A Pirelli, akárcsak tavaly, a kemény és a közepes keverékét hozta el a Malajziai Nagydíjra, ám az egy évvel ezelőttihez képest is hatalmas a változás, hiszen annyit lágyított az olasz cég a gumikon, hogy mindkét verzió lágyabb annál, amit a cég valaha idehozott Sepangba – pedig 2011-ben a lágyat választotta a kemény mellé. A Pirelli három boxkiállást vár a versenyen, ha nem fog esni az eső, de nagy kérdés, hogy a Lotus vagy a többi élcsapat képes lesz-e ennél kevesebbel megoldani az 56 körös futamot. Egyáltalán, hogyan hat a forróság a gumik kezelésére? Erre keresték a választ a csapatok a pénteki szabadedzéseken.
Nos, az első tréning végén beszédes volt, hogy miközben Lewis Hamilton arra panaszkodott, hogy a Mercedes hátsó gumijai 18 kör után használhatatlanná váltak, az abroncsokkal Ausztráliában remekül gazdálkodó Lotus első kerekeiről 14 kört követően cafatokban szakadtak le a gumidarabok.
A többiek sem voltak sokkal jobb helyzetben, így szükség lesz a további szabadedzésekre, hogy rájöjjenek a csapatok, hogyan lehet megoldani a gumik kímélését. És az első edzésen még csak a kemény keverékek kerültek fel az autókra!
PÉNTEK |
7.00–8.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
6.00–7.00: 3. szabadedzés |
9.00–10.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
9.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
Ami a sebességet illeti, a Red Bull ezúttal is az első pillanattól kezdve rendkívüli sebességet mutatott, de Mark Webber és Sebastian Vettel közé befért az edzés első óráját a KERS-ének szerelése miatt kihagyó Kimi Räikkönen. A finn ténylegesen fél órát veszített, az első 30 percben ugyanis az ellenőrző körökön kívül semmi sem történt.
A tréning végén hosszabb menetekbe kezdtek a pilóták, a Red Bull és a Mercredes párhuzamos tesztjén egyértelműen a világbajnok csapat volt a meggyőzőbb, lassabban romlottak az időeredmények Vettel és Webber oldalán, mint Hamilton és Nico Rosberg autójával. Később a Lotusok, a Ferrarik és a Force Indiák is hosszú menetbe kezdtek, a Lotus és a Force India eredményei különösen biztatóak a folytatásra nézve – a gumik már kevésbé.
A következő edzés 7 órakor kezdődik.
PERCRŐL PERCRE
Melbourne-ben elsősorban a McLarennek és a Williamsnek volt gondja a gumik felmelegítésével és az optimális üzemi hőfok megtalálásával, de feltételezhetően a riválisok sem bánják, hogy Sepangban 35 fok körüli aszfalton kell megkezdeni a körözést.
3.00: helyi idő szerint 10 órakor a két Toro Rosso ment ki először a pályára.
3.01: többen is kimentek próbakörükre, amelyen az Ausztrál Nagydíj után szétszedett, a sepangi garázsban újra összerakott autók funkcióit ellenőrizték. Sepangban kiemelt figyelmet kap a versenyzők itatórendszere is.
Az autókra a keményebb gumikat tették fel a szerelők, az új, narancssárga festéssel ellátott abroncsokból pénteken két készletet használhat el egy-egy pilóta, a közepesen keményből egyet.
3.05: Bottas a Williamsszel, Hamilton és Rosberg a Mercedesszel, illetve Vettel a Red Bull-lal két-két próbakört tett meg, mielőtt visszatért a boxba.
A problémás teszteket követő, simán zajló Ausztrál Nagydíj után újra gondok adódtak Räikkönen Lotusával, a próbakörben a KERS nem működött. A szerelőkre nem remélt feladatok vártak a garázsban.
3.10: utolsóként Webber hajtott ki a pályára, amelyen egyedül ment körbe.
A McLarennél a Pérez autójára tett, a levegő áramlását mutatni hivatott sárgászöld festék nyomait elemezték a mérnökök.
3.13: alig, hogy visszatért a boxba Webber, Hülkenberg hajtott ki a pályára – a német az üzemanyagtartályán keletkezett lyuk miatt egyetlen versenykört sem tett meg az Ausztrál Nagydíjon, amivel sok hasznos információtól elesett a Sauber.
3.15: mért kört nem futott, visszament a boxba, elcsendesedett a pálya.
Hosszabb várakozás vette kezdetét, Alonso Pedro de le Rosával, a Ferrari fejlesztő pilótájával nevetgélt a Ferrari garázsában.
A Malajziai Nagydíj betétprogramjában három versenysorozat szerepel, egy helyi sportautó-széria és a Porsche-kupa ázsiai verziója mellett a GP2-es idényrajtnak ad otthont Sepang.
3.21: Bianchi hajtott a pályára a Marussiával.
A csapatok az Ausztrál GP-hez hasonlóan Malajziában is a versenyzőiket ültették autóba az első edzésen is, azaz tesztpilóta sehol sem kapott lehetőséget.
3.24: az új első légterelő aerodinamikai tesztje után Bianchi visszatért a boxba. A csapatrádió szerint 20 perces szünet várt rá a garázsban.
Csendesen teltek a percek, az első félóra végéig senki sem gondolta úgy, hogy neki kellene elsőként kimennie a pályára, hogy mért köröket futva koptassa a gumijait.
3.31: Chilton törte meg a csendet a Marussiával.
A Lotus garázsában nagy volt a sürgés-forgás, Räikkönen autójában a KERS elemeit cserélték. A múlt heti győztes autóján az első légterelő és a kocsi far része (a kipufogónál) is megváltozott az Ausztrál Nagydíj óta.
3.35: Chilton mért kört futott, 1:42.513-mal kezdett, senki más nem volt a pályán.
3.36: Pérez szánta el magát a McLarennel, miközben Chilton tovább rótta a köröket.
3.39: a mexikói 1:39.653 perccel nyitott, Button is elkezdte a körözést.
3.42: Pérez 1:39 alá ment, Button 1:411-gyel nyitott.
A levegő hőmérséklete hivatalosan 31 fok volt, de a Sky a Marussia depójában 44 fokos hőséget mért.
3.44: Lotus és Mercedes is volt már a pályán, sőt Webber révén a Red Bull is csatlakozott az akcióhoz.
3.45: Hamilton 1:38.113-at ment az első mért körében a Mercedesszel, és az élre állt.
A Mercedes egykörös tempója már Melbourne-ben is meggyőző volt, de versenytávon legalább három istálló autója gyorsabb autók a németekénél.
3.47: felpörögtek az események, Grosjean ugrott az első helyre (1:37.915). Räikkönen autóját még szerelték.
3.48: Hamilton 75 ezreddel visszaelőzte a franciát, miközben Button számon kérte csapatán: „Hová lett az információs tábla a boxutca falán? A legutóbbi két körben nem láttam."
3.49: Rosberg, majd Webber állt az élre, az ausztrál ideje 1:37.075 volt.
3.51: Vettel is munkához látott, a 2. helyen nyitott. Räikkönen továbbra is a boxban vesztegelt.
3.53: miközben a Mercedesen hűltek a gumik és Rosberg nem tudott javítani, Webber 1:37 alá ment.
3.55: Vettel Webber mögött maradt, Massa a 4., Alonso a 10., helyen állt a Ferrarival. A Lotus lassan elkészült Räikkönen autójával.
Az első óra végéhez közeledve, félórányi értékelhető körözés után Webber, Vettel, Rosberg, Sutil, massa, Hamilton, Grosjean, Di Resta, Maldonado, Pérez, Hülkenberg, Alonso volt az első 12 sorrendje.
3.58: Alonso feljött a 4. helyre, 682 ezreddel Webber mögé.
4.00: a vb-éllovas Räikkönen kijött a pályára, miközben Gutiérrez a Sauberrel megpördült.
A mexikói a hátsó egyenesre fordító kanyarban nagy sebességgel érte utol Massát, és kisodródott, hogy ne menjen neki a Ferrarinak. Visszatért a pályára, és folytatta a száguldást.
4.02: Räikkönen első szektora a legjobb volt az edzésen, a köre 68 ezreddel maradt el Webberétől.
4.04: Sutil autóján a célegyenes elején lévő kerékvetőn a nagy rázkódástól eltört az első légterelő. A német vissza tudott menni a depóba.
Az első tíz helyezett, azaz a két-két Red Bull, Lotus, Ferrari, Mercedes és Force India egy másodpercen belül volt.
4.08: a 11. helyre Button jött föl friss kemény gumikon, az előző készlete defekt miatt használhatatlanná vált. Räikkönen az első szektorban javítani tudott, a teljes köridején nem.
Mindenesetre biztató a Lotus számára, hogy a vasárnap a 7. rajtkockából induló finn az első mért körében gyors volt, jó előjel az időmérőre.
4.12: a két Red Bull visszatért a pályára, nem tudta megismételni korábbi tempóját.
Egyébként is elfogytak az egyéni legjobb szektoridők, a használt gumikon nemigen lehetett gyorsulni.
Räikkönen fedélzeti kamerájának visszajátszásából úgy sejlik, újabb gond van a Lotusszal, a hátsó egyenesre fordulva lelassult az autója, és alig csorgott el vele a boxig. Váltóhiba az első gyanú.
4.18: a két Red Bull hosszasan körözött, a csapat mindent meg akart tudni a gumik kopásáról. Webber és Vettel autója is egyre lassabb volt, de közel sem volt drasztikus a visszaesés – főleg a Mercedeshez viszonyítva.
Sutilra ráészóltak a boxból a rádión, hogy légterelőjének korábbi törése miatt ne használja a rázóköveket (angolul kerbs), amit úgy értett, hogy ne használja a KERS-t. Pár perc alatt megoldódott a félreértés („Azt ne használd, ami a pálya szélén van a kanyaroknál”).
4.22: nem lehetett súlyos gond Räikkönen autójával, visszatért a pályára.
4.24: Vettel köridői a hosszabb menete vége felé 6-8tizeddel jobbak voltak, mint a két Mercedesé, de Räikkönen és Sutil valamivel frissebb gumikon mutatott tempója meggyőzőbb volt.
4.26: Hamilton összesen 18 kör megtétele után jelentette, hogy a hátsó gumijai „megsemmisültek”, azaz elvesztették tapadásukat.
4.29: bár Räikkönen köridői kiegyensúlyozottak voltak, láthatóan cafatokban szakadtak le a gumidarabok a Lotus első kerekeiről.
Az edzést Webber zárt az első helyen Räikkönen és Vettel előtt.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:36.935 | átlag: 205.857 km/ó | 15 kör |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:37.003 | 0.068 mp h. | 15 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:37.104 | 0.169 | 21 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:37.319 | 0.384 | 13 |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:37.588 | 0.653 | 19 |
6. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:37.769 | 0.834 | 17 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:37.771 | 0.836 | 15 |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:37.773 | 0.838 | 15 |
9. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:37.840 | 0.905 | 18 |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:37.915 | 0.980 | 17 |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.173 | 1.238 | 16 |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:38.673 | 1.738 | 16 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:38.830 | 1.895 | 17 |
14. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:39.054 | 2.119 | 17 |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:39.204 | 2.269 | 16 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:39.208 | 2.273 | 19 |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.284 | 2.349 | 17 |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.567 | 2.632 | 16 |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:40.728 | 3.793 | 17 |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:40.996 | 4.061 | 14 |
21. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:41.163 | 4.228 | 18 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:41.513 | 4.578 | 14 |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a sepangi pályán a Malajziai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. S ha a versenyhelyzet úgy hozza, a hátsó egyenesben megelőzött versenyző a célegyenesben visszaveheti a pozícióját. Az előző évekhez képest újítás, hogy az idén az edzéseken is már csak ezeken a szakaszokon lehet használni a DRS-t.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Kimi Räikkönen | 1 | 1 | 1 | 25 |
2. | Fernando Alonso | – | 1 | 1 | 18 |
3. | Sebastian Vettel | – | 1 | 1 | 15 |
4. | Felipe Massa | – | – | 1 | 12 |
5. | Lewis Hamilton | – | – | 1 | 10 |
6. | Mark Webber | – | – | 1 | 8 |
7. | Adrian Sutil | – | – | 1 | 6 |
8. | Paul di Resta | – | – | 1 | 4 |
9. | Jenson Button | – | – | 1 | 2 |
10. | Romain Grosjean | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Ferrari | 30 |
2. | Lotus-Renault | 26 |
3. | Red Bull-Renault | 23 |
4. | Mercedes | 10 |
5. | Force India-Mercedes | 10 |
6. | McLaren-Mercedes | 2 |