Bár a szabadedzéseken a harmadik tréning első helyezése ellenére sem volt annyira meggyőző Malajziában a Red Bull, mint egy hete Ausztráliában, Sebastian Vettel az időmérő harmadik szakaszában megint előhúzta a nyuszit a kalapból. Bár a második szakasz végén eleredt az eső, és az első tíz rajthelyről döntő etapot vizes pályán rendezték meg, a németet ez nem zavarta, nagyjából egy másodpercet adott a két Ferrarinak, és kettőt a negyedik rajtkockát megszerző Lewis Hamiltonnak.
Nagyon jó döntés volt tőle, hogy az edzés hajrája előtt új intermediate gumikért a boxba hajtott, de ugyanezt Fernando Alonso és Kimi Räikkönen is megtette – kevesebb sikerrel.
A német egy hete Melbourne-ben is az első helyről rajtolt, ám a gumijai a versenyen elkoptak, s csak harmadik lett. A Red Bull ettől tart Sepangban is, a Ferrari pedig készen áll arra, hogy a rajtnál lecsapjon a címvédőre: a hosszú célegyenesben a remek Albert Park-i rajtot megismételve Felipe Massa és Alonso is a Red Bull-Renault elé kerülhet.
Hamilton megverte Mark Webbert, míg a múlt héten a hetedik rajtkockából indulva nyerő Kimi Räikkönen ezúttal is a hetedik helyet szerezte meg – pedig a szabadedzések alapján jobb rajtpozícióra számíthatott. Rossz hír a finn számára, hogy a csapat a Lotusban túl alacsony hidraulikai nyomást mért, ami még problémát okozhat Räikkönennek a rajt előtt – a váltócsere sem kizárható.
A McLaren erősebbnek tűnik, mint egy hete, míg Romain Grosjean a 11. rajtkockából indulva nem számolhat a friss gumik előnyével, hiszen az esős harmadik szakasz miatt az első tíznek nem kell azokkal az abroncsokkal startolnia, amelyekkel az időmérőt zárta.
A verseny vasárnap 9 órakor rajtol.
PERCRŐL PERCRE
8.55: az időmérő megkezdése előtt 33 fokos a levegő, 40 fokos az aszfalt Sepangban, ahol egyelőre nem esik az eső. Helyi idő szerint 16 órakor kezdődik az edzés, pénteken ilyenkor esett a pályán.
Az első szakasz nagy kérdése, hogy ki esik ki a két Marussia és a két Caterham mellett. Egy hete Melbourne-ben a williamses Maldonado és a sauberes Gutiérrez akadt fent a rostán.
1. SZAKASZ
Az előrejelző rendszerek szerint a 20 perces első szakaszban nem fog esni az eső.
9.00: elkezdődött az edzés, a pilóták nem igyekeztek a pályára.
9.02: Chilton törte meg a csendet a Marussiával, csapattárs, Biachi követte.
9.03: a Williams, a Toro Rosso, a Caterham és a Sauber párosa is kiment.
Az élmezőnyből Rosberg szánta el magát elsőként.
9.05: Chilton 1:40.683-mal kezdett, Bianchi fél másodperccel gyorsabb volt nála a közepes keverékű abroncson.
9.06: Bottas a kemény keveréken 1:38.376-ot ment, gyorsabb volt, mint Gutiérrez.
9.07: Rosberg 1:37.239-cel nyitott, már csak a Red Bull, a Lotus és a Force India versenyzői voltak a depóban.
9.08: Massa fél másodperccel elmaradt a Mercedestől, Alonso 75 ezreddel kapott ki a némettől.
9.09: Hamilton a harmadik helyre jött be.
A Malajziában felgyorsuló McLarennel Button 2 századdal kapott ki Hamiltontól. A két Force India a lágyabb gumikon jött ki a boxból, Di Resta csak a 7. helyre jött be.
9.12: Sutil sokkal jobb volt, 1:36.809-cel az élre áll a lágyabb gumikon.
Räikkönen is a versenyre tartogatja a kemény keverékeit, a lágyabban jött ki, akárcsak Grosjean és Webber.
9.14: Grosjean a 4. helyre jött be, Räikkönen 150 ezreddel elmaradt Sutiltól, de a második hely lett az övé.
Hülkenberg Pérezre panaszkodott, mert szerinte a mexikói feltartotta. Vettel első köre a 11. helyre volt elég, Webber elvette a gázt, és 1:47-et ment.
9.18: Webber a második körében a 15. helyre jött fel, a kicsik mellett Bottas és Vergne volt a kiesőzónában, Gutiérrez is az ausztrál mögött volt.
Egyikük sem tudott javítani, egy-egy körük maradt a kopott gumikon.
9.19: Webber feljött a 9. helyre.
9.20: lejárt az idő, Vergne és Bottas kiesett. Vettel a 15. helyen jutott tovább.
A 17. helytől hátrafelé Vergne, Bottas, Bianchi, Pic, Chilton, Van der Garde sorrend alakult ki. Bianchi 2 tizeddel maradt el Bottastól, és fél másodperccel a továbbjutó Hülkenbergtől. Picnek 9 tizedet adott.
Az élen Sutil zárt Räikkönen, Rosberg, Alonso, Grosjean és Button előtt.
2. SZAKASZ
9.27: Di Resta nyitotta meg a sort.
9.29: Grosjean az első szakaszban is használt közepesen hajtott a pályára. A fehér betűs gumi volt az általános választás.
9.30: Di Resta hibázott, nem fejezte be mért körét, Gutiérrez 1:39.221-gyel nyitott.
9.31: Sutil 1:36.834-gyel az élre állt, kissé elmaradt az első szakaszban futott körétől, de az élre állt.
9.32: a Sepangban 2009-ben pole pozíciós Rosberg 1:36.190-nel átvette a vezetést, a radarképek szerint eső közeledett.
9.33: Webber három tizeddel elmaradt Rosbergtől, Räikkönen a 4. helyre jöttbe, Vettel csak hatodik volt.
Akárcsak pénteken, az 5-ös és a 6-os kanyar felől jött az eső, a célegyenesre fordító kanyar is veszélyes volt.
A Pirelli a támadások kereszttüzébe került Malajziában, de az olasz gumigyár képviselői nem estek kétségbe. Paul Hembery sportigazgató elmondta, az előző két év is így kezdődött, aztán a hatodik verseny környékére rájöttek a csapatok, hogyan kell kezelni a gumikat. A szakember korábban is kiemelte, hogy a Pirelli kihívásnak tartja a csapatok mérnökeivel folytatott versengést. „Nagyon okos szakemberek dolgoznak a csapatoknál, nem könnyű fejtörést okozni nekik. A gumikkal az is a célunk, hogy megnehezítsük a dolgukat, ne legyen könnyű megfejteni, hogyan kell kezelni azokat, hiszen amikor az F1-be kerültünk, mindenki azt akarta, hogy ne egy kerékcserés versenyeket lássunk" – mondta Hembery. A mostani kritikákra is reagált. „Évek óta nem volt ilyen izgalmas Ausztrál Nagydíj száraz pályán. Gondolom, senki sem szeretné azt, hogy unalmasak legyenek a versenyek" – mondta, miközben elárulta, sejtése szerint pár futam után mindenki rájön, mi szükséges a sikeres versenyhez, és folytatódhat a szellemi üldözőverseny a mérnökökkel. |
9.34: Alonso bejött a 7. helyre, Massa a 6. lett, Grosjean kicsúszott a tízből.
Az első gyors menet után Grosjean mellett Hülkenberg, Ricciardo, Gutiérrez, Di Resta és Maldonado volt a veszélyzónában, a pálya egyik részén szemerkélt az eső.
9.36: Di Resta a gyors körében le is csúszott a vizes pályáról.
Az eső már láthatóan esett, a kiesők listája szilárdulni látszott.
9.37: Di Resta erőltette, megpördülés lett a vége. Esélytelen volt, hogy bárki javítson, Rosberg, Webber, Hamilton, Räikkönen, Sutil, Massa, Alonso, Button, Vettel és Pérez megnyugodhatott, ott volt az első tízben.
A 11. helytől lefelé Grosjean, Hülkenberg, Ricciardo, Gutiérrez, Di Resta, Maldonado sorrend alakult ki.
9.42: lejárt az idő, semmi sem változott.
A Williams a 16. és a 18. helyen semmit sem javult Melbourne-höz képest.
3. SZAKASZ
Az eső továbbra is esik, de nem annyira, hogy el kelljen halasztani a záró etapot.
Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója elmondta, Vettel ugyanazzal a készlettel jutott túl az első kért szakaszon, azaz öt új készlete maradt száraz pályára.
9.50: újraindult az edzés, a nagyobb esőtől tartva a pilóták kimentek az intermediate gumikon.
DRS nélkül kell teljesíteni a szakaszt, közölte az FIA versenyigazgatója.
9.51: Webber és Alonso pozícióért harcolt a pályán, Hamilton lecsúszott az útról.
9.53: Rosbergé a legjobb első szektor, Vettel é a legjobb második.
9.54: Vettel 1:52-5-tel az élre állt, mögötte Rosberg, Alonso, Hamilton, Pérez, Räikkönen sorrend alakult ki.
Öt perc maradt, a pálya folyamatosan szárad. Aki a legvégére hagyja a körét, az lesz a leggyorsabb.
9.56: Sutil, Räikkönen, Alonso és Vettel a boxba hajtott új intermediate gumikért. Webber feljött a 2. helyre.
9.57: Webber újabb gyors körével megelőzte Vettelt, 1:52.2-t ment.
9.58: Hamilton 1:51.699-cel az élre állt.
Räikkönen elképesztő első szektort ment, gyorsabbat, mint Vettel és Sutil az új gumikon.
10.00: A második szektorban Vettel két másodperccel jobb Räikkönennél. A finn az 5. helyre jött fel, Alonso 1:50.727-tel, Vettel 1:49.674-gyel zárt.
10.01: Massa bejött Vettel mellé az első sorba, a szezon második időmérőjén is megverte Alonsót.
Vettel megszerezte idei második pole pozícióját, pályafutása során 38-adszor indulhat az élről, közel egy másodperccel megverve Massát.
Az első sorban Vettel és Massa, a másodikban Alonso és Hamilton, a harmadikban Webber és Rosberg foglalhat helyet. Räikkönennek megint a 7. rajtkocka jutott, ahonnan Button mellől rajtol.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:49.674 | átlag: 181.946 km/ó |
2. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:50.587 | 0.913 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:50.727 | 1.053 |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:51.699 | 2.025 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:52.244 | 2.570 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:52.519 | 2.845 |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:52.970 | 3.296 |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:53.175 | 3.501 |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:53.439 | 3.765 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:54.136 | 4.462 |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:37.636 | |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:38.125 | |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:38.822 | |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:39.221 | |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:44.509 | |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | idő nélkül | |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:38.157 | |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:38.207 | |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:38.434 | |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:39.314 | |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:39.672 | |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:39.932 |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Sutil | 1:36.809 | 1. | Rosberg | 1:36.190 |
2. | Räikkönen | 1:36.959 | 2. | Webber | 1:36.449 |
3. | Rosberg | 1:37.239 | 3. | Hamilton | 1:36.517 |
4. | Alonso | 1:37.314 | 4. | Räikkönen | 1:36.640 |
5. | Grosjean | 1:37.363 | 5. | Sutil | 1:36.834 |
6. | Button | 1:37.487 | 6. | Massa | 1:36.874 |
7. | Di Resta | 1:37.493 | 7. | Alonso | 1:36.877 |
8. | Hamilton | 1:37.513 | 8. | Button | 1:37.117 |
9. | Webber | 1:37.619 | 9. | Vettel | 1:37.245 |
10. | Pérez | 1:37.702 | 10. | Pérez | 1:37.342 |
11. | Gutiérrez | 1:37.707 | 11. | Grosjean | 1:37.636 |
12. | Massa | 1:37.712 | 12. | Hülkenberg | 1:38.125 |
13. | Ricciardo | 1:37.722 | 13. | Ricciardo | 1:38.822 |
14. | Maldonado | 1:37.867 | 14. | Gutiérrez | 1:39.221 |
15. | Vettel | 1:37.899 | 15. | Di Resta | 1:44.509 |
16. | Hülkenberg | 1:37.931 | 16. | Maldonado | idő nélkül |
17. | Vergne | 1:38.157 | |||
18. | Bottas | 1:38.207 | |||
19. | Bianchi | 1:38.434 | |||
20. | Pic | 1:39.314 | |||
21. | Chilton | 1:39.672 | |||
22. | Van der Garde | 1:39.932 |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a sepangi pályán a Malajziai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. S ha a versenyhelyzet úgy hozza, a hátsó egyenesben megelőzött versenyző a célegyenesben visszaveheti a pozícióját. Az előző évekhez képest újítás, hogy az idén az edzéseken is már csak ezeken a szakaszokon lehet használni a DRS-t.