Már csütörtökön is vizes körülmények fogadták a mezőnyt Imolában, és az esőzés péntekre virradóan sem állt el, így meglehetősen nehéz pályaviszonyok várták a versenyzőket az első szabadedzésen.
A mostoha idő azonban nem tántoríthatta el a csapatok, hiszen késő délután már az időmérőn kell bizonyítaniuk, ami azt jelentette, a lehető legtöbb időt kellett úgy eltölteniük a pályán, hogy a határok feszegetése közben véletlenül se törjék össze az autót, hiszen az akár a kvalifikációs szereplésüket is veszélybe sodorhatta volna.
Az egyéni összetettet tetemes előnnyel vezető Charles Leclerc már az első mért körén megforgott a Ferrarival, amit nem sokkal később megismételt, Nicholas Latifi és Lando Norris a kavicságyat járta meg, míg a Ferrari Carlos Sainz Jr.-nél, az Alpine pedig Esteban Oconnál cserélt elővigyázatosságból erőforrást még a tréning előtt.
Az első, teljes esőgumikon teljesített körök után Sergio Pérez 1:35.476-os körrel vezetett a két Ferrari, Max Verstappen, valamint Pierre Gasly előtt, míg a fejlesztési csomaggal készülő Mercedes a top 10-en kívül, közel három másodperces hátránnyal érkezett.
Nagyjából félidőben aztán egyre több pilóta döntött úgy, hogy felteszi a köztes esőgumikat, az első próbálkozó Sebastian Vettel volt, aki azonnal felugrott bő hat tizedes hátránnyal a negyedik pozícióba, és jelezte, elérkezett a váltópont. A pálya így rövidesen újra megtelt, és a versenyzők szinte folyamatosan rótták a köröket, aminek eredményeként az utolsó tíz percre, néhol szárazabb ívek is megjelentek.
Az élen végül Leclerc zárt 1:29.402-es körrel, előnye 877 ezred volt a csapattárs, Sainz, míg majd' másfél másodperccel a harmadik Verstappen előtt. Az első hármast kisebb meglepetésre Kevin Magnussen vezérletével a Haas duója követte, majd Pérez, Alonso, Vettel, Cunoda Juki, valamint George Russell egészítette ki az első tízes sorát. Utóbbi hátránya már közel 5 szekundum volt.
Lewis Hamilton tizennyolcadikként érkezett másik Ezüstnyíllal, míg a sort Csou Kuan-jü és Latifi zárta.
Az utolsó percekben egyszer lendült a piros zászló is: Norris látogatta meg a kavicságyat, és eleinte úgy tűnt, elásta a McLarent, azonban végül sikerült visszaevickélnie a pályára. Nem úgy, mint Valtteri Bottasnak, aki a leintés után csúszott meg az Alfa Romeóval, és noha elásta magát, nagy szerencséje volt, hiszen nem sokkal a fal előtt állt meg.
Folytatás 17 órakor az időmérővel.
1. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:29.402 | átlag: 197.673 km/ó | 24 kör |
2. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 1:30.279 | 0.877 mp h. | 25 |
3. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:30.867 | 1.465 | 21 |
4. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:32.439 | 3.037 | 23 |
5. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 1:32.988 | 3.586 | 23 |
6. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 1:33.012 | 3.610 | 17 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1:33.160 | 3.758 | 13 |
8. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 1:33.365 | 3.963 | 22 |
9. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1:33.611 | 4.209 | 18 |
10. | George Russell | brit | Mercedes | 1:34.262 | 4.860 | 21 |
11. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:34.615 | 5.213 | 19 |
12. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 1:35.104 | 5.702 | 19 |
13. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1:35.420 | 6.018 | 14 |
14. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:35.502 | 6.100 | 12 |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:35.625 | 6.223 | 15 |
16. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:36.033 | 6.631 | 23 |
17. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:36.461 | 7.059 | 17 |
18. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:36.464 | 7.062 | 17 |
19. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1:37.450 | 8.048 | 22 |
20. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:39.698 | 10.296 | 15 |