48 kör)
2. Hülkenberg (német, Force India-Mercedes) 1:38.000 (42)
3. Rosberg (német, Mercedes) 1:38.557 (22)
4. Kvjat (orosz, Toro Rosso-Renault) 1:39.297 (41)
5. Magnussen (dán, McLaren-Mercedes) 1:40.252 (24)
6. Räikkönen (finn, Ferrari) 1:41.542 (9)
7. Ericsson (svéd, Caterham-Renault) 1:41.849 (69)
8. Bianchi (franci, Marussia-Ferrari) 1:41.889 (54)
9. Grosjean (francia, Lotus-Renault) 1:43.088 (14)

10.59 A Caterham jelezte, csak a késői pir os zászló miatt nem lett meg a versenytáv egy huzamban. A Williams szerint a nagy szél miatt ma sokkal lassúbb a pálya, mint az elmúlt napokban, nem is beszélve az előző hét végéről.

10.58 „Jules rajtgyakorlatot hajtott végre, ezt követően jelezte, hogy valami nincs rendben, és leállította az autót. Kivizsgáljuk, mi a gond" – írta a Marussia a Twitteren. Náluk nem lesz ebédszünet.

10.54 A Williams közölte, nincs újraindulás 11.30 előtt. A pályaigazgató elrendelte az ebédszünetet.

10.51 Az eddigi mentési munkálatok alapján nem valószínű, hogy a 11 órakor kezdődő ebédszünet előtt újrakezdődik a teszt. Ericsson nagydíj-szimulációja az utolsó körökben szakadt meg.

10.48 Piros zászló. A Marussia állt le Bianchi alatt az 1-es és a 2-es kanyar között. A francia pilóta jóval túljutott az 50 körön, eddig remek napja volt.

10.47 Az Autosport pálya széli tudósítója kiemelte, hogy az új motorok hangja nemcsak barátságosabb a fülnek, e mellett olyan részleteket is meg lehet hallani, mint a kerékvetőre futás dübörgése, a blokkolásos fékezés csikorgása, a turbó sípja, az autó aljának aszfalthoz csapódása. Kiemelte, hogy Rosberg Mercedesénél utóbbi a féktávokon rendszeres jelenség, tele van tankolva a W05-ös.

10.43 A Ferrari délelőtt már nem jön ki, a csatlakozókkal van baj az F14 T-ben. Tényleg úgy tűnik, hogy Räikkönen fogja ki a problémás napokat, és ezúttal még nem is csak az ő személyes problémái okozzák a késlekedést, mint az elmúlt években a Lotusnál, ahol a kormányrendszert szerette volna a lehető legkényelmesebbé tenni.

10.34 Rosberg feljött a 3. helyre.

A Sky Sports Christian Hornert, a Red Bull csapatfőnökét kérdezte, hogy állnak a felkészüléssel. „Hány nap telt el eddig a tesztelésből? Tíz? Akkor tíz nap a lemaradásunk" – jött a tömör válasz.

A Red Bull B-terve – a csapat az újabb kínos nap közepette sem vesztette el a humorérzékét (Fotó: Twitter/redbullracing)
A Red Bull B-terve – a csapat az újabb kínos nap közepette sem vesztette el a humorérzékét (Fotó: Twitter/redbullracing)

10.31 Fél óra van az ebédszünetig.

10.30 Vettel igyekezett jó képet vágni az RB10-es tolásakor, azok után, hogy a BBC tegnap arról indított pletykát, hogy Jerezben nagy hisztit csapott a rémes autó miatt.

10.25 Vettel újra elindult, de ezúttal csak a boxutca végéig jutott. A szerelőivel együtt tolta vissza az RB10-est a garázsba. A Ferrari zárt ajtók mögött dolgozik Räikkönen gépén.

10.23 Ericsson túl a második kerékcseréjén a versenyszimulációja során, amelyet Vettel piros zászlós kényszerszünete miatt korábban fel kellett függeszteni.

10.21 Grosjean hosszabb menetre maradt kint, 1:44-es köröket ró a Lotusszal.

10.18 Hülkenberg és Bianchi javított (csak az eredményén, a helyezésén nem), Grosjean is mért kört futott.

10.13 Kvjat újra a pályán, és Grosjean is újra elindult a Lotusszal.

10.11 Räikkönen épp egy hete ugyanitt csúnya balesettel zárta a tesztjét. Íme, az eset videón.

10.08 Magnussen is a pályán a McLarennel, sikerült megjavítani a hibát az MP4-29-esen.

10.02 A Renault azt mondta Maldonado tegnapi motorhibájáról, hogy nem számítottak rá, de tudják, mi okozta a problémát, és orvosolható.

10.01 Az eddig megtett körök: Bianchi 47, Ericsson 40, Hülkenberg 33, Kvjat 29, Massa 27, Räikkönen 9, Magnussen 8, Rosberg 3, Sutil, Vettel, Grosjean 1-1. (Vettel esetében a kör háromnegyedét a platós kocsinak lehet jóváírni.)

9.56 Rosberg nem vacakolt ellenőrző körrel, egyből mért kört futott. A Sauber és a Red Bull még sokáig adós marad a mért körrel, de talán a Lotus rövidesen felkerül az eredménylistára.

Rosberg Mercedesében vadonatúj motor dübörög (Fotó: Action Images)
Rosberg Mercedesében vadonatúj motor dübörög (Fotó: Action Images)

9.52 Rosberg is kijött a Mercedesszel, amelyben új hajtómű dolgozik.

9.50 Grosjean a pályán a Lotusszal, ő legalább körbeért a próbakörén.

9.49 Kvjat feljött a 3. helyre, 1:39.3-mal.

9.46 Kvjat elhagyta a boxutcát a Toro Rossóval. Ericsson is kiment, folytatja a nagydíj-szimulációt.

9.43 Az autó a garázsban, ajtó zárva. Vettel többet várt azok után, hogy úgy tűnt, a csapat készen áll a hosszabb menetekre. Újraindult a teszt, nagy kérdés, a Red Bull mikor indul újra. Az autón tegnap fabrikált hűtőnyílások arról tanúskodnak, hogy továbbra is a túlmelegedéssel van gond.

9.41 A boxban a Rede Bull, de még a platós kocsi tetején.

9.38 A szerelők várják vissza az RB10-est, a garázsajtó is bezárásra kész.

9.32 A pálya kiszolgáló autója felvett pár Red Bull-szerelőt, és elszállította őket az RB10-ehez. A Caterham versenyszimulációja Ericsson boxkiállása és 30 kör után félbeszakadt.

9.29 Vettel a pályán, de az első köre feléig sem ért el, leállt a Red Bull. Piros zászló.

9.27 A Williams és a Force India munkáját hátráltatja az erős szél, ami a múlt hetit idézi a pályán.

9.26 A Caterham és a Marussia köröz tovább, Hülkenberg ki-be jár a boxból, beállításokat próbálgat a későbbi nagydíj-szimulációja előtt.

9.24 Rémi Taffin, a Renault főmérnöke azt mondta, a Renault a fejlesztési határidő kitolása nélkül is versenyképes lesz. „Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem örültünk volna a határidő kitolásának, de így sem kerültünk bajba, nincs olyan problémánk, amit ne oldhatnánk meg a jelenlegi keretek között. A fogyasztással nem lesznek gondjaink, és biztos vagyok benne, hogy még Bahreinben sikeres versenyszimulációt hajtunk végre" – mondta a szakember.

9.18 A Marussia a Ferrari korábbi sajtófőnökét, Luca Colajannit bízta meg a partnereivel való kapcsolattartással. Erősíti a szálakat a Ferrari és az orosz zászló alatt induló istálló között.

9.15 Ericsson versenyszimulációba kezdett a Cetrehammel – közölte a csapat a Twitteren. Majd hozzátette: „Kérjük, kérjük, kérjük, ne tekintse úgy a sors, hogy elkiabáltuk! A technika ördöge tartsa távol magát tőlünk!”

9.11 Bár általános vélekedés, hogy Melbourne-ben a négy Mercedes-csapat és a Ferrari lesz az első ötben, Jenson Button szerint a Red Bullt sem szabad leírni. „A Mercedes a legjobb, vannak forrásai, hatalmas csapat lett. A Williams is nagyon jó a télen, és a Red Bullt sem szabad leírni. Pénteken Ricciardo nagyon gyors volt, 21 kört ment egyhuzamban, ami már majdnem a negyven százaléka egy versenytávnak. Amint megoldják a problémáikat, ott lesznek az élbolyban. Csak az a kérdés, hogy ez az első versenyen lesz vagy a harmadikon. Ami minket illet, bízom benne, hogy ez első ötben vagyunk" – mondta a McLaren pilótája.

9.06 Bianchi újra kint a Marussiával. A Red Bull, a Lotus és a Mercedes továbbra is a boxban, akárcsak a korán problémákkal szembesülő Sauber és McLaren.

9.03 Nem volt hosszú a finn menete, közben Kvjat javított, a Ferrari elé került.

8.56 Csak említeni kellett, 45 percnyi szünet után kijött a pályára a finn, és már mért köre is van.

Kimi Räikkönen az utolsó tesztnapján versenyszimulációt teljesítene (Fotó: Action Images)
Kimi Räikkönen az utolsó tesztnapján versenyszimulációt teljesítene (Fotó: Action Images)

8.53 A McLarennél kisebb hibát találtak Magnussen autóján, azt javítják, mielőtt visszatér a dán. Räikkönent is régen láttuk a Ferrarival.

8.51 Hülkenberg 1:41-es köröket fut meglehetősen kiegyensúlyozottan, versenyszimulációnak tűnik a Force Indiától. Massa felváltva fut lassú és gyorsabb, 1:37-es köröket.

8.49 Massa is kijött, a Williams teljesítményét tesztelve az eredményén is faragott.

A Ferrari keményen dolgozik az első légterelő fejlesztésén 
(Montázs: Sky Sports)
A Ferrari keményen dolgozik az első légterelő fejlesztésén (Montázs: Sky Sports)

8.42 Rövid szünet után Hülkenberg törte meg a csendet a pályán. A német Sky szerint Rosberg is hamarosan autóba ül.

8.41 Az a hír járja, hogy a Red Bull fél órán belül menetkész lehet.

8.40 Az eddig megtett körök: Bianchi 34, Hülkenberg 20, Ericsson 17, Massa, Kvjat 14-14, Magnussen 7, Räikkönen 4, Sutil 1, Vettel, Grosjean, Rosberg 0-0.

8.38 Eric Boullier elárulta a munkamegosztást a McLarenen belül. Ron Dennis elnök alatt azonos szinten helyezkedik el Jonathan Neale-lel. „Jonathan felel a jogi és anyagi kérdésekben, az én asztalom a versenyzés és a fejlesztés" – mondta a Lotustól elcsábított francia sportvezető.

8.36 Massa szerint ostobaság lenne azt hinni, hogy a Red Bull a Caterhammel fog csatázni az idén az utolsó hely elkerüléséért. Daniel Ricciardo az utolsó tesztnapja után derűlátó volt. „Pénteken hatalmasat léptünk előre, nagyon bizakodó vagyok. Közeledünk a célunkhoz, van erő az autóban, és meg is fogjuk mutatni. Egyelőre erre még nem került sor, de dolgozunk rajta" – mondta az ausztrál.

8.32 Rémi Taffin, a Renault főmérnöke elmondta, a gyártónak már nincs sok problémája az energia-átalakítóval, a turbó a legkényesebb eszköz, amelyre koncentrálnia kell. „Ha minden összeáll, meg fognak lepődni. Most már csak a turbót kell tökéletesítenünk, a többi elemmel nincs probléma. Biztosak vagyunk benne, hogy versenyképes a motor, de kell néhány simítás. Újratervezésről természetesen szó sincs" – mondta Taffin, akinek szavait Daniel Ricciardo is megerősítette.

8.28 Nagy a forgalom a pályán, Bianchi mellett Massa, Kvjat és Ericsson is köröz. A Toro Rosso és a Caterham számára is kulcsfontosságú, hogy sok kilométert gyűjtsön, Kvjatnak még nem volt problémamentes tesztnapja.

8.24 Másfél óra sem telt el, és Bianchi már 27 körnél tart. A múlt héten négy nap alatt 29 kört teljesítő Marussia megbízhatóság terén nagyot lépett előre, és a teljesítménye is feljogosítja arra, hogy bizakodjon fennállása első vb-pontjának megszerzésében.

8.20 Kvjat is az időeredmény-listára került.

8.15 „Nem ideális a kezdés, de épp az ilyen hibák felfedezésére való a teszt" – írta a C33-ast vizsgáló Sauber a Twitteren. Összecseng azzal, amit Hamilton mondott tegnapi váltóhibája után: „A teszten az az egyik feladatunk, hogy a sebezhető alkatrészeket tönkretegyük, hogy utána a mérnökök gondoskodjanak róla, ezek az alkatrészek nem sebezhetőek többé." Természetesen azért nem a kicsúszásra gondolt.

8.13 Räikkönen újra a pályán. Vajon szerencsésebb lesz, mint csütörtökön, amikor órákon át vesztegelt a boxban? Alonsónak tegnap nem volt gondja, 122 kört ment.

8.10 Massa rövid meneteket teljesít, Hülkenberg kicsit hosszabbat. Bianchi is visszatért a pályára.

8.07 Videofelvétel, amelyen több autó hangját is összehasonlíthatjuk (a videó végén kell kattintani a kis képen a másik autóra).

8.03 Massa az élen a Williamsszel. A Red Bullról az a hír járja, hogy új alkatrészekre vár, ezért Vettel sem jön ki egyhamar.

8.00 Massa és Hülkenberg ment ki a pályára, Ericsson visszatért a depóba. Egy óra eltelt, és még mindig nem láttuk a Red Bullt – a Lotust és a Mercedest sem, de ők jelezték, hogy későn kezdenek.

7.55 Bianchi 17 körös menete végén a boxban, csak Ericsson van a pályán.

7.49 A Williams és a Ferrari a McLarenhez hasonlóan nem titkoltan a teljesítményre helyezi a hangsúlyt a teszt utolsó két napján.

„Még van két napunk, ezek döntőek lesznek – mondta Fernando Alonso péntek este. – Ki akarjuk használni az autóban rejlő lehetőségeket, még szükségünk van simításokra és jó napokra, hogy Ausztráliára százszázalékosan készen legyünk. Most még hiányzik valami. De megállás nélkül teljesítettük a köröket, az autó folyamatosan ment, ebből a szempontból örülök, hogy így telt a nap. A télen megtett összes kör alapján is a legjobbak között kell lennie a Ferrarinak, ahogy nekem is a pilóták között. Mindez előnyt jelent majd a rajtnál, amit remélhetőleg ki tudok használni."

Egy kép Sutil lángcsóvát húzó Sauberéről (Fotó: Twitter/f1debrief)
Egy kép Sutil lángcsóvát húzó Sauberéről (Fotó: Twitter/f1debrief)

7.43 Bianchi közben a 10. körén is túl jár, a megtett körök számát tekintve a Marussia áll az élen. „Nagyon örülök annak, amit pénteken elértünk – mondta a 75kört teljesítő francia tegnap este. – Jó érzés vezetni az autót, és végre könnyedén körözhettünk, pakoltuk bele a kilométereket. Nagyon várom az utolsó tesztnapomat, hogy folytatódjon a fejlődés. A csapat és a Ferrari kemény munkája kifizetődik."

7.38 Ericsson is kijött egy próbakörre a Caterhammel.

7.36 Kvjat a Toro Rossóval az első Renault-motoros pilóta a pályán.

7.35 A McLaren eddig azt az autót használta, amelyet januárban bemutatott, de az utolsó két tesztnapon felkerülnek rá a fejlesztések. „Még nagyon sok munkánk van – mondta Jenson Button. – A bázisautó jó, de kellenek már az új elemek, mert elmaradtunk több autótól is, talán többtől, mint előzetesen gondoltuk. Nem aggódom, mert ez természetes, és az autóban van fantázia, értjük a hajtómű működését, de a sebesség terén az aerodinamika javításával lehet előrelépni. A teszten felkerülnek a kocsira az új alkatrészek, de kérdéses, hogy mindent sikerül kipróbálnunk."

7.30 Az első félóra elteltével a Lotusra, a Mercedesre, a Toro Rossóra, a Caterhamre és a Red Bullra még várni kell.

7.28 A Saubernél nagy munka folyik Sutil korábbi füstös érkezése miatt, Bianchi viszont hosszabb körözésbe kezdett.

Massa ma fejezi be a tesztelést (Fotó: Action Images)
Massa ma fejezi be a tesztelést (Fotó: Action Images)

7.25 Massa is a pályán a Williamsszel.

7.22 Megvannak az első mért körök, Magnussen és Hülkenberg a listán.

7.18 A Mercedesben 2667 kilométer után cserélnek motort – ez kilenc versenytávot jelent. Erre az évre minden pilóta öt hajtóművet kap, ebből kell gazdálkodnia.

A hajtómű ebben az évben hat fontos részből (motor, turbó, mozgásienergia-átalakító, hőenergia-átalakító, akkumulátor, elektronikai vezérlő) áll, ezekből egyenként ötöt-ötöt lehet felhasználni a 2014-es idényben, s ezeket bárhogyan lehet variálni.

Ám a hatodik felhasználása büntetést von maga után. Ha valakinek a teljes hajtóművét le kell cserélni, a boxutcából rajtol a következő futamon. Ha egy elemből a hatodikat használja, tíz rajthelyes büntetést kap, minden további eszközből a hatodik bevetésekor 5-5 rajthely a büntetés. Az idén, ha a 18. helyről rajtoló 10 rajthelyes büntetést kap, és csak négy rajtkockára van az utolsó helytől, hat rajthelyes büntetést átvisz a következő (de csak a következő) futamra.

7.12 Sutil is kint volt a Sauberrel, de próbaköre végén nem jutott vissza a boxba, a bejáratnál megállt. Piros zászlóra azonban nincs szükség, a szerelők betolják a Saubert a garázsba. Räikkönen ellenőrző köre simább volt.

7.08 A Caterhamnél változás van a beosztásban, az eredeti tervekkel ellentétben ma Ericsson ül az autóba, nem a roppant kritikus Kobajasi Kamui.

7.06 A Lotus is késve kezd ma, az autó kábelezésével vannak problémák, azt kell javítani.

EZ VOLT AZ 1. NAP: Fogy az idő, egy helyben toporog a Red Bull és a Lotus
• EZ VOLT A 2. NAP: Ha megy a Red Bull, gyors – de meddig megy?

7.04 A levegő 23, az aszfalt 38 fokos, felhőnek ezúttal nyoma sincs.

7.02 Elkezdődött a tesztnap, Magnussen, Hülkenberg és Bianchi a pályán. A Mercedes zárt garázsajtó mögött dolgozik.

6.59 Hamilton éppen a problémák miatt visszafogottan nyilatkozott péntek este. „Erős az autó, de semmi sem garantálja, hogy a többiek előtt leszünk. Biztos vagyok benne, hogy a Ferrari gyors, és a Red Bull is nagyon jó lesz, talán a motorja kicsit gyengébb. Esélyesek vagyunk, de nem tudom, hol állunk pontosan, nem lepne meg, ha néhány tized lenne a különbség a csapatok között. Az autóban még nem találtuk meg azt az egyensúlyi állapotot, amit szeretek, ami azért sem jó, mert az autót alapvetően nehezebb vezetni az aerodinamikai szigorítások miatt. Persze nem panaszkodhatom, továbbra is bízom benne, hogy mi fogunk nyerni" – mondta Hamilton.

6.52 A Mercedes jelezte, hogy Nico Rosberg napja késve kezdődik, Lewis Hamilton alatt ugyanis tegnap tönkrement a váltó, és a csapat ellenőrizte az alkatrészeket. Végül arra jutottak, hogy a legbiztonságosabb kicserélni a motort, ami elhúzódik.

6.49 Miközben a csapatok Szahírban készülődtek, az FIA és a csapatvezetők gyűlése elfogadta az időmérőre vonatkozó változtatási javaslatokat. Azt viszont elutasították, hogy nm egy, hanem három versenyen duplázzák a pontokat a szezon végén.

6.47 Tegnap a Lotus rémes napot élt át, az E22-es kigyulladt, ezért Pastor Maldonado utolsó tesztnapja korán véget ért. A Caterham is leégett Marcus Ericsson alatt.

6.45 Újabb csodás reggel Szahírban, a csapatok számára tökéletesen bejött a helyszínválasztás, ideális időjárási körülmények között készülhetnek az új szezonra.

A MÁSODIK BAHREINI TESZT BEOSZTÁSA
csütörtök péntek szombat vasárnap
RED BULL Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo Sebastian Vettel
Sebastian Vettel
MERCEDES Nico Rosberg
Lewis Hamilton
Nico Rosberg
Lewis Hamilton
FERRARI Kimi Räikkönen
Fernando Alonso
Kimi Räikkönen
Fernando Alonso
LOTUS Pastor Maldonado
Pastor Maldonado Romain Grosjean
Romain Grosjean
McLAREN Kevin Magnussen
Jenson Button
Kevin Magnussen
Jenson Button
FORCE INDIA Sergio Pérez
Sergio Pérez
Nico Hülkenberg
Nico Hülkenberg
SAUBER Adrian Sutil
Esteban Gutiérrez
Adrian Sutil
Esteban Gutiérrez
TORO ROSSO Danyiil Kvjat
Jean-Éric Vergne
Danyiil Kvjat Jean-Éric Vergne
WILLIAMS Valtteri Bottas
Felipe Massa
Felipe Massa
Valtteri Bottas
MARUSSIA Max Chilton
Jules Bianchi
Jules Bianchi
Max Chilton
CATERHAM Kobajasi Kamui
Marcus Ericsson
Marcus Ericsson Kobajasi Kamui

F1-ES TESZT, SZAHÍR, A 2. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 1:35.570 (108 kör)
2. Alonso (spanyol, Ferrari) 1:35.634 (122)
3. Ricciardo (ausztrál, Red Bull-Renault) 1:35.743 (66)
4. Massa (brazil, Williams-Mercedes) 1:36.507 (103)
5. Button (brit, McLaren-Mercedes) 1:36.901 (52)
6. Bianchi (francia, Marussia-Ferrari) 1:38.092 (75)
7. Hamilton (brit, Mercedes) 1:39.041 (89)
8. Vergne (francia, Toro Rosso-Renault) 1:39.636 (61)
9. Gutiérrez (mexikói, Sauber-Ferrari) 1:39.976 (106)
10. Maldonado (venezuelai, Lotus-Renault) 1:41.613 (31)
11. Ericsson (svéd, Caterham-Renault) 1:42.516 (55)

F1-ES TESZT, SZAHÍR, AZ 1. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 1:35.290 (104 kör)
2. Bottas (finn, Williams-Mercedes) 1:36.184 (127)
3. Räikkönen (finn, Ferrari) 1:36.432 (53)
4. Rosberg (német, Mercedes) 1:36.624 (89)
5. Sutil (német, Sauber-Ferrari) 1:37.700 (88)
6. Magnussen (dán, McLaren-Mercedes) 1:37.825 (109)
7. Ricciardo (ausztrál, Red Bull-Renault) 1:37.908 (35)
8. Chilton (brit, Marussia-Ferrari) 1:38.610 (44)
9. Kvjat (orosz, Toro Rosso-Renault) 1:39.242 (56)
10. Maldonado (venezuelai, Lotus-Renault) 1:40.599 (31)
11. Kobajasi (japán, Caterham-Renault) 1:42.285 (19)

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik