F1: íme, egy válasz a Ferrari és a Mercedes formaingadozására

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2017.07.28. 17:16
null
Egyelőre nem tudni, hogy mennyit javul a Ferrari (Fotó: Meder István)
A szezon elején a Ferrari könnyedén felvette a versenyt a Mercedesszel, Sebastian Vettel régóta vezeti a világbajnoki pontversenyt, de a Monacói Nagydíj óta a világbajnok istálló egyre inkább belelendült, és a Brit GP-n már akkora fölényben volt, mint amit az előző években megszoktunk. Mint kiderült, ezek a jelenségek a fejlesztési verseny mellett bizonyos apró, de számottevő szabálymódosításokon is múltak.

A Ferrari a szezon elején a kiváló tesztidény után éles körülmények között is versenyben volt a Mercedesszel, főleg a futamokon, amelyeken muszáj volt többféle gumit használni. Ennek okát a szakértők abban látják, hogy az Ausztrál Nagydíj előtt meghozott, a Mercedes trükkös felfüggesztésének módosítására vonatkozó utasítás érzékenyen érintette a csapatot.

A német istálló ugyanis hosszú tengelytávú autóval versenyez, aminek előnye, hogy a nagyobb leszorító erő nem jár annyi légellenállással, de hátránya, hogy nehezebb tőle a gép. A Mercedes ezen felül nem alkalmazza a Red Bullnál évek óta látott, már a Ferrari által is átvett megoldást, amelynek lényege, hogy a kocsi elejének alacsonyabbra helyezésével nőtt a padlólemez szívóhatása.

A kocsi gyakorlatilag tapadt az aszfalthoz, a gyors kanyarokban rendkívül stabillá vált. A lassú íveken viszont nehezebb volt a padlólemez alá terelni a levegőt, de a Ferrari a lemez első részének rugalmas kialakításával ezt is megoldotta.

Ezt helyettesítette a Mercedes a trükkös első felfüggesztésével, amely orvosolta a problémáját, viszont bajba is került a csapat, amikor ezt betiltották.

Az eredmény az lett, hogy a Mercedes csak akkor volt a leggyorsabb, amikor éppen abban a szűk tartományban volt a beállítása, amelyben tökéletesen működött az abroncsa, ám a legtöbb pályán csak az egyik gumit volt képes így működtetni, ami a versenyen visszavetette.

A Ferrari rövidebb és könnyebb autóval szerepelt, többet játszhatott az egyensúly beállításával, így sokkal nagyobb tartományban tudta működtetni a gumikat. Amíg ez a rendszer működött, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen szinte minden ringen, bármilyen gumin versenyképes volt.

Csakhogy az Osztrák Nagydíj előtt az FIA rászólt az olasz istállóra, hogy alakítsa át és tegye szilárdabbá a padlólemeze elejét. Ausztriában ennek a korlátozásnak a hatása nem volt látványos, de Silverstone-ban rendkívül instabillá vált az autó eleje, Vettel küzdött vele a kanyarokban, és a futam végére mindkét négykerekűn tönkrementek az abroncsok.

A Mercedes időközben felülkerekedett a felfüggesztés okozta problémán, az összsúly csökkentésével több tölteléksúllyal játszva stabilizálta az autóját, amely már többféle gumin is könnyebben az optimális tartományba kerül.

A Ferrari most kezdi azt a folyamatot, amelyre a Mercedesnek ráment a tavasza. Kérdés, milyen hamar talál megoldást a gondra, és azt sem lehet tudni, melyik pályán mennyire lesz látványos a Ferrari küszködése.

Lehet, hogy a Hungaroringen nem számít? Vettel az első szabadedzésen sokat küszködött a kanyarokban, viszont a másodikban a második leggyorsabb volt − ebből is látszik, mennyire bonyolult a háttere egy-egy jó vagy rossz versenyhétvégének.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik